בשנתיים האחרונות הפך המאבק על האליפות באנגליה לעניין פרטי של שתי קבוצות בלבד, ליברפול ומנצ'סטר סיטי. אבל מי שחושב שהמצב הזה יישאר זהה בעתיד, כדאי שיחשוב שוב. כמו שזה נראה כעת, צמרת הטבלה בעונה הבאה של הפרמייר ליג צפוייה להיות הרבה יותר פתוחה וצמודה.
ליברפול וסיטי יהיו שם, זה בטוח. אבל אליהן צפויות להיצמד עוד שתי קבוצות שהולכות ומתחזקות, מנצ'סטר יונייטד וצ'לסי.
9 צפייה בגלריה
כריסטיאן פוליסיק
כריסטיאן פוליסיק
בכושר נפלא. .כריסטיאן פוליסיק
(צילום: רויטרס)
יונייטד של אולה גונאר סולשיאר נראית קבוצה אחרת מאז הגעתו של ברונו פרננדס הפורטוגלי. וההתפתחות של מייסון גרינווד בן ה-18 לצידם של אנטוני מרסיאל ומרקוס ראשפורד, מעוררת בקרב אוהדי "השדים האדומים" תקוות לאליפות ראשונה מאז 2013, העונה האחרונה של סר אלכס פרגוסון.
אבל עם כל הכבוד ליונייטד, הקבוצה שמסעירה הרבה יותר את הדימיון היא צ'לסי. העונה הנוכחית עדיין לא הסתיימה, צ'לסי עדיין לא הבטיחה את מקומה בליגת האלופות בעונה הבאה, אבל מסע הרכש שהיא עושה הוא המרשים ביותר מבין כל הקבוצות באנגליה, ואולי באירופה כולה.
כבר בינואר נרכש מאיאקס הכוכב המרוקאי חכים זייך, תמורת 36 מיליון ליש"ט, בחודש שעבר חתם בקבוצה החלוץ הגרמני הבינלאומי טימו ורנר, עליו קיבלה רד בול לייפציג 48 מיליון ליש"ט. ועל פי כל ההערכות בקרוב מאוד ינחת בסטמפורד ברידג' עוד כוכב גרמני לוהט, קאי האברץ מבאייר לברקוזן, שעליו אמורה צ'לסי לשלם כ-90 מיליון ליש"ט. אולי אפילו יותר.
9 צפייה בגלריה
טימו ורנר
טימו ורנר
כבר חתם. טימו ורנר
(צילום: AFP)
ועם תוספת כוח משמעותית שכזו, אוהדי צ'לסי יכולים להיות אופטימיים מאוד לקראת עונת 2020/21.
מי שמנהל את הניסיון של צ'לסי לחזור לפסגת הכדורגל האנגלי הוא כמובן הבעלים רומן אברמוביץ', שעושה זאת בשלט רחוק מביתו שבישראל. האוליגרך הרוסי, ששינה בעשור הקודם את פני הכדורגל האנגלי, רכש לא מכבר את הבית היקר ביותר בישראל, וילה ענקית בהרצליה פיתוח, תמורת סכום שיא של 226 מיליון שקל.
אברמוביץ' נאלץ לעזוב לפני שנתיים את לונדון, בה גר מאז 2003, השנה בה רכש את צ'לסי. ואז, אחרי 15 שנה, ממשלת בריטניה סירבה להאריך את ויזת העסקים בה החזיק. כל זאת בשל התקררות היחסים בין ממשלת בריטניה לבין הממשל של ולדימיר פוטין, על רקע פרשת הרעלת הסוכן הכפול סרגיי סקריפאל ובתו. וכולם יודעים עד כמה אברמוביץ' מקורב לפוטין.
9 צפייה בגלריה
חכים זייך
חכים זייך
מעניין איך ישתלב בפרמייר ליג. חכים זייך
(צילום: AP)
מאז שקיבל את תעודת הזהות הישראלית ב-2018 אברמוביץ לא חזר ללונדון ולמעשה לא ראה את צ'לסי משחקת בסטמפורד ברידג'. כל זה לא עצר בעדו מלהמשיך ולהזרים עשרות מיליונים לקופת המועדון ולנהל אותו מרחוק בעזרת אשת סודו, מרינה גרנובסקאיה.
האמת היא שזה לא באמת משנה היכן אברמוביץ' מתגורר, שכן עסקיו הם חובקי עולם. אולם נחמד לדעת שאזרח ישראלי – למעשה הישראלי העשיר ביותר, עם הון מוערך של כ-12 מיליארד דולר – הוא הבעלים של אחת מקבוצות הכדורגל הבכירות בעולם.
אגב, כשאברמוביץ' נאלץ לעזוב את אנגליה היו שמועות עקשניות שהוא מתכוון למכור את צ'לסי, אבל האמת היא שזה אפילו לא היה קרוב לכך. להיפך, הוא המשיך לנהל את המועדון גם בתקופה הלא פשוטה שעברה על צ'לסי, שהוענשה באיסור רכש שחקנים חדשים במשך שנה בשל הפרת חוקי פיפ"א בנוגע להחתמת שחקנים צעירים.
9 צפייה בגלריה
האליפות האחרונה של צ'לסי הייתה ב-2017
האליפות האחרונה של צ'לסי הייתה ב-2017
האליפות האחרונה של צ'לסי הייתה ב-2017
(צילום: רויטרס)
צ'לסי זכתה בחמש אליפויות מאז שאברמוביץ' רכש את המועדון. בתקופה הזו רק למנצ'סטר יונייטד יש מספר כזה של אליפויות. מנצ'סטר סיטי זכתה "רק" ארבע פעמים.
האליפות האחרונה של צ'לסי נרשמה ב-2017, עם המאמן האיטלקי אנטוניו קונטה. מאז הקבוצה חוותה נפילה לא פשוטה. היא אומנם סיימה במקומות ה-5 וה-3 בשתי העונות האחרונות, אבל במרחק עצום מהמקום הראשון: 30 נקודות לפני שנתיים ו-26 נקודות לפני שנה. גם העונה המרחק בין צ'לסי לאלופה ליברפול גדול מאוד (32 נקודות) כשנותרו ארבעה מחזורים לסיום.
ובכן, זה כנראה לא יהיה המצב בעונה הבאה. ולכך יש כמה סיבות. ראשית, זו תהיה כבר העונה השנייה של פרנק למפארד כמנג'ר. עונת הבכורה שלו בפרמייר ליג לימדה אותו המון. היום הוא כבר לא נחשב ל"רוקי" והניסיון שצבר במהלך השנה האחרונה הכין אותו למבחנים האמיתיים.
9 צפייה בגלריה
פרנק למפארד
פרנק למפארד
כבר לא טירון. פרנק למפארד
(צילום: AFP)

זייך, ורנר וכנראה גם האברץ יעשו את ההבדל

שנית, העונש של פיפ"א היווה מכה לא פשוטה עבור צ'לסי, אבל אי היכולת לרכוש שחקנים חדשים חייב את למפארד לזרוק למערכה כמה צעירים שעשו קפיצה ענקית. אלו שחקנים שלפני שנה היו בסימן שאלה, והיום לאף אחד כבר אין ספק לגביהם. מדובר בעיקר במגן הימני ריס ג'יימס, הקשר מייסון מאונט והחלוץ טאמי אברהם.
בנוסף, אסור לשכוח את כריסטיאן פוליסיק, אותו הצליחה צ'לסי לרכוש ממש לפני שהעונש נכנס לתוקף. הקשר האמריקני בן ה-21 נרכש מדורטמונד ב-58 מיליון ליש"ט, ולאחר תקופת הסתגלות לא פשוטה הוא נמצא בזמן האחרון בכושר פשוט נפלא. אבל אין ספק שההצטרפות של זייך, ורנר וכנראה גם האברץ אמורה לעשות את ההבדל ולהפוך את צ'לסי למועמדת אמיתית לתואר.
9 צפייה בגלריה
ריס ג'יימס. הצעירים של צ'לסי התקדמו
ריס ג'יימס. הצעירים של צ'לסי התקדמו
ריס ג'יימס. הצעירים של צ'לסי התקדמו
(צילום: AP)
מאז שאדן הזאר עזב לריאל מדריד היה חסר לצ'לסי "פנטזיסט". שחקן עם יכולת טכנית גבוהה, כזה שעם כדרור וראיית משחק יכול לעשות את ההבדל בכל משחק. למשבצת הזו נכנס זייך.
צריך לומר ביושר: זייך הוא לא הזאר. הוא שחקן שביום נתון יכול להיראות כמו אחד הטובים בעולם - ולהיעלם בשני המשחקים הבאים. עד היום הוא שיחק בליגה ההולנדית הבינונית, ולמרות שהיו לו משחקים נהדרים בליגת האלופות, הפרמייר ליג תהיה אתגר עצום עבורו. יהיה מעניין מאוד לראות איך זייך ישתלב בליגה הרבה יותר דינמית, פיזית ואיכותית מזו ההולנדית.
ורנר, החלוץ בן ה-24 שהבקיע 95 שערים ב-159 משחקים במדי לייפציג, יוסיף להתקפה מהירות ועוצמה. את העונה האחרונה בגרמניה הוא סיים עם 34 שערים ושאף אחד לא יתפלא אם הוא יסיים כמלך שערי הפרמייר ליג בעונה הבאה. מה שבטוח, ורנר יהיה שינוי מרענן כשיגיע במקומו של אוליבייה ז'ירו, החלוץ הצרפתי בן ה-33, שמהירות היא לא אחת מהתכונות המאפיינות אותו.
9 צפייה בגלריה
קאי האברץ
קאי האברץ
עדיין לא סגור, אבל אמור להגיע. קאי האברץ
(צילום: AP)
האברץ, שלפני חודש חגג יום הולדת 21, עדיין לא סגור בצ'לסי, ועל פי הדיווחים מנצ'סטר יונייטד וריאל מדריד עדיין לא הרימו ידיים בקשר אליו. אבל רוב הסיכויים שינחת בסטמפורד ברידג' ויצטרף לורנר, חברו לנבחרת הגרמנית. לאף אחד אין ספק שהוא השחקן האיכותי ביותר בקרב הדור הצעיר של הכדורגל הגרמני.

"התנהלות אברמוביץ' במשבר מוכיחה שהוא איש עסקים מבריק"

המהלכים האחרונים של רומן אברמוביץ' בשוק ההעברות, דווקא בתקופה הנוכחית, מעוררים לא מעט שאלות. וכוכב העבר והפרשן דהיום פול מרסון התייחס אליהן השבוע בטורו ב"דיילי סטאר".
"זה מוכיח שאברמוביץ' הוא איש עסקים מבריק, דווקא בשעה שמועדונים אחרים מתקשים בשל וירוס הקורונה" כתב מרסון. "בשנים האחרונות הוא ראה מה עשו ליברפול ומנצ'סטר סיטי וחשב לעצמו אם יש בכלל טעם להתמודד איתן. הוא העריך שיצטרך להוציא בין 400 ל-500 מיליון ליש"ט רק כדי להתקרב אליהן".
9 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
לא נכח ביציע מאז 2018. רומן אברמוביץ'
(צילום: AP)
"אבל אז הגיע המשבר הכלכלי בעקבות מגיפת הקורונה ורומן החליט שזה הזמן לפעול. הוא שמע את יורגן קלופ אומר שליברפול לא תוכל להרשות לעצמה רכישות יקרות. ליברפול לא יכלה להרשות לעצמה לרכוש את ורנר, אבל צ'לסי כן. וסיטי חוששת מענייני הפייר פליי הפיננסי. הוא איש עסקים שיודע מתי הזמן הנכון להשקיע, לרכוש בזמן שמחירי השוק בצניחה, כדי לקטוף את הפירות בהמשך".
צ'לסי של העונה הבאה תהיה קבוצה צעירה, דינמית ומהירה. פרנק למפארד רואה בעיני רוחו את אנגולו קאנטה ומתיאו קובאצ'יץ' מסדרים את העניינים בקישור האחורי, כשלפניהם טסים קדימה חכים זייך מימין, קאי האברץ במרכז, כריסטיאן פוליסיק משמאל וטימו ורנר בחוד.
9 צפייה בגלריה
אוהדי צ'לסי
אוהדי צ'לסי
אוהדי צ'לסי מצפים לקבוצה מלהיבה
(צילום: AP)
כן, צ'לסי הולכת להיות קבוצה מלהיבה במיוחד ועל זה לא רק למפארד מפנטז, אלא גם אוהדי צ'לסי, שמייחלים לרגע בו הקבוצה שלהם שוב תרוץ לאליפות. ויותר מכולם חולם על כך ורוצה שזה יקרה איש אחד, יקר מאוד, שגר בהרצליה.