חמש שנים עברו מאז הזכייה ההיסטורית והמפתיעה של פורטוגל ביורו 2016, שהושגה עם לא מעט מזל. לאורך שנים היא נחשבה כנבחרת אנדרדוגית שלא סופרים אותה באמת בין הגדולות של העולם. היא מצליחה להוציא פעם בדור כוכבים כמו כריסטיאנו רונאלדו ולואיס פיגו, ותמיד הכוכב היחיד היה ברמה גבוהה יותר משאר הסגל, שברובו היה בינוני. אך הפעם, בשנת 2021, המצב שונה לגמרי, חילופי הדורות מ-2016 הושלם באופן סופי, ופורטוגל מגיעה חזקה יותר מאי פעם, נחשבת לאחת הפייבוריטיות לקחת את הגביע, ולמעשה להמשיך לשמור על התואר.
רונאלדו אחרי השיא, זה ברור לכולם. הוא מגיע אחרי שנה לא טובה מקצועית מבחינתו אחרי שסיים את העונה ללא תארים במדי יובנטוס, והראש שלו טרוד בספקולציות למעבר לקבוצה אחרת. מבחינה אישית הוא סיים עונה גדולה עם 29 כיבושים בליגה האיטלקית, אך סימן שאלה גדול מרחף מעל אחד השחקנים הטובים בעולם. האם הוא עדיין מסוגל, בגיל 36, לסחוב את נבחרת פורטוגל לזכייה נוספת בזירה הבין-לאומית? בשונה משנים קודמות, שבהן רונאלדו עמד בפער מעל כל שחקני נבחרת פורטוגל, כיום הוא יכול לקבל מהם עזרה גדולה יותר.
1 צפייה בגלריה
ז'ואאו פליקס וכריסטיאנו רונלאדו
ז'ואאו פליקס וכריסטיאנו רונלאדו
ז'ואאו פליקס וכריסטיאנו רונלאדו
(צילום: רויטרס)
אנדרה סילבה, דיוגו ז'וטה, ברנרדו סילבה וז'ואו פליקס הם שחקני ההתקפה שישחקו לצד רונאלדו בטורניר הנוכחי. אנדרה סילבה מגיע אחרי עונת שיא של 28 שערים בבונדסליגה במדי פרנקפורט, ז'וטה נחשב לאחד מנקודות האור הבודדות של ליברפול העונה וסיים גם הוא עונה מוצלחת. גם ברנרדו סילבה, שיכול לשחק בחוליית הקישור וגם בשלישיית ההתקפה, חווה תקופה מוצלחת במדי מנצ'סטר סיטי והפך להיות חלק עיקרי במכונה המשומנת של פפ גווארדיולה.
חייבים להתייחס קצת בעומק לז'ואו פליקס. האיש שמסומן כיורש וכשחקן הטוב ביותר של נבחרת פורטוגל שיוביל אותה קדימה ביום שאחרי רונאלדו, לא מצליח בינתיים לענות על הציפיות. הוא עדיין צעיר, רק בן 21, ועל אף שהצליח לזכות באליפות עם אתלטיקו מדריד, הוא לא מספק מספרים ומסיים עונה חלשה עם שבעה שערי ליגה בלבד. אולי זה בגלל השיטה הקפדנית של דייגו סימאונה, מאמן אתלטיקו, שלא מאפשרת לפליקס מספיק חופש פעולה עם הכדור.
פורטוגל משחקת במערך של 4־3־3, כשז'ואו יכול לאייש את שלוש עמדות ההתקפה. לפי משחקי הנבחרת האחרונים פליקס לא פותח בהרכב, כשפרננדו סנטוס, מאמן פורטוגל, נותן את האשראי לדייגו ז'וטה. יהיה יומרני מאוד לצפות שדווקא בטורניר הנוכחי, פליקס יתעלה על עצמו ויהפוך להיות השחקן המצטיין של נבחרת פורטוגל, אך אין ספק שהמעלות שלו, יכולות הטכניקה הנדירות שיש לו ברגליים, יכולות לעזור לנבחרת פורטוגל ברגע הקריטי.
לאורך כל ההיסטוריה של הנבחרת הפורטוגלית - עמדות הקישור היוו את החלק החזק ביותר שלה, וגם כאן, מרכז השדה מהווה חלק קריטי ביותר. ברונו פרננדס, שחווה עונה אישית פנטסטית במנצ'סטר יונייטד, עם 18 שערי ליגה ו-11 בישולים, וזכה בתואר השחקן המצטיין של הקבוצה, יהווה תפקיד קריטי וישמש כמנוע של הנבחרת במשחקי היורו. עוד בקישור נמצאים דנילו פריירה מפ.ס.ז', צמד הקשרים ז'ואו מוטיניו ורובן נבס שמשחקים ביחד בפריימר־ליג במדי וולבס,
וגם רנאטו סאנצ'ז, אחד מכוכבי הזכייה האחרונה של יורו 2016, שעשה קאמבק בעונה חלומית בליל הצרפתית שהסתיימה בתואר האליפות.
הבשורה החדשה והחשובה ביותר עבור הנבחרת היא חוליית ההגנה, שכמו אצל הרבה נבחרות אחרות, בעיקר נבחרות שמזוהות עם דם לטיני דרום-אמריקאי, חוליית ההגנה תמיד נחשבה לעקב אכילס בקרב הנבחרת. כך גם בפורטוגל לאורך השנים, אך לא עוד. בראש ובראשונה - ניצב רובן דיאז, בלמה בן ה-24 של מנצ'סטר סיטי, שייצב לגמרי את חוליית ההגנה שלה, והוא יהיה זה שיעמוד בראש במשימות ההגנה. לצדו ישחקו שני בלמים ותיקים - פפה וז'וסה פונטה; ימיו של פפה בריאל מדריד הרחק מאחוריו, כרגע הוא משחק באופן קבוע בפורטו. ז'וסה פונטה בן 37, שחקן ותיק ופחות מוכר לאוהדי הכדורגל, הוביל את ליל לזכיית אליפות היסטורית בליגה הצרפתית כשחקן הרכב פותח בקבוצה שספגה רק 23 שערים העונה. שחקנים ותיקים שנמצאים בכושר, אולי אפילו פונטה הם אלו שיבצעו רוטציה לצד דיאז המצוין.
את עמדות המגנים יאיישו נלסון סמדו, ז'ואו קנסלו ורפאל גריירו, המזוהים כשחקנים בעלי אוריינטציה התקפית, אפילו התקפית מדי לעמדות המגן, ויהיה מעניין לראות איך הם יסתדרו בעבודות ההגנה, בעיקר מול נבחרות חזקות, כשבעמדת השוער יתייצב רוי פטריסיו, שוער וולבס, שעמד בין הקורות בזכייה ב-2016.
העתיד בהחלט נראה ורוד, אך לצערה של פורטוגל, בשלב הבתים של הטורניר היא תשחק מול נבחרות חזקות כמו צרפת וגרמניה שגם הן בנסיקה, וכבר מתחילת הטורניר כל משחק עבור פורטוגל יהיה כמו גמר, כשלפחות אחת מבין שלוש הנבחרות לא תעפיל לשלב שמינית הגמר, וזהות העולות תוכרע כנראה בין המפגשים הישירים בין שלוש הנבחרות המובילות.
למרות הסגל האיכותי שיש לפורטוגל, הכל עדיין סובב סביב כריסטיאנו רונאלדו, שמוצא את עצמו בפוזיציה חדשה בנבחרת, עם שחקנים מוכשרים מאי פעם, שלא בטוח שירצו "לעבוד" בשבילו. האם הוא מגיע בכשירות מלאה לטורניר הזה? האם הוא יהיה מסוגל להניח בצד את הספקולציות על עתידו ביובנטוס, ולהתרכז בטורניר? נדע את זה בקרוב מאוד, ולנוכח הבית הקשה שאליו הוגרלה פורטוגל - היא צריכה לפתוח את הטורניר בכוחות מלאים ולהרשים כבר מההתחלה.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.