6 צפייה בגלריה
מרקו בלבול
מרקו בלבול
שיחק בנדמה לי. בלבול
(צילום: אבי רוקח)

המרקופדיה

מצג השווא של בלבול
בראיונות של מחזורי הגארבג'־טיים, שאותם ניצל מרקו בלבול לקמפיין המביך "שחר תשאיר אותי", הוא גם נהג לזרוק מספרים. "אנחנו עושים, נדמה לי, 69 נקודות", אמר המאמן אחרי ניצחון על הפועל באר־שבע במחזור ה־33, ומיד הוסיף: "באליפות האחרונה מכבי חיפה עשתה 70 נקודות". סיבה מצוינת לבחון את ההבדלים בין הוויקיפדיה למרקופדיה.
6 צפייה בגלריה
מרקו בלבול
מרקו בלבול
(איור: אופיר בגון)
האליפות האחרונה של מכבי חיפה הייתה בעונת 2010/11. בתום העונה הסדירה באמת היו לה 70 נקודות, אבל מ־30 מחזורים. בשלב הזה קוזזו חצי מנקודותיה, ובפלייאוף (בן חמישה משחקים בלבד) היא צברה 10 נוספות. כלומר 80 נקודות ב־35 מחזורים. בלבול, ששיחק מחזור אחד יותר וסיים עם שש נקודות פחות, לא אמר אפילו: "נדמה לי שהיה אז קיזוז". אבל זה היה בשלב שעוד האמין בהארכת חוזהו. כלומר, שיחק בנדמה לי.
"72 נקודות זה מספיק לאליפות, אבל מכבי ת”א בעונה מדהימה", סח הסטטיסטיקאי אחרי עוד ניצחון לפרוטוקול. גניבת דעת מגוחכת בערך כמו הציטוט המיתולוגי של מאמן הנבחרת לואיס פרננדז, אחרי השער המצמק בהפסד 2:1 לקרואטיה: "במחצית השנייה ניצחנו 0:1".
בשלוש האליפויות הרצופות של באר־שבע ובשתי האחרונות של מכבי ת"א, שתיהן השיגו 80 נקודות או יותר. ה־81 שצברה מכבי ת"א בעונת 2015/16 הספיקו רק למקום השני. נשמע קצת מוזר אבל ככה זה בטבלה: סכום הנקודות מספיק לאליפות, רק בתנאי שקבוצה אחרת לא צברה יותר.
"אני שמח שהכל התחבר לי", התגאה המאמן שהשיג 0:0 מול רעננה, חילץ 3:3 ממועדון ספורט אשדוד והפסיד בבית להפועל ת"א ולהפועל כפר־סבא. את אפס הנקודות בארבעת המשחקים מול מכבי ת"א אין צורך לספור. אך למרות שהכל התחבר לו, המצב התחוור לאחיותיו, שהצטרפו לקמפיין. "מגיע לך להיות מוערך כי אתה אלוף", כתבה בעמוד הפייסבוק שלה אתי בלבול. ומה עם ולדימיר איביץ'? לך תוכיח שאין לו אחות.
6 צפייה בגלריה
ולדימיר איביץ' עם צלחת האליפות
ולדימיר איביץ' עם צלחת האליפות
לך תוכיח שאין לו אחות. איביץ'
(צילום: עוז מועלם)
"אני מקבל מחמאות מאוהדים", המשיך והילל מרקו את בלבול. "אנחנו משחקים הכי יפה בארץ... היה לי בנק של מטרות והשגנו הרבה יותר ממה שחשבתי שנשיג... מגיע לי לאמן פה בעונה הבאה, יש קונצנזוס כמעט בקרב אוהדי מכבי חיפה ואנשי ספורט שמבינים עניין"... האם זה אומר שיעקב שחר הוא לא איש ספורט או שאינו מבין עניין? קשה לדעת. אבל אם מקום שני בפער עצום מהמוליכה והדחה מהגביע נמצאים הרחק מעבר לבנק המטרות של בלבול, מה הפלא שהמשקיע שהפקיד בידיו כל כך הרבה מיליונים חיפש בנק אחר?

הטפסנים

בניון ולוי מדלגים על האמת
אז מכבי ת"א אלופה, מכבי חיפה מציגה את הכדורגל הכי יפה, וגם בית"ר ירושלים קטפה תואר בהבל פה. "מבחינתי רוני לוי הוא המאמן הכי טוב בארץ מבין הישראלים", הצהיר שלשום יוסי בניון על המאמן שסיים 28 נקודות אחרי המוליכה, ורק 14 פחות מסגניתה. בין הישראלים שניצחו העונה את המאמן הטוב במדינה נמנו גם מנחם קורצקי ואופיר חיים, אבל אפילו זה לא מנע את פיטוריהם מרעננה ומכפר־סבא.
"צריך לזכור שבעונה שעברה כמעט ירדנו ליגה", אמר המנהל המקצועי יוסי בניון על המאמן שבחר. לזכור דווקא לא צריך, כי זה לא קרה. אבל גם לוי עצמו, שהרס לאוהדים את הבריאות עוד לפני הקורונה, שב ובילף: "בעונה שעברה הקבוצה נשארה בליגה ברגע האחרון". להד"ם. בית"ר סיימה ראשונה בפלייאוף התחתון, והמאמן שלה, מבחינתי, הוא גונב הדעת הכי טוב בארץ מבין הישראלים.
6 צפייה בגלריה
בניון ולוי
בניון ולוי
מדלגים על האמת. בניון ולוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כמו בלבול, גם לוי אוהב לדבר שוב ושוב על "קפיצת המדרגה" שעשתה קבוצתו, כאילו שהאוהדים רכשו כרטיסים בשביל לקפוץ בין הקומות. כשההווה כל כך סתמי ומייגע, דיבור על העבר האפור והעתיד הוורוד הוא טכניקה מוכרת, שמשלבת צבעים וצביעות.
"אם מסתכלים על השנה שעברה, רואים שעשינו קפיצת מדרגה", אמר שלשום לוי אחרי המפגש עם המאמן השני שקיפץ במדרגות. "הצפי הוא שגם בשנה הבאה תהיה קפיצת מדרגה. לי אין ספק שהסגל של היום עם חיזוק נכון יעשה קפיצת מדרגה"... הבעיה היא שבינתיים חוגגים על הגג אחרים (שעלו כנראה במעלית), וחוגג אחד סופר את הכסף במדרגות.

הדו־פרצופיים

ברקת ובן־זאב מאבדים סובלנות
"המועדון מבהיר כי הוא נוקט מדיניות של אפס סובלנות כלפי אי־מילוי הוראות הגורמים המוסמכים בענייני הקורונה". כך נמסר בהודעה לתקשורת שניסחה הפועל באר־שבע לכבוד שחרורו של ניב זריהן, שלא היה בתוכניות שלה גם ככה.
6 צפייה בגלריה
איתי בן זאב
איתי בן זאב
נחרד. בן זאב
(צילום: ראובן שוורץ)
זה קרה אחרי שהחלוץ נצפה באילת והפר בידוד, מה שמחייב לבחון את מדד הסובלנות של הבעלים (עדיין) אלונה ברקת והיו"ר איתי בן־זאב - תשובת הפועל באר־שבע לפרופסורים סיגל סדצקי ואיתמר גרוטו.
את החלוץ של מ.ס אשדוד החתימה ברקת בינואר 2017, פחות מחודש אחרי שקרא לאור אינברום, חבר לקבוצה שלא מסר לו, "אתיופי מסריח". כשנתיים קודם כבר הוכיח זריהן שיש לו דרכים משלו להתגבר על בידוד. הוא תקף צעירה שפגש במועדון, ולאחר שהודה במעשה, חייב אותו בית המשפט בתשלום פיצויים ובעבודות לתועלת הציבור. הבעלים של הפועל באר־שבע, שחפצה מאוד בשירותיו, הפגינה אז הרבה יותר מאפס סובלנות.
היו"ר בן־זאב, שאף הוא נחרד כנראה מ"אי־מילוי הוראות הגורמים המוסמכים בענייני קורונה", הביא בחודש שעבר את ילדיו ליציעי אצטדיון טרנר. גם זה היה בניגוד להוראות הגורמים המוסמכים, אבל כלפי היו"ר - שמשמש גם כמנכ"ל הבורסה לניירות ערך שהיא הספונסרית של מינהלת הליגה - כל הגורמים במועדון נקטו מדיניות של סובלנות, ועשו אפס.

הבדיחה

פרנקל, הנגיף, מזרחי וסטודמאייר
גם כדורסלן מכבי ת"א אמארה סטודמאייר הפר את תנאי הבידוד, אבל אצלו זה בא כנראה בסדרת הטוב מ־3. לפני כחודש נרשמה הפעם הראשונה, כשתועד מסתובב בקניון בצפון ת"א, ומינהלת הליגה קנסה את המועדון ב־30 אלף שקל. כל כך מרתיע היה העונש, שכעבור שבוע וחצי שוב נצפה הסנטר באותו סנטר.
במינהלת רתחו, קנסו את הקבוצה בסכום המוכר והודיעו כי "בהפרה נוספת של השחקן, הוא ייאלץ להיכנס לשבועיים בידוד ללא אימונים ומשחקים". היו"ר שמואל פרנקל הוסיף נזיפה מאיימת: "המינהלת בראשותי לא תהסס לנקוט צעדים חריפים ולקנוס כל קבוצה או שחקן שיעשו דין לעצמם ויסכנו את הליגה כולה". כאילו שהכסף ידביר את הנגיף.
כעבור עשרה ימים פורסם באחד האתרים כי סטודמאייר הפר בידוד בשלישית, הפעם באתר אחר - בית הכנסת "אוהל ארי" ברעננה. איך זה שלמחרת הוא שיחק בליגה? במינהלת הסבירו לי שהנושא נבדק ברצינות אך לא נמצאו הוכחות שכך אכן קרה. האם זה בגלל שבבית הכנסת מזהים אותו רק בשמו היהודי - יהושפט? לא ברור, אבל דומה שהמקרה לא נבדק בציציות.
6 צפייה בגלריה
אמארה במטוס
אמארה במטוס
הפר בידוד. סטודמאייר
(צילום: מכבי תל אביב)
מה שכן, כבר ב־5 ביוני, אחרי שאנג'לו קלויארו וסנדי כהן ממכבי ת"א נצפו מטיילים בדיזנגוף, נמסר מהמינהלת שבכפוף לתקנון המשמעת שלה ושל ארגון השחקנים, נקבע כי "הפרת בידוד היא הפרת חוזה" שניתן להרחיק בעטייה שחקן מהליגה, ושההחלטה תיכנס לתוקף לאלתר. בינתיים, גם אחרי שטיילר דורסי תועד מטייל בקניון, איש לא הורחק. כלומר מכבי ת"א — שלגמרי עונה להגדרה קבוצת סיכון - לא מעזה להתעסק עם שחקניה ועושה צחוק מהנחיות המינהלת, שמצידה עושה קופה. אפשר אפילו לקרוא לה: קופת חולים מכבי.
מצד שני, מוזר שעו"ד שמעון מזרחי לא מעלה את קו ההגנה המתבקש במקרה של סטודמאייר, שמתנשא לגובה 2.08 מטר. כלומר בין המוח שלו לפרקט יש מרחק תקני.