אפשר היה להניח שברוח התקופה בארה"ב, גם חזרת ה-NBA ב-30 ביולי לא תעבור בלי התייחסות לנושא הגזעי. בהתבסס על ההיסטוריה, אפשר היה להניח גם שקיירי ארווינג יהיה אחת הדמויות המרכזיות שישמיעו את קולן בעניין.
הכוכב הפצוע של ברוקלין (28), שכאשר הוא כשיר ניחן ביכולת החלפת קצב תוך כדי תנועה ושינויי כיוון מהטובים בליגה, שוב מצא דרך להתנגד לזרם המרכזי. אלא שהפעם, באופן שהולם את קיירי הכדורסלן, הוא הצליח להטעות קודם את היריב.
4 צפייה בגלריה
קיירי ארווינג
קיירי ארווינג
"משהו מסריח". קיירי ארווינג
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
קיירי ארווינג
קיירי ארווינג
בכלל פצוע. ארווינג מול בראדלי ביל
(צילום: רויטרס)
לפני כשבוע, בשיחה בין נציגי הליגה לבין נציגי ארגון השחקנים, וארווינג ביניהם, הוא הרבה לשאול שאלות טכניות, חלקן אפילו בעלות גוון ילדותי: האם כשחקן פצוע הוא ייכלל ברשימת 35 אנשי המועדון שייסעו ל"בועת המשחקים" באורלנדו? האם יוכל להשתמש בסאונה? האם השחקנים יקבלו אוכל ושתייה מנותני החסות?
אלא שבשיחת ועידה אחרת, שבה השתתפו שלשום קרוב למאה משחקני ה־NBA, ארווינג שינה טון. פתאום הוא הניח על השולחן דברים כבדי משקל: "אני מתנגד לנסיעה לאורלנדו. אני לא זורם עם הגזענות הממוסדת וכל הבולשיט", הוא ירה. "משהו מסריח". דומה שרבים הושפעו מדבריו בשיחה, ונראה שההתנגדות לחזרה בקרב השחקנים היא תופעה ממשית ולא אזוטריה שולית.
מאין היא נובעת? הדבר לא נאמר במפורש, אבל ידוע שהשחקנים חוששים מפציעות בגלל מרתון המשחקים שמחכה אחרי הפגרה הארוכה (וקיירי הוא אחד שמרבה להיפצע), וייתכן כי הם מרגישים מנוצלים ולא אוהבים את הגבלות התנועה שיוטלו עליהם. אפשרות נוספת שעלתה היא שהשחקנים מרגישים כחלק משמעותי יותר במאבק כעת, ולא רוצים שדיווחים על כמה קלעו כל ערב יהפכו לחשובים יותר.

מדבר בלי חשבון

ארווינג הוא לא בדיוק הספורטאי הטיפוסי. הוא אוהב לקרוא, הוא שר, מנגן בסקסופון, רוקד, משחק בסרטים וסדרות ואף דובב דמות בסדרת האנימציה הפופולרית Family Guy. הראש שלו פתוח מהממוצע לרעיונות. וכשהראש פתוח, מתפרצים פנימה מדי פעם גם רעיונות פחות מוצלחים.
בראיון שהעניק לפודקאסט בפברואר 2017, סיפר ארווינג שהוא מאמין בתיאוריית כדור הארץ השטוח והדהים את העולם. הוא אמנם נסוג מעט לאחר מכן, הפציר באנשים "לחקור בעצמם את הנושא" ובהמשך אף ניסה לטעון שלא הובן ושזו הייתה רק בדיחה, אבל הכתם התמהוני נותר על הקיר - במיוחד כשנלוו אליו הצהרות על אמונתו בכך שה־FBI חיסל את הנשיא ג'ון קנדי, ושה־CIA ניסה להרוג את, ובכן, בוב מארלי.
4 צפייה בגלריה
קיירי ארווינג במדי ברוקלין
קיירי ארווינג במדי ברוקלין
הרגיז את חבריו בנטס. ארווינג על הספסל
(צילום: AP)
צריך לומר גם שארווינג לא חשש מעולם לעמוד לצד מיעוטים ולייצג את העמדה הפחות פופולרית במקרים של עוול חברתי, גם כשלא מדובר במאבק שקשור אליו אישית. ב־2016, למשל, הוא הפתיע כשתמך פומבית בתנועת "מגיני המים", שחבריה מתנגדים להקמת צינור נפט שיפגע בקברים אינדיאניים בשמורת סטנדינג רוק.
ההתבטאויות שלו לא פסחו על הקבוצות שבהן שיחק. רק בינואר האחרון, אחרי משחקו השלישי בלבד במדי הנטס העונה, הוא הרגיז חלק מחבריו לקבוצה כשאמר: "אם נרצה לזכות באליפות, נצטרך להוסיף עוד חתיכה או שתיים לפאזל כדי לסייע לכוכבים" - ואז נקב בשמם של שישה משחקני ברוקלין הוותיקים יותר.
לאחר מכן החמיא באופן כללי לצעירים, אבל לא נקב בשמו של אף אחד מהם, והמסר היה ברור: דרוש טרייד של כישרונות צעירים בתמורה לעוד שחקנים שיכולתם להתמודד על האליפות כבר הוכחה. מזכיר את השיטה הקבועה של לברון ג'יימס בבנייה של קבוצות חזקות, לא?

לא חבר של המלך

אותו לברון הוא אחד הקולות הבולטים בימים אלו במחאה נגד אלימות משטרתית כלפי שחורים, אלא שהוא דווקא לא הצטרף לקריאה של קיירי להחרים את החזרה למשחקים. למה? אולי בגלל ההיסטוריה האישית בין השניים.
קיירי סיפק הישגים אישיים מרשימים מהרגע שהצטרף לליגה כבחירה הראשונה בדראפט על ידי קליבלנד (רוקי השנה, MVP של משחק האולסטאר), אבל באליפות הוא הצליח לזכות רק כשלברון חזר הביתה. הצל של לברון היה גדול וכבד. בסיום עונת 2016/17 קיירי ביקש לעבור בטרייד לבוסטון, ועל פי הדיווחים הסיבה הייתה אחת: לשחק תפקיד מרכזי יותר ולא להיות כינור שני למלך. המהלך לא מצא חן בעיני רבים, ואפילו הקומישנר אדם סילבר הביע דאגה מהמשמעות העמוקה, הערכית, של העובדה ששני כוכבים גדולים לא מסוגלים לשחק יחד.
4 צפייה בגלריה
לברון ג'יימס לוס אנג'לס לייקרס קיירי ארווינג בוסטון
לברון ג'יימס לוס אנג'לס לייקרס קיירי ארווינג בוסטון
לא רצה להיות כינור שני. קיירי עם לברון
(צילום: רויטרס)
אחרי קדנציה קצרה, לא מוצלחת ובעיקר לא בריאה, קיירי הגיע לנטס. לברון, לא אדם נטול אגו, דאג להוציא לתקשורת דברים שאמר לו קיירי: "אני לא רוצה לחשוף מה נאמר שם", אמר, לפני שחשף בדיוק את מה שנאמר שם: "אני אוהב את היכולת של קיירי להתנצל, להבין שטעית ושלא היית גדול כמו שחשבת שאתה. אבל זה לא עניינו של אף אחד". ברור.
הליגה, סביר להניח, תחזור. היא חזקה מדי, ואין מספיק כוכבי־על אמיתיים שייתנו להתנגדות תנופה מספיקה. ובכל זאת, עכשיו כששמו של קיירי שוב צף כמורד, עולה השאלה אם גם הפעם הוא יחזור בו מההתבטאויות השנויות במחלוקת. אם לשפוט על פי ההתייחסות שלו לדימוי הציבורי שלו מוקדם יותר השנה, אחרי שהואשם בהיותו מנהיג אגרסיבי מדי בחדר ההלבשה - אז לא בטוח שזה יקרה: "השם שלי ניתן לי על ידי סבא שלי, ואני גאה בו מאוד, אבל הרבה אנשים אוהבים לגלגל אותו על הלשון שלהם. אם הדברים שאני אומר קשים מדי ולא עוברים לך חלק בגרון, אז פאקינג תתרחק ממני".
פורסם לראשונה: 14:11, 14.06.20