יוסי אבוקסיס

אבוקסיס מחזיק בחוזה לעונה הבאה בהפועל באר-שבע, גבוה משמעותית ממה שיוצע לו כמאמן הנבחרת, בהנחה שלא יקוצץ. למרות זאת, התקציב של האדומים צפוי להיות נמוך משמעותית מהתקציב בעונות הקודמות, ולכן הוא יעדיף לעבור לנבחרת ישראל. זכייה בחודש הבא בגביע עם קבוצה גדולה, לא תזיק למומנטום שלו.
יתרונות: מבחינת הגורמים המשפיעים בהתאחדות סומן אבוקסיס, עוד לפני הניסיון עם ברקוביץ' או היוזמה של גרנט לחזור למדים הלאומיים, כמועמד המוביל. היתרון המרכזי שהוזכר באותן שיחות הוא מאמן שהצליח בגדול עם בני יהודה ובני סכנין, הוא האיש שיכול להצליח על הקווים עם נבחרת קטנה.
6 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס על הקווים
יוסי אבוקסיס על הקווים
יוסי אבוקסיס על הקווים. רוצה מאוד להגיע לנבחרת
(צילום: אבי רוקח)
הוא המאמן הפעיל היחיד מבין המועמדים הסופיים ועשוי לסיים את העונה עם גביע נוסף. אבוקסיס גם מכיר את הנבחרת מצוין, גם כשחקן, אבל גם כחלק מצוות האימון, כשמשך ארבע שנים היה עוזרו הבכיר של אלי גוטמן.
אחת ההתמחויות של אבוקסיס היא הכנה למשחק ספציפי, בדיוק מה שצריך מאמן לאומי. המאמן הוביל את בני יהודה לזכייה בגביע בעונה שעברה אחרי ניצחונות על מכבי תל אביב ומכבי נתניה. הוא גם היחיד עד כה שניצח את ולדימיר איביץ' ומכבי ת"א בליגה. גם העונה הוא הצליח להגיע לגמר, אחרי שהצליח לנצח ברבע הגמר את מכבי חיפה בסמי עופר. באירופה, הצליח להוביל את בני יהודה לניצחון יוקרתי על זניט סנט פטרסבורג העשירה (למרות שהכתומים הודחו).
6 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס בטירוף
יוסי אבוקסיס בטירוף
הצליח מאוד בבני יהודה
(צילום: עוז מועלם)
חסרונות: מאמני ליגה מצליחים הגיעו בעבר לנבחרת ונכשלו בגדול, גם כאלה עם רזומה יותר מרשים מיוסי אבוקסיס. דרור קשטן, אלי גוטמן, ואלישע לוי לא הצליחו בנבחרת למרות שהגיעו אליה אחרי קילומטרז' גבוה בליגת העל. ובניגוד לאבוקסיס, הם היו בעלי ניסיון בקבוצות גדולות. המאמן הגיע לבאר שבע רק העונה, ואימן תקופה קצרה בהפועל תל אביב.
אבוקסיס לא ניהל עדיין חדר הלבשה עמוס בכוכבים, ובדרך כלל שהוא מגיע לקבוצה גדולה הוא משנה את עורו ומנסה לרצות את השחקנים, זו בעיה מבחינתו.
מאמן הפועל באר שבע לא נמצא בקונצנזוס של אוהדי הכדורגל בישראל, כך שיהיה לו קשה במידה שלא תהיה הצלחה מיידית. החשש בקרב תומכיו בהתאחדות הוא שהוא ישרוף את עצמו בקמפיינים בלתי אפשריים במקום להגיע לנבחרת בשלב מאוחר יותר, ואולי לקמפיינים יותר קלים.
6 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
ערן זהבי. אבוקסיס יסתדר איתו?
(צילום: ראובן שוורץ)

איל ברקוביץ'

המועמדות של ברקוביץ' היא תולדה של יוזמה מצידו של יו"ר ההתאחדות אורן חסון. ברקוביץ' כבר הצהיר כי חלום חייו לאמן את הנבחרת וכי מוכן לזוז הצידה מעיסוקיו השונים בתקשורת לטובת הג'וב הלאומי.
יתרונות: לא מונה עד כה מאמן לאומי בשל כישוריו כשחקן כמו במקרים של יורגן קלינסמן בגרמניה, חריסטו סטויצ'קוב בבולגריה, מרקו ואן באסטן בהולנד או דייגו מראדונה בארגנטינה, ולכן בחירה במי שנחשב בעיניי רבים לכדורגלן הישראלי הגדול אי פעם, עשויה להיות הצעד הנכון. אם בחרו אנדי הרצוג הטירון קיבל את הנבחרת למרות חוסר ניסיונו, אז למה לא ברקוביץ' בישראל?
מסיבות העיתונאים, האימונים והראיונות אחרי המשחק יהיו חגיגה עבור התקשורת והקהל. ברקוביץ', דווקא בגלל שהוא מגיע חסר ניסיון, יעלה בהרכבים התקפיים והרפתקניים שלמאמנים אחרים לא יהיה אומץ לעשות. זאת תהיה קדנציה בלי פוליטיקה ובלי פילטרים, והיא תיגמר בפסטיבל או כישלון.
6 צפייה בגלריה
איל ברקוביץ'
איל ברקוביץ'
איל ברקוביץ'. היה שחקן ענק
(צילום: עוז מועלם)
הוא גם מכיר מצוין את נפש השחקן ובכינוסים המצומצמים שיש לנבחרת, בלי יותר מידי זמן לתרגולים טקטיים, הוא יידע לנהל חדר הלבשה אחרי שעבר במקומות שאחרים יכולים רק לפנטז עליהם.
חסרונות: לברקוביץ' אמנם כמעט עשור תעודת פרו, אבל על הקווים הוא עמד רק במחלקת הנוער של נשר והוא חסר ניסיון בניהול קבוצת בוגרים. יש לו עין טובה והוא בנה סגל טוב במכבי נתניה ושרד בהפועל ת"א, אבל הפתיל הקצר סיים את הרומנים מוקדם מדי. לא נופתע אם זה יקרה שוב אחרי שיראה מקרוב את האיכות הירודה של השחקנים בכחול-לבן.
עוד מכשול שיצטרך ברקוביץ' לעבור הוא נושא ההתבטאויות שלו בעבר בין היתר כלפי הקפטן הנוכחי ביברס נאתכו. הח"כ לשעבר עיסאווי פריג' שלח מכתב לשר התרבות והספורט, חילי טרופר ולחסון, בו התריע מפני מינוי של דמות כמו ברקוביץ' שהביע דעות שהוגדרו על ידו כגזעניות, לאימון נבחרת שיש בה אחוז גבוה של בני מיעוטים. "ברקוביץ' פסול ערכית מלשמש כמאמן נבחרת ישראל", כתב פריג' במכתבו. לברקוביץ' יחסים טובים עם נאתכו, אבל אמר בעבר כי מי שלא שר את התקווה לא יכול לשמש כקפטן הנבחרת, עתה יצטרך להתמודד עם זה.
6 צפייה בגלריה
ביברס נאתכו
ביברס נאתכו
ביברס נאתכו. יסתדר עם ברקוביץ'?
(צילום: ראובן שוורץ)

אברם גרנט

אברם גרנט כבר הודיע לבעלי התפקידים המשפיעים בהתאחדות כי הוא רוצה לאמן את נבחרת ישראל בשנתיים הקרובות. מאז שאימן את נבחרת גאנה, בשלוש השנים האחרונות הוא היה בעיקר בלונדון לצורך עסקים והרצאות. הקורונה שאיחדה אותו עם ילדיו גרמה לו לרצות להישאר בארץ ולקחת את התפקיד.
יתרונות: גרנט אמר בעבר שבניגוד לשחקנים שצריכים להיות בכושר וחדים, מאמנים שלא מאמנים תקופה ארוכה מגיעים עם תובנות חדשות. לגרנט היה פסק זמן ארוך מאימון, אחרי שלא אימן מ-2017. בניגוד למועמדים האחרים, לגרנט יש ניסיון באימון שתי נבחרות, אם הבחירה הייתה על פי רזומה בלבד, או אם למשל היו מציעים להתאחדות מאמן עם רזומה של גמר ליגת האלופות וגמר אליפות אפריקה, הוא בטח היה נחטף. גרנט הוביל את הנבחרת לקמפיין מוצלח מאוד (מוקדמות מונדיאל 2016) והיה במקומות שמאמנים ישראלים אחרים יכולים לחלום על להיות בהם.
6 צפייה בגלריה
גרנט. הכי מנוסה
גרנט. הכי מנוסה
גרנט. הכי מנוסה
(צילום: AFP)
כשגרנט שיתף את סביבתו הקרובה ברצון לאמן שוב את הנבחרת, הוא דיבר בעיקר על האפשרות לנצל את פלייאוף היורו, שני משחקים בלבד מהאפשרות לאמן את הנבחרת ביורו בקיץ הבא. הוא מכיר את חדר ההלבשה, הוא יודע איך לדבר עם שחקנים ויש לו ניסיון באימון בינלאומי.
חסרונות: גם גרנט בן ה-65 יעיד על עצמו כי התשוקה שלו נמוכה מזאת של המועמדים האחרים שעדיין לא התנסו בתפקיד וחלום חייהם הוא להגיע לאימון הנבחרת. הוא אמנם רוצה להגיע וגם פועל בעניין, אבל הצורך שלו להוכיח את עצמו חלש יותר.
גרנט הצליח בגדול במקומות רבים, אבל הוא גם ירד ליגה עם פורטסמות ו-ווסטהאם, מה שסגר לו את האפשרות לאמן באי הבריטי. הוא הצליח עם גאנה, אבל אימן במקומות כמו הודו או תאילנד ונראה כי הדחף שלו להגיע למקום שכבר היה בו הוא נמוך יותר והוא כבר שבע.
במאזן השיקולים בהתאחדות, יש מצד אחד את אחד המאמנים הבודדים שהצליחו בנבחרת והוא גם הרבה יותר מנוסה מאחרים. מצד שני, בהתאחדות רוצים למנות אדם יותר רענן.