עד לפני שנתיים הכדורגל היה משחק פשוט. עבירת יד היתה אם היד היתה במתכוון, קו אחד אינו נבדל, ואם השופט לא שרק לעבירה במרכז המגרש וחצי שעה אחר כך היה גול, ובכן, הגול חוקי.
ואז באו כמה חכמים, והחליטו לסבך את העניינים. בשנה האחרונה, לא ברור לנו, הצופים, מה קורה על הדשא, ולפי מה השופטים מחליטים. השימוש בטכנולוגית וידאו לא אשמה בכך, היא רק מציפה את חוסר האחידות בשיפוט, שיתכן שנובע גם מהבנות שגויות של שינויי החוקה.
1 צפייה בגלריה
מערכת ה-VAR
מערכת ה-VAR
מערכת ה-VAR
(צילום: ראובן שוורץ)
אם שחקן מגן משתמש ביד כדי להגדיל את נפח הגוף – זו יד. אבל אם הוא בגבו לבועט – זה לא יד. או שכן. תלוי בשופט. נבדל – אנו רואים שני קוים צבעוניים על המסך, והשופט אומר "נבדל". מה זה בעצם אומר? לפי מה בודקים? אם שחקן ההתקפה ושחקן ההגנה עומדים באותו מקום בדיוק, ולשחקן ההתקפה יש אף ארוך יותר – זה יהיה נבדל? למה? ועוד בעניין הנבדל – השער שכבש פשיץ' נגד בני סכנין היה מעמדת נבדל ברורה. האם זו גם עבירת נבדל? מחצית מהשופטים שהתראיינו בנושא קבעו שהנגיעה של שחקן ההגנה ביטלה את הנבדל. המחצית השנייה של השופטים טענו שצריך היה לשרוק נבדל ברגע המסירה, בגלל עמדת הנבדל של פשיץ'. תשימו לב מה בעצם קורה פה – הוויכוח אינו על העובדות, הרי הצילום היה ברור, הוויכוח הוא על המשמעות החוקית שלהן.
מביך לראות שהשופטים עצמם לא יודעים את החוקה. לפחות מחצית מהם לא יודעים (בלי להיכנס לשאלה איזו מחצית). תארו לכם שופט בבית משפט שלא יודע מה אומר החוק. אבסורד.
או ניקח לדוגמה את הגול של מסי במשחק של ארגנטינה נגד פרגוואי. בדיקת ה־VAR הראתה שחצי דקה לפני השער הייתה עבירה על שחקן פרגוואי והגול נפסל. מישהו יכול לספר לנו האוהדים מה אומרת החוקה? כמה אחורה הולכים בבדיקת הווידאו? לא שיש לי דעה אישית בנושא, אלא רצון פשוט לדעת בוודאות מהם חוקי המשחק.
במצב של היום, הצפייה במשחק הפכה למשהו קצת מוזר. הצופים לא מבינים את ההחלטות, השדרים והפרשנים מתפתלים בנסיונות להסביר אותן, ומשחק שהיה פעם פשוט ומהנה – הפך להיות חוויה מגושמת ומטרידה. התחושה היא של מקריות וחוסר אחידות.
לשם השוואה, פוטבול אמריקאי הוא משחק מורכב מאוד, והחוקים הרבה יותר מסובכים מחוקי הכדורגל. וראו זה פלא - חוויית הצפייה מובנת מאוד. השופטים מסבירים את ההחלטות שלהם תוך כדי המשחק, הפרשנים מכירים את החוקה ומסבירים אותה באופן מקצועי לצופים, והנאת הצפייה מושלמת. אבל מה הם כבר מבינים האמריקאים האלה. אנחנו נשאר עם פיפ"א שמזגזגת לנו חוקים לא ברורים, שופטים שפוסקים לפי הפרשנות האישית שלהם, ושדרים מסכנים שצריכים לשרוד בכאוס הזה.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.