גליל עליון בליגת העל! זה לקח לא מעט זמן, 13 שנים ליתר דיוק, אבל קבוצת הכדורסל הצפונית השיגה את הכרטיס מהליגה הלאומית והיא חוזרת לבמה הגדולה. היא אפילו ניצחה במשחק לפרוטוקול את העולה השנייה, אליצור נתניה, בגמר הפלייאוף אחרי שהבטיחו את העפלתן, כך שהיא עולה כאלופת הלאומית.
כדי לספר את הסיפור של המועדון המיוחד הזה צריך לחזור אחורה. בשנת 1966, גרשון פרינץ, שהיה שחקן פעיל בליגה הלאומית, הקים את הפועל שדה נחמיה, אך הקבוצה לא הצליחה להעפיל לליגה ב'. שנה לאחר מכן המשיכו ניסיונות הקבוצה לעלות, אך בסוף העונה התפרקה הקבוצה. הפרק הבא הגיע בשנת 1972, כשקבוצת משחקי הראווה האמריקאית הארלם גלובטרוטרס, שמסתובבת ברחבי העולם, הגיעה לגליל והיה צורך להעמיד קבוצה מקומית שתשחק נגדה. אחרי משחק זה הוחלט על הקמת קבוצה חדשה שתמשוך אליה את שחקני הכדורסל המובילים באזור.

1 צפייה בגלריה
סיקור הזכייה באליפות של גליל עליון ב"ידיעות אחרונות", 1993
סיקור הזכייה באליפות של גליל עליון ב"ידיעות אחרונות", 1993
סיקור הזכייה באליפות של גליל עליון ב"ידיעות אחרונות", 1993
(ארכיון "ידיעות אחרונות")

עד שנת 1978 עברה הקבוצה שינויים רבים, ואז לראשונה היא החלה להופיע כ"הפועל גליל עליון". בסיום אותה עונה העפילה הקבוצה לליגה הלאומית. התואר הראשון של הקבוצה היה גביע המדינה, בהובלתו של המאמן מולי קצורין ב-1987. בסופה של אותה עונה נחנך אולם הכדורסל בכפר בלום, בו משחקת הקבוצה עד היום.
קצורין, שאימן בגליל חמש שנים, הוביל את הקבוצה לעוד זכייה בגביע בעונת 1991, אבל השיא היה בעונת 1992/3, כשאחרי 23 אליפויות רצופות של מכבי תל אביב, הצליחו השחקנים הצפוניים להדיח את הצהובים בחצי הגמר. בגמר הם גברו על הפועל תל אביב וזכו באליפות היסטורית בניצוחו של פיני גרשון. עונה זו כונתה בשם "עונת הדובדבנים", וההישג של גליל עליון היה גם בכך שמדובר באליפות הראשונה שלא הלכה לקבוצה כלשהי מת"א.
במשך השנים, הקבוצה הצפונית המשיכה לשחק ברמות הגבוהות של הכדורסל הישראלי, הגיעה שוב אל גמר גביע המדינה וסיימה כסגנית האלופה. אבל בסוף עונת 2006/7, אחרי שהגיעה לפיינל פור והודחה ע"י מכבי תל אביב, הועברו הזכויות על המקום בליגה למועצה האזורית גלבוע, שמה שונה להפועל גלבוע/גליל והיא החלה לארח בהיכל הספורט גן נר.
רק שהפועל גליל עליון מעולם לא נעלמה באמת. בעונה שאחרי השינוי הוקמה קבוצת אוהדים בשם הפועל גליל עליון שעלתה מיידית לליגה א'. עם הזמן האיא התאחדה עם קצרין ואז קריית שמונה, לפני שנתיים היא פיספסה בגמר פלייאוף הלאומית את הכרטיס לליגת העל עם הפסד למכבי חיפה, ועכשיו סגרה מעגל, סיום מתוק לדרך ארוכה ולא קלה שעבר המועדון הצפוני.
זה מועדון שתמיד התלבט בטיפוח כוכבים צעירים, ועברו בו שמות כמו דורון שפר, עומרי כספי, בראד ליף, ליאור אליהו, יוגב אוחיון ואפילו מייק ג'יימס שהגיע עד לצסק"א מוסקבה וברוקלין. בפעם הקודמת בה האדומים שיחקו בליגת העל אני הייתי שם, כילד בכיתה ג' שמת על כדורסל. היינו נוסעים כמעט לכל משחק מהגולן לכפר בלום כדי לראות את כספי, אוחיון, אבישי גורדון ועוד רבים נוספים עושים כבוד לצפון הרחוק על המגרש. ואני ממש מקווה שבעונה הבאה נראה שוב את הגליל פורח.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.