באיחור של שבועיים ולמרות שהעונה מתחילה בצורה מוזרה – ישר מהמחזור השלישי – ליגת העל בכדורסל חוזרת בעוד שלושה ימים תחת מגבלות הקורונה, שמאיימות על המשך קיומה עוד לפני הג'אמפ בול הראשון. המטרה היא קודם כל לסיים את העונה על המגרש, ואם אפשר אז גם ליהנות מהדרך.
רגע לפני, הפגשנו את יושבי הראש והמנכ"לים של הקבוצות לראיון זום מיוחד, וכפי שתבינו הם מוטרדים. מוטרדים מאוד. "סיוט, גיהינום, כל מילה שתבחרו מתאימה כאן", פתח גיא הראל מהפועל ירושלים כשנשאל על איך המגפה השפיעה על ההכנות. "זה להתנהל בחוסר ודאות מטורף. הסתמכנו על המון השערות, שאנחנו מקווים שיתממשו, ואם לא, אני חושב שכולם יהיו בבעיה, לא רק ירושלים".
5 צפייה בגלריה
עדלי מרכוס, גיא הראל ויניב מזרחי
עדלי מרכוס, גיא הראל ויניב מזרחי
עדלי מרכוס, גיא הראל ויניב מזרחי
(צילום: שאול גולן, עוז מועלם, אבי מועלם)
יו"ר הפועל חולון, איתן לנציאנו, הוסיף בנושא: "בנינו על רשת הביטחון ובינתיים לא ראינו אגורה. יש פה אנשים בשיחה שאם הכספים האלה לא יגיעו אליהם בקרוב הם לא יוכלו לשלם משכורות לשחקנים".
יניב מזרחי, יו"ר נס־ציונה שמסתמכת על תמיכה עירונית, אמר: "אנחנו נמצאים בקשיים תזרימיים. קיצצנו לא מעט וזה בא לידי ביטוי על המגרש כי הבאנו זרים יותר זולים". הוא התייחס גם לסוגיית הקהל: "בעונה שעברה הרגשנו סוג של שליחות לחדש את המשחקים, אבל עכשיו זה מתחיל להרגיש שאנחנו משחקים רק בשביל עצמנו. לקום בבוקר ולהבין שהמוצר הזה מעניין רק עשרה אנשים? לא בשביל זה אני בכדורסל. חייבים להחזיר את הקהל".

בדיקות בכניסה

הראל הצטרף: "עכשיו אנחנו עוד עושים החייאה לספורט, כי אם נפסיק לשחק האוהדים יפתחו הרגלים והנאות אחרים, ויהיה קשה להחזיר אותם. הייתי בשבוע שעבר במשחק בין פנאתינייקוס לפנרבחצ'ה, שביום רגיל יש בו – ואני אומר את זה כמובן בצחוק – 72 הרוגים. ההרגשה הייתה מדכאת. לעומת זאת, ראיתי משחק של ז'לגיריס ביורוליג עם 5,000 צופים והיו לי צמרמורות. זה נראה כמו פנטזיה רחוקה".
5 צפייה בגלריה
יניב מזרחי
יניב מזרחי
יניב מזרחי. "נמצאים בקשיים תזרימיים"
(צילום: אבי מועלם)
הראל סיפר על פנייה שקיבל מראש העיר ירושלים, משה לאון, שאמר לו כי הוא מוכן להכין מערך בדיקות מהירות של רבע שעה לפני הכניסה לפיס ארנה, כדי לאפשר כניסת אוהדים. "הוכחנו יצירתיות בעבר. שלא יפתחו את הדלת, רק חריץ ואנחנו כבר נדע לשבור את הקיר".
קבוצה שמצליחה להתמודד בצורה סבירה עם הפגיעה הכלכלית היא מכבי ת"א, שגייסה ספונסר ראשי חדש ועוד נותני חסות שממזערים את הנזק. "המחשבה הייתה ללכת על חברות שנפגעו כמה שפחות בקורונה", מספר המנכ"ל עדלי מרכוס. "אנחנו מנסים לייצר מיזמים כמו פרויקט 'איתנו' כדי שהקהל יתמוך במועדון".
בעונה הקודמת הייתה חולון מהמתנגדות החריפות לחידוש העונה, ובסוף גם בנתה סגל לא תחרותי. למרות שעל פניו המצב נותר זהה, לנציאנו טוען כי הסיטואציה שונה: "בעונה הקודמת לא היה ערך ספורטיבי לחדש את הליגה כי כל קבוצה הייתה יכולה לשנות את הסגל שלה. חולון שברה כנראה שיאי גינס עם 27 שחקנים שונים, ארבעה מאמנים וארבעה עוזרי מאמן".
5 צפייה בגלריה
איתן לנציאנו
איתן לנציאנו
איתן לנציאנו. סיטואציה שונה
(צילום: אבי מועלם)

איפה הכסף

שני נושאים עיקריים גרמו לחילוקי דעות: חלוקת הכספים ומדיניות אי־הבדיקות של המינהלת בחסות משרד הבריאות. על פי התכנון, רשת הביטחון לא תחולק בצורה שווה, אלא לפי ההפסדים שכל קבוצה הציגה על סמך פגיעה מאי־מכירת מינויים, כרטיסים וכו'. בהתאם לכך, מועדונים כמו מכבי ת"א, ירושלים, חולון והפועל ת"א, צפויים לקבל את הסכום הגדול יותר מתוך 35 מיליון השקלים שהבטיחה המדינה.
מועדון שצפוי להיפגע מהחלוקה הזו הוא הפועל אילת, שמשחק באולם קטן ולא מוכר יותר מדי מינויים וכרטיסים. "אני מצפה שהמינהלת תדע לעשות את האיזונים. צריך לתת פתרון אמיתי כי באילת, למשל, ההוצאות התפעוליות עלו משמעותית – לכל משחק חוץ אנחנו צריכים מלון מבודד, לאכול ארוחות בצורה אחרת, הסעות שונות", משתף היו"ר טל פנחס.
לנציאנו לא בהכרח מסכים: "קודם כל לא צריך לחלק את רשת הביטחון שווה בשווה. אין לי בעיה עם מה שטל אמר, אנחנו רוצים לשבת עם כל נציגי המינהלת ולראות איזו קבוצה הכי נפגעה. אין לי ספק שאנחנו המועמדים המובילים כי אין קהל, הבעלים עזב אותנו וגם אין לנו ספונסר ראשי".
5 צפייה בגלריה
פנחס
פנחס
יו"ר הפועל אילת טל פנחס
(צילום: מאיר אוחיון )
הראל הוסיף: "לנציאנו תימצת את העניין. בסוף הבעלים הפרטיים יצטרכו לשים את הכסף, אבל הם לא יממנו מישהו אחר ברגע שהם יכולים לקבל יותר. אם יצטרכו לעשות איזונים אני בטוח שנמצא היגיון".

נערכים לסגר 3

מכבי ת"א, ירושלים וחולון נאלצות לבצע שתי בדיקות בשבוע מאחר שהן משתתפות במפעלים האירופיים. בליגת העל הקבוצות אינן מחויבות, אלא אם לשחקן יש תסמינים והוא נמצא חיובי. "ביקשנו מהמינהלת כן לערוך בדיקות", מגלה מרכוס. "אם למשל ירושלים משחקים בשבת נגד אילת, ולאחד השחקנים שלהם יש קורונה, הוא כנראה ידביק את השחקנים שלך, ואז אתה נוסע לשחק באירופה ואתה מדביק מישהו אחר. זאת שרשרת".
מזרחי התפרץ: "עדלי, אתה יודע שאין לזה גבול. כל עוד מדיניות משרד הבריאות היא לא בעד הבדיקות, אז אין פה עניין להציף מחדש את הנושא". הראל מסכים: "יש גם את נושא הבדיקות שיוצאות חיוביות, אך בפועל זאת טעות בבדיקה. זה עלול לשבש את העונה".
5 צפייה בגלריה
עדלי מרכוס, מנכ"ל מכבי ת"א
עדלי מרכוס, מנכ"ל מכבי ת"א
עדלי מרכוס. "ביקשנו מהמינהלת כן לערוך בדיקות"
(צילום: ראובן שוורץ)
מזרחי סיפק נקודה מעניינת בנוגע למכבי ת"א: "אתם גם טסים במטוס ומתניידים באירופה, אז לכם יש סיכון גדול יותר להידבק, ופה בארץ השחקנים בבידוד, ועובדה שבליגת הקורונה בעונה הקודמת לא היה נדבק אחד". מנכ"ל הצהובים לא השתכנע: "לא כולם בבידוד, למשל הפיזיותרפיסט שלך שמטפל גם באנשים אחרים, הוא לא בבידוד ויכול להדביק את השחקנים".
נושא נוסף שמטריד מאוד את כולם הוא מה יקרה אם יהיה סגר שלישי. ארצי פרטי, מנכ"ל גלבוע/גליל, העלה רעיונות: "חייבים תוכנית מגירה, ברור שנגיע לסגר שלישי. חייבים לדבר ולקבל אישורים מהממשלה להמשך העונה, בין אם זה בבועה או במתווים אחרים שיהיו מקובלים על השלטונות. חייבים לעבוד על זה כבר עכשיו".