ב-8 בספטמבר 1888 יצאה לדרך עונת הבכורה של הליגה האנגלית בכדורגל. היא כללה 12 קבוצות, אבל מהרגע הראשון זה היה פרסטון נורת' אנד ועוד 11. חניכיו של וויליאם סאדל (נכון "חניכיו של" תמיד נשמע כמו ביטוי מהמאה ה-19? הנה, סוף סוף זה באמת הולם את המעמד) סגרו עונה שלמה ללא הפסד והפכו לקבוצה הראשונה שזוכה לכינוי The Invincibles - "הבלתי מנוצחים". 18 ניצחונות ו-4 תיקו תורגמו בעידן ההוא ל-40 נקודות מתוך 44 אפשריות. באחוזי הצלחה זה יוצא 91%, שיא שלא יישבר לאורך כל המאה ה-20 פלוס חמישית מהמאה ה-21.
אז הנה, אחרי 131 שנה, הנתון הבלתי נתפס סוף סוף נתפס. ליברפול 2019/20 של יורגן קלופ ניתצה את כל השלשלאות שהכבידו על גבה והחלידו על קרסוליה במשך שלושה עשורים. היא שברה רצפים, שיאים ויריבים, ועם 86 נקודות בליגה מ-93 אפשריות עומדת כרגע על 92 אחוזי הצלחה. כן, יותר טוב מפרסטון (ראו טבלה – צמד מילים שהולך לככב כאן עוד הרבה).
9 צפייה בגלריה
אוהדי ליברפול חוגגים באנפילד
אוהדי ליברפול חוגגים באנפילד
אוהדי ליברפול חוגגים באנפילד
(צילום: AP)
נכון, העונה לא ננעלה רשמית ויש עוד מקום לירידת מתח ואחוזים, אבל לא משנה מה יקרה, העונה של המרסיסיידרס, שלקחו אתמול (חמישי) אליפות ראשונה אחרי 30 שנה, היא אחת המוצלחות בהיסטוריה - לא רק של הפרמייר ליג, לא רק של הליגה האנגלית על גלגוליה – של הכדורגל העולמי.

בלתי מנוצחים. כמעט

ליברפול, למי שהקורונה עימעמה את זיכרונו, פתחה את העונה עם רצף שלא נראה מעולם בליגה אירופית בכירה – 26 ניצחונות ותיקו ב-27 משחקים. היא זממה להיות אחת משלוש הבלתי מנוצחות היחידות בתולדות אנגליה, על מדף אחד לצד ארסנל 2003/04 וכמובן פרסטון 1888/89, אבל דווקא ווטפורד עצרה אותה עם 0:3 לא סביר.
ההפסד הזה קטע גם רצף של 44 משחקי ליגה ללא הפסד יחד עם העונה שעברה – השני הכי ארוך בתולדות הכדורגל האנגלי והחמישי באורכו בחמש הליגות הבכירות של אירופה (ראו טבלה).
9 צפייה בגלריה
מוחמד סלאח חוגג
מוחמד סלאח חוגג
ליברפול פירקה כל מה שזז. מוחמד סלאח חוגג
(צילום: רויטרס)

בלתי מנוצחים. בלי כמעט

יותר משלוש שנים עברו מאז ההפסד האחרון של ליברפול באנפילד, 2:1 לקריסטל פאלאס באפריל 2017. יותר משלוש שנים, שבהן ניצחה ב-46 משחקים וסיימה עשרה בתיקו. 56 משחקים ללא הפסד בית הם הרצף השני ארוך בתולדות הכדורגל האנגלי, אחרי צ'לסי של מוריניו (אתם כבר יודעים שזה הזמן לראות טבלה).

קלופ? קופ!

רצף ללא הפסד זה מרשים, אבל לא כמו רצף ניצחונות. ובקטע הזה, ליברפול הנוכחית היא קבוצת הבית הדומיננטית בהיסטוריה של אנגליה (תציצו למטה בזמנכם הפנוי, יש טבלה). 23 ניצחונות ליגה בזה אחר זה באנפילד, שיפור לשיא הקודם של ליברפול בציר 1972, מייד ביי ביל שנקלי.
ליברפול העונה עומדת על 15 מ-15 עם קהל ועוד 1 מ-1 כשהיא צועדת לבד באנפילד הריק. עוד שלושה ניצחונות בעידן הקורונה, והיא הופכת לקבוצה היחידה בהיסטוריה שסוגרת עונה מושלמת בבית. אבל מושלמת בליגה, כן? בצ'מפיונס נפל לה הכתר של 2019 אחרי הפסד בית מוזר לאתלטיקו.
9 צפייה בגלריה
אי אפשר על אנפילד, לפחות העונה
אי אפשר על אנפילד, לפחות העונה
אי אפשר על אנפילד, לפחות העונה
(צילום: רויטרס)

30 שנה, לך תחגוג

הנה טבלה שאף אחד לא רוצה להיות בה: "הקבוצות שחיכו הרבה זמן בין שתי אליפויות". יש כאן שמות כמו מנצ'סטר יונייטד וצ'לסי ומנצ'סטר סיטי (פעמיים), ולמרות שכולן המתינו יותר מליברפול, אין בכלל מקום להשוואה - אף אחת מהן לא נחשבה אימפריה בזמן שהתחילה הבצורת. 30 שנה בשביל המרסיסיידרס הן כמו 300 בשביל האחרות.
רק בשביל הקונטקסט, הפרופורציות וקריאות ההתפעלות: כשליברפול (עם רוני רוזנטל) לקחה אליפות ב-1990, זו הייתה הזכייה העשירית שלה ב-15 שנה. היא גם הייתה ארבע פעמים אלופת אירופה בתקופה הזאת. אלה מספרים זהים לברצלונה בעידן מסי. עכשיו עצמו עיניים ונסו לדמיין 30 שנה רצופות בלי אליפות של ברצלונה. יותר ברור?
9 צפייה בגלריה
איתו הייתה הפעם הקודמת. רוזנטל
איתו הייתה הפעם הקודמת. רוזנטל
איתו הייתה הפעם הקודמת. רוזנטל
(צילום: Getty Images)

אגרוף לבטן, חור בלב

כשאלכס פרגוסון הגיע לאולד טראפורד בנובמבר 1986, למנצ'סטר יונייטד היו שבע אליפויות לעומת 16 של ליברפול. כשעזב במאי 2013, יונייטד הייתה עם 20 אליפויות. ליברפול? בקושי 18.
המהפך הונצח בצורה אפילו יותר מעליבה בעידן הפרמייר ליג: יונייטד 13 אליפויות, ליברפול 0. כל זכייה של האויבת המשוקצת ממנצ'סטר הייתה אגרוף לבטן הרכה – ובעיקר הרעבה – של אוהדי ליברפול. כל לעיסת מסטיק מעצבנת של פרגי, כל בננה מושלמת של בקהאם, כל חיוך זחוח של רוני - הכל היה קצת יותר מדי לשאת במשך יותר מרבע מאה.
אבל הגאות הגיעה, יונייטד טבעה, ולפי כל הסימנים, קלופ ישאיר אותה במצולות עוד כמה שנים טובות.
9 צפייה בגלריה
שליטה כמעטת מוחלטת בפרמייר-ליג. פרגוסון
שליטה כמעטת מוחלטת בפרמייר-ליג. פרגוסון
שליטה כמעטת מוחלטת בפרמייר-ליג. פרגוסון
(צילום: AFP)

ביאת המשיח

אין דבר שלא נאמר, נכתב או צויץ על יורגן קלופ מאז שקיבל את ליברפול בירושה מברנדן רוג'רס באוקטובר 2015. הכריזמה, החיבוקים, הלחץ הגבוה, הגיטרה.
אנחנו פה בשביל הנתונים: שלושה גמרים אירופיים בחמש עונות, גביע צ'מפיונס ראשון לליברפול מאז 2005, אליפות אנגליה ראשונה מאז 1990. תוסיפו לכל אלה את 247 השיאים שהזכרנו קודם וקיבלתם משיח עם משקפיים.
9 צפייה בגלריה
קלופ חוגג
קלופ חוגג
משיח עם משקפיים. יורגן קלופ
(צילום: AP)
אה, והנה כמה כובשים ומבשלים של אלופת אנגליה. סלאח ומאנה ופירמינו ואלכסנדר-ארנולד ו-ואן דייק מככבים פה, אבל יש מצב שתואר שחקן העונה יילך דווקא לג'ורדן הנדרסון. האיש שבדרך כלל לא רואים אותו בסטטיסטיקה.

אז מה נשאר?

בעיקרון נשארו לליברפול שבעה מחזורי גארבג' עד סוף העונה. אבל בכל ערימת זבל מסתתרים כמה אוצרות לחובבי הסטטיסטיקה.
אתמול היא הבטיחה את האליפות שבעה מחזורים לסיום – עוד שיא – ועכשיו היא מסתערת על המטרה הבאה: 101 נקודות, אחת יותר מהשיא של מנצ'סטר סיטי מלפני שנתיים. כרגע יש לאדומים 86 נקודות, כלומר חסרות להם 15 מתוך 21. לא פיקציה, אבל תלוי בכמות המוטיבציה ובאיכות הרוטציה.
סיטי ההיא מחזיקה גם בפער שיא מהמקום השני (19 נקודות), עוד שיא שנמצא בסכנת הכחדה. כרגע ההפרש בין ליברפול לסיטי עומד על 23, ובשבוע הבא הן נפגשות באיתיחאד. יהיה מעניין – עד כמה שמשחק חסר חשיבות וקהל יכול להיות מעניין.