לכמה ספורטאים יש פרופיל פעיל ב"לינקדאין", אותה רשת חברתית שמשמשת בעיקר לקשרים עסקיים ו"ציידי כישרונות" של חברות היי־טק? לג'סיקה מקסקיל, אלופת העולם באיגרוף, יש שם פרופיל מתוחזק היטב. ככה זה כשאת צריכה לשלב בין אימונים וקרבות לעבודה בבנק להשקעות בארה"ב.
בשבוע שעבר מקסקיל בת ה־33 הפכה לאלופת העולם במשקל קל־בינוני לאחר שניצחה בהחלטת שופטים את הגברת הראשונה של הענף, ססיליה ברקהוס הנורווגית, שהייתה בלתי מנוצחת במשך 12 שנים ועמדה על מאזן 0:36. ברקהוס נחשבת בעיני רבים למתאגרפת הגדולה בכל הזמנים, והייתה רחוקה ניצחון אחד משבירת שיא בן 70 שנה של ג'ו לואיס, שב־1950 שמר על התואר בלא פחות מ־25 קרבות. שניהם נפלו בקרב ה־26.
2 צפייה בגלריה
ג'סיקה מקסקיל
ג'סיקה מקסקיל
משלבת בין אימונים לעבודה בבנק. מקסקיל
(צילום: AP)
ההפסד הרס לברקהוס המסכנה קרב ענק מול האירית קייטי טיילור, במה שהיה אמור להיות "מוחמד עלי נגד ג'ו פרייזר" בגרסה הנשית ולהכניס לשתיהן המון כסף. אבל כשסוקרים את חייה של האלופה החדשה מקסקיל (64 ק"ג), מבינים שלברקהוס לא היה סיכוי. יותר מזה, אחרי ההפסד, ברקהוס רמזה כי בגיל 38 הגיע הזמן לפנות את הבמה ולא ביקשה קרב חוזר, כמקובל.

"למדתי איך לשרוד"

"זה בשביל הילדה ההומלסית שהייתי, שאף אחד לא נתן לה סיכוי", אמרה מקסקיל אחרי הניצחון ההירואי, ובכך סיפרה רק חלק קטן מאוד מהסיפור המיוחד שלה. היא גדלה בבלוויל, אילינוי, אצל הדודה כריסטין שאימצה אותה ואת שני אחיה הגדולים. אחרי גירושיה של הדודה, מצבם הכלכלי של הארבעה הידרדר. "לא היו לנו חשמל או גז", סיפרה מקסקיל בראיון ל"גרדיאן" הבריטי. "לא זוכרת אם אכלתי ארוחה חמה בילדות, רק מקדונלד'ס. אבל בתור ילדה, זה דווקא היה נחמד".
שלושת האחים והדודה מצאו את עצמם בלי קורת גג ועברו לגור בחדר קטן שסיפקה להם הכנסייה המקומית. במצב שנוצר ג'סיקה גם לא הלכה לבית הספר במשך מספר חודשים בכיתה ד', עד שנזרקה ממנו. שני אחיה התחילו לעבוד, דודתה הצליחה גם היא למצוא עבודה ולעמוד על הרגליים, וג'סיקה חזרה לבית הספר. "למדתי מהם המון", סיפרה, "למדתי איך לשרוד יום אחרי יום בלי לחשוב יותר מדי על העתיד ובלי לחשוש ממנו. לומדים להתמודד, איך לחיות בלי כסף ואיך לעשות הכל בעצמך".
2 צפייה בגלריה
ג'סיקה מקסקיל
ג'סיקה מקסקיל
"עושה הכל בעצמה". מקסקיל חוגגת עוד ניצחון
(צילום: AP)
"לעשות הכל בעצמך" זה המוטו של מקסקיל. היא ניסתה את כל סוגי הספורט בתיכון, לאחר מכן למדה באוניברסיטה וסיימה תואר בשיווק, ובין לבין הצליחה להתפרנס כצלמת חתונות, מקצוע שלמדה בכוחות עצמה. בגיל 24 חברה הזמינה אותה לחוג קיקבוקסינג, ובמכון האיגרוף שמו לב לכישרון המתפרץ שלה והפכו אותה למתאגרפת. כעבור פחות משנה היא התחילה בקריירת חובבים, ואחרי שליטה בלתי מעורערת באליפויות עם מאזן 1:17, הגיע הזמן להפוך למקצוענית.
אבל באיגרוף הנשי אין עדיין מספיק כסף כדי לעסוק רק בכך כדי להתפרנס, ומקסקיל קיבלה הצעה עבודה מבנק בשיקגו, שהבטיח לתמוך בקריירה השנייה שלה ולהיות גמיש מבחינת לוח הזמנים. היא לקחה את ההזדמנות בשתי ידיים. תארו לכם את פלויד מייוות'ר עובד בבנק במשך היום סביב אנשים רגילים לגמרי. מוכר משכנתאות ללקוחות, עוסק בחישוב ריביות, אוכל צהריים בחדר האוכל התאגידי ורק אחר כך מתפנה לאיגרוף.
אחרים היו נשברים מכך, לא מקסקיל. "השגרה הזו דווקא תרמה לי", היא אמרה, "אני חושבת שאנשים מתרכזים בתוצאות של האימון יותר מאשר באימון עצמו. הם חושבים שההצלחה תגיע מהר. זה לא עובד ככה, את עובדת בחדר הדואר, ואחרי כמה שנים מקבלת משרד משלך. עולם העבודה לימד אותי את השיעור הזה".
וככה זה היה עובד עד תקופת הקורונה: היא הייתה קמה בשלוש וחצי לפנות בוקר לאימון, בשש כבר הייתה במשרד וב־15.00 הגיעה הביתה כדי לצאת לעוד אימון.

"נמאס מהמיילים"

מקסקיל הייתה רוצה, לדבריה, להפוך לשם מוכר בכל בית כדי להפוך את האיגרוף למקצוע נטו כי "קצת נמאס לי לבדוק מיילים בעבודה". עם זאת, יש לה ביקורת על הקולגות שלה לענף: "הן לא מקצועניות מספיק, ולא מבינות את הצד העסקי של האיגרוף. חלקן לא לוקחות את הענף ברצינות, ואי־אפשר לקבוע מולן קרבות מעכשיו לעכשיו, כי הן צריכות זמן להיכנס לכושר. ככה לא נצליח לקדם את הענף ולהרוויח הרבה כסף".
עכשיו כשהיא האלופה, היא מבטיחה להוות דוגמה בנושא. "כל קרב שלי יהיה קרב על האליפות ולא משנה נגד מי אתאגרף. אני צריכה לספק לקהל קרבות מעולים, אספק קרבות גדולים ברמה גבוהה".
מקסקיל מחכה לטיילור
עכשיו מחכה המתאגרפת האמריקאית ליריבה הגדולה הבאה שלה, כזאת שניצחון עליה יכניס אותה להיכל התהילה של הענף - האלופה האולימפית מלונדון 2012, קייטי טיילור, שמחזיקה במאזן 0:16. בפעם הקודמת בה הן נפגשו, טיילור ניצחה בהחלטת שופטים פה אחד. השבוע שמרה טיילור על התואר שלה כאלופת העולם במשקל קל אחרי ניצחון על דלפין פרסון הבלגית.
מקסקיל יודעת היטב עם מי יש לה עסק, ולכן שומרת על צניעות: "אני צריכה עוד כמה קרבות כדי להיות ראויה לקרב מול קייטי, כדי שאהיה יריבה אמיתית". חובבי הענף כבר מפנטזים על הקרב בין השתיים שעשוי להיות נקודת מפנה ביחס לאיגרוף הנשים, כי אין ספק ששתיהן ימלאו בקלות כמעט כל אולם גדול. רק שהקורונה לא תהרוס את זה.