בימים בהם תחרויות ספורט בינלאומית הן מצרך נדיר, אחת כזו תצא לדרך בסוף השבוע, כשבעיר סילבפלנה בשווייץ תיפתח ביום שבת אליפות אירופה בגלישת רוח.
אלא שהפעם לא יהיה מדובר באליפות בתצורה שהכרנו עד היום, הן מבחינת הגלשן עצמו והן במתכונת התחרות, התחרות תהיה טבילת האש לדגם האולימפי החדש איי-קיו פויל, שיעשה את הופעת הבכורה שלו על הבמה המרכזית באולימפיאדת פריז 2024.
5 צפייה בגלריה
יואב עומר ותום ראובני
יואב עומר ותום ראובני
תום ראובני ויואב עומר על הגלשן
(צילום: איגוד השייט)
בנובמבר האחרון איגוד השייט העולמי הצביע על החלפת הגלשן הנוכחי מדגם ה-RSX (ניל פרייד), עליו לאורך השנים הגולשים הישראלים קצרו הישגים נאים באליפויות אירופה ואליפויות עולם, כולל כמובן מדליית הארד האולימפית בה זכה שחר צוברי בבייג'ינג 2008.
אבל גם בדרך לניל פרייד ישראל נדרשה לעשות את ההתאמות ולעבור בהצלחה מדגם המיסטרל שהיה קיים קודם לכן עליו ישראל רשמה את הישג השיא שלה באולימפיאדה – מדליית זהב באתונה 2004, בה זכה גל פרידמן. ועכשיו עם עבודת ההכנה ולמידה לאורך הדרך, כולם מקווים שהמעבר יהיה חלק גם הפעם.

מהיר יותר, מסוכן יותר

במבט ראשוני, הדגם החדש נראה דומה מאוד לניל פרייד, אך לא כך הדבר. סוד הקסם הוא בסוג של סנפיר/חרב שמורכב בחלק התחתון של הגלשן וגורם לו לרחף מעל המים, ובכך הוא מנטרל את החיכוך של המים עם הגלשן, מה שמביא אותו להיות יותר מהיר ב-5 קשר יותר מה-RSX.
5 צפייה בגלריה
יואב עומר
יואב עומר
יואב עומר
(צילום: איגוד השייט)
אותה מהירות יחסית היא גם אחד החסרונות שלו, מאחר שבדגמים אחרים גם עם רוח של 4 קשר היה ניתן להתחרות במידה שאין ממש ברירה, הפויל לא עולה לאותו מצב ריחוף מתחת ל-6 קשר, מה שמונע הזנקה של שיוטים. המהירות מגיעה גם בשל המשקל מאחר שהוא קל יותר בכ-5 קילו מאשר הדגם הקודם.
המהירות והעובדה שהגולש נמצא גבוה יותר מעל המים הופכים את הגלשן החדש להרבה יותר מסוכן, לכן, בניגוד לניל פרייד, הגלשן החדש הוא הרבה יותר מסוכן, וזה הסיבה שבתחרויות הגולשים נדרשים לחבוש קסדה וללבוש אפוד מגן. כך קרה שבאימונים לתחרויות וסגירת הנבחרת בגינוסר, בגלל רוחות חזקות, דניאל תשתש, הבן של אילן תשתש, מאמן נבחרת הנשים של ישראל ב-470, שהיה אמור לצאת לשווייץ, שבר את היד ונאלץ להישאר בארץ.

תחרות שעוד לא הכרנו

בגלשני רוח עד היום היה מקובל לקיים 11 שיוטים בסך הכול, כשהאחרון הוא שיוט המדליות, אלא שהפעם נקבל הרבה יותר אקשן, הרבה יותר שיוטים והכל גם יהיה נוח יותר לצפייה.
ביום הראשון לתחרות יצאו הגולשים לשיוט המרתון – שיוט אחד מאוד ארוך, שבו לא יחולקו לקבוצות, אלא כולם יזנקו ביחד וגם הניקוד יהיה כפול. ביתר הימים, בקבוצות של עד 20 גולשים, נקבל את הסלאלום – שיוטים שהם פחות טקטיים, שיהיו קצרים ולא פחות חשוב, קרובים לחוף, מה שיאפשר לצופים לחזות מקרוב במתרחש.
5 צפייה בגלריה
מאיה מוריס
מאיה מוריס
מאיה מוריס
(צילום: איגוד השיט)
אם זה לא מספיק, המארגנים מקווים בשבוע הקרוב להספיק לא פחות מ-25 שיוטים בסך הכל, עד אשר ייקבעו אלופי אירופה הראשונים אי פעם בדגם זה.
מאמן נבחרת הגברים גור שטיינברג סיפר: "אנחנו עדיין לומדים את הדגם וקשה לדעת מה יהיה, כל עוד יהיו רוחות קלות ובינוניות אנחנו טובים. לא נתנו כאן 100 אחוז הכנה, כי התעסקנו עם הדגם הנוכחי. יש מדינות שהתחילו עם טיפה יותר ידע, אבל מאז שנבחר עבדנו עליו בצורה יותר אינטנסיבית".
בינתיים הספיקה הנבחרת לנחות בשווייץ לאחר לא מעט בעיות בדרך שמנעו ממנה לטוס עקב הכללתה של ישראל כמדינה "אדומה". הספורטאים הישראלים שהו בבידוד ליד אתר התחרות אבל ניתנה להם האפשרות להתאמן.
סגל הנשים בהדרכת המאמן רוני מאיר כולל את נוי דריהן, נגה גלר, מאיה מוריס, נעמה גזית ודניאלה פלג. סגל הגברים בהדרכת שטיינברג כולל את יואב עומר, יואב כהן, אופק אלימלך, תום ראובני, תומר ורדימון ורוי הלל.
5 צפייה בגלריה
נוי דריהן
נוי דריהן
גם היא תהיה בשווייץ. נוי דריהן
(צילום: Caitlin Baxte@baxter.films)
שחר צוברי וקטי ספיצ'קוב לא יצאו לשווייץ והעדיפו להמשיך ולהתאמן בימים אלה על גלשן הרוח ניל פרייד, שיערוך הופעת פרידה מן המשחקים האולימפיים בטוקיו 2021.
אגב במקביל, כבר אתמול נפתחה בפולין אליפות אירופה בקייטסרפינג, הדגם האולימפי השני החדש שיעשה גם הוא את הופעת הבכורה בפריז 2024, בהשתתפות כ-100 ספורטאים מ-19 מדינות. נתון מדהים נוגע למשתתף הצעיר ביותר בתחרות, העונה לשם מרסל סטפניווסקי, הוא בן 11 בלבד(!).