הוא בן 44, רחוק משיא כושרו, מעיד על עצמו ש"אין לו שליטה מלאה במקל" – וכל אלו רק הופכים את ההישג שקבע היום (א') למדהים יותר. רוני אוסאליבן זכה באליפות העולם בסנוקר בפעם השישית בקריירה אחרי שניצח 8:18 את קיירן ווילסון בגמר בשפילד.
כל הניסיונות לנסות לנתח ולהסביר את תופעת אוסאליבן מועדים לכישלון. בשנה שעברה הוא הגיע לאליפות אחרי עונה אדירה בה זכה בחמישה תארים – והודח בסיבוב הראשון על ידי חובבן שהעפיל מהמוקדמות. השנה הוא הגיע לקרוסיבל אחרי עונה פושרת מאוד במושגים שלו עם תואר אחד, וגם הוא לא בטורניר המעניק נקודות דירוג, וזכה בתואר החשוב מכולם ובלי ללחוץ בחוזקה על דוושת הגז.
4 צפייה בגלריה
אוסאליבן. איזה דמות
אוסאליבן. איזה דמות
אוסאליבן. איזה דמות
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
קיירן ווילסון
קיירן ווילסון
ווילסון. לא היה לו סיכוי
(צילום: getty images)
זו לבטח לא הייתה האליפות המרשימה ביותר של השחקן הנערץ ביותר בענף – ומי שנחשב בעיני רבים לשחקן המוכשר ביותר בהיסטוריה. למעט בסיבוב הראשון מול טפצ'יה און נו התאילנדי, שם הוא הציג ניצוצות מהסנוקר הגאוני שהפך אותו לכוכב הענק שהוא, במשך רוב האליפות הסנוקר של "רוקט רוני" היה סולידי במקרה הטוב. מה שככל הנראה סידר לו את הגביע הנחשק היה ניצול ההזדמנויות – אוסאליבן ידע במהלך השבועיים האחרונים לנצח במשחקונים החשובים ולהפיק את המיטב מהטעויות של היריבים שלו. השיא היה בחצי הגמר כשחזר מ-16:14 מול מארק סלבי, יריב מולו הוא מתקשה לרוב, וניצח 16:17.
לצד התבטאות שערורייתית בתקשורת נגד הדור הצעיר בענף ("אצטרך לאבד זרוע ורגל כדי לצאת מה-50 הראשונים בעולם") שעוררה לא מעט הדים ותגובות, אוסאליבן גם דיבר במהלך האליפות על הצורך שלו להיות "נובאק ג'וקוביץ'" – במובן של הצגת יכולת יציבה ושקולה, כזו שמאפשרת זכייה בתארים חשובים.
4 צפייה בגלריה
אוסאליבן. שנוי במחלוקת
אוסאליבן. שנוי במחלוקת
אוסאליבן. שנוי במחלוקת
(צילום: AFP)
בגמר הוא אכן הצליח להידמות לכוכב הטניס הסרבי. הסנוקר שלו היה משופר ביחס לרוב האליפות, אך עדיין לא גאוני כפי שהיה בעבר. אבל גם ללא מופעי הקסמים שסיפק בעבר ועם סנצ'רי אחד בלבד בכל הגמר, אוסאליבן הציג משחק יציב ויעיל מאוד מול יריב שנראה היה שהמעמד הרם הכביד עליו וגרם לו לשחק ברמה נמוכה בהרבה מזו שהוא נוהג להציג בסבב. ווילסון הרבה לטעות בגמר – ואוסאליבן דאג להעניש אותו על כך. פעם אחר פעם ווילסון היה בעמדה לנקות את השולחן ולנצח במשחקון, אבל החטיא כדורים נוחים יחסית בנקודות קריטיות וזרק את ההזדמנויות שלו לפח.
התוצאה הייתה עגומה מבחינת ווילסון שהובס ללא תנאי. אוסאליבן הגיע ליום השני של הגמר ביתרון 7:10. דווקא ווילסון ניצח במשחקון הראשון עם ברייק של 73 נקודות וצימק ל-10:8. ווילסון יכול היה לצמק ל-10:9, כשהוביל 0:64 במשחקון ה-19 אבל החמיץ ורוד לא קל ואוסאליבן ניצל זאת כדי לעלות ל-8:11. ייתכן והייתה זו נקודת שבירה מנטלית עבור ווילסון שהפסיד בכל יתר המשחקונים של הסשן והציב את אוסאליבן במרחק משחקון אחד מהתואר. אוסאליבן לא בזבז זמן וכבר במשחקון הראשון של הסשן הרביעי ניצח – והכריע את ההתמודדות בסטייל עם ברייק של 96 נקודות.
4 צפייה בגלריה
קיירן ווילסון מאוכזב
קיירן ווילסון מאוכזב
ווילסון. נשבר מנטלית
(צילום: gettyimges)
הזכייה הנוכחית של אוסאליבן, השישית בקריירה והראשונה מאז 2013, מציבה אותו במקום השני בעידן המודרני בצוותא עם סטיב דייויס ששלט בענף בשנות ה-80' וריי רירדון שכיכב בשנות ה-70'. מי שעדיין ניצב בפסגה הוא סטיבן הנדרי לו שבע זכיות. אוסאליבן אמנם עדיין לא השתווה להנדרי, אבל שבר היום שיא אחר – 37 זכיות בתארי דירוג, הכי הרבה אי פעם, ולבטח העמיק עוד יותר את המורשת המפוארת שלו.
אוסאליבן שיחגוג בדצמבר 45 הוא השחקן המבוגר ביותר שזוכה בתואר מאז ריי רירדון שזכה ב-1978 בתואר כשהוא בן 45 ו-203 ימים. הזכייה בתואר סידרה לו צ'ק שמן בסך חצי מיליון פאונד, בעוד ווילסון יסתפק ב-200 אלף פאונד.
אוסאליבן אמר לאחר הזכייה: "האליפות הזו היא מבחן סיבולת. הגעתי לכאן בתחושת ביטחון, היה לי חצי סיכוי אבל לא באמת ציפיתי לזכות בתואר. זה נהדר לנצח פה אחרי 17 ימים. אתה צריך להיות טוב בכל האספקטים של המשחק, אני לא מרגיש שעשיתי את זה, אבל כנראה שעשיתי את זה. מגיע כל הכבוד לווילסון, יש לו תשוקה למשחק והוא טוב בהרבה מהשחקנים בגילו – הוא יזכה באליפות הזו יום אחד".
ווילסון אמר בסיום: "אני בן 28, אני לא הולך לחבוט בעצמי יותר מדי. שיחקתי נגד השחקן הגדול בהיסטוריה ומבחינתי זה חלום שהתגשם לשחק נגדו בגמר. כמובן שבמשחק עצמו אסור לכבד אותו יותר מדי אחרת הוא פשוט ידרוס אותך – וזה בדיוק מה שקרה לי. אני לוחם ותמיד אהיה לוחם, סבלתי מאוד בסשן הראשון, הייתי כנראה קצת בהנגאובר מחצי הגמר".