בשנים האחרונות ליגה א' בכדורגל התחילה לעורר עניין, ולא רק בגלל הסיפורים הפיקנטיים של שישי בצהריים, אלא בזכות הרומנטיקה והאותנטיות. הפועל "אדומים" אשדוד, הפועל מרמורק, מ.ס טירה ועוד - אלו קבוצות שלא כל ישראלי מכיר, אבל יש להן קהל אוהדים נאמן שעבורו כל שער מרגיש כאילו מדובר בגמר גביע. בעלי הבית משקיעים בהן משאבים כלכליים רבים, והרבה שחקנים שהיו אחראיים לרגעים מרגשים בליגת העל מככבים במדיהן.
היום (שישי) אחרי מאבק ממושך עקב משבר הקורונה, תצא לדרך עונת 2020/21. אז מה הופך את הליגה השלישית בישראל לכזו מעניינת? מה גורם לבעלי עסקים להשקיע בקבוצות שאין מהן הכנסות? ומה מוביל שחקנים ששיחקו ברמות הגבוהות לרדת לליגות הנמוכות?
12 צפייה בגלריה
השחקנים מפגינים
השחקנים מפגינים
המאבק הצליח. שחקני הליגה מפגינים
(צילום: אורן אהרוני)
12 צפייה בגלריה
מחאת השקופים בליגה א'
מחאת השקופים בליגה א'
מחאת השקופים בליגה א'
(צילום: עוז מועלם)

מליגת העל לליגה א'

אם עד לפני כמה שנים ירידת ליגה של כוכב מליגת העל לליגה א' הייתה נחשבה לכתם בקריירה, עכשיו זו כבר לא מילה גסה. אבירם ברוכיאן, ערן לוי, שלומי ארבייטמן, קובי מויאל ומהראן לאלה הם רק חלק מהשחקנים שהעדיפו להמשיך להתפרנס מכדורגל בליגה השלישית מאשר לפרוש ולתלות את הנעליים.
קחו לדוגמה את בן תורג'מן, שזכה עם הפועל ב"ש בשתי אליפויות ועלה ליגה בעונה שעברה עם בני סכנין. העונה, בגיל 31, הוא החליט לחתום בהפועל "אדומים" אשדוד. "שיחקתי בליגת העל במשך שמונה שנים, נהניתי וצברתי המון חוויות", מספר תורג'מן. "אבל לא מצאתי קבוצה שבאמת מאתגרת אותי. לא רציתי לחתום בקבוצה שכל עונה נלחמת על חייה בליגה. ה"אדומים" זו לא עוד קבוצה, בונים פה דברים יפים, אפשר להגיע רחוק".
12 צפייה בגלריה
בן תורג'מן
בן תורג'מן
"זו לא סתם קבוצה". בן תורג'מן
(צילום: אבי רוקח)
12 צפייה בגלריה
בן תורג'מן
בן תורג'מן
"בונים פה משהו יפה"
(צילום: אבי רוקח)
עוד דוגמה באר שבעית היא סיראז' נסאר, שאין אוהד שלא זוכר את השער שלו מול מכבי נתניה במחזור האחרון של עונת 12/13 - אחד מהשערים שהשאירו את הקבוצה בליגת העל. כיום נסאר (30) הוא אחד מהשחקנים המבוקשים ביותר בליגה א' דרום. הוא מצא בית חם בשמשון כפר קאסם, במדיה כבש בשנתיים האחרונות 18 שערים.
"כל הזמן שאלו אותי 'מה אתה עושה פה, למה אתה לא בליגת העל? היו לך עוד שנים שם'. לא ירדתי לליגה א' כי לא מצאתי קבוצה, רציתי להשקיע וללמוד וידעתי שבליגה אחרת לא אוכל לשלב את זה. היום אני משחק כדורגל ומשלב לימודים בניהול וכלכלה", מספר נסאר.
12 צפייה בגלריה
סיראז' נסאר
סיראז' נסאר
"כל הזמן שואלים אותי מה אני עושה פה". נסאר
(צילום: עוז מועלם)
12 צפייה בגלריה
סיראז' נסאר
סיראז' נסאר
פותח עונה שלישית בשמשון כפר קאסם
(צילום: עוז מועלם)
השבוע הוא יפתח את עונתו השלישית במדי כפר קאסם, ואחרי ששיחק רוב הקריירה שלו בליגת העל, אבל לא זכה לקטוף תואר - הוא חולם לעשות זאת העונה ולרשום עליית ליגה. "לגיל יש פקטור משמעותי כי רוצים שתוכיח את עצמך כל פעם מחדש. אני נמצא במקום שטוב לי, ואני מוכיח ונותן את הכל. לא פרשתי ולא שכחו מי אני, כל אחד תלוי בעצמו", הוא מסכם.

יש גם מי שעושה את הכיוון ההפוך

שלום אדרי מבית"ר ירושלים, שי מזור ואריאל לזמי מבני יהודה ויובל אשכנזי ממכבי חיפה - כולם החלו כאנונימיים בליגה א', ועשו את קפיצת המדרגה ליגת העל. "יש בליגה א׳ המון שחקנים מוכשרים שלא מקבלים הזדמנות. יובל אשכנזי ושי מזור שיחקו איתי בבני יהודה, ואני זוכר שהם הגיעו למבחנים. יוסי אבוקסיס זיהה את הכישרון והחתים אותם ותראו איפה הם היום", נזכר בן תורג'מן. "הלוואי שיהיו עוד מאמנים שיש להם אומץ לקחת שחקנים מהליגות הנמוכות ולתת להם צ׳אנס אמיתי. לצערי הכדורגל בישראל מעורבב עם דברים שלא קשורים לספורט. לא תמיד מסתכלים באופן מקצועי וחבל".
12 צפייה בגלריה
יובל אשכנזי חוגג
יובל אשכנזי חוגג
עשה את הקפיצה. יובל אשכנזי
(צילום: גיל נחושתן)

הרמה והשכר: לא מה שחשבתם

יש סטיגמה על החובבניות של ליגה א' ועל השכר הנמוך שמקבלים השחקנים, אבל למען האמת רמת הכדורגל לא נופלת מהליגה הלאומית. צוותים של סקאוטים מקבוצות בכירות בליגת העל מגיעים לצפות במשחקים כדי לזהות את הכוכב האנונימי, ושחקנים מוצאים את עצמם מעדיפים את הליגה הנמוכה גם בשל הכסף הגדול. "אין ספק שגם השכר הוא פקטור משמעותי, ואני מרוויח כמו שאני רוצה ושלם עם עצמי", סיפר נסאר.
"אני בן 36, אבא לשני ילדים והכסף הוא משמעותי בליגות הנמוכות יותר מבלאומית", מספר וויאם עמאשה, אחד מהחלוצים הבולטים בליגה א' צפון. בעבר שיחק במדי מכבי חיפה, קריית שמונה ובני סכנין, וכיום מככב במ.ס טירה וחולם לעלות איתה ליגה. "אני לא חושב שזה כתם לשחק בליגות הנמוכות, יש פרנסה מכובדת, ואני מרגיש גאווה. אני פותח טלוויזיה ואם יש משחק של ליגה א' וליגה לאומית, אצפה בליגה א'. מבחינת כדורגל וניסיון אני נהנה יותר לשחק בליגה הזו", הוא מסכם.
12 צפייה בגלריה
וויאם עמאשה
וויאם עמאשה
"זה לא כתם". וויאם עמאשה
(צילום: ראובן שוורץ)

האנשים החזקים: מי משקיע בליגה א'?

הרבה מהקרדיט על הכניסה לתודעה של ליגה א', מגיע למשקיעים שעומדים בראשן של חלק מהקבוצות. מה שהתחיל לפני כחמש שנים בעזרת אנשים כמו אלדד פרי שהשקיע סכומים מטורפים במכבי שעריים, הולך ומתעצם כיום עם אנשים כמו רוני חג'ג' שמשקיע בהפועל "אדומים" אשדוד, רונן כנפו שלקח תחת חסותו את ירמיהו חולון ואיאהב סרסור שמוביל את שמשון כפר קאסם.
"ליגה א' היא הליגה הכי צבעונית שיש היום, יש בה תמימות וכיף להשקיע בה. אם זאת לא הייתה מרמורק, לא הייתי נכנס לשום קבוצת כדורגל", מספר איש העסקים מוטי אברג'יל, שוער העבר הזכור מהזכייה של הפועל ר"ג בגביע המדינה ב-2003 והבעלים של חברת יעדים נדל"ן, שלפני שנה לקח תחת חסותו את הפועל מרמורק מליגה א' דרום. "התאהבתי במרמורק ובקהילה עצמה, וראיתי בזה ערך מוסף גם לעסק שלי. כשאתה בוחר קבוצה אתה לא צריך לבחור כזו שמצליחה ומנצחת, צריך להסתכל על כל המכלול".
12 צפייה בגלריה
מוטי אברג'יל
מוטי אברג'יל
התאהב במרמורק. מוטי אברג'יל
(צילום: יוסי סוריק, הפועל מרמורק)
12 צפייה בגלריה
מוטי אברג'יל
מוטי אברג'יל
"הקבוצה תרמה לעסק לא פחות ממה שתרם לה"
(צילום: יוסי סוריק, הפועל מרמורק)
ובכל זאת, למרות ההשקעה הכלכלית המסיבית, אין הכנסות כמו בליגת העל ממכירת מנויים וכרטיסים, והעברות של שחקנים. "החשיפה שהעסק שלי מקבל בזכות הקבוצה מחזירה לפעמים הרבה יותר ממה שאני מוציא. אם אני מנתק לרגע את הרגש לאוהדים ולקבוצה ומסתכל עסקית, מרמורק עשתה לעסק לא פחות ממה שעשה העסק עבורה",ממשיך אברג'יל.
עידו אקסברד וערן לוי הם רק חלק מהשחקנים שגייסה מרמורק לשורותיה, והיא אחת מהחלוצות שהובילו לכך שמשחקי ליגה א' יהיו משודרים בימי שישי. "השבוע ראיתי שלפני שנתיים ערן לוי היה בסגל של נבחרת ישראל, היום הוא במרמורק. זה גורם לילדים במחלקות הנוער לשאוף גבוה ולרצות להיות חלק. אם אני מוציא כסף, אני אביא את הטופ. השחקנים הגיעו למועדון שמתנהל כמו ליגת העל לכל דבר ועניין, בשנה שעברה התחלנו מכלום והיום יש עלייה לרגל של שחקנים למועדון".

לא נופלים מקהלים בליגת העל

עד משבר הקורונה היו פוקדים את מגרשי הכדורגל בימי שישי בצהריים אלפי אוהדים. בליגה א' יש קבוצות עם כמויות של אוהדים שלא היו מביישות קבוצות בליגות הבכירות, וקהלים צבעוניים עם אג'נדה משלהם ומעורבות קהילתית. אוהדי הקבוצות המיתולוגיות עירוני אשדוד והפועל "אדומים" אשדוד שחולקות את אותו מגרש, עברו מספרית את מ.ס אשדוד, הקבוצה העירונית מהליגה הבכירה. בעירוני אשדוד האוהדים קונים מניות, ובכך מאפשרים לקבוצה להתקיים כלכלית.
12 צפייה בגלריה
הפועל אדומים אשדוד
הפועל אדומים אשדוד
לא מביישים קהלים בליגת העל. אדומים אשדוד
(צילום: עוז מועלם)
12 צפייה בגלריה
קהל עם אג'נדה. אוהדי נורדיה
קהל עם אג'נדה. אוהדי נורדיה
קהל עם אג'נדה. אוהדי נורדיה
(צילום: אוהד צויגנברג)
בית"ר נורדיה הוקמה ע"י אוהדי בית"ר ירושלים שמתנגדים לגזענות ואלימות, ובעלי התפקידים במועדון ברובם מתנהלים ללא תמורה, תוך מנטליות של החזרת משפחות וילדים ליציעים. הקהל האדום של מרמורק הוא משפחה אחת גדולה שמלווה את הקבוצה לכל מקום בארץ. לאוהדיה יש חוק שכולם מכבדים: "אסור לקלל ביציעים". הכל נעשה בצורה שראויה להערכה.
את "'קביליו" יפו הקימו מחדש אוהדים, והקבוצה מתקיימת מתרומות וזכויות אותן רוכשים אוהדי הקבוצה. יש גם את רובי שפירא שהוקמה ע"י אוהדים, ומייצגת את קבוצת הפועל חיפה הוותיקה המבקרת את ניהולו של יואב כץ ומתנהלת ע"י עמותת עיר הפועלים. האוהדים בליגה א' תורמים לקבוצותיהם, וחלקם אף התחילו בשנתיים האחרונות מגמה של שידור משחקים בלייב בעמודי הפייסבוק, בעיקר כדי לשמר את הזהות - ולהתחבר לאוהדים בבתים, מה שבתקופה הנוכחית הפך לנכס של ממש.