"34 שניות לסיום גמר הפיינל־פור מול מכבי ת"א היינו בפיגור 82:81, ואז שריקה לעבירה חמישית של דריל מונרו, שלא הייתה. מצד אחד זה עוול, מצד שני זה חלק מהמשחק. ההחלטה מבחינתי זו היסטוריה, גם אם לא אהבתי אותה". שבוע אחרי ההפסד הדרמטי במשחק בו יכול היה לזכות באליפות ראשונה בקריירה כמאמן, גיא גודס כבר מביט קדימה.
למאמן מכבי ראשל"צ גם אין זמן להתאבל על ההפסד, הוא צריך לבנות קבוצה מאפס לעונה הבאה. "יהיה לנו סגל חדש", הוא מעדכן. "חוץ משלושה ישראלים צעירים, אף שחקן לא חתום. זה ממש לא פשוט. גם הקורונה לא עוזרת, כי התקציב קוצץ. ננסה להשאיר את מונרו אבל זה לא יהיה קל. העלות שלו גבוהה".
8 צפייה בגלריה
גיא גודס
גיא גודס
"יהיה לנו סגל חדש". גיא גודס
(צילום: עוז מועלם)
8 צפייה בגלריה
גיא גודס
גיא גודס
רק כמעט. גיא גודס בסיום הגמר
(צילום: ראובן שוורץ)
שווה להתעכב על ראשל"צ מודל 2019/20. לאורך הדרך היא הצליחה לנצח פעמיים את מכבי ת"א בליגה, לסיים את העונה הסדירה במקום השלישי ולהדיח פעם שנייה ברציפות את הפועל ירושלים בחצי גמר הפיינל־פור. בין לבין היא גם השתתפה ביורוקאפ. "הייתה לנו קבוצה מיוחדת", מספר גודס. "היה לי חשוב שנבנה סגל שאפשר לעבוד איתו, ישראלים וזרים. זה עשה לנו את החיים הרבה יותר קלים".
חצי הגמר מול ירושלים, ובעיקר הדרמה בסיום עם שלשת הניצחון המטורפת של אדם אריאל על הבאזר, לא יישכחו עוד הרבה זמן. "הכדור בכלל אמור היה להגיע לזאק הנקינס בתוך הצבע כדי שיקלע מקרוב, אבל ירושלים חסמו את האופציה הזאת ואדם היה האופציה השנייה. המסירה של דריל הייתה טובה, ואדם עשה קליעה מדהימה", משחזר גודס את הרגע הגדול.
במחצית הראשונה של הגמר נגד מכבי ת"א דברים עבדו פחות טוב מבחינת ראשל"צ. יאניס ספרופולוס העלה הרכב גבוה מאוד שטרף את הקלפים וסידר לקבוצתו יתרון נוח משלב מוקדם. "די ציפינו שזה מה שהם יעשו", אומר גודס, "פשוט לא היו לנו יותר מדי אופציות מולם".
אז מה עשיתם במחצית השנייה שגרם לכם לחזור למשחק? "קודם כל, הבעיה שלנו הייתה שלא באנו עם אותן אנרגיות כמו בחצי הגמר מול ירושלים. זה קשה כשאתה משחק תוך 48 שעות מול שתי קבוצות כאלה. אמרתי לשחקנים שהם צריכים לחזור לכדורסל שלנו ולנסות לגנוב את המשחק. עשינו את זה כמעט עד הרגע האחרון".


8 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"

על אבדיה, כספי ותפקיד העוזר

גודס הגיע לראשל"צ ב־30 בנובמבר 2018, פחות משבועיים אחרי שעזב את תפקיד העוזר במכבי ת"א בעקבות פיטוריו של המאמן הראשי נבן ספאחיה.
החלטת לשוב מהר לאמן ולא לקחת קצת חופש, למה בעצם? "כשעזבתי את מכבי ת"א בקדנציה שלי שם כמאמן ראשי, יום אחרי התקשרו מהפועל אילת ורצו שאגיע אבל אמרתי להם שאני חבוט ועייף, אז הם לקחו את עודד קטש. כתוצאה מכך ישבתי שנה בחוץ. לכן הפעם כשהגיעה ההצעה מראשל"צ אמרתי ישר כן. ידעתי שאני מגיע למקום טוב, שבו התחלתי את קריירת האימון".
8 צפייה בגלריה
ספאחיה וגודס
ספאחיה וגודס
עזב אחרי פיטורי ספאחיה. גודס לצד הקרואטי
(צילום: ראובן שוורץ)
למה לא נשארת עוזר של ספרופולוס? "ההחלטה הייתה משותפת. הוא הגיע עם העוזר שלו, אני באתי עם ספאחיה, והרגשתי שאני צריך לעזוב יחד איתו. מה גם שההגעה שלי למכבי הייתה רק בשל הבקשה של ספאחיה והחברות בינינו. אני רואה את עצמי כמאמן ראשי ולא כעוזר. כבר בפעם הקודמת שעזבתי את מכבי אמרתי שלא אשוב להיות עוזר".
אפרופו מכבי ת"א, מה אתה אומר על זה שחלק מהשחקנים לא שמרו על הבידוד? "אני יכול להבין את כל מי שהתקשה עם הבידוד והתנאים בתקופת הקורונה. גם אצלי היו כמה שחקנים שהתלוננו. ניסינו לעזור להם כמה שאפשר, כולל ארוחות ברביקיו על הגג אצלי בבית. אני חושב שכל הקבוצות עשו מאמץ, ובסוף זה גם הצליח".
אבדיה או כספי? "דני ילד מדהים ויצא לי גם לעבוד איתו. הוא כישרון ענק. אני חושב שזה לא הוגן להשוות ביניהם. עומרי עשה קריירה אדירה והיה החלוץ ב־NBA, ואסור לשכוח את זה. אני מאחל לדני שישחק שם שנים רבות כמו כספי".
8 צפייה בגלריה
שחקני מכבי תל אביב
שחקני מכבי תל אביב
"לא הוגן להשוות ביניהם". אבדיה וכספי
(צילום: עוז מועלם)
באופן כללי, הקריירה של גודס מאופיינת שנים רבות בהיותו עוזר מאמן, בזמן שמרבית אנשי המקצוע בגילו חרשו את קבוצות הארץ או עבדו בחו"ל. עכשיו הוא מסביר מדוע בחר בדרך הזאת: "קודם כל, חו"ל לא הייתה אז אופציה עבורי. יש כל כך הרבה קריטריונים שאתה צריך לעמוד בהם כדי לעבוד בליגות הגדולות באירופה, שגם אני עם כל הרזומה שלי לא עומד בהם, בין אם זה בספרד או בצרפת. בשאר המקומות, כמו יוון ואיטליה, למעט שתי קבוצות, אין כסף. בטורקיה מאמן ישראלי לא יכול לעבוד בגלל הקטע המדיני".
אבל לא אימנת גם בקבוצה בישראל. "לא רציתי ללכת למקום שבו לא תהיה לי פלטפורמה להביא את היכולות שלי לידי ביטוי. לא אגיע לקבוצות עם תקציבים אפסיים שבהן אין לי יכולת לבנות משהו שאני מאמין בו והסיכוי להצלחה נמוך".

על קטש, פרי והמחאה ברחובות

בנובמבר 2019 מונה גודס במפתיע להיות עוזרו של קטש בנבחרת הבוגרת, אבל קצת יותר מחודש לאחר מכן הודיע כי ויתר על התפקיד. "מינו אותי עוד לפני שחתמתי", הוא מגלה. "בגדול, הבעתי הסכמה מסוימת, אבל לא הגענו לסיכום כלכלי וגם הבנתי שיש לי יותר מדי כובעים – גם מאמן נבחרת העתודה, גם עוזר בנבחרת הבוגרת וגם מאמן ראשל"צ. זה היה יותר מדי".
8 צפייה בגלריה
גודס וקטש
גודס וקטש
"היו לי יותר מדי כובעים". גודס וקטש
(צילום: ראובן שוורץ)
לא סוד שקטש צפוי לעזוב את הנבחרת בקרוב, בעקבות הסכסוך המשפטי בו הוא מצוי עם האיגוד. שמו של גודס כמחליף הפוטנציאלי עלה במהירות, והוא עצמו ממש לא פוסל את העניין: "זה חלום לאמן את נבחרת ישראל. אני פתוח לכל הצעה".
מה דעתך על כל מה שקורה בין האיגוד לקטש? "עודד עשה עבודה טובה מאוד בנבחרת ומגיע לו כל הכבוד. הם צריכים לפתור ביניהם את הדברים, ואני מקווה שיעשו את זה. לי יש צרות משלי להתעסק איתן".
בלי קשר לתפקיד הלאומי, דחה גודס לאחרונה גם הצעות מחו"ל, כולל אחת מפתה מבחינה כספית מסראטוב הרוסית, כדי להמשיך עונה נוספת בראשל"צ. "ידעתי שאעזוב את הארץ רק אם אלך למועדון גדול עם הרבה מאוד כסף. ההצעה לא הייתה בהפרש כזה ששווה לי לעזוב בשבילו את ישראל והמשפחה, או להעביר את כולם לחו"ל", הוא אומר.
ואיך אפשר לסכם ראיון עם מאמן בראשל"צ מבלי להתייחס ליו"ר יצחק פרי, שידוע כאחד שידו קלה על ההדק בפיטורי מאמנים. עם גודס הסיפור שונה. "אין לי איזה סוד בקשר עם פרי", מעיד המאמן. "אנחנו יושבים ומדברים על הכל. הוא יודע שהוא תמיד יכול להגיד לי מה שהוא רוצה, ובסופו של דבר אני זה שצריך לקחת את ההחלטה".
8 צפייה בגלריה
יצחק פרי
יצחק פרי
"אנחנו מדברים על הכל". יצחק פרי
(צילום: אורן אהרוני)
המחאה הגדולה, איפה אתה בעניין? "אני תמיד מתרחק מפוליטיקה. אין ספק שאנשים מוחים כי קשה להם וזה לא סתם. המדינה חייבת לעזור להם. הבעיה אצלנו במדינה זה שהכל לוקח זמן בגלל ביורוקרטיה. אני מאמין שבסוף דברים יסתדרו".