לכתו בטרם עת של פאולו רוסי היא גם לכתו של האיש שסימל יותר מכל את הכדורגל האיטלקי.
פניו של רוסי היו פניו של הכדורגל האיטלקי. הוא היה נסיך השפל והגאות. הרבה גבות הורמו שאנצו ביראזוט, מאמן נבחרת איטליה, זימן את רוסי הצעיר והיחסית אלמוני לסגל נבחרת איטליה למונדיאל 1978 בארגנטינה. הסגל היה מפוצץ בשחקני יובנטוס וטורינו החזקות. ורוסי? הוא שיחק בוויצ'נזה הקטנה, כשרק שנה קודם עוד התרוצץ איתה בליגה השנייה.
2 צפייה בגלריה
פאולו רוסי
פאולו רוסי
פאולו רוסי
(צילום: רויטרס)
התקשורת באיטליה שחטה את ביראזוט חדשות לבקרים על הנבחרת שלו, אבל ביראזוט היה עקשן יותר. הוא התעקש להצעיר את הסגל ובנה על שחקנים צעירים כמו אנטוניו קבריני, ג'יאנקרלו אנטוניוני, מרקו טארדלי ופאולו רוסי. כן, זה מוויצ'נזה. רוסי היה חלוץ אלגנטי, זריז ודריבליסט בחסד. ובטורניר בארגנטינה נחשף כל העולם לכישרון האדיר הזה. למרות התחזיות השחורות איטליה הפתיעה את כולם ברמת הכישרון שלה וביכולת. היא ניצחה את צרפת והונגריה כשרוסי כובש בכל משחק. מול ארגנטינה, בקרב על המקום הראשון בבית, חיכו לכחולים 70 אלף אוהדים צמאי דם. אבל למי שבאו מהליגה האיטלקית הקשוחה זו לא הזיז. רק רשרוש באוזן.
בתום מבצע קבוצתי מהיפים בהיסטוריה של המשחק, בישל רוסי לרוברטו בטגה את שער הניצחון. בשלב הבא סיימו האיטלקים בתיקו אפס עם מערב גרמניה. על ההחמצות של בטגה באותו משחק בוכים האיטלקים עד היום. לו רק רוסי היה מגיע למצבים האלה. איטליה ניצחה 0:1 את אוסטריה משער של רוסי, ובגלל יחס שערים נחות, הייתה חייבת ניצחון על הולנד במשחק האחרון על מנת להגיע לגמר. להולנדים הספיק תיקו ואיטליה חסרה את השחקן הטוב ביותר שלה. אנטוניוני נפצע מול הגרמנים וכמוהו מעוז ההגנה מאורו בלוג'י. בלעדי שניהם זה היה קשה יותר. האיטלקים נתנו כל מה שיש להם, הובילו, אך הלב של ההולנדים היה גדול יותר. הולנד ניצחה 1:2 והמשיכה לגמר. איטליה סיימה את הטורניר בראש מורם כשבשורותיה כוכב כדורגל חדש. פאולו רוסי.
למרות ההצלחה האדירה, נשאר רוסי בוויצ'נזה לעוד עונה. בקיץ 1979 ניסתה יובנטוס לעשות הכל כדי שרוסי יעבור לשורותיה. כמעט הכל. אנשי וויצ'נזה הם אנשים קשים ודרשו סכומים לא הגיוניים. משפחת אניילי לא התכוונה למכור את מפעלי פיא''ט עבור שחקן כדורגל ורוסי מצא את עצמו בפרוג'ה הבינונית. וכאן באה הנפילה.
במרץ 1980 התפוצצה בכדורגל האיטלקי שערוריית ה''טוטונרו'', הטוטו השחור. פרשיית הימורים והטיית משחקים על מיליוני לירטות בה היו מעורבים שחקנים, מהמרים ומנהלי קבוצות. השחקן הבכיר ביותר במרכז הפרשה היה רוסי. הוא הואשם שקיבל שני מיליון לירטות כדי למכור משחק ליגה נגד אבלינו. על פי העדויות, ערב המשחק, בעודו משחק קלפים עם חבריו לקבוצה בלובי המלון, ניגשו אליו שניים ממארגני ההימורים והציעו לו להשתתף בהטיית המשחק. על פי העדויות רוסי ענה שאין לו בעיה, בלבד שיבקיע צמד במשחק. רצה הגורל והוא באמת הבקיע צמד, ועכשיו לך תוכיח שאין לך אחות. רוסי הושעה לשלוש שנים מכדורגל. מילאן ולאציו הורדו ליגה והטלטלה הייתה עצומה. רוסי טען לחפותו ורתח מזעם: ''באיטליה לא ראויים לשחקן כמוני. הדרך שבה הצדק הספורטיבי פועל כאן היא אבסורדית. הם גזלו ממני שנתיים של עבודה. שנתיים של חיים, בקלות דעת''.
במהלך ההשעיה רכשה יובנטוס את רוסי, והוא לא הפסיק להילחם. עונשו קוצר לשנתיים, והסתיים ממש לפני תחילתו של המונדיאל בספרד, 1982. למרות שהספיק להשלים רק שלושה משחקים לפני הטורניר ולא שיחק שנתיים, התעקש ביראזוט שוב על רוסי. כל כך התעקש שהפרשנים והעיתונאים חשבו שהוא פשוט עושה להם דווקא. ''אין לך נבחרת'', נכתב בכותרות העיתונים ערב המונדיאל. בשלב הבתים נראתה איטליה רע. רוסי היה חלוד וחלש. איטליה סיימה בתיקו את שלושת משחקיה עם פולין, קמרון ופרו ועלתה לשלב הבא רק בזכות יחס שערים עדיף על זה של קמרון. בסיבוב השני התברר שאיטליה תפגוש את ארגנטינה וברזיל המופלאה ובבית הכינו את הגליוטינות. ''שער אחד שלי יעשה את כל ההבדל'', המשיך רוסי להאמין.
2 צפייה בגלריה
פאולו רוסי
פאולו רוסי
פאולו רוסי
(צילום: EPA)
השינוי שעבר על איטליה בין שני הסיבובים הוא מהגדולים שראה הגביע העולמי. מול ארגנטינה איטליה שטפה את המגרש. קלאודיו ג'נטילה נדבק למארדונה לחולצה כמו צל אבל כזה שדורך על הקרסוליים. איטליה ניצחה 1:2. רוסי עדיין דמם. ברזיל ניצחה את ארגנטינה 1:3 ואיטליה הייתה חייבת ניצחון מול ברזיל כדי להמשיך לחצי הגמר. ברזיל של אותו טורניר שיחקה כדורגל מופלא. רקדה על המגרש וכבשה בצרורות. 5 דקות מהפתיחה הימם רוסי עם שער נגיחה והבהיר לברזילאים שמול איטליה לא משחקים באש. האיטלקים הכי טובים שהם אנדרדוג ואיטליה נתנה את משחק חייה. במצב של 1:1 חטף רוסי מסירה רעה בין הבלמים הברזילאים כדי לעשות 1:2 והכריז סופית: הנסיך חזר.
רבע שעה לסיום כבש רוסי את שער הניצחון. איטליה ניצחה 2:3 ושלחה את הפרשנים לחנות הכובעים הקרובה. את הגליוטינות שלחו לריו דה ז'נרו ואת המומנטום הכחול אי אפשר היה למנוע. רוסי כבש צמד מול פולין בחצי הגמר ואת השער הראשון בגמר מול מערב גרמניה בניצחון 1:3. רוסי, ממעמקי השפל שאדם וכדורגלן יכול להיות, הפך תוך זמן קצר למלך איטליה. הוא הוליך אותה במו רגליו לזכייה ראשונה בגביע מאז מלחמת העולם. האיש שאמר שלא יחזור לשחק בנבחרת ''גם בחלומות'', הגשים את חלומה של כל איטליה. זה היה פאולו רוסי. פאולו רוסי הוא הפנים של הכדורגל האיטלקי. מוכשר. אלגנטי. קשור בשחיתויות. קשוח ולא נשבר. וכרגיל באיטליה, זה נגמר בדמעות. בין אם דמעות של שמחה ובין אם דמעות של עצב. פאולו רוסי עזב אותנו והשאיר את איטליה עם יש של דמעות. הפעם של עצב.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
*אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.