בשנה האחרונה פורסמו במדור זה שני מאמרים הנוגעים לעיוותים שהתיקון לחוק נגיעת היד יצרו: https://www.ynet.co.il/sport/article/HkLMGdykw https://www.ynet.co.il/sport/article/HJ4adeNqD
מסתבר לדעות אלה היו שותפים רבים בעולם הכדורגל, ובכך נוצר לחץ על פיפ"א ועל "הרשות המחוקקת", מועצת התאחדות הכדורגל הבינלאומית (IFAB). ואכן, בישיבה השנתית של IFAB הוכנסו לספר החוקים תיקונים משמעותיים בנושא של עבירת יד, ברוח הדרישות שהועלו בשנתיים האחרונות. מעשית, חסל סדר השריקה האוטומטית לנגיעת יד. לא כל יד שאינה דבוקה לגוף תיענש, ונמחק הסעיף שקובע כי אסור שחלק כלשהו מן היד יימצא מעל לכתפו של השחקן בעת המגע בין הכדור ליד.

1 צפייה בגלריה
שער "יד האלוהים" של מראדונה
שער "יד האלוהים" של מראדונה
שער "יד האלוהים" של מראדונה
(צילום: gettyimages)

החקיקה הקודמת הפלתה לרעה את המבקיע ואת "מבשל" השער. בניגוד להתייחסות ליד בכל מקום ואירוע אחרים במגרש, החוק קבע שגם מגע אקראי בין הכדור לידו של המבקיע או לזו של חברו לקבוצה (המבשל) יביא לאי-אישורו של השער. מי שהעלה את הנושא היה נשיא אופ"א אלכסנדר צ'פרין, שכתב לנשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו כי הסעיף הקיים "מביא לאי-אישורם של שערים בעקבות מצבים שבהם ישנה נגיעה מזערית של הכדור בידו של השחקן, ללא כל כוונה מצדו, ואפילו כאשר היד במקומה הטבעי ולסטיית הכדור אין השפעה משמעותית על הבקעת השער".
בתיקון שהוכנס לספר החוקים ב-5 במארס,בנושא הבקעת שער, הוסר המבשל ומדובר במבקיע בלבד: "[...] זוהי עבירת יד אם שחקן [...] מבקיע את שער היריבים: ישירות מידו, אפילו אם באקראי [...] או מיד לאחר שהכדור נגע בידו, אפילו אם באקראי". האיסור להבקיע שער ביד חל גם על שוער, אם (באופן נדיר וכמעט בלתי-אפשרי), זריקת כדור מידו, כשנמצא ברחבת-העונשין של קבוצתו, חדרה לשערה של הקבוצה היריבה (האיסור על הבקעת שער בזריקת חוץ קיים מאז ומעולם במסגרת חוק אחר).
התיקון ייכנס לתוקף ביורו הקיץ. מבחינת שחקני השדה, פירושו של תיקון זה הוא ששער כמו זה שפולהאם הבקיעה לאחרונה נגד טוטנהאם (הכדור שבעט בלם הספרס דווינסון סאנצ'ס פגע בזרועו של מריו למינה, וניתז אל עבר חברו לקבוצה ג'וש מאג'ה שהבקיע), לא ייפסל עוד.
התיקונים הקשורים ליד ביתר המקומות והאירועים נעשו כ"הוראת שעה" עוד ב-23 בנובמבר 2020 בישיבה מקדימה. ההוראה, שלפיה פועלים בחודשים האחרונים ועוגנה בחוק בישיבה האחרונה, דיללה את המניעים להגדרת יד כעבירה. להוראה היו השלכות מיידיות - ירידה חדה במספר הפנדלים שנשרקו בעקבות נגיעות יד, וירידה בכמות המקרים בהם שופטי ה-VAR חיפשו מגע אקראי ביד שחקן ההגנה.
באופן עקרוני, ההחלטה השיבה את הסמכויות לשופט המשחק, במקום שישמש "חותמת גומי" לשורת כללים מכניים מחייבים. בעבר, כל תזוזת יד הייתה עלולה לגרום לענישת השחקן, גם אם הכדור פגע בה באקראי. כעת אומר החוק: "זוהי עבירת יד אם השחקן נוגע בכדור בידו בכוונה, למשל ע"י הנעת היד אל עבר הכדור; נוגע בכדור בידו, כאשר היא הגדילה את נפח גופו באופן לא טבעי. שחקן נחשב כמגדיל את גופו באופן לא טבעי כשמצבה של היד אינו תוצאה מתנועת הגוף באירוע מסוים, או כשאין לכך הצדקה באירוע זה. בהימצא ידו במצב זה, השחקן מסתכן בכך שהיד תיפגע ע"י הכדור ושהוא ייענש".
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.