קיץ 2017 היה מהמעצבים ביותר בחייו, ובעיקר בקריירה, של מטיל הכידון הגרמני יוהנס פטר. לאחר שהשיג בלוצרן, שווייץ, את התוצאה השנייה בהיסטוריה, 94.44 מטר, והתקרב עד כדי ארבעה מטר משיא העולם הבלתי שביר לכאורה של הצ'כי יאן ז'לז'ני (98.48 מטר) הכנותיו לאליפות העולם המתקרבת אז, בלונדון, נפגמו כתוצאה משתי בעיות.
הראשונה - פציעה שממנה החלים רק על סף האליפות. השנייה, והמדאיגה יותר מבחינתו, אמו כריסטינה עמדה לעבור הסרה של גידול במוח. "הייתי צריך להתמודד עם הבעיה של אימא, ולנסות להימנע מהטרדתה ערב הניתוח, וגם להתכונן הכי טוב בנסיבות שהיו. איכשהו, ניצלתי את יתרות הרזרבה שצברתי והפכתי לאלוף העולם עם 89.89 מטר", סיפר פטר.
7 צפייה בגלריה
יוהנס פטר
יוהנס פטר
התגבר על הקשיים והפך לאלוף עולם. יוהנס פטר
(צילום: AFP)
הוא הקדים במעט שני צ'כים: ייקוב וודלק שפיגר אחריו רק ב-15 ס"מ ופטר פרידריך שהטיל ל-88.32 מטר. "כמובן ששמחתי מאוד על התואר הראשון כאלוף העולם, אבל לא הייתי שקט בגלל אימא", הוא מספר על השיעור בפרופורציות שעבר בימים ההם. "אחרי הניצחון, הרמתי אליה טלפון והרגשתי שעם כל הקשיים שיש לה - היא הפכה למאושרת לזמן מה. מבחינתי, עם כל חשיבות הניצחון, היה חשוב יותר לתת לה אושר ברגעים הקשים ההם".
פטר הגיע לעונת 2017 שנה לאחר שקבע את ההישג המשמעותי הראשון שלו, כשדורג רביעי באולימפיאדת ריו 2016. הוא סיים שם אחרי חברו לאימונים, הגרמני תומס רוהלר שזכה בזהב, ונציגי שתי מדינות שלא ראינו עד אז בגמרים של הטלת הכידון - הקניאתי ג'וליוס יגר עם מדליית כסף ו-וולקוט קשורון מטרינידד טובגו. לדבריו, הבין כבר אז שזה רק צעד בדרך: "ידעתי שההישגים הממשיים עוד יגיעו".
7 צפייה בגלריה
האלוף האולימפי תומאס רולר
האלוף האולימפי תומאס רולר
האלוף האולימפי תומאס רוהלר
(צילום: AP)
לפני תחילת השבוע, מעטים האמינו, אם בכלל, ששיא העולם של ז'לז'ני יעמוד בסכנה. אבל בחוז'וב, פולין, הכין פטר הפתעה אדירה כשהטיל את הכידון ל-97.76, שוב התוצאה השנייה בהיסטוריה, אבל כבר 72 ס"מ בלבד אחורי ז'לז'ני, קיצוץ של יותר משלושה מטרים.
צירוף המילים 100 מטר באתלטיקה, היה מקושר אך ורק לריצה האולימפית הקצרה והמהירה ביותר. מעכשיו, "100 מטר" יכול להפוך למושג שגור גם בהטלת כידון, אם וכאשר מישהו יתעלה ויטיל כידון למרחק הזה - ופטר נראה הקרוב מכולם להשיג זאת.
7 צפייה בגלריה
יוהנס פטר
יוהנס פטר
יוהנס פטר והתוצאה המשכנעת
(צילום: AFP)

כשאובה הון כמעט פגע בצופים ביציע

אם נביט הלאה, נראה כי 100 מטר בהטלת כידון הם לא רק סיפור של תוצאה, אלא גם מציבים אתגר לא פשוט: ישנם אצטדיונים רבים שלא יוכלו להכיל הטלות למרחקים כאלה.
זו, כידוע, הייתה הסיבה שאחרי השיא המדהים של המזרח גרמני אובה הון, שהטיל ל-104.80 מ' ב-1984 ולא היה רחוק מלפגוע בצופים ביציע, ראשי האתלטיקה החליטו על החלפת הכידון. אותו משקל, 800 גרם, אבל בניגוד לכידון המקורי - עם נעיץ שתקע את המכשיר באדמה, והפסיק את השיוט על הקרקע.
(השיא של אובה הון (104.80 מטר) שגרם להחלפת הכידון)
השינוי נכנס לתוקף ב-1986 וראשי האתלטיקה, מצידם, טענו שלא היה קשר לתוצאה של הון ושהחלפת הכידון הייתה על הפרק עוד לפני כן, אבל לך תאמין.
למרות ההישג המבטיח מאוד של פטר, כדאי להתאזר בסבלנות. ההבדלים בין הטלה אחת להטלה שנייה בכידון, גדולים. ההבדלים בין תחרות אחת לשנייה - עוד יותר גדולים. ברמות הגבוהות זה מתבטא לעתים בין 8 ל-10 מ'. דוגמה ראשונה קיבלנו כבר יומיים אחרי פיצוץ ה-97.76 מ', כאשר אותו פטר הסתפק בניצחון צנוע לרמתו, עם 86.12 מ'.
האם שיאו של ז'לז'ני בסכנה? קשה לצפות. כמו שאף אחד מחמשת הקופצים לגובה שניתרו ליותר מ-2.40 בעונה אחת בעשור הקודם, וראו עצמם שיאני עולם בפוטנציה, לא הצליחו לפרוץ את תקרת ה-2.46 מ', שיאו של הקובני חאבייר סוטומאיור - כך יכול לקרות גם בכידון. עם זאת, בנגוד למה שהיה מקובל לחשוב עד השבוע, השבירה לא נראית יותר דמיונית.
7 צפייה בגלריה
השיא שלו בסכנה? יאן ז'לז'ני
השיא שלו בסכנה? יאן ז'לז'ני
השיא שלו בסכנה? יאן ז'לז'ני
(צילום: AP)
"יש אנשים שחושבים, בטעות, שהטלת כידון היא מקצוע פשוט", אומר פרשן האתלטיקה , ד"ר גלעד ויינגרטן."הם חושבים שהאתלט לוקח את הכידון ומשחרר אותו מיד, יהיה אשר יהיה. הם לא יודעים מה מסתתר מאחורי המקצוע הזה, שהוא אחד הכי קאורדיניטיביים בספורט. צריך סנכרון מושלם למספר גדול של פעולות מגוונות".
למשל?
"כשהמטיל מתקרב להטלה שלו, הוא מזיז את הרגליים לפני הגוף. בהצלבה. הוא מושיט את הרגליים קדימה, ובכך הוא יוצר שימוש חזק ונכון יותר בגוף. היד המטילה אצל פטר, יד ימין, נשארת מאחור במטרה שיהיה לה מרחק גדול ככל האפשר להקנות מהירות לכידון לקראת שחרורו".
ויינגרטן מספר: "לא במקרה ראיתי בווידיאו מספר פעמים את ההטלה הגדולה של פטר בפולין. ניסיתי להשוות את הביצועים שלו לאלו של ז'לז'ני שאותו אני זוכר היטב. מבנהו החסון (1.88 מ' על 103 ק"ג) מקנה לפטר חוזק. הוא מהיר, אבל ז'לז'ני בעל מבנה הגוף הרזה יחסית היה יותר מהיר. שניהם באותו גובה, אבל ז'לז'ני שקל 15 ק"מ פחות. אם אני צריך לתת ציון לסנכרון של פטר בפעולות, הייתי נותן לו 99.5. כמעט מושלם. זה גם הציון של זלז'ני בהטלות השיאים".
7 צפייה בגלריה
המבנה החסון מקנה לפטר חוזק
המבנה החסון מקנה לפטר חוזק
המבנה החסון מקנה לפטר חוזק
(צילום: גטי אימג'ס)
פטר אמר אחרי התחרות הגדולה בפולין: "זהו רגע חד פעמי בו כמעט הכל התחבר לי. אבל עדיין, התחושה היא שיש עוד מקום לשיפור".
גרמניה היא המעצמה הגדולה ביותר במקצועות הכבדים. אם תתייחסו לטבלת עשרת המטילים הטובים בכל הזמנים, תראו בכידון את "ג'מאייקה של הספרינטים". לא פחות מארבעה גרמנים נמצאים ברשימת 10 התוצאות הגדולות בהיסטוריה.
כרגע, הקרב העיקרי הוא בין פטר לרוהלר, כאמור האלוף האולימפי, אבל ישנם עוד לא מעטים הנמצאים קרוב אליהם. "גרמניה מצטיינת מאוד בהדרכה ובניתוח המקצועות המדויקים באתלטיקה, וזו גם אחת הסיבות לרמה הגבוהה שם בהטלת כידון", סבור ויינגרטן.
7 צפייה בגלריה
יוהנס פטר
יוהנס פטר
החזיר את המדים והתמקד באתלטיקה. יוהנס פטר
(צילום: AFP)
פטר (27), הצעיר בשנתיים מרוהלר, נולד בדרדזן. בשנות ה-20 המוקדמות שלו הוא עדיין שילב בין עבודה במשטרה לאתלטיקה. אחר כך החזיר את המדים והתרכז בחלום המדליות. מאמנו הוא לא אחר מאשר בוריס אוברגפול, בעלה של כריסטינה שהספיקה לייצר מדליות אולימפיות ועולמיות (כסף בלונדון 2012), ונמנית על הארבע שהצליחו להכנס למועדון מטילות ה-70 מ'. שיאה האישי עומד על 70.20 מטר.
האם הטלות של מעל 100 מטר ישנו את תחרויות הטלות הכידון והאתלטיקה בכלל? הרי בכמה מקרים נתקעו כידונים חדים, בשוגג, בגופם של אתלטים וצופים תמימים. כשהדבר יהיה אקטואלי, בוודאי ידונו בכך. אחת האופציות היא קיום תחרויות הכידון לפני תחילת התחרות הכללית. כך או כך, עוד חזון למועד, אבל שלוש ספרות הקסם 100 כבר מדוברות בהקשר הזה.