קיצוצים בשל הקורונה, מגבלות הפייר־פליי שמקשות על העברות שחקנים, וכאוס ניהולי – שבועיים בלבד לפני מוקדמות ליגת האלופות. ולדימיר איביץ' חזה את המציאות העכשווית במכבי ת"א.
המאמן המצליח בתולדות הצהובים ידע שבתנאים הקיימים הוא יתקשה לבנות לעצמו שם. "זה נכון. אלו חלק מהסיבות שבחרתי לעזוב", מודה הסרבי בראיון מביתו בסלוניקי, ומחזק את מה שהיה ברור אך לא יצא עד כה מפיו: "הסיפור של אירופה השפיע. רציתי להצליח, ואחרי שנתיים של הדחות זה היה משהו פחות טוב עבורי. גם הייתה תחושה של מיצוי, כבר השגתי פה הכל".
6 צפייה בגלריה
ולדימיר איביץ'
ולדימיר איביץ'
"הייתה תחושה של מיצוי". ולדימיר איביץ'
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
שחקני מכבי תל אביב מניפים את ולדימיר איביץ'
שחקני מכבי תל אביב מניפים את ולדימיר איביץ'
שחקני מכבי תל אביב מניפים את ולדימיר איביץ'
(צילום: אורן אהרוני)

"גולדהאר הבין אותי"

איביץ' (43) חוזר לרגע שבו קיבל את ברכת הדרך מהבוס. "דיברתי עם מיץ' גולדהאר והודעתי לו שאני עוזב. הוא היה מאוכזב מאוד, אבל הבין אותי. שמע שאני שלם עם ההחלטה. הייתה לי תקופה נהדרת במכבי ת"א".
למרות זאת, "הרס"ר" שולח ביקורת מרומזת על המערכת בנוגע לכישלון באירופה. "כולם יודעים איך הודחנו בשנה הראשונה לפני שלב הבתים של הליגה האירופית. בוא נהיה אמיתיים, בשנה השנייה לא עשינו שיעורי בית, כלומר להכין את הקבוצה לשלב המוקדמות".
תסביר. "נשארנו בלי ראיקוביץ', בלי קשר מרכזי, לא עשינו את ההעברות שהיינו צריכים כדי לחזק את הסגל ושילמנו על כך. באירופה אין הזדמנות שנייה. ההכנה לא הייתה טובה".
אז אתה בטח לא מופתע מהעובדה שמכבי שוב לא מוכנה למשימה האירופית. "אני מאמין שבמועדון יודעים מה הם עושים. אמרתי להם את דעתי על כל מה שהיה בשנתיים האחרונות".
בלי מנכ"ל, ללא מנהל מקצועי, ובעלים שמנהל את העסק בשלט רחוק, אתה היית למעשה האיש החזק במכבי. "אם להיות אמיתי, זה ממש לא היה קל. אתה צריך לשלוט בהכל, ועוד אני אחד שרוצה שכל אחד ייתן 120 אחוז. קיבלתי תמיכה מברק יצחקי ויואב זיו, והם עשו את המקסימום יחד איתי. לקחנו שתי אליפויות, וחשוב לי להגיד עוד משהו".
6 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
בבקשה. "זכינו בתארים האלה עם הסגל הזול ביותר של מכבי בעשר השנים האחרונות. אל תשכח שמכרנו את ראיקוביץ' ב־3.5 מיליון אירו. הקיץ יש כמה שחקנים שאתה יכול למכור לפחות ב־2.5 מיליון אירו, כאלה שחזרו מהשאלה. עבדתי איתם, יצרנו משהו ועכשיו יש להם הזדמנות לשחק ברמות גבוהות יותר".
אתה בטח מתכוון לדן גלזר ויונתן כהן. "זה העיתוי הנכון עבורם לחשוב על הצעד הבא. לדעתי הם יכולים לשחק בליגות הבכירות באירופה, אבל לא רק הם, יש עוד כמה שעשו התקדמות גדולה במכבי".
6 צפייה בגלריה
דן גלזר ודויד סימאו
דן גלזר ודויד סימאו
"עיתוי נכון לחשוב על הצעד הבא". איביץ' על גלזר
(צילום: ראובן שוורץ)
אתה נחשב למאמן קשוח, ושמרת על דיסטנס ממש עד הרגע האחרון. לדעתך כך מאמנים ישראלים צריכים לנהוג עם השחקנים על מנת להצליח? "אני לא יודע איך עובדים מאמנים אחרים בישראל, זה הסגנון שלי. גם ביוון עבדתי ככה, ואמשיך בדרך הזו בקבוצה הבאה שלי".
מה דעתך על ההחלטה העקרונית של מכבי לא להחזיר את דור מיכה ועומר אצילי? "אנשים אוהבים רכילות ואני לא, צריכים לתת למשטרה לדבר. ברגע שזה נחשף, היה מאוד קשה לכל מי שקשור למכבי, גם לי כמאמן. לא איפשרתי לדבר עליהם כנאשמים במצב שאפילו במשטרה לא ידעו לענות עליו. נפגשתי ודיברתי איתם. אם אין כתב אישום, נראה לי שהם צריכים להמשיך, אבל למועדון יש בעלים נהדר וחייבים לכבד כל החלטה שלו. אני יכול להגיד שיש להם חלק משמעותי באליפות, הם היו מחויבים בכל אימון ובכל משחק".
לא ברור אם אייל גולסה ימשיך, לעומתו איתי שכטר יישאר. "גולסה הוא אחד השחקנים הטובים במכבי, הייתי עושה הכל כדי שיישאר. לגבי שכטר, מעבר למקצועיות מדובר בשחקן שכל מאמן היה רוצה לידו. מנהיג, מחזיק לך את חדר ההלבשה".
6 צפייה בגלריה
ולדימיר איביץ' חוגג אליפות
ולדימיר איביץ' חוגג אליפות
"שחקן שכל מאמן רוצה לידו". איביץ' עם שכטר
(צילום: עוז מועלם)
שמעת על השמות שמועמדים להחליף אותך. על מה היית ממליץ? "אני מכיר רק את יורגוס דוניס, שאימן בעונה שעברה את פנאתינייקוס. הוא המאמן היווני הטוב ביותר לדעתי".

מה הצחיק את איביץ'

להוציא חיוך מאיביץ' במהלך השנתיים שלו במכבי ת"א היה משימה כמעט בלתי אפשרית. דווקא בכובע הפרשן לענייני הכדורגל הישראלי הצלחתי לחלץ ממנו צחוק קטן. זה קרה אחרי ששאלתי מה דעתו על מועמדותו של איל ברקוביץ' לאימון נבחרת ישראל. כמובן הדגשתי בפניו שמדובר באחד מגדולי הכדורגלנים שלנו, אבל כזה שלא אימן קבוצת בוגרים מעולם. "זה בלתי אפשרי", הוא עונה. "איך מישהו יכול לאמן נבחרת לאומית אם הוא מעולם לא היה מאמן? זה פשוט מצחיק אותי. מבחינתי אחד כזה לא יכול אפילו לחשוב שהוא צריך להיות מאמן נבחרת. אני לא מבין את הפילוסופיה הזו, זה לא נורמלי".


גם יוסי אבוקסיס, שעשה לך הרבה צרות בשנתיים האלה, לא קיבל בסוף את הג'וב. "ברור שאבוקסיס יכול להיות מאמן נבחרת. לא בגלל שהוא ניצח אותי פעמיים עם בני־יהודה ובאר־שבע ושתמיד היה לי קשה מולו, אלא כי מדובר במאמן מצליח שלקח שני גביעים בשנתיים עם שתי קבוצות שונות".
איביץ' הספיק לדחות בין היתר הצעה ממחזיקת הגביע הטורקי, טרבזונספור, ובימים הקרובים אמור להיפגש עם ראשי ווטפורד מליגת המשנה באנגליה.
6 צפייה בגלריה
אבוקסיס, איביץ'
אבוקסיס, איביץ'
"ברור שאבוקסיס יכול להיות מאמן נבחרת"
(צילום: עוז מועלם)
אולי לקחת סיכון כשבחרת לעזוב קבוצה לפני שהיה לך משהו ביד? "היו לי את השיקולים שלי. אני רוצה לעשות את הצעד הבא בקריירה, אבל לא למהר. כסף או נוחות אף פעם לא שיחקו אצלי תפקיד. כבר לקחתי פסק זמן אחרי פאוק, יש לי סבלנות".
למרות ההצלחה, מכבי ת"א איתך לא הייתה אטרקטיבית. "הרעיון הוא לעשות מה שאתה יכול עם השחקנים שיש לך, למצוא את השיטה הטובה ביותר. זה תלוי אם יש לך כלים שמתאימים לכדורגל התקפי או הגנתי, ובהתאם לבנות טקטיקה. זו הפילוסופיה שלי".
מה הלאה, לאמן ביוון או שאתה מרגיש בשל לליגה בכירה יותר? "ברור שאני מוכן. לא חושב על יוון, תאמין לי. אימנתי פה, זו מדינה נחמדה והליגה ברמה גבוהה מבישראל, אבל לא אופציה כרגע".