פטריק במפורד הוא לא כדורגלן טיפוסי. לחלוץ בן ה-27 של לידס יש דבר שלרוב האנשים אין – יותר מדי בחירות. זה לא סיפור קורע לב על ילד שגדל בלי כלום, אלא על כזה שגדל עם הכל. השחקן האנגלי התחנך בבית ספר פרטי למעמד הגבוה ונהנה כל חייו מציונים טובים במקצועות הקשים ביותר בלי יותר מדי מאמץ. הוא יכול היה בקלות לבחור בדרך הבטוחה יותר וללכת ללמוד בהארוורד שהציעה לו מלגה מלאה, אך ליבו בחר בכדורגל האנגלי. אנשים חכמים יכולים לעשות בחירות מהמקום הלא נכון ובמפורד הלך למה שלא התאים לו – הוא בחר בהתלהבות לעבור לצ'לסי שכמעט הרגה לו את החלום. זאת, עד שמרסלו ביילסה נכנס לחייו.
מה שהיה בזמנו בצ'לסי היה צפוי לכל אוהד כחול – שחקן צעיר, מקומו לא בסגל של הבלוז אלא בהשאלה. במפורד, שגדל בנוטינגהאם פורסט, היה בצומת דרכים. המועדון בו גדל ורצה שיתפתח בו נתן לו רק 12 דקות בקבוצה הבוגרת וחוזה גדול עמד בפניו, אך היא לא הייתה היחידה שרצתה את שירותיו. בצ'לסי התלהבו מהרביעייה שהבקיע בגמר גביע בנוער והציעו לו תוכנית ארוכת טווח. אם יצליח, יהיה חלק מהקבוצה כבר בגיל 23. במועדון הקרוב ללב של במפורד ומשפחתו לא הצליחו לשכנע את הנער להישאר למרות חוזה איכותי מאוד שהוצע לשחקן הבית. הדרך הקצרה נראתה פשוטה יותר ולכן חתם בצ'לסי שכבר הייתה אחת מהגדולות באנגליה. הוא ומשפחתו פעלו לפי היגיון פשוט – אם אתה רוצה להיות הטוב ביותר, הצטרף למקום הטוב ביותר.
2 צפייה בגלריה
במפורד והרננדס חוגגים
במפורד והרננדס חוגגים
נולד מחדש בלידס. במפורד
(צילום: AFP)
אלא שהיו לא מעט אבנים בדרך שהייתה אמורה להיות סלולה. החלוץ עבר לא פחות משש השאלות בדרך שהייתה אמורה להסתיים במדים הכחולים. הוא שיחק בליגה השלישית, הצליח להרשים בדרבי קאונטי ומידלסבורו מהליגה השנייה וקיבל תווית של "פלופ" כששיחק בפרמייר ליג במדים של נוריץ' וקריסטל פאלאס. מה שהיה אמור לעזור לו, תקע אותו – הוא נשאב לתוך מערבולת של השאלות קצרות טווח שנתנו לו זמן קצוב מאוד להתפתח בתור כדורגלן ובעיקר בקבוצות שהיה בהן. כדורגלן התקפי צריך כימיה עם השחקנים סביבו, אך היא לא נוצרת יש מאין, אלא עם זמן וסבלנות, דבר שמעולם לא קיבל.
מוריניו חזר ללונדון והתחיל להתלהב מהכישרון הצעיר, ללא ידיעתו של החלוץ שהיה נחוש לחזור למועדון שלו, אף על פי שלא שיחק בצ'לסי מעולם במשחק רשמי. המאמן הפורטוגלי רצה לתת לבמפורד את ההזדמנות להיות חלוץ שלישי בבלוז, אלא שאגדת המועדון, דרוגבה, חזר ולקח את מקומו. במפורד הבין שעליו לוותר וחזר כמה צעדים אחורה – הוא חזר למידלסבורו, הפעם לטווח הארוך, בקבוצה שרוצה לפתח אותו וליהנות ממנו ומכישוריו. הוא היה יכול לנשום, להיות אכפתי כלפי הקבוצה ולראות אותה מעבר לאבן דרך למטרה הסופית, רק שאז הוא לא ידע, זו הדרך שלו לפרמייר ליג.

2 צפייה בגלריה
מרסלו ביילסה
מרסלו ביילסה
מרסלו ביילסה
(צילום: רויטרס)
אפשר לדמות את מצבו של באמפורד לילד ביום הורים – המאמן היה אומר להוריו שיש לו הרבה פוטנציאל ויכולות, אבל שהוא לא מצליח להביא אותם לידי ביטוי ושהוא צריך לקחת אחריות. ביילסה, לעומת זאת, ראה את זה אחרת. הוא ראה את הכישרון של באמפורד והחליט לרכוש אותו עבור סכום שיא בלידס יונייטד – 10 מיליון ליש"ט כולל בונוסים. המאמן הארגנטינאי לקח את החלוץ תחת חסותו, טיפח אותו והחליט לעזור לכדורגלן להביא את כישוריו לדשא. כמו שכל ילד צריך מבוגר שיאמין בו, יש גם כדורגלנים שצריכים מאמן שיאמין בהם.
המאמן שהיה מדריך להרבה מאמנים גדולים אחרים כמו גווארדיולה, פוצ'יטיניו והרבה אחרים לא דרש שערים מהחלוץ האנגלי, הוא ביקש שיעבוד נכון. לביילסה יש מטרות בכל אימון – אם אתה עומד בהן אתה משחק, אם לא אתה בחוץ, לא משנה מה השם שלך. ביילסה ידע לחבק את במפורד כשהבקיע באימון, לכעוס כשהוא לא נתן מספיק מעצמו ולתמוך ברגעים הקשים. בזמן שהאוהדים כעסו שהחלוץ לא הביא מספרים, המאמן נתן לו את הדקות על הדשא כיוון שעבד על המגרש בדיוק כפי שרצה וציפה ממנו.
התסכול מצד האוהדים של לידס לא ידע מנוח. היו פעמים רבות שהחלוץ קיבל לא מעט קללות וביקורות מסיבה עיקרית – החלוץ הגיע להרבה הזדמנויות, אך הוא נתפס כמחמיצן סדרתי. אף על פי כן, יש לו טכניקה גבוהה, יכולת התמצאות טובה ברחבה ובעונת 19/20 הוא הצליח לעזור לקבוצה שננעלה מחוץ לפרמייר ליג לעלות לליגה הבכירה לאחר 16 שנה עם 16 שערים בלבד ב-45 הופעות. אלו לא התוצאות שאוהדי הכדורגל רוצים. לפחות הכדורגלן למד "לדבר" על המגרש כמו שהוא שלמד לדבר בכמה שפות ברמה שוטפת.
במפורד הצליח לקבל את מה שתמיד רצה וסוף סוף ניצל את כל הכלים האדירים שהיו לו בשביל להצליח להגיע לליגה הבכירה באנגליה. 6 שערים בסך 6 הופעות עד כה יכולה להיות התחלה טובה עבור העתיד המטושטש. היום האנגלי יכול להסתכל אחורה על הבחירה השגויה, אך לא להתחרט עליה כיוון שהדרך העקלקלה כיוונה אותו בדיוק אל המקום הנכון, אל המאמן שהציל אותו וללידס שיכולה ליהנות משירותיו. עוד מוקדם לדעת אם בן ה-27 יצליח להיות יציב ולתת את המספרים שרוצים ממנו אבל דבר אחד בטוח – כל עוד ביילסה נמצא שם, החלום להפוך לחלוץ ענק הוא תמיד אפשרי.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.