ה-15 במאי 2021 כבר חלף, לא התבלבלנו, אבל זה של 2010 יהדהד מעל סמי עופר הערב (ראשון, 20:30). הירוקים התעוררו ביום ההוא עם מחשבה ברורה שבלילה הם חוגגים אליפות, קצת מזכיר את יום רביעי האחרון בקריית־שמונה ודומה להרגשה שלהם גם הערב. ניצחון אז מול בני יהודה והייתה להם אליפות במחזור האחרון. החלום הפך לסיוט ולתמונת הסיוט יש שם – רן קדוש.
בקיץ שקדם לאותה עונה היה קדוש השוער השני של בארנט מהליגה הרביעית באנגליה. הוא חתם בבני יהודה כמחליף של דלה איינוגבה, אבל הניגרי הורחק מהמחזור האחרון וקדוש עשה לעצמו שם. הוא התעופף לכדור אחר כדור, ואחרי שבני יהודה הובילה גם ספג שער אחד, אבל זה הכל. 1:1.
6 צפייה בגלריה
יניב קטן מאוכזב
יניב קטן מאוכזב
תאריך מקולל. יניב קטן מאוכזב
(צילום: ראובן שוורץ)
6 צפייה בגלריה
ערן זהבי בטירוף אחרי שער האליפות
ערן זהבי בטירוף אחרי שער האליפות
ערן זהבי בטירוף אחרי שער האליפות
(צילום: טל שחר)
כשערן זהבי הבקיע בדקה ה-92 בטדי היה אפשר לראות ולשמוע בכי של 16 אלף ירוקים בבלומפילד. עבור חלקם מדובר בטראומה נצחית. והנה הם שוב במחזור האחרון, שוב הכל תלוי בקבוצה שלהם – אבל אף אחד לא יכול להבטיח להם סוף טוב.
מכבי חיפה סוגרת עשור נוראי, אבל הערב בסמי עופר דווקא התמונה ההיא מעונת הקיזוז שקדמה לאותו עשור יושבת בראש של רובם.

הזיכרונות מאיתי שכטר

"אין סרטים כאלה" קבעה הכותרת ביום שסגר את עונת הקיזוז, אבל מסתבר שיש. למרות שהערב מכבי חיפה פייבוריטית – אין מאה אחוז. ממש כמו אז במאי 2010, ומי שיודע זאת היטב הוא איתי שכטר ממכבי תל אביב.
כדי שלקבוצה יהיה סיכוי להגיע למחזור הסיום במקום השני ולצאת אלופה צריכים להתקיים שני תנאים: השחקנים צריכים להאמין שלא מדובר בסיטואציה מופרכת. והשני: לעמוד בלחץ, במיוחד כשהתוצאה במשחק המקביל משחקת לטובתם.
6 צפייה בגלריה
איתי שכטר
איתי שכטר
בנוי למאני-טיים. איתי שכטר
(צילום: עוז מועלם)
קשה לחשוב על שחקנים מתאימים יותר משכטר, אחד שכבר לקח אליפות למכבי חיפה ברגע האחרון של העונה. כולם זוכרים את זהבי ושער הניצחון שלו. גם שכטר (אז עוד לבש אדום) היה מצוין באותו משחק סיום מול בית"ר ירושלים ואף סחט פנדל, כרגיל. רק שווינסנט אניימה החמיץ את הבעיטה מהנקודה הלבנה. "האמנו לאורך כל הדרך", סיכם אז שכטר, ואת האמונה הזו הוא יביא איתו הערב לבלומפילד נגד קריית שמונה.
שכטר היה כבר מחוץ לרוטציה של פטריק ואן לוון, אפילו ניק בלקמן היה לפניו, אבל למזלו וכנראה גם למזלם של הצהובים, אלכסנדר פשיץ' ברח לסרביה ושכטר הגיב עם צמד בחצי גמר הגביע. אלה לא רק השערים שיכולים להבליט את שכטר במשחק מהסוג הזה אלא הבלגן שהוא יוצר ליד שער היריב. "אני מודה לבורא עולם ולבני יהודה", הוא אמר אז בסיום. עכשיו העיניים שלו נשואות להפועל באר שבע.

המאמן והבוסית לשעבר

אמנם לא מדובר ברמת המתח שאופפת את משחקי הערב, אבל גם בטקס הפרידה שנערך לברק בכר באצטדיון טרנר אפשר היה להרגיש את המתח באוויר, רק מסוג אחר. "תודה על הרטט בלב, החברות והנאמנות", אמרה אז הבעלים למאמן שלה. אבל הייתה שם גם מבוכה.
בכר נתן המון להפועל באר שבע. והיא נתנה המון לבכר. אבל השילוב בין המאמן לקבוצה הסתיים אחרת. אחרי ארבע שנים וחצי ושלוש אליפויות, יצאה הודעה לקונית על פרידה. סתם ככה, פתאום. שני הצדדים לא חיכו לסוף העונה. הם חתכו מהר.
6 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
מתח באוויר. טקס הפרידה של באר שבע מברק בכר
(צילום: הרצל יוסף)
והנה, מי שיכולה להרוס לבכר את האליפות בחיפה היא הקבוצה של ברקת. חלק מאוהדי באר שבע עדיין מעריצים את בכר, רוצים בהצלחתו – בטח על חשבון מכבי ת"א – אבל בתוך המועדון אפשר למצוא גם את מי שחושבת אחרת.

המאמן והבוס לשעבר

זה יכול להיות ערב היסטורי עבור מכבי חיפה – כן, זכייה אחרי עשר שנים למועדון כזה היא עניין היסטורי, משמעותי מאוד גם לעתיד. וההיסטוריה של המועדון קשורה הרבה יותר למאמן שבצד השני, רוני לוי.
לוי תמיד יהיה מזוהה עם מכבי חיפה. הוא לבש ירוק כשחקן חמש שנים, שאמנם היו בחלק האחרון של הקריירה שלו, אבל יותר זמן מאשר בכל קבוצה אחרת. כמאמן עבד במועדון עשר שנים, כולל בנוער, במחצית מהזמן שעבר מאז פרישתו ממשחק.
6 צפייה בגלריה
רוני לוי
רוני לוי
יהרוס למכבי חיפה את חגיגות האליפות? רוני לוי
(צילום: עוז מועלם)
אין דם רע בין לוי לאוהדי חיפה, אבל לאחר הקדנציה השנייה שלו במועדון, שלא הייתה מוצלחת במיוחד למרות זכייה בגביע, אולי מעריכים אותו ביציעים פחות. היו גם לא מעט תקריות בין לוי לחלק מאוהדי חיפה, כולל זריקת חפצים, אוהדים שהגיעו למאמן הביתה והשיר "אליפות בלי מאמן".
הקריירה של לוי קשורה לא מעט גם ביעקב שחר. לפני מונדיאל 2006 אמר שחר שאם לוי היה מאמן את ברזיל בטח הייתה זוכה בטורניר. עשר שנים מאוחר יותר כשלוי היה שוב בקבוצה שלו, שחר הביא גם את המנהל המקצועי טור קרלסן. כשלנורווגי היו חילוקי דעות עם המאמן, הנשיא לא חשב לוותר על קרלסן. לוי הוא זה שהלך הביתה. זה יהיה סיפור מופרע אם דווקא הוא יהיה זה שיהרוס לשחר את האליפות.

המטרה של שרן ייני

יש מעט מאוד שיאים היסטוריים הנוגעים למספר אליפויות. יכולות לעבור שנים רבות עד ששיא כזה נשבר. אם חיפה תמעד ובסוף מכבי ת"א תזכה באליפות, יניף שרן ייני את הצלחת השישית שלו כקפטן. אף אחד לא עשה את זה קודם.
תשע שנים חלפו מאז מונה ייני לקפטן. הוא שיחק כל הקריירה בצהוב, גם כשעבר לוויטסה ההולנדית לשנה וחצי. ייני הניף את הצלחת שלוש שנים רצופות בתקופת ג'ורדי קרויף. הערב אולי הוא שוב יוכל להניף צלחת שלישית ברציפות. אריק בנאדו הגיע לחמש הנפות כקפטן באליפות האחרונה שלו. ייני יכול לעבור אותו.
6 צפייה בגלריה
ייני מתוסכל
ייני מתוסכל
רוצה לעקוף את בנאדו. שרן ייני
(צילום: אורן אהרוני)
זו לא עונה של כדורגל מבריק מצד מכבי ת"א אלא של "להיות שם כשצריך". כך גם במשחקים האחרונים, מכבי נשארת בתמונה. כך גם הערב, היא רוצה להיות שם למקרה שחיפה תיפול. וכך גם ייני – הוא תמיד שם כשצריך אותו.
ייני הוא אחד השחקנים החשובים ביותר של ואן לוון. הוא היה המצטיין בחצי גמר הגביע מול מכבי חיפה, אבל לא רק. ייני כרגיל שיחק בכמה תפקידים העונה ואחרי שהיה נדמה שבשאר הקריירה יתפקד כבלם הנה הוא פתאום שוב קשר, נכנס לנעליים של אייל גולסה. עוד תואר הערב יסגור לא רק עוד עונה טובה עבור ייני אלא יהפוך את הקפטן גם לשיאן ההנפות.