יצחק שום (72) רכש את קבוצת נעוריו הפועל כפר־סבא לפני שלוש שנים וחצי, ומאז ידע הרבה עליות ומורדות. הוא הספיק להעסיק בתקופה הזו שבעה מאמנים, האחרון שבהם אלישע לוי, שהחליף בחודש שעבר את עמיר תורג'מן. שום ספג הרבה אש על המהלך הזה, אבל הוא שלם עם עצמו, יש לו מה להגיד על רמת המאמנים ומצב הכדורגל בארץ ובטוח שהוא היה יכול לתרום גם היום לנבחרת.
בימים אלה, בעקבות גילו המתקדם, הוא מנסה להישמר ככל האפשר מהקורונה ("שומר על מרחק מהשחקנים, אבל מגיע לכל אימון"), ויש לו כוונה להישאר עוד הרבה שנים בכדורגל.
5 צפייה בגלריה
"מאוכזב שאין קהל במגרשים". שום
"מאוכזב שאין קהל במגרשים". שום
"מאוכזב שאין קהל במגרשים". שום
(צילום: עוז מועלם)
מאוכזב מהעונה שלכם עד עכשיו? "אני מאוכזב שאין קהל במגרשים וגם מהתוצאות של הקבוצה שלי, שהיו צריכות להיות הרבה יותר טובות. התחלנו טוב אבל נתקענו עם שבעה משחקים ללא ניצחון, ברור שאהיה מאוכזב".
יכול להיות שהייתי צריך לפטר את תורג'מן מוקדם יותר? "בדיעבד זה לא מעניין, כי כשאתה מפטר אחרי כמה משחקים אומרים למה לא נתת לו עשרה משחקים. אם אתה מפטר אחרי עשרה משחקים אז למה החתמת אותו בכלל. זה לא הכיף שלי לפטר מאמן, הייתי בתפקיד הזה".
מתי הבנת שטעית עם תורג'מן? "אין פה קטע שטעיתי. היו לי שיחות איתו, ראיתי שאין שינוי ושזה לא הולך לכיוון טוב, והחלטתי לעשות את מה שעשיתי. אני שלם עם ההחלטה שלי, כשאני מבצע משהו אני עושה את זה בלב שלם".
5 צפייה בגלריה
עמיר תורג'מן
עמיר תורג'מן
"ראיתי שאין שינוי ושזה לא הולך לכיוון טוב". תורג'מן
(צילום: ראובן שוורץ)
מצטער שחיכית עם המינוי של אלישע? "פניתי לאלישע, חיכינו עוד שלושה משחקים, וברגע שהוא נתן לי תשובה חיובית זה קרה תוך דקה. ישר סגרתי איתו. אני מרוצה מצבירת הנקודות ומאיך שהקבוצה נראית, אנחנו נראים הרבה יותר טוב".
איך עובדת הדינמיקה שלך עם אלישע, אתה פחות מעורב מבעבר? "אף פעם לא הייתי מעורב, אלה דיבורי סרק. לא קבעתי הרכב מעולם, אולי רציתי לשנות שיטה. ההתערבות שלי היא רק שהשחקנים יקבלו את הכסף בתשעה בחודש".
5 צפייה בגלריה
אלישע לוי על הקווים
אלישע לוי על הקווים
"סגרתי איתו תוך דקה". אלישע לוי
(צילום: ראובן שוורץ)
טענת בתחילת העונה שיש לכם סגל לפלייאוף העליון. "גם היום אני חושב ככה. המאמנים שלי אמרו שיש סגל מצוין לפלייאוף העליון, הבאתי כל מה שהם ביקשו".

מאמני אינטרנט

מתלוננים על פגיעה במעמד המאמן. מי אשם לדעתך, המאמנים או הבעלים? "רק המאמנים אשמים, הלוואי שהיו לנו מאמנים כמו פעם. גם כשהייתי כוכב עליון, עמדתי מול המאמן וכיבדתי אותו. לצערי, היום לא מכבדים שום מאמן. היום המאמנים מעתיקים, הם מסתכלים באינטרנט ומעבירים אימונים של קבוצות גדולות. אימנתי חמש שנים בחו"ל ואני יודע מה זו מקצוענות, פה רוב המאמנים רק רוצים לרצות את השחקנים".
עד כמה הקורונה פגעה בכדורגל שלנו? "המשחקים יותר צפופים. הכדורגלן הישראלי, שלא נחשב למקצוען גדול, צריך לשחק שלושה משחקים בשבוע וזה לא קל".
5 צפייה בגלריה
יצחק שום
יצחק שום
"מנסה כמה שפחות להיפגש עם אנשים מבחוץ". שום
(צילום: ראובן שוורץ)
אתה לא צעיר, עד כמה אתה נזהר? "אני בקבוצת סיכון לקורונה ומנסה כמה שפחות להיפגש עם אנשים מבחוץ. אני נמצא בכל אימון, אבל קשה לי להתערבב בין השחקנים וזה חסר לי ולקבוצה. אני רואה את הכל קצת מרחוק".
הכדורגל שלנו בירידה? "הרבה שנים הוא בירידה, הלוואי שהייתי יכול להגיד דברים אחרים".
אתה יכול לתרום לנבחרת? "שיחקתי 15 שנה, אימנתי 12 שנה ועוד שלוש שנים בנוער, 30 שנה בנבחרות ישראל. הבעיה היא שהדור שלי לא הגיע לאמן בנבחרת וזה הפסד גדול. כשאתה רוכב על אופניים אתה לא שוכח, גם מי שהיה בכדורגל לא שוכח לשחק. אם הם מוצאים לנכון להביא אנשים מבחוץ ולא להשתמש באנשים כמוני וכמו גיורא שפיגל, זה אומר הכל. לגיורא ולי יש הרבה יותר מה לתת לנבחרת מאלה שהביאו, אבל לא משתמשים בנו".
מה דעתך על הבעלים הצעירים בכדורגל שלנו: אברמוב, חוגג? "יש כאלה שבאים לתקופה קצרה, אבל חשבו גם שגולדהאר יבוא לזמן קצר והוא נשאר הרבה זמן. אם היו מאמנים כמו שהיו לי, בעלי הבית היו מתערבים פחות. אם הייתי יכול להביא מאמן מאלה שאימנו אותי, הייתי הרבה יותר רגוע".

זהבי? שפיגלר!

עסקת המכירה לשייח' תעשה טוב לבית"ר? "אם זה ייצא לפועל תהיה לבית"ר קבוצה חזקה מאוד. בית"ר לא יכולה להיות עוד קבוצה בליגה, היא חייבת לרוץ כל עונה לאליפות".
5 צפייה בגלריה
זהבי חוגג
זהבי חוגג
שום טוען ששפיגלר גדול ממנו. זהבי
(צילום: AFP)
מי לדעתך תזכה העונה בתואר? "מכבי חיפה נראית בעמדה טובה מאוד, אבל מכבי ת"א יודעת להתרומם בזמנים קשים".
הכדורגלן הישראלי הכי גדול בכל הזמנים? "מוטל'ה שפיגלר".
יותר מערן זהבי? "זה לא דומה בכלל, אתם יודעים מה שפיגלר עשה בשביל הכדורגל הישראלי? מי הגיע לאליפות העולם? אין תחרות בכלל".
המאמן הישראלי הגדול בכל הזמנים? "עמנואל שפר".
איפה תהיה בעוד חמש שנים? "רק שנהיה בריאים ואני עוד אשאר בכדורגל. אני שמח שאלוהים נתן לי את האפשרות לקנות קבוצת כדורגל, שישים שנה אני עם הקבוצה הזו. הייתי שחקן, מאמן, מנהל מקצועי ובעל הבית. אני לא יודע אם יש עוד מישהו בכדורגל העולמי שעשה את זה".