כמו פצע שמסרב להחלים ומדמם מחדש שוב ושוב, שערוריות מין מלוות את הספורט העולמי בקביעות. הן הכתם המכוער שבא והולך, ותמיד משאיר הרגשה לא נעימה. יש כאלו שנהנים מיצר המציצנות, מהשפלתם של כוכבים שנראים בלתי־פגיעים, אבל כל מקרה כזה רק מזהם עוד יותר את העולם התחרותי.
ישנם סיפורים על מסיבות חשק, בגידות בתוך הקבוצה, סופרסטארים כמו כריסטיאנו רונאלדו, ניימאר וקובי בראיינט המנוח שהתמודדו עם האשמות בנוגע לאונס שהתפוגגו בצורה כזו או אחרת, אבל השערורייה הנוכחית בליגת העל מעלה מהבוץ זווית נוספת בפרשיות המכוערות האלה: קיום יחסי מין עם קטינות.
4 צפייה בגלריה
יובנטוס מול נאפולי
יובנטוס מול נאפולי
האשמה נגדו התפוגגה. רונאלדו
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
את כל הפרטים כבר שמעתם: פגישה במסיבה, תעודות מזהות מזויפות שהופיעו בתקשורת, חקירת משטרה שנפתחה. מכבי ת"א ממשיכה לרוץ לאליפות תחת העננה הזו, והשחקנים המעורבים, שניסו לשמור איכשהו על נורמליות בזמן שהסערה משתוללת, הוצאו בינתיים לחופשה זמנית. כמובן שמוקדם עדיין להשוות בין המקרים, אך מבדיקה של פרשיות עבר דומות אפשר ללמוד שייתכן שהסיפור הזה ילווה אותם למשך זמן רב.

הסתבכות צרפתית

לפני עשר שנים עמדו באור הזרקורים שני כוכבים צרפתים, קארים בנזמה ופרנק ריברי. בצרפת נחשפה רשת שהפעילה נערות ליווי קטינות, ובמרכז ניצבה צעירה שטענה כי קיימה יחסי מין עם השניים במועדון שבו עבדה כשעוד נחשבה לקטינה - למרות שלא חשפה את גילה בפניהם.
לאורך כל הדרך בנזמה הכחיש כי היה מעורב, בעוד ריברי הודה ביחסים, אך התעקש כי לא ידע שמדובר בקטינה. רק שלוש שנים וחצי מאוחר יותר השחקנים זוכו מאחר שלא ניתן היה להוכיח כי ידעו שמדובר בקטינה.
4 צפייה בגלריה
קארים בנזמה
קארים בנזמה
קארים בנזמה
(צילום: AFP)

שווייץ בהלם

המקרה שהתרחש בשווייץ ב־2008 היה שונה. בהתאחדות השווייצרית לא המתינו למיצוי ההליכים המשפטיים, והשעו מפעילות ארבעה שחקנים של תון, לאחר שהואשמו בקיום יחסי מין עם נערה בת 15. שלושה חודשים מאוחר יותר התיק נסגר והם חזרו לפעילות, אחרי שכל אחד מהם שילם קנסות של עד 5,000 דולר, ועוד פיצויים סמליים לנערה. השופט ציין כי למרות שהמעשים התבצעו בבתי השחקנים, הם נעשו בהסכמת הקטינה.

זעזוע באנגליה

במקרה טרי יותר, מריו באלוטלי מושך האש ספג לפני מספר חודשים האשמות דומות מצד צעירה שהייתה מתחת לגיל החוקי בזמן שיצאה איתו כששיחק בניס ב־2018. חקירת המשטרה ניקתה אותו מחשד, אך עורכת דינה של הצעירה עדיין פועלת בנושא.
4 צפייה בגלריה
מערכת יחסים מינית עם בת 15. אדם ג'ונסון
מערכת יחסים מינית עם בת 15. אדם ג'ונסון
מערכת יחסים מינית עם בת 15. אדם ג'ונסון
(צילום: AP)
וישנו הסיפור המזעזע ביותר. אדם ג'ונסון שיחק בין השאר במנצ'סטר סיטי והגיע לקישור של נבחרת אנגליה, עד החשיפה ב־2015 שלפיה ניהל מערכת יחסים על רקע מיני עם מעריצה בת 15 שיצרה איתו קשר. השופט קבע כי לצעירה נגרם נזק פסיכולוגי חמור, וכי ג'ונסון היה מודע לגילה. סנדרלנד השעתה אותו כשנעצר, החזירה אותו לפעילות לאחר שבועיים, ואז ביטלה את חוזהו כאשר הודה בהאשמות. הוא שוחרר בשנה שעברה אחרי שלוש שנות מאסר, נרשם כעבריין מין מורשע ולא חזר לשחק.

הזווית הפסיכולוגית

כפי שכל מקרה כזה עורר תגובה שונה ותוצאות אחרות, כך גם לא ניתן להעריך איך כל שחקן יתמודד עם האשמות כאלה - ולא רק הוא, אלא גם חבריו לקבוצה והבוסים. "מה שמיוחד בסיפור זה שהוא מורכב מאוד, ואין אליו אדישות", אומר פסיכולוג הספורט, ד"ר שרגא שדה. "השחקנים יודעים שעשו משהו אסור, ועוברים כעת הרבה מחשבות. מה שיקרה מכאן, ביחס להתייחסות הפנימית ולתגובות שיקבלו לדוגמה מאוהדי יריבות, תלוי באישיות ובכמה הם ממשיכים לסחוב אשמה".
איריס עצמון, מומחית לפסיכולוגיית ספורט ומרצה במכון וינגייט, מוסיפה: "השחקנים המדוברים חווים תקופה מאוד לא פשוטה. הם עוברים משפט שדה עם כל הדיבורים והטוקבקים, כשלכל אחד יש דעה והוא משתמש במקרה בשביל האג'נדה שלו. הדבר הנכון ביותר עבורם כרגע הוא להמשיך בשגרת החיים, והספורט עוזר מאוד, כי האימונים הקבועים בעיתות משבר נותנים לך פחות זמן לחשוב, למרות שבשלב זה הם הוצאו לחופשה זמנית. מעבר לכך, בקבוצה אתה חלק ממשהו, ומקבל תמיכה מהסביבה".

"היפר־גבריות"

בנוגע לאותה תמיכה, חשוב לדבר גם על תדמית המועדון. שמם של השחקנים עדיין חסוי, אבל מכבי ת"א, שמנסה למתג את עצמה כקבוצה מסודרת בסגנון אירופי, עלולה להיפגע בעצמה בתור מותג.
ד"ר עלינא ברנשטיין, חוקרת ומרצה לתקשורת באוניברסיטת ת"א ובמכללה למינהל, שחקרה את הקשר בין תקשורת לספורט, חושבת שיהיו השלכות: "מבחינת הקהל, המותג לא ייפגע לדעתי. בקרב אוהדים גברים הארדקור השחקנים האלה רק 'יצאו גברים'. כדורגל זה עולם של היפר־גבריות, ויהיה לקהל קל יותר לקבל את הנרטיב של ההגנה, שלפיו עבדו על השחקנים. עם זאת, אנחנו בעידן של MeToo, בימים שבהם מורידים סרטים משירותי סטרימינג כי הם לא מתאימים לרוח התקופה, וקיים טירוף פוליטיקלי קורקט. ברמת נותני החסות של מכבי ת"א, ייתכן שתהיה עזיבה אם תדמית המועדון תיפגע".

"חשופים לפיתויים ופגיעות"

כדורגלנים הם למעשה סלבריטאים לכל דבר. הסיטואציות בהן מפגשים כאלה יכולים לקרות אינן נדירות.
עצמון: "כשיש תהילה, אתה חשוף ליותר פיתויים ופגיעות. עבדתי עם שחקנים רבים מליגת העל, ואני יודעת לומר שהמשפחה היא הדבר ששומר עבורם על איזון ומונע הגעה למצבים האלה. כששחקן מגיע למקום כזה, הוא חייב לזכור שאנשים רואים אותו כדמות ולא כמי שהוא, ולהזכיר לעצמו מה המחיר האפשרי בכל מעשה ומי האנשים החשובים באמת בחיים שלו. בנקודה בעייתית, צריך שיהיה לידך אדם שאפשר לסמוך עליו ויסייע לך".
שדה: "הכדורגלנים מייצגים דימוי של משהו גברי וחזק, ואני מניח שחלק מההחלטה שמתקבלת במצב כזה היא הפגנת גבריות – אבל המחקרים מראים שהניסיון ‘לשחק אותה גבר’ מוביל לקבלת החלטות פחות טובה. ההורמון הגברי טסטוסטרון ממלא את הגוף, והתגובה מהירה יותר בגלל עודף ביטחון. ההחלטה שמתקבלת אינה רציונלית. וזו הנקודה בה השחקנים צריכים להסתכל על האחריות שלהם".