עונת הכדורגל האחרונה הייתה, כמו כל שנת 2020, לא שגרתית בלשון המעטה. כפועל יוצא גם קיץ הכדורגל, זה שאנחנו נמצאים כבר בעיצומו, אינו שגרתי כלל וכלל. בעוד ארבעה שבועות, בסופ"ש האחרון של אוגוסט, תצא לדרך עונה חדשה. שבועיים וחצי, זה הכל, עברו מאז שהסתיימה הקודמת והנה נותר פחות מחודש לחזרת הליגה. חודש שיעצב, יחד עם נגיף הקורונה כמובן, את העונה כולה.
אמנם חלון ההעברות הוארך, וקבוצות יוכלו להחתים שחקנים עד אמצע אוקטובר, אבל בניית הסגלים, ההחתמות והשחרורים שמתבצעים בטרום העונה הם החשובים ביותר. עם כניסתנו לחודש שיוציא לדרך את עונת 2020/21, הנה כמה מהנושאים החשובים ביותר לעקוב אחריהם:
4 צפייה בגלריה
בירם כיאל
בירם כיאל
יחזור? בירם כיאל
(צילום: getty images)
חזרת לגיונרים: 30 שחקנים ישראלים חתומים היום בקבוצות בוגרים מחוץ למדינה, ויש סיכוי שכשליש מהם ישובו לארץ בחודשים הקרובים. יש כאלה שמחפשים לחזור, למשל טל כחילה ועומרי בן-הרוש המבוקשים בהפועל ת"א, ויש אחרים שיכולים להישאר בחו"ל אבל אולי יתפתו לשוב. במכבי חיפה, למשל, רוצים את עדן שמיר שמשחק בבלגיה, אבל השם הגדול ביותר הוא בירם כיאל. בדיוק עשור חלף מאז עבר קשר הנבחרת לסלטיק ועכשיו, אחרי שנפרד מברייטון, הוא מחפש בית חדש.
הרענון הכפוי של האלופה: כולם מחכים לראות מי יהיה המאמן החדש של מכבי ת"א, ויש להניח שמתישהו בקרוב יוכרז על אחד כזה, אבל כל מאמן שיגיע זקוק גם לשחקנים, והסגל של האלופה קצר, קצר מאוד. השינויים הקרובים כפויים, לא נעשים מרצון. מכבי מאבדת שני שחקנים פותחים בהגנה, ז'איר אמאדור ואנדרה ז'ראלדש, בעוד בהתקפה מחכים לשמוע מה יעלה בגורלם של דור מיכה ועומר אצילי, כשכל הסימנים מצביעים על כך שהשניים לא יהיו חלק מהקבוצה בעונה הקרובה. ומה יקרה אם דן גלזר או יונתן כהן, המחפשים לצאת לאירופה, יימכרו? בקיצור, בנוסף למאמן חדש הצהובים זקוקים גם לשחקנים חדשים, ועדיף כמה שיותר מהר.
4 צפייה בגלריה
דן גלזר ויונתן כהן חוגגים
דן גלזר ויונתן כהן חוגגים
מי יקרה אם יימכרו? דן גלזר ויונתן כהן
(צילום: אורן אהרוני)
איכות הבנייה בחיפה: מכבי חיפה הוסיפה בקיץ לא מעט אנשי צוות. קודם כל ברק בכר ועוזרו גיא צרפתי, ואז מאמן שוערים, מאמני כושר, מאמנים מנטליים, סקאוטים ואנליסטים. מעטפת של קבוצת כדורגל היא חלק חשוב מאוד ממנה, וטוב לראות מועדון שמספק לשחקנים את הצרכים מסביב, אבל אסור ליעקב שחר או לבכר לחשוב שזה מספיק. הסגל של מכבי חיפה דורש שדרוג, ובשנים קודמות היה נדמה שבקבוצה לא תמיד מבינים איפה צריך לשדרג.
כך, למשל, כשכולם צעקו בעונה האחרונה שחסר קשר אחורי – לא הגיע בינואר אחד כזה. אותו סיפור עם מגן שמאלי, או חיבור נכון בין שחקנים שיכולים להשלים זה את זה בצורה אופטימלית. כדי שמכבי חיפה תוכל להתמודד על אליפות היא צריכה להתחזק בשחקנים מספיק טובים, אבל גם בעמדות הנכונות. האם תביא אותו קשר אחורי או מגן? ומה עם בלם ושחקן כנף? אלה החלטות שיחרצו גורלות.
4 צפייה בגלריה
ארנסטס שטקוס
ארנסטס שטקוס
תופס מקום לישראלים. ארנסטס שטקוס
(באדיבות הפועל ת"א)
אבטלה בשער: למשחקי הנבחרת האחרונים זומנו שלושה שוערים – אופיר מרציאנו, אריאל הרוש ויואב ג'רפי. להרוש, שנחשב לשוער הפותח, אין קבוצה כרגע. גם גיא חיימוב בלי קבוצה, וכמוהו רובי לבקוביץ' שחזר מהונגריה ובוריס קליימן ששיחק בקפריסין, וגם עומרי גלזר מחפש מקום חדש. השוערים הישראלים בבעיה, והקיץ הבעיה הזו בשיאה. הפועל ת"א שיחררה את שני השוערים שלה והביאה את ארנסטס שטקוס. מכבי ת"א ומכבי חיפה מחזיקות שוערים יהודים שלא נולדו בישראל. להפועל חיפה ולקריית-שמונה יש שוערים זרים. מדובר בקיץ קריטי עבור לא מעט שחקנים, ועבור השוערים אולי אף יותר מאחרים.
כלכלת קורונה: אף אחד עדיין לא יודע בוודאות עד כמה ישתנה שוק ההעברות בעקבות הנגיף, אבל ברור שרוב בעלי הבית ישקיעו פחות, לפחות כרגע. בישראל צריך לשים לב לשתי קבוצות – בית"ר ירושלים והפועל באר-שבע. משה חוגג לא מתכוון לשלם לשחקנים כפי שעשה לפני שנה, בעוד אלונה ברקת הלכה אחורה כבר לפני כמה חודשים. אין כמעט קבוצות שמתכננות השקעה רצינית, ולכן עולה השאלה האם נראה שמות גדולים שעוברים ממקום למקום. למאור בוזגלו, למשל, אין קבוצה כרגע וקשה לחשוב על מועדון ישראלי שישלם לו את מה שהוא רוצה. האם מישהו בישראל יכול, ובכלל מעוניין, לשלם לאצילי או למיכה אם ישוחררו ממכבי ת"א? בהתחשב בכך שמספר השחקנים הישראלים האיכותיים שיכולים לעבור קבוצה אינו גדול, כל מעבר של שם גדול יכול להיות הכותרת של הקיץ.
4 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
החוקים השתנו. משה חוגג
(צילום: ראובן שוורץ)