השייט הישראלי תמיד ידע לספק את הסחורה. אנחנו לא מדברים רק על ההישגים, אלא גם על הסערות המתחוללות לעיתים קרובות מחוץ למים, בעיקר על רקע המאבקים להשגת הכרטיס האולימפי, שמוסיפים לא מעט פלפל לענף.
אחת היריבויות הגדולות בתולדות הספורט הישראלי, שנמשכה שנים, הייתה בין הגולשים שחר צוברי לבין נמרוד משיח. האחרון בינתיים פרש, והשאיר את המדליסט האולימפי להתגושש עם הדור הצעיר. גם כשהוא אוטוטו בן 35, צוברי עדיין לא התעייף ומסתער לעבר הופעה רביעית באולימפיאדה, כאשר גם הפעם הוא צריך לבלוע הרבה מים כדי להשיג את המטרה.
5 צפייה בגלריה
התמונה של שחר צוברי
התמונה של שחר צוברי
לא מוותר גם בגיל 35. צוברי
(צילום: טל שחר)
למעשה, צוברי כבר הבטיח את מקומו בטוקיו אחרי אליפות עולם מוצלחת באוסטרליה, אבל אז הגיעה הקורונה, ואיתה ההחלטה לדחות את המשחקים בשנה ולפתוח מחדש את המרוץ. הגולש הבכיר התקשה לקבל את רוע הגזירה, אבל מהר מאוד הבין שהוא צריך לאסוף את עצמו ולהילחם שוב, כשהוא מוביל בפער של 22 נקודות על יואב עומר הצעיר. צוברי יזנק היום למים באליפות אירופה בגלישת רוח בדגם ניל פרייד, הנערכת בעיר וילמורה שבדרום פורטוגל, אחת משתי תחרויות המבחן שתכריע מי ייצג את ישראל. אם יסיים באחד משלושת המקומות הראשונים ויתר הגולשים הישראלים לא יהיו בשישייה הראשונה, צוברי יוכל להתחיל בהכנות לדבר האמיתי כבר בשבוע הבא. המתחרים האחרים שלו הם אופק אלימלך, תום ראובני ויואב כהן.

הגרסה המפויסת

לקראת המשחקים ביפן הוחלט באיגוד השייט על שינוי משמעותי, לפיו בוטלו האימונים עם מאמנים אישיים, וההכנות עברו לפורמט של נבחרת בהדרכת גור שטיינברג. המטרה: למנוע פילוג וטענות להעדפות של ספורטאים כאלה ואחרים. צוברי מתייחס לכך בראיון ל"ידיעות אחרונות" מפורטוגל, ואומר בגילוי לב: "הדם הרע הוציא ממני הרבה תעצומות נפש. אתה אומר לעצמך 'די, אני לא רוצה להמשיך ככה'. הדם הרע הזה אולי נותן מוטיבציה בהתחלה, אבל אתה לא יכול לבנות ככה קריירה. אני יכול לגלות לך שזה פגע בי חד-משמעית, הייתה מחנאות והידע יצא החוצה. למשל, האיגוד הוציא מסמך שאסור לגולש ישראלי שהפסיד במבחנים להתאמן עם ספורטאי ממדינה אחרת. לפני בייג'ינג התאמנתי עם גולש ניו-זילנדי, ולפניו בריו עם מאמן הולנדי. היום ההנחיה המוצדקת הזו גורמת לכך שכלום לא יוצא מהנבחרת שלנו".
5 צפייה בגלריה
שחר צוברי, גור שטיינברג ויואב כהן חוגגים
שחר צוברי, גור שטיינברג ויואב כהן חוגגים
השיטה שונתה. צוברי, גור שטיינברג ויואב כהן
(צילום: פרטי)
אז איך זה עובד היום? "עושים אימונים איכותיים וטובים, משפרים אחד את השני. אמנם לכל אחד יש את האני מאמין שלו ואת הסודות הקטנים שהוא שומר לעצמו, אבל המסגרת משפרת את כולנו ונותנת לנו פורמט מחייב".
איזה פורמט נכון יותר, הקרבות האישיים בין הגולשים או האימונים במסגרת הנבחרת? "תלוי. היום יש הרבה גולשים בארץ, משהו מערכתי. לקחו אותי יחד עם עוד ארבעה גולשים צעירים שאין להם משקעים עם גור שטיינברג, מבחינתם הוא מאמן ניטרלי. בעבר ניסו לשים את עמית ענבר או את גל פרידמן מולי או מול נמרוד משיח, והיו לנו משקעים איתם. זה לא עבד, כל אחד חשב שהאחר איתו. יש את שחר צוברי של בייג'ינג שהעדיף לעבוד לבד, ויש את זה של טוקיו שמעדיף לעבוד בנבחרת. לפני שעברנו למסגרת של נבחרת הייתי 250 יום בשנה בחו"ל, עכשיו יש לי פתאום זמן להיות עם המשפחה".
5 צפייה בגלריה
צוברי עם מדליית הארד בבייג'ינג
צוברי עם מדליית הארד בבייג'ינג
בזמנו העדיף לעבוד לבד. צוברי עם הארד בבייג'ינג
(צילום: ראובן שוורץ)
בוא נחזור לפברואר האחרון, שנייה לפני פרוץ המגפה. אתה מסיים במקום הרביעי באליפות העולם, זוכה בכרטיס, אבל אז הוא נלקח ממך. "תחושת באסה רצינית. לא משנה כמה יסבירו לי שטוב שפתחו את המבחנים וככה אגיע מוכן יותר לאולימפיאדה, הרי אף אחד לא מבטיח לי שאהיה בטוקיו. הייתי מעדיף את הכרטיס שלי ושהמערכת תעשה את כל המאמצים כדי שאגיע מוכן".
וגם הייתה מתיחות בינך לבין שטיינברג. "זה היה בהתחלה, כשחזרנו לאימונים. גור רצה שנקיים תחרות בשדות ים, ביקשתי ממנו לנהל את הלו"ז שלי בצורה אחרת ולהיות עם המשפחה בשבועות, כי גם ככה אנחנו חצי שנה לפני תחרות מטרה ויש זמן. הרי למה צריכים הכנה ספציפית אם לא התאמנו חודשיים או שלושה בגלל הסגר? לא הסכמנו, אבל ליבנו את העניינים. אנחנו תמיד בסדר, ואני אחד ששם את הכל על השולחן".
5 צפייה בגלריה
שחר צוברי ומשפחתו
שחר צוברי ומשפחתו
פתאום יש זמן. צוברי ומשפחתו
(צילום: עוז מועלם)

אליפות מצומצמת

היתרון שלך על הצעירים הוא שכבר היית לא מעט במעמדים האלה, ואתה מכיר את כל התחבולות. "בגלל שמדובר בשיטה מתמטית ומשולבת, אין מקום ליותר מדי תחבולות. כל אירוע חריג נראה והמנהל המקצועי אלי צוקרמן יהיה במים במהלך התחרות. עצם זה שאנחנו קמפיין שלם מתאמנים בפורמט של נבחרת, מונע מצבים של תחבולות גם במאני-טיים. הכל תמיד פתוח על השולחן, וזה שונה לעומת היריבות ביני לבין משיח, למשל, כשהתאמנו בנפרד ולא הרגשתי כל חיבור כלפיו".
מה צפוי באליפות אירופה? "לא תהיה תחרות ברמה הכי גבוהה. מהעשירייה הראשונה באליפות העולם לא יגיעו ארבעה. יגיעו בעיקר אלו שכבר השיגו את הכרטיס האולימפי. רק אנחנו, האיטלקים והספרדים עדיין לא סגרנו את הגולש לטוקיו, ולכן התחרות תהיה חשובה בעיקר בשבילנו".
5 צפייה בגלריה
שחר צוברי
שחר צוברי
"אני אחד ששם את הדברים על השולחן"
(צילום: טל שחר)
מה אתה חושב על מה שקורה בעיר שלך, אילת? "מבאס מאוד. לפחות שמח שהחליטו לפתוח את אילת תחת הגבלות מסוימות, רק שניתן היה לעשות דברים אחרת. אני כרגע בפוזיציה של ספורטאי ומבין שאם ארצה לעשות שינוי, זה יהיה משהו אחר. אני רוצה להיות ראש עיריית אילת אחרי שאפרוש, אולי אז אצליח לעשות את השינוי הזה".
מה היית עושה אחרת כראש העיר? "נשכב על הגדר. רואה דוגמאות מראשי עיריות אחרים שלקחו את החוק לידיים. אז לא יודע אם הייתי נוהג כמותם, אבל הייתי עושה מהלכים. ראש העיר הנוכחי משתדל, אבל אני רואה צעירים שעוזבים וזה כואב. צריכים לחבר בין האילתים לאזור המלונות".