האם אחת המועמדות הראשיות לזכייה בזהב בריצה ל-100 מטר תיזרק מהמשלחת האמריקאית לאולימפיאדת טוקיו? שקארי ריצ'רדסון נכשלה בבדיקת סמים ועשויה למצוא את עצמה מחוץ למשחקים האולימפיים.
את האמת, מדובר בדרמה ענקית. רק לפני שלושה חודשים ריצ'רדסון בת ה-21 רשמה את התוצאה השישית בכל הזמנים בריצה ל-100 מטר - כשעצרה את השעונים בתחרות בפלורידה על 10.72 שניות. בסוף החודש שעבר ניצחה בקלות גם במבחנים האמריקאים לטוקיו.
3 צפייה בגלריה
שקארי ריצ'רדסון
שקארי ריצ'רדסון
דרמת ענק. ריצ'רדסון
(צילום: gettyimages)
3 צפייה בגלריה
שקארי ריצ'רדסון
שקארי ריצ'רדסון
ריצ'רדסון מנצחת במבחנים האולימפיים בחודש שעבר
(צילום: AFP)
לאורך כל היום דיווחו כל כלי התקשורת הגדולים בארצות הברית על המקרה, וריצ'רדסון עצמה אישרה זאת בראיון שנתנה לרשת NBC: "אני לוקחת אחריות לגבי המעשים שלי. אני יודעת מה מותר לי ומה אסור לי לעשות, ובכל זאת קיבלתי החלטה לפעול בצורה הזאת. אני לא מנסה לתרץ או אמפתיה, אבל בחרתי לעשות זאת אחרי שגיליתי שאמא שלי הלכה לעולמה. אל תשפטו אותי כי אני אנושית".
כרגע עדיין לא ברור מה יהיה העונש של ריצ'רדסון, אבל ההערכות הן שהיא לא תוכל לקחת חלק במשחקים האולימפיים. היא עצמה אמרה על כך: "אם יאשרו לי להשתתף באולימפיאדה אשמח, אבל כרגע אני מתרכזת רק בעצמי".
הציוץ של ריצ'רדסון
ללא ריצ'רדסון, האמריקאים כנראה שלא יוכלו לחלום על זהב אולימפי ראשון בריצה היוקרתית מאז גייל דיברס ב-1996. נכון, מריון ג'ונס זכתה בזהב בסידני 2000, אבל המדליה נשללה ממנה אחרי שהיא נתפסה כעבור כמה שנים על שימוש בחומרים אסורים.

שני שיאי עולם, תוך שעה

התחרות ההיא באפריל בפלורידה לא הייתה הפריצה הראשונה של ריצ'רדסון לצמרת הספרינטריות בעולם. שנתיים קודם לכן, ב-2019, שקארי, אז רק בת 19, זינקה מהאדנים באליפות המכללות של ארה"ב, באוסטין טקסס כשבכרטיס הביקור שלה רשום שיא אישי של 10.99 שניות. לא משהו שיכול להוציא אוהד אתלטיקה מצוי משלוותו. אלא שריצ'ארדסון, עם קעקוע הדרקון על הכתף, גמרה את הסיפור ב-10.75 שניות.
3 צפייה בגלריה
שקארי ריצ'רדסון
שקארי ריצ'רדסון
האמריקאים בנו עליה שתביא מדליה ראשונה ב-100 מ' מזה 25 שנה
(צילום: AFP)
שני פרטים בלטו בתוצאה הזו. קודם כל, היא שברה שיא עולם עד גיל 20 שהחזיק מעמד 42 שנים ומחקה ממפת השיאים את קודמתה המזרח גרמנית, מרלס גר (אלסנר) מהתקופה של טרם נפילת חומת ברלין והשלכותיה. הדבר השני שבלט, איך לא, היה השיפור הלא יאמן של 24 מאיות לשיאה האישי ו-13 מאיות לשיאה של המזרח גרמנית, שנקבע כאשר בדיקות הסמים רק היו בתחילתן ולא מוקפדות כבתקופה הזו.
אם זה לא הספיק, שקארי זינקה 45 דקות אחר-כך ל-200 מטר. עייפות? גם כאן קבעה שוב שיא עולם עד גיל 20. הפעם ניפצה שיא "רק" בן 39 שנים, שתי מאיות מהר יותר מהתוצאה שהייתה שייכת לנטליה בוצ'ינה מברית המועצות. ועדיין, לא ברור מדוע עד כה מופיעות התוצאות באתר ההתאחדות הבינלאומית כ"מחכות לאישור" למרות שחלפו כבר שנתיים.
בנוסף, היא הפכה לאישה השנייה שיורדת מ-10.80 שניות ב-100 מטר ו-22.20 שניות ב-200 מטר. ביום תחרויות אחד. תוך שעה. רק מרלין אוטי הנפלאה מג'מייקה עשתה זאת לפניה.
פורסם לראשונה: 07:23, 02.07.21