אם תשאלו את האדם ברחוב על הליגה האיטלקית הוא יגיד לכם שמדובר בכדורגל משעמם, בונקריסטי, עם אצטדיונים מיושנים שמתאימים לשנות ה-80, וכמובן אלופה נצחית אחת. אטאלנטה תגרום לכם לחשוב אחרת. היא מובילת הגל החדש בכדורגל האיטלקי, זה שמאמין בכדורגל התקפי בצורה בלתי מתפשרת על חשבון ההגנה האיטלקית המפורסמת עם שלושת הבלמים והקשרים האחוריים. ג'נארו גאטוסו אאוט, פאפו גומס אין.
שש פעמים היא כבשה רביעייה, פעמיים חמישייה, פעם אחת שישייה ועוד לא פחות משלוש פעמים בה הרעידה את הרשת של יריבתה שבע פעמים. זאת לא ברצלונה של פפ גווארדיולה ולא איאקס הגדולה של קרויף. זאת אטאלנטה, הקבוצה הכי אטרקטיבית באירופה כרגע. היא כבשה לא פחות מ-93 שערים העונה ויש לה שני שערים להבקיע כדי להפוך לקבוצה שכבשה הכי הרבה בעונה אחת בסרייה א', ויש לה "רק" חמישה משחקים בשביל זה.
4 צפייה בגלריה
שחקני אטאלנטה חוגגים בסן סירו
שחקני אטאלנטה חוגגים בסן סירו
שחקני אטאלנטה. קבוצה היסטורית
(צילום: רויטרס)
אטאלנטה מגיעה מברגמו שבמחוז לומברדיה, חבל הארץ האיטלקי שספג הכי הרבה אבידות בגלל הקורונה עם יותר מ-6,000 מתים. כשחזרה מהפגרה אף אחד לא ספר אותה כמועמדת לאליפות, אבל היא שמה את הקורונה בצד. הקבוצה ניצחה 10 מ-11 המשחקים האחרונים והיא רחוקה רק שבע נקודות מיובנטוס. זה בלתי נתפס.
כל זה מגיע בזכות הספר "אמנות המלחמה" של סון טסו הסיני, הספר שנחשב לאבי תורות הלחימה הצבאית ומשמש השראה למאמן ז'אן פיירו גספריני, שכמו הקבוצה שהוא מאמן, חווה רנסנס בגיל 62: "אם רוצים לנצח, חייבים לתקוף", ציטט המאמן את טסו. "זאת המנטליות שלנו. כדי ליצור את הזהות ההתקפית עלינו לחזק אותה מדי יום, לגדול ולנסות להשתפר. אסור לעצור לנוח, כי אם תעצור - תפסיד", אמר לגרדיאן הבריטי.
האימונים של גספריני נחשבים לעינוי סיני עבור שחקניו והכוכב גומס אף אמר שמשחק מרגיש לו כמו יום חופש, כי אין אימון. המאמן הוא לא ממש מכחיש את זה: "שחקנים שלא רוצים לעבוד קשה מפחידים אותי. מי שמצליח להסתגל לשיטה שלי מרוויח שיטה מנצחת. אני דורש מהשחקנים שלי את הטוב ביותר".
4 צפייה בגלריה
גספריני מאושר
גספריני מאושר
גספריני. שינה את הליגה האיטלקית
(צילום: getty images)
מי שעשה שינוי עצום הוא יוסיפ איליצ'יץ'. תחת גספריני ב-2017 כבש 11 שערים, בעונה שעברה 12 והעונה הוא על 15 (ועוד חמישה בליגת האלופות). "קראתי לו 'סבתא יוסיפ', כי הוא היה בחור נחמד כזה. יותר מדי נחמד לכולם. הצלחתי לשכנע אותו לעבוד קשה יותר באימונים ולשנות גישה. עכשיו הוא עובד יותר קשה מכולם", הוסיף המאמן. במקום לכנות אותו סבתא, באטאלנטה קוראים לו עכשיו "הפרופסור". לא תמיד גספריני היה כזה פילוסוף כדורגל. השינוי הגיע, איך לא, בזכות פפ גווארדיולה.

הפיטורים ששינו הכל

המהפך של גספריני התחיל ב-2011. הוא קיבל את ג'וב חייו ומונה למאמן אינטר, אבל לא ניצח בחמשת המשחקים הראשונים שלו ופוטר. כאן נחלץ לעזרתו גווארדיולה, שהזמין אותו לצפות באימונים בברצלונה. גספריני התאהב לדבריו בכדורגל ההתקפי והחליט שזאת תהיה הפילוסופיה החדשה שלו, גם במחיר פיטורים.
לקראת עונת 2016/2017 מונה למאמן אטאלנטה. ההתחלה הייתה לא טובה וההפסדים החלו להיערם. חרב הפיטורים הייתה על צווארו, הוא קיבל שיחות מנשיא הקבוצה והצליח לשכנע אותו לתת לו עוד הזדמנות. אולי אחרונה. הנשיא ראה את ההרכב לקראת נאפולי וקיבל חום, לדברי גספריני, אבל אטאלנטה ניצחה 0:1 ומאז לא הביטה לאחור. המהפכה החלה.
4 צפייה בגלריה
גווארדיולה. שינה לגספריני את המחשבה
גווארדיולה. שינה לגספריני את המחשבה
גווארדיולה. שינה לגספריני את המחשבה
(צילום: AFP)
כמובן שלא רק המאמן אחראי להצלחה הגדולה. גם מחלקת הסקאוטינג וההשקעה בנוער מעורבים פה. קבלו רשימה ממש קצרה: גומס (4 מיליון אירו), דובאן ספאטה (12 מיליון), לואיס מוריאל (20 מיליון), מריו פשאליץ' (12 מיליון), והדובדבן שבקצפת - המגן הגרמני רובין גאזנס, תמורת מיליון אירו בלבד. מחלקת הנוער גידלה את הבלם מתיאה קלדרה, שנמכר ליובנטוס ב-25 מיליון אירו וממנה עבר למילאן. הוא אמנם נכשל בגדול וחזר הביתה, אבל בטוח שעוד נראה לא מעט יוצאי מחלקת נוער של אטאלנטה, שמשנת 2016 החלה לקטוף תארים ולהיות כוח משמעותי בזירה המקומית.

"כדורגל הגנתי זה משעמם"

ההשפעה של אטאלנטה על הליגה האיטלקית גדולה מאוד. ברביעי ראינו את סאסואולו, שכבשה העונה 62 שערים, עושה בית ספר ליובנטוס והופכת פיגור 2:0 (נגמר 3:3). היום (שבת) היא תפגוש את ורונה של איבן יוריץ' שעושה עונה טובה מאוד עם כדורגל לא שמרני במיוחד. גספריני הודה לקראת המשחק כי "ורונה משחקת בצורה מאוד דומה לשלנו". יוריץ' היה שחקן של גספריני והתפוח לא נפל רחוק מהעץ. המאמן הקרואטי אמר אחרי ה-2:2 מול אינטר: "כדורגל הגנתי זה משעמם. אני לא יכול לראות את זה. אני לא רוצה שהקבוצה שלי תתגונן, מעדיף שהיא תחטוף תבוסה מאשר שתשחק בצורה הגנתית ומשעממת". בינתיים זה עובד לו, ורונה במקום התשיעי.
בערך עשרה ימים אחרי שהליגה תסתיים, אטאלנטה תפגוש את פריז סן ז'רמן ברבע גמר ליגת האלופות. היא קיבלה את הצד ה"קל" של ההגרלה ואם תעבור את אלופת צרפת, היא תתמודד מול לייפציג או אתלטיקו מדריד בחצי הגמר. אחרי עונה משוגעת לחלוטין, הקבוצה שנמצאת עכשיו בכושר הטוב באירופה עוד עלולה להפתיע בחסות הפורמט הזמני של ליגת האלופות. במשחק אחד הכל יכול לקרות.
4 צפייה בגלריה
איליצ'יץ' חוגג עם סאפאטה
איליצ'יץ' חוגג עם סאפאטה
איליצ'יץ' חוגג עם סאפאטה
(צילום: AFP)
"כבר התחלנו להתכונן לפריז סן ז'רמן", אמר גספריני לפני שלושה ימים, למרות שהמשחק עוד חודש. "אני לא מאמין שהיא תגיע לא מוכנה למשחק נגדנו. אני יודע שנשמור על הפילוסופיה שלנו והמשחק הזה לא ייגמר ב-0:0. נגיע בשיא הכושר שלנו". כשזה בא מאדם שמתעורר באמצע הלילה כדי לראות משחקים של היריבות ולתכנן מהלכים, תהיו בטוחים שיהיה מעניין מאוד.