ארון האריסון שהפציץ את שלשת הניצחון בפיראוס לא הגיע, אותלו האנטר הגיע והחזיק את מכבי תל אביב בהארכה, אבל עם כל הכבוד לכולם נפרדנו אתמול (שלישי) מאושיית הכדורסל ואסיליס ספאנוליס בן ה-38, MVP של העונה ב-2013 ובעל שלוש זכיות בגביע היורוליג, אלוף אירופה וסגן אלוף עולם עם נבחרת יוון.
ספאנוליס, מהשחקנים הגדולים באירופה בכל הזמנים, עלה ל-5:08 דקות, לא קלע נקודה וביתר הזמן מעודד את החברים מהספסל. השראה לשחקנים צעירים בתחילת דרכם. יובל זוסמן ואלייז'ה בראיינט לא עשו כבוד ונדבקו לספאנוליס, וגם השופטים הדביקו לו שתי עבירות, אבל למרות שתהילת עולם חולפת והקבוצות היווניות בדעיכה, הם ניצחו אתמול.
6 צפייה בגלריה
ווילבקין מאוכזב
ווילבקין מאוכזב
סקוטי ווילבקין מאוכזב
(צילום: אורן אהרוני)
6 צפייה בגלריה
ואסיליס ספאנוליס
ואסיליס ספאנוליס
בעיקר מעודד מהספסל. ואסיליס ספאנוליס
(צילום: עוז מועלם)
דימיטריס דיאמנטידיס פרש, ניק קלאתס עזב לבארסה וספאנוליס מחתים כאמור טופס טיולים, אבל יורגוס פרינטזיס וקוסטס סלוקאס ממשיכים למשוך את העגלה גם בזמנים קשים. פרינטזיס הוא שחקן קלאסי בעמדה 4. במכבי ת"א משחקים בעמדה הזאת שלושה: דראגן בנדר, עומרי כספי ואנג'לו קלויארו, כל אחד מהם משנה את סגנון המשחק של הקבוצה, לאו דווקא לטובה.
סלוקאס כבר לא בשיאו, אבל כשהוא בפוקוס (24 ו-25 נקודות בשני משחקים האחרונים) אולימפיאקוס ניצחה את באיירן וחימקי. אתמול אולימפיאקוס עלתה וירדה ביחד איתו (22 נקודות ו-11 אסיסטים), רוב הנקודות והאסיסטים הגיעו כשספרו את הכסף. סקוטי ווילבקין לוקח הכל מכולם, סלוקאס עושה את השחקנים סביבו טובים יותר. למשל, יאנוליס לרנזקיס שניצח את המשחק עם 13 נקודות ב-17:16 דקות, רובן בקלאץ'.
יורגוס ברזוקאס היה מועמד לאמן את מכבי ת"א, שבחרה בסוף את יאניס ספרופולוס. אתמול המאמן של היוונים תרם משמעותית לניצחון ולספרופולוס יש לצערי חלק בהפסד. כשמשחקים שוב ושוב על סקוטי ווילבקין בכדורים מכריעים, במקרה הטוב זה נגמר רע כי ההשתוללות שלו לא דומה לכדורסל.
6 צפייה בגלריה
אלייז'ה בראיינט
אלייז'ה בראיינט
מנהיג. קוסטס סלוקאס מול אלייז'ה בראיינט
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
יורגוס ברצוקאס
יורגוס ברצוקאס
יורגוס ברצוקאס
(צילום: עוז מועלם)
ווילבקין סיים את המשחק עם 25 נקודות ומכבי שוב הפסידה, כי למשחק פרוע יש גם מחיר. שמונה איבודים מול שלושה אסיסטים הם עשר נקודות נזק מינימום, ורוב האיבודים נובעים ממסירה בקפיצה. אסור למסור בקפיצה, זה נגד הכדורסל ונגד כוח המשיכה. בשנייה שהשחקן מחויב למסירה ונמצא באוויר המצב משתנה והאופציה למסירה נסגרת. במילים אחרות, איבוד כדור.
עוד דוגמה לחוסר התאמה של מהלכים לסיטואציה: המסירות לאלי-הופ שמסתיימות בדאנק כשהכדור נמסר להאנטר, הופכות לאיבודי כדור כשמוסרים לאנטה ז'יז'יץ'. את התרגילים צריך להתאים לשחקנים, לא את השחקנים לתרגילים.
לווילבקין ולטיילר דורסי משלמים בשביל לקלוע, הבעיה שלהגנה הם יורדים בהתנדבות. את רוב העבירות דורסי מבצע בקפיצה על שחקנים בקליעה. פאולים הם חלק מהמשחק, אבל ליפול על שחקן שזורק שלשה זה נורא. שייקח לפני המשחק כדור ויירגע.
6 צפייה בגלריה
סקוטי ווילבקין, שאקיל מקיסיק
סקוטי ווילבקין, שאקיל מקיסיק
מעדיף שלשה בנפילה. ווילבקין
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
עומרי כספי, קוסטאס סלוקאס
עומרי כספי, קוסטאס סלוקאס
איבודי כדור של טירון. עומרי כספי
(צילום: עוז מועלם)
עומרי כספי תורם לפעמים גם בלי לקלוע, אבל נראה שאינטרוולים של ארבע דקות מלחיצים אותו לנסות להספיק כמה שיותר בזמן קצר. אתמול זה היה מביך. מגיעות הנחות לשחקן שהשלים עשר עונות ב-NBA וחוזר מפציעה, אבל האתרוג מוגזם. איבודי כדור של טירון, זריקות עונשין ללוח, אפס נקודות ב-12:43 דקות, מדד מינוס 5. להבדיל, בראיינט, השחקן היעיל במכבי בתקופה האחרונה, סובל מיחסי ציבור גרועים. ספרופולוס צריך לתת לו יותר ובראיינט צריך לקחת על עצמו יותר.
שחקני כדורסל שעושים במכנסיים על קו העונשין הם בעייתיים. המאמן שלי ברוך פוטרמן לימד אותנו לפני 60 שנה שפאולים מנצחים (או מפסידים) משחק. מי שלא שיחק כדורסל מתקשה להבין איך שחקנים שצולפים שלשות מחטיאים עונשין. זריקת עונשין מלחיצה יותר משלשה כי בעונשין איש לא מפריע לזורק, אין לו אליבי לכישלון, הלחץ עליו גדול והפרס קטן - רק נקודה אחת.
תנו לווילבקין זריקה לשלוש בנפילה מעשרה מטר, הוא יקלע 3 מ-5. תנו לו לזרוק עונשין בסוף משחק ותשמעו את דפיקות הלב עד הבית. שתי החטאות עונשין שלו הפסידו את המשחק: אילו לא היה מחטיא בסיום הזמן החוקי, מכבי הייתה מנצחת. 7.9 שניות לסיום ההארכה ווילבקין קיבל שלוש זריקות בניסיון זריקה תיאטרלי ודייק רק בשתיים. אפשר לפחות להתנחם שהיה בסיום ישראלי אחד במגרש... השופט ספי שמש.