"אנחנו רק רוצים שהם יפסיקו להרוג אותנו, אבל הם ממשיכים ואפילו מחמירים את המצב", כך נשמע אנתוני אויודלה, צעיר ניגרי בן 22 שנקלע להפגנות הסוערות בלאגוס, העיר הגדולה בניגריה, לפני מספר ימים. האירוע האלים, בו חיילים טבחו בלפחות 12 מפגינים לא-אלימים, ממשיך רצף של כמעט שלושה שבועות של מחאות נגד האלימות של המשטרה והצבא הניגרי.
אותם מפגינים נורו אחרי שהפרו את העוצר שהטילו הרשויות בטענה שהמחאות הפכו לאלימות. אך הירי במפגינים ליבה את אש המחאה ומאז מפגינים רבים הפרו שוב את העוצר בעיר הבירה. כלי תקשורת דיווחו על שריפות רבות שפרצו ברחבי לאגוס, שבאזור המטרופולין שלה גרים יותר מ-20 מיליון איש. שני ערוצי טלוויזיה פרטיים נאלצו להפסיק את שידוריהם, לפחות באופן זמני, אחרי שגם משרדיהם הוצתו.
4 צפייה בגלריה
מפגינים הפגנה ב אבוג'ה עיר הבירה של ניגריה
מפגינים הפגנה ב אבוג'ה עיר הבירה של ניגריה
"אנחנו רק רוצים שהם יפסיקו להרוג אותנו"
(צילום: AFP)
על פי "אמנסטי אינטרנשיונל", 56 מפגינים נהרגו נכון לעכשיו בקמפיין שהחל תחת ההאשטג #End Sars בעקבות תיעוד שהופץ ברשתות החברתיות ובו נראה אדם מוכה באכזריות על-ידי שוטרים, ככל הנראה מיחידה בשם "היחידה המיוחדת למאבק במקרי שוד" – המוכרת בניגריה בראשי התיבות SARS. המפגינים דרשו לפרק את היחידה הזו, שלפי "אמנסטי" אחראית למקרי הרג ועינויים רבים.
הנשיא מוחמדו בוהארי נענה לדרישתם כבר לפני שבוע ופירק את היחידה הזו – אך ההפגנות נמשכו גם לאחר מכן, כאשר המפגינים דורשים כעת רפורמות נרחבות במערכת אכיפת החוק, וכן את מיגור השחיתות במסדרונות השלטון.
4 צפייה בגלריה
הפגנה ב לאגוס ניגריה נגד ירי ב מפגינים
הפגנה ב לאגוס ניגריה נגד ירי ב מפגינים
המפגינים דורשים רפורמות נרחבות במערכת אכיפת החוק
(צילום: AP)
את הסיוע שלהם המפגינים קיבלו ממקום לא צפוי, משחקני הנבחרת שלהם. "ממשלת ניגריה, אתם בושה לעולם כולו על ההרג של האזרחים שלכם. אתם שולחים כוחות צבא להרוג מפגינים לא חמושים כי הם מפגינים למען הזכויות שלהם? זה לא מוצדק".
כך, ללא סינון ועם ביקורת חריפה נגד הממשלה המקומית, חלוץ מנצ'סטר יונייטד אודיון איגאלו דיבר בפתיחות והמון עצב בסרטון שהעלה לחשבון הטוויטר שלו: "אתם תיזכרו בהיסטוריה כממשלה הראשונה ששלחה את הצבא כדי להרוג את האזרחים שלה. אני חש בושה גדולה בגללכם, אנחנו עייפים מכם ואנחנו לא יכולים לשאת זאת עוד".
"אני עצוב ושבור", אמר החלוץ יליד לאגוס. "אני לא מדבר על פוליטיקה בדרך כלל, אבל אני לא יכול יותר להמשיך לשתוק. תעזרו לנו, תעזרו לאזרחים המסכנים. אנחנו קוראים לכם, האו"ם, לעשות משהו בנידון".
הסרטון שהעלה איגאלו לטוויטר שלו
4 צפייה בגלריה
אודיון איגאלו חוגג
אודיון איגאלו חוגג
"אני עצוב ושבור". איגאלו
(צילום: רויטרס)
איגאלו יודע על מה הוא מדבר. הצעקות לשינוי בניגריה, בעיקר מצד הדור הצעיר יותר במדינה, נתקלו באוזניים ערלות וחוסר עניין של הדור המבוגר יותר והגורמים הממשלתיים בראשות הנשיא בוהארי. למרות הטענות הקשות נגד המשטרה והצבא ומותם של המפגינים בשבוע שעבר, בוהארי לא הזכיר את המקרה הטראגי או הורה על ועדת חקירה בנושא. במקום, הוא קרא לסיום ההפגנות והזהיר את המפגינים "לעמוד בפיתוי, ולא לבצע מעשים חתרניים כדי לעורר בלגן".

הקול הבולט במאבק

במקביל לחלוץ יונייטד, שחקנים נוספים בנבחרת החלו להשתמש בתיוג והביעו תמיכה במפגינים, אבל נראה שהקול הבולט ביותר הוא זה של ג'ון אוגו. כן כן, אקס הפועל באר שבע.
אוגו בן ה-32, שרשם 26 הופעות במדי הסופר איגלס, טוען שהכדורגלנים צריכים "לשלוח מסר חד" ולהחרים את הנבחרת הלאומית: "מה הטעם לייצג את המדינה אם זה מה שהפוליטיקאים, האנשים שאנחנו מייצגים, עושים לנו?"
4 צפייה בגלריה
ג'ון אוגו נבחרת ניגריה
ג'ון אוגו נבחרת ניגריה
"מה הטעם לייצג את המדינה אם זה המצב?". אוגו
(צילום: רויטרס)
בראיון ל-BBC, הוא קרא לחבריו לעשות מעשה: "עדיין לא דיברתי עם החברים שלי על זה, אבל אני בטוח שהם מודעים למה שקורה כאן. אני מרגיש שזה הדבר הכי טוב לעשות עכשיו עד שהם (ראשי המדינה) יתעשתו ויקשיבו לנו. אנחנו רוצים ממשלה טובה, שהאלימות המשטרתית תיפסק, שהרציחות ייפסקו, אנחנו רוצים חוקים טובים, אנחנו רוצים מקומות עבודה. זה פשוט משוגע מה שקורה עכשיו".
בספטמבר האחרון אוגו עזב את הליגה בערב הסעודית, שם שיחק במדי אל-עדאלה, וחזר ללאגוס, שם הוא מתייצב לצד המפגינים נגד האלימות שלא מפסיקה. "פשוט מטורף מה שהולך כאן. שורפים בנקים, רכבים, ניידות משטרה. מסוכן לצאת החוצה מהבית. המדינה כולה בהריסות. הייתי כבר בכמה הפגנות. שם תמיד שקט".
מגיע להפגנות באופן קבוע. אוגו
בינתיים, ברוב חלקי המדינה הודיעו על עוצר של 24 שעות, מה שבאופן טבעי מונע גם את ההפגנות, אך המחאות ברשת לא נפסקות לרגע. "לניגריה יש את אחוז הצעירים הגדול ביותר באפריקה", אומר הפעיל החברתי צ'יומה אגוואגבו. "יש כאן אנשים צעירים עם דרישות לגיטימיות, אבל על פי ההצהרות של גורמי הממשל אפשר לראות שלא ממש אכפת להם".
ההפגנות מציעות פתרון עבור אותו דור צעיר של אנשים מתוסכלים במדינה המאוכלסת ביותר באפריקה. זו אחת הסיבות שבתקופה האחרונה קיימת עלייה בסיוע לקבוצות נזקקות ותיאום לוגיסטי משופר בעזרה לאוכלוסיות מוחלשות.
בינתיים אוגו עצמו יודע דבר אחד – שהוא ימשיך להילחם למען הזכויות של המפגינים הצעירים. "אני לא יודע אם יהיה חרם על הנבחרת, אבל אין לי ספק שזה נמצא בראש של כולם עכשיו. אם המצב ימשיך, אני לא רואה איך המשחק בחודש הבא יתקיים. איך אפשר לייצג את המדינה כשאני חושב על כל אותן נשמות אבודות שנהרגו?"