7 צפייה בגלריה
מארק סלבי
מארק סלבי
מארק סלבי
(צילום: getty images)
יש שיעקמו את האף הלילה ויכנו אותו שחקן משעמם ומחושב מדי, יש שיגידו שמדובר בגאון טקטי יחיד בדורו, אבל עם הרקורד שלו אי אפשר להתווכח. מארק סלבי (37) זכה הלילה (בין שני לשלישי) באליפות העולם בסנוקר בפעם הרביעית בקריירה אחרי שניצח 15:18 את שון מרפי ונכנס למועדון אקסקלוסיבי, כזה שחברים בו אך ורק אגדות אמיתיות של הענף שזכו בתואר החשוב מכולם ארבע פעמים ויותר.
את האליפות הזו של סלבי אפשר לחלק לשניים. החלק הראשון היה מוחץ. סלבי ניצח בשלושה סיבובים בקלי קלות, תוך שהוא מרסק יריבים בעלי שיעורי קומה כמו מארק אלן ומארק וויליאמס בפערים גדולים, ואפילו מציג סנוקר זורם והתקפי. החלק השני כבר היה הרבה יותר קרוב לסלבי הקלאסי. בחצי הגמר כשסטיוארט בינגהאם הראה התנגדות והקשה עליו, סלבי ידע להגיב במלחמת התשה, להאט את הקצב ולשבש את המשחק של יריבו. זה לא היה נעים במיוחד לצפייה, אבל זה השיג עבורו את המטרה והקנה לו את הכרטיס לגמר. בינגהאם לא הצליח בסיום לשמור בבטן את מה שחש כלפי המשחק של יריבו: "הוא מתח את הגבולות. הייתה מכה שהוא לקח שלוש דקות רק כדי לגלגל את הלבן אל האדומים. זה מעלה שאלות".
7 צפייה בגלריה
מארק סלבי
מארק סלבי
מארק סלבי ומשפחתו עם הגביע
(צילום: getty images)
7 צפייה בגלריה
מארק סלבי
מארק סלבי
היה בפוקוס לכל אורך האליפות. מארק סלבי
(צילום: getty images)
רגע לפני הגמר, סלבי הדף את הביקורת שנשמעת סביבו: "אני פה כדי לעשות את העבודה שלי, וכל עוד אני הראשון שמנצח במספר המשחקונים הנדרש, ממש לא אכפת לי איך אני משחק".
הגמר לא היה קיצוני כמו חצי הגמר, אבל גם לא היה מופע סנוקר מרהיב. סלבי הציג סנוקר סולידי ויעיל והיה יציב בהרבה ממרפי שלפרקים הרגיש ממש אבוד וחסר ביטחון.
סלבי הגיע ליום השני של ההתמודדות ביתרון 7:10 ובסשן הראשון של היום השני שמר עליו. סלבי כבר עלה ל-9:13 עם ברייקים של 54 ו-50 אבל מרפי צימק ל-13:11 עם סנצ'רי (100 נקודות) וברייק של 56 נקודות מיד לאחר מכן. סלבי חתם את הסשן במשחקון מצוין עם ברייקים של 62 ו-69 נקודות ועלה ל-11:14, מרחק ארבעה משחקונים מהתואר.
מרפי יכול היה לצמק ל-14:12 בפתיחת הסשן הרביעי והאחרון אך החטיא כדור ורוד. סלבי בתגובה ניקה את השולחן וברח ל-11:15. מרפי ניצח במשחקון הבא, אחרי שחזר מפיגור, וכמו שעשה בחצי הגמר מול קיירן ווילסון הוא חגג בהנפת אגרוף – למרות שהוא עדיין בפיגור משמעותי במשחק כולו.
7 צפייה בגלריה
מארק סלבי
מארק סלבי
נכנס לרשימה אקסקלוסיבית. מארק סלבי
(צילום: getty images)
סלבי לא התרגש מהחגיגה של מרפי ועם ברייקים של 40 ו-68 נקודות ניצח במשחקון הבא ועלה ל-12:16. המטוטלת נמשכה כשמרפי ניצח במשחקון ה-29 וצימק ל-16:13. המשחקון ה-30 נפתח בקרב הגנתי ארוך – שבו הייתה ידו של סלבי על העליונה, ואחרי שמצא את הדרך להטביע כדור אדום הוא המשיך לברייק של 120 נקודות שהציב אותו במרחק משחקון מהגביע.
מרפי סירב עדיין להיכנע ועם סנצ'רי משלו של 100 נקודות במשחקון הבא צימק ל-17:14. המומנטום נשאר בצדו של מרפי ועם עוד סנצ'רי, הפעם של 108 נקודות, הוא צימק ל-17:15.
המשחקון ה-33 היה דרמטי. סלבי עלה ל-0:38 לפני שאיבד פוזיציה והחטיא כדור אדום קשה. מרפי ניצל זאת לברייק של 57 נקודות אבל החטיא כדור אדום קשה מאוד שהיה צמוד לדפנת השולחן. את ההחטאה הזו של מרפי, סלבי כבר ניצל כדי לנקות את השולחן ולהבטיח את זכייתו באליפות לקול תשואות הקהל שמילא את יציעי הקרוסיבל בהתאם לפיילוט בבריטניה להחזרת הצופים לאירועי התרבות והספורט.
7 צפייה בגלריה
שון מרפי
שון מרפי
לא ויתר עד הרגע האחרון. שון מרפי
(צילום: getty images)
7 צפייה בגלריה
מארק סלבי
מארק סלבי
אבל בסופו של דבר סלבי חגג
(צילום: AP)
זכייתו הרביעית של סלבי בתואר (הקודמות היו ב-2014, 2016 ו-2017) מציבה אותו במקום החמישי בעידן המודרני (החל מ-1969) בצוותא עם ג'ון היגינס. רק סטיבן הנדרי (שבע זכיות), רוני אוסאליבן, סטיב דייויס וריי רירדון (שש זכיות כל אחד) זכו ביותר אליפויות עולם. ברמה הכלכלית, סלבי ייהנה מפרס בסך חצי מיליון פאונד ויעלה למקום השני בדירוג העולמי על חשבונו של רוני אוסאליבן.
"זה לא יאומן להצטרף למועדון עם כאלה שחקנים", אמר סלבי, "הטורניר הזה כל כך קשה, אתה לעולם לא יודע לאן תגיע. לזכות באליפות הזו בפעם הרביעית זה משהו שלא יכולתי לחלום עליו. מרפי שיחק פנטסטי, הוא שחקן מעולה ושגריר נהדר למשחק. אני כל כך שמח לראות אותו חוזר לכושר. אחת המטרות שלי כעת תהיה לחזור לפסגת הדירוג העולמי ואני צועד בכיוון הנכון".
7 צפייה בגלריה
מארק סלבי ושון מרפי
מארק סלבי ושון מרפי
חברים טובים. מארק סלבי ושון מרפי
(צילום: getty images)
מרפי לבטח יהיה מאוכזב מההפסד בגמר, אבל יכול להיות מסופק מאוד מההתעלות שלו באליפות כולה שהגיעה דווקא לאחר עונה גרועה. מרפי סיפר בראיונות שהעניק לפני האליפות כי החל לפקפק במשחק שלו ולחשוב על קריירה חלופית. השבועיים האחרונים בהחלט צריכים להרגיע אותו ולהזכיר לו שמקומו היה ונשאר בצמרת של הענף.
"אני מכיר את סלבי מאז שאנחנו בני 9 והוא תמיד היה אותו הדבר, פשוט סלע גרניט", פירגן מרפי למנצח, "החיים קשים לכולנו בשנה האחרונה. אני רוצה להודות לכל מי שקנה כרטיס והגיע לאליפות הזו. זו הייתה שנה קשה עבורי בסבב, אבל הקהל הוא זה שהחזיר אותי".