בשנים בהן מקבילתה בכדורגל מדשדשת ונראה כי עתידה אפור במיוחד, הצליחה נבחרת ישראל בכדורסל ליצור לעצמה דור חדש של שחקנים צעירים ורעבים, שאת רובו זכינו לראות בשתי אליפויות אירופה בהן זכתה נבחרת העתודה. אז האם ישנו מצב שנבחרת ישראל מודל 2025 תוכל להיות מעצמת כדורסל אירופית שכמותה לא ראינו מאז ימי ברקוביץ' העליזים? אז בואו נתחיל מן הדור הישן, הדור שיסיים את חלקו בענף עם הכדור הכתום בשנים הקרובות, ומכיל את המבוגרים האחראיים שיכולים להוביל את הנבחרת שלנו לעתיד מזהיר.
גיא פניני: הקלעי הבלתי נגמר. פניני (36) הוא השחקן המבוגר ביותר בנבחרת ובעל 58 הופעות במדים הלאומיים. המבוגר האחראי בנבחרת ביחד עם הקפטן גל מקל. כיוון שפניני לא מתבסס על אתלטיות וכוח מתפרץ בשום צורה, הוא יוכל לנפק עוד כמה שנים טובות. גל מקל: כנראה השחקן החשוב ביותר שנותר לנבחרת מדור זה. הקפטן שנודד ברחבי אירופה בשנים האחרונות והגניב כמה הופעות ב-NBA חגג 32 לא מזמן, אך יש לו עוד שנים רבות בנבחרת. עומרי כספי: סימן השאלה הגדול ביותר מבין שחקני הדור היוצא. כספי אמנם עוד לא חגג את יום הולדתו ה-32, אך הברכיים שלו כבר לא סוחבות במשך שנים והמשך הקריירה שלו לא ברור.

2 צפייה בגלריה
כספי בנבחרת
כספי בנבחרת
כספי בנבחרת
(צילום: אורן אהרוני)

כנראה ששחקני דור זה לא יככבו בשנים הקרובות בנבחרת, אך הניסיון העצום שלהם במדים הלאומיים יעזור לחבר את חדר ההלבשה וינהיג אותו ברגעי הצורך. לאחר דור זה, מגיעים השמות שאמורים להיות כרגע בפיק של הקריירה שלהם. אך דור זה, שכולל שחקנים כמו שון דוסון (שנראה היה שהופך לשחקן מצוין בליגה הספרדית לפני הפציעות) ובר טימור, לא הצליח לממש את הפוטנציאל. גם בנבחרת לא ראינו שהשליטה על הנבחרת עוברת לדור זה ומחליפה כראוי את הדור של פניני, מקל וכספי.
וכך, הדור שאמור להוביל את הנבחרת בשנים הבאות הואהדור הצעיר, לו יש עוד שנים רבות לתת בנבחרת, ונע מגילאי 17 (נועם דוברת) ועד 25 (תומר גינת ועידן זלמנסון). הוא כולל את הזוכים בשתי אליפויות אירופה הרצופות בעתודה. מתוך זוכים אלה סביר מאוד להניח שיש כאלה שיצליחו להיכנס לנבחרת (כמו אבדיה וזוסמן שכבר מובילים את הבוגרת), אך רובם יצטרכו להתנחם ב-10 דקות התהילה של הזכייה באליפות אירופה. הנבחרת הזו , לטעמי, תהיה מורכבת מהשלד הבא:
יובל זוסמן: הקומבו-גארד של מכבי תל אביב הפך בשנים האחרונות לחלק מרכזי מהנבחרת הבוגרת, לאחר שזכה בתואר הMVP של אליפות אירופה לעתודה בשנת 2018. זוס הוא שחקן הגנה נפלא שכבר מופקד על טובי השחקנים ביורוליג, אך הצד ההתקפי שלו לוקה בחסר ובעיקר הביטחון העצמי שלו שנראה נמוך מאוד לעתים קרובות. תומר גינת: הפאוור-פורוורד של הפועל תל אביב הראה לא פעם שהוא שייך לרמות הגבוהות של אירופה, וכנראה שיעזוב את אוסישקין בקיץ. גינת שלט ביד רמה בליגה הישראלית והיה נקודת אור בעונה גרועה של הפועל. מהקריירה שלו בנבחרת עד כה נזכור את ההחטאות מן הקו מול גרמניה שהיו חלק מהסיבות להפסד האכזרי של הכחולים-לבנים. דני אבדיה: הכוכב הכי גדול שצמח פה. כמה דובר על הפוינט-פורוורד בן ה-19 שכבר השנה הראה ניצוצות ביורוליג, ולפני זה הביא את הגביע לישראל בפעם השנייה ברציפות באליפות אירופה לעתודה ב-2019 מול הקהל הביתי (זכה ב-MVP). במידה שאבדיה יהפוך לשחקן משמעותי בליגה הטובה בעולם, סיכוייה של ישראל להפוך למעצמה אירופית יגדלו בצורה דרסטית.

2 צפייה בגלריה
דני אבדיה בזמן משחק של נבחרת ישראל
דני אבדיה בזמן משחק של נבחרת ישראל
אבדיה
(צילום: עוז מועלם)

ים מדר: הגארד הצנום מראה ניצוצות של שחקן שיוכל להיות הפוינט גארד המוביל של הנבחרת לאורך שנים רבות. שליטה מסחררת בכדור וקליעה מצוינת מאפיינים את השחקן בן ה-19. עם זאת, הוא כבר אחראי למעשה לא פחות מביזיוני כאשר סירב לעלות בגארבג'-טיים במשחק הנבחרת. מדר יצטרך לשנות ב-180 מעלות את הרושם הראשוני שיצר בנבחרת כדי שיוכל לממש את הפוטנציאל גם במדים הלאומיים. נועם דוברת: השם המפתיע ברשימה. השחקן בן ה-17 של ראשון לציון הראה כבר העונה בליגת העל סימנים ראשונים לכך שיוכל להפוך לשחקן נפלא, עם המון בגרות וחוכמת משחק. העלה בשנה שעברה את נבחרת הנוער לדרג א' והיה אחד מהשחקנים הטובים בטורניר עם 16 נקודות בממוצע למשחק.
ישנם עוד טובים ורבים שיוכלו להיות חלק מהסגל. לטעמי, תמיר בלאט יהיה חלק מהנבחרת אך לא יוביל אותה, בגלל בעיות קשות בצורת המשחק שלו כגון הגנה רכה מאוד וקבלת החלטות לא טובה. בנוסף, שחקנים כמו זלמנסון, ג'ייק כהן הישן והטוב, גיל בני ואחרים יוכלו להשתלב בסגל. בנוסף, ישנה סוגיית טי-ג'יי ליף. בנו של בראד האגדי משחק באינדיאנה פייסרס מאז שנבחר במקום ה-18 בדראפט 2017. ליף שיחק בנבחרת הנוער של ישראל, ואם יצטרף לנבחרת הבוגרת, זהו יהיה חיזוק משמעותי מתחת לסלים, מקום בו מאז ומתמיד היה לישראל חיסרון. אל מקום המתאזרח שכיום ממלא טי-ג'יי קליין מהפועל חולון יצטרך להיכנס סנטר חזק כדי לחפות על החיסרון בעמדה זו.
אם הקריירה של השחקנים הצעירים תממש את ההבטחה, ישראל יכולה לחלום על הופעה ראשונה באליפות העולם מאז 1986 ואולי אפילו על הופעה במשחקים האולימפיים של פריז בשנת 2024 ולוס אנג'לס ב-2028.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.