פעמים רבות אנחנו רואים בכדורגל שההעברות הגדולות ביותר מתבצעות סמוך לפתיחת העונה, לפעמים אפילו אחרי המחזור הראשון או השני. קבוצות רואות שמשהו לא מסתדר, שחסר חלק בפאזל או שהן מגיעות למצב שבו הכרחי למכור מישהו ולרכוש שחקן אחר במקומו. קיץ 2021 התחיל שונה.
אנחנו רק בחודש יוני, ומכבי חיפה כבר ביצעה את אחת הרכישות הגדולות שנקבל בחלון הזה. עלי מוחמד נחת אתמול בישראל ויצטרף לירוקים. אנחנו עוד לא יודעים אילו שחקנים אחרים יעברו ממקום למקום, אבל כבר אפשר לומר שהמעבר של מוחמד מבית"ר ירושלים הוא אחד המעניינים ביותר שנראה הקיץ. המעבר מסקרן לא רק כי מדובר באחד הזרים הבולטים בישראל בשנים האחרונות, אלא גם כי קיימות מספר אפשרויות לדרך שילובו אצל האלופה.
4 צפייה בגלריה
עלי מוחמד נוגח
עלי מוחמד נוגח
אחד הזרים הבולטים בישראל בשנים האחרונות. עלי מוחמד
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
עלי מוחמד
עלי מוחמד
עלי מוחמד במדים הירוקים
(צילום: באדיבות מכבי חיפה)

הדמיון לנטע לביא

המקום המתאים ביותר להתחלת ניתוח המעבר נמצא דווקא בהשוואה בין מוחמד לשחקן קיים במכבי חיפה, זה שאין לו תחליף, הקפטן נטע לביא. לשניהם תכונות משחק דומות, ומוחמד הוא בעצם השחקן שהכי מזכיר את לביא בסגנון שלו. לפני שלוש שנים היה מוחמד השחקן עם מספר חילוצי הכדור הגבוה בליגה, לפני שנתיים לביא החליף אותו בפסגה, ובשנה האחרונה שניהם היו הסגנים של דור פרץ.
שניהם השחקנים שרשמו את מספר התיקולים הגבוה ביותר בליגה בעונה האחרונה (במקום השלישי אורי דהן, עוד שחקן שחיפה רוצה). שניהם מקדמים את הכדור בדרך הטובה ביותר תוך יציאה בדריבל קדימה, תחום שלביא שיפר מאוד בעונה האחרונה, ופחות במסירות חותכות הגנות.
4 צפייה בגלריה
 נטע לביא
 נטע לביא
עלי מוחמד מזכיר אותו בסגנון המשחק. נטע לביא
(צילום: עוז מועלם)
אז עוד לפני שניגע במשחק של שניהם יחד באותה קבוצה אפשר קודם כל לומר שמוחמד הוא המחליף האולטימטיבי ללביא: בין אם לגמרי, במקרה שלקפטן תהיה הצעה מפתה מחו"ל, ובין אם מדי פעם, כשלביא לא יוכל לשחק, כיוון שלמכבי חיפה אין עוד שחקן בסגל עם סט תכונות כזה, דבר שהיה אפשר לשים לב אליו בעונה האחרונה.
אבל מוחמד לא מגיע כדי להיות שחקן מחליף, ממש לא. במערך המוביל של חיפה בעונה האחרונה, 4־3־3, הייתה התאמה טובה בין לביא למוחמד אבו־פאני, שהוא שחקן שהתכונות הבולטות שלו אחרות, בעיקר בהנעת כדור ובמסירה. אם מוחמד נכנס למשבצת הזו, ליד לביא ולפני חוסה רודריגס (אם ימשיך), תאבד מכבי חיפה מהיכולת שלה להפוך הנעת כדור מסודרת ליצירת מצבים, נושא חשוב מאוד עבור קבוצה שכמעט כל יריבה באה בעיקר להתגונן מולה. מוחמד לא עמד בציפיות בבית"ר גם כי אינו מייצר לאחרים במשחק המסודר.

עניין של סגנון

יכול להיות שהמערך שיתאים יותר למכבי חיפה יהיה 4־2־3־1. עומר אצילי ודולב חזיזה באגפים, צ'ארון שרי מעט מתחת לחלוץ – ואז מוחמד ולביא בעמדה אחורית יותר. הרכב כזה במערך כזה יכול להפוך את חיפה לקבוצה עם פוטנציאל למשחק לחץ אדיר, כשכל פעם מוחמד או לביא יוצאים קדימה והשני נשאר לחפות מאחור. מקרה כזה משאיר את רודריגס בחוץ ומקנה לחיפה סגנון הרבה יותר ישיר לכיוון השער.
4 צפייה בגלריה
צ'ארון שרי חוגג
צ'ארון שרי חוגג
צריך להיות מתחת לחלוץ. שרי
(צילום: ראובן שוורץ)
יש עוד אפשרויות כמובן. אצילי, חזיזה, שרי, מוחמד, לביא, רודריגס – לפחות אחד צריך להיות בחוץ בכל רגע נתון, ואם אבו־פאני יישאר אז שני שחקנים. אלה, בכל מקרה, צרות של עשירים: מכבי חיפה מקבלת את אחד הזרים הדומיננטיים ביותר בליגה בשנים האחרונות. עכשיו זה התפקיד של ברק בכר להבין איך החלפת חלק אחד בפאזל לא יוצרת בו סדקים אלא הופכת אותו למרשים עוד יותר.