כשדוני ואן דה בייק סיכם סופית את תנאיו במנצ'סטר יונייטד והפך לשחקן החדש של השדים האדומים, הבקשה הראשונה שלו הייתה לקבל את החולצה מספר 34.
מבחינתו של ואן דה בייק, מכוכביה של איאקס בשנים האחרונות, לא היה כל ספק. הוא לא רצה את אחד המספרים הנחשקים בכל קבוצת כדורגל, 7, 9 או 10. כי עבורו המשמעות של מספר 34 היא הרבה יותר מסמלית. כי זה המספר של החבר הכי טוב שהיה לו באיאקס, עבדלחק נורי.
8 צפייה בגלריה
דוני ואן דה בייק ועבדלחק נורי
דוני ואן דה בייק ועבדלחק נורי
חיבור מיוחד. דוני ואן דה בייק ועבדלחק נורי
(צילום: האתר הרשמי של איאקס)
8 צפייה בגלריה
עבדלחק נורי
עבדלחק נורי
נועד לגדולות. עבדלחק נורי
(צילום: getty images)
דוני ונורי, שכולם מכירים בשם החיבה "אפי", גדלו יחד במחלקת הנוער של איאקס. שניהם נועדו לגדולות. אבל בקיץ 2017, במשחק הכנה מול ורדר ברמן, שהתקיים באוסטריה, נורי קרס לפתע אל הדשא לאחר דום לב פתאומי.
נורי אמנם נותר בחיים, אבל מאז האירוע הוא שוכב במיטה ללא יכולת תנועה ומבלי יכולת לדבר בשל הנזק המוחי הבלתי הפיך ממנו הוא סובל. הוא שומע, אבל יכול להגיב רק בחיוך או הרמת גבה.
כשלושה שבועות בלבד לאחר הטרגדיה שהכתה בהלם את איאקס ומיליוני אוהדיה, התייצבה הקבוצה למשחק במוקדמות ליגת האלופות מול ניס הצרפתית. ואן דה בייק, אז בן 20 ובעונה השנייה שלו בקבוצה הבוגרת, הבקיע את השער בתיקו 1:1.
מבחינת הקריירה זה היה רגע ענק עבורו. אבל הוא לא הרגיש כך. הוא לא ממש חגג את השער והיה ברור שמה שקרה לחברו הטוב ביותר השפיע עליו עמוקות.
אחרי שכבש הוא סימן עם האצבעות את המספרים 3 ו-4. המסר היה ברור. 34 היה המספר של נורי. בסיום המשחק הוא התקשה להסתיר את הדמעות ואמר: "זה הגיע מהלב. אני תמיד רוצה להבקיע אבל הערב רציתי אפילו יותר. השער הזה הוא בשביל אפי והמשפחה שלו".
8 צפייה בגלריה
דוני ואן דה בייק
דוני ואן דה בייק
השער מול ניס היה אמוציונלי במיוחד עבורו. דוני ואן דה בייק
(צילום: AFP)

החברים הכי טובים

דוני ואפי היו החברים הכי טובים כבר כילדים, כשהיו מחזירי כדורים במשחקים של איאקס, כשביקשו מהשחקנים הבוגרים חולצות משומשות, כשזכו בעשרות תארים בקבוצות הילדים והנערים. וגם כאשר נסעו ביחד למחנה האימונים בקטאר כשהיו בני 17 והצטלמו כשהם אוחזים ידיים, מחייכים, מאושרים ולא יודעים מה צופן העתיד.
באותו מחנה אימונים, הפעם הראשונה שהשניים הצטרפו לקבוצה הבוגרת, הם התראיינו ביחד. "אני תמיד קורא לו 'מראדוני'", סיפר נורי. "בהתחלה לא ידעתי שיש לו טכניקה כל כך טובה. אבל הוא תמיד נמצא שם כדי לנסות ולחלץ כשאנחנו מאבדים את הכדור, גם כשהוא עייף".
ואן דה בייק אמר אז: "האנשים מטורפים על אפי. כי הוא עושה דברים מלהיבים, משגע את שחקני היריב, אבל הוא גם יעיל".
8 צפייה בגלריה
דוני ואן דה בייק ועבדלחק נורי
דוני ואן דה בייק ועבדלחק נורי
החברים הכי טובים, עוד מילדות. ואן דה בייק ונורי במדי איאקס
(צילום: האתר הרשמי של איאקס)
8 צפייה בגלריה
דוני ואן דה בייק ועבדלחק נורי
דוני ואן דה בייק ועבדלחק נורי
דוני ואן דה בייק ועבדלחק נורי ביחד בנוער של איאקס
(צילום: האתר הרשמי של איאקס)
כל שחקני איאקס לקחו קשה את הטרגדיה של נורי, אבל ואן דה בייק סבל יותר מכולם. השניים המתינו ביחד בסבלנות כדי לקבל את ההזדמנות בקבוצה הבוגרת של איאקס ולא התפתו לעבור לקבוצות אחרות.
השבוע, כשחתם במנצ'סטר יונייטד, ואן דה בייק אמר: "זה מאוד מיוחד מבחינתי. אפי הוא חבר טוב מאוד שלי, הוא סבל מדום לב, ואני מאוד מחובר למשפחה שלו, אחיו הוא אחד החברים הכי טובים שלי ואני מדבר איתו המון. לכן ביקשתי לקבל ביונייטד את החולצה מספר 34. אני מקווה שיהיו לי זיכרונות טובים עם המספר הזה".
אגב, ואן דה בייק הוא לא הראשון מבין שחקני איאקס שעזבו ועשו זאת. יוסטין קלויברט (הבן של פטריק) לבש את החולצה מספר 34 כשחתם רומא (בינתיים הוא עבר ל-99), ג'ואל ולטמן הוא 34 בברייטון ואמין יונס הוא 34 של נאפולי. דין הנדרסון, השוער הצעיר של מנצ'סטר יונייטד, שהחולצה מספר 34 הייתה שלו בעונה שעברה, הסכים מיד לבקשה של ואן דה בייק להתחלף במספרים.
לא הייתה אפשרות אחרת מבחינתו. ואן דה בייק והמספר 34

פול סקולס הבא?

הבחירה של הקשר ההולנדי ביונייטד אינה מובנת מאליה. במהלך כל השנה האחרונה שמו נקשר בעיקר בריאל מדריד, אלופת ספרד. אולם לבסוף הוא החליט להגיע דווקא לאולד טראפורד, כנראה מתוך הבנה שאצל אולה גונאר סולשיאר יהיו לו יותר הזדמנויות לשחק בהרכב. למרות שזה ממש לא מובטח לו.
כרגע שני הקשרים ההתקפיים הבכירים בקבוצה הם פול פוגבה וברונו פרננדש, כשמאחוריהם משחק נמניה מאטיץ'. הפורטוגלי שהגיע בינואר שינה לחלוטין את מצבה ויכולתה של יונייטד, שסיימה במקום השלישי ותשחק העונה בליגת האלופות. ואין מצב שואן דה בייק ינשל אותו מההרכב.
בכל מקרה יהיה מעניין לראות איך המאמן הנורבגי ישתמש בקשר ההולנדי בן ה-23, שמשלב במשחק שלו גם לחימה וכוח, אבל גם שערים ובישולים. ב-175 משחקיו במדי איאקס ואן דה בייק כבש 41 שערים ובישל עוד 34.
8 צפייה בגלריה
אולה גונאר סולשיאר
אולה גונאר סולשיאר
רצה את ואן דה בייק אצלו. סולשיאר
(צילום: AP)
מה שמיוחד אצלו שהוא יכול לשחק בכל תפקיד בקישור. הוורסטיליות הזו היא שמצאה חן כל כך בעיני סולשיאר, שרואה בו יורש פוטנציאלי לפול סקולס האגדי, אם כי בטח לא בתחילת הדרך.
"לדוני יש את כל היכולות הטכניות כדי להצליח בקבוצה וגם את האישיות הדרושה כדי להצליח במנצ'סטר יונייטד", אמר המאמן הנורבגי. "היכולת שלו לאתר שטחים, לתזמן את התנועה שלו ולקרוא את המשחק, רק יתגברו את האיכויות שכבר יש לנו בקישור. ההגעה שלו מחזקת את העומק שיש לנו בחלק הזה של המגרש".
ואן דה בייק היה אחד המצטיינים בעונת 2018/19 המדהימה של איאקס, כשהדיחה את ריאל מדריד בשמינית ואת יובנטוס ברבע גמר ליגת האלופות. היא הייתה רחוקה שניות מהופעה בגמר, אבל אז הגיע לוקאס מורה, עם שלושער מהמם במחצית השנייה באמסטרדם, והעלה את טוטנהאם לגמר בדרמה אדירה.
לפחות העונה ההיא הסתיימה עם אליפות, הראשונה בקריירה של ואן דה בייק וכמה סמלי שזו הייתה האליפות ה-34 בהיסטוריה של המועדון.
8 צפייה בגלריה
אביו של עבדלחק נורי עם צלחת האליפות של איאקס
אביו של עבדלחק נורי עם צלחת האליפות של איאקס
אביו של עבדלחק נורי עם צלחת האליפות של איאקס
(צילום: AP)
בעקבות העונה המופלאה ההיא הקשר פרנקי דה יונג נמכר לברצלונה ב-75 מיליון אירו והבלם מתיאס דה ליכט עבר ליובנטוס ששילמה עבורו 85 מיליון.
ואן דה בייק לעומת זאת נשאר לשנה נוספת. בין היתר גם בגלל שאין לו כריזמה של כוכב. הוא בחור פשוט, אין לו קעקועים או עגילים, התספורת שלו מיושנת. אבל החזות החיצונית מטעה. כי הוא כדורגלן אדיר. רבים משווים אותו לתומאס מולר מבאיירן מינכן, עוד שחקן גדול שכלפי חוץ נראה טיפוס מרושל, לא מעודכן, ששייך לדור אחר.

הלך לישון עם התוף

אפשר להבין איך זה קרה. הוא לא נולד באמסטרדם, העיר הגדולה והנוצצת, אלא בנייקרקרביין, עיירה קטנה בה חיים פחות מ-3,000 תושבים. אביו אנדרה, אוהד שרוף של איאקס, היה לוקח אותו למשחקים מאז שהיה בן 5. לאקדמיה של איאקס הוא התקבל בגיל 9.
בהתחלה הוא הרגיש אבוד בין כל נערי העיר, אבל האהבה לאיאקס ניצחה. היה לו תוף עם הסמל של איאקס, שעליו חתמו ווסלי סניידר ורפאל ואן דר וארט. ועם התוף הזה לצידו במיטה הוא היה הולך לישון.
המעבר למנצ'סטר יונייטד לא יהיה פשוט עבור הבחור מהעיירה הקטנה. הוא ידע שהיום הזה יגיע, אבל עכשיו מגיע המבחן הגדול, בקבוצת פאר, כשצפוי לו מאבק קשה על המקום בהרכב.
אגב, ואן דה בייק שיחק בעבר מול מנצ'סטר יונייטד. זה היה לפני למעלה משלוש שנים, בגמר הליגה האירופית בשטוקהולם. יונייטד ניצחה את איאקס 0:2 ודוני בן ה-20 נכנס כמחליף בדקה ה-70 בקבוצה של פיטר בוס.
8 צפייה בגלריה
ואן דה בייק כבר פגש את יונייטד בעבר, בגמר הליגה האירופית
ואן דה בייק כבר פגש את יונייטד בעבר, בגמר הליגה האירופית
ואן דה בייק כבר פגש את יונייטד בעבר, בגמר הליגה האירופית
(צילום: רויטרס)
זו הייתה העונה השנייה שלו בקבוצה הבוגרת אחרי שערך את הבכורה שלו בנובמבר 2015 מול סלטיק במסגרת הליגה האירופית.
יונייטד תפתח את העונה רק בסוף השבוע הבא, כשתארח את קריסטל פאלאס. אולם בכל מקרה צפויה לשדים האדומים עונה ארוכה בכל החזיתות והיא מקווה לאתגר את ליברפול ואת מנצ'סטר סיטי במאבק על התואר בפרמייר-ליג.
ביום שני השבוע, אחרי שנבחרת הולנד הפסידה לאיטליה 1:0 במסגרת ליגת האומות באצטדיון של איאקס, יצא דוני ואן דה בייק אל כמה מאות אוהדי האקסית שהמתינו במיוחד בשבילו כדי להיפרד ממנו.
בימים רגילים הפרידה הייתה מתקיימת בתוך האצטדיון, בנוכחות 50 אלף אוהדים. אבל בתקופת הקורונה האירוע המאולתר, עם אבוקות, שירים וכתובות, התקיים על הכביש בסמוך לאצטדיון.
דוני ואן דה בייק הנרגש יצא מהמכונית, התקרב אל האוהדים, הודה להם על האהבה, נזכר בכל הרגעים היפים שעבר באיאקס ב-12 השנים האחרונות ובעיקר נזכר שוב באפי, החבר הכי טוב שלו, שלא יכול היה להיות שם.
אוהדי איאקס נפרדים מוואן דה בייק מחוץ ליוהאן קרויף ארינה
אבא של אפי סיפר השבוע בראיון לטלוויזיה ההולנדית שוואן דה בייק התקשר כדי לקבל את הסכמת המשפחה לכך שיבקש את החולצה מספר 34 במנצ'סטר יונייטד.
"כשאפי שמע את הקול של דוני הוא הסתכל למעלה והאישונים שלו התרחבו", סיפר האבא. "הוא שמע את כל מה שנאמר והוא שמח עבור דוני".