עד לפני פחות מחודשיים העונה של אנטואן גריזמן נחשבה לכישלון טוטאלי. אחרי שנה ראשונה מגומגמת, גם בעונה השנייה שלו בברצלונה החלוץ הצרפתי המשיך לאכזב, ונראה היה שהשידוך בינו לבין בארסה נועד לכישלון. התחושה הייתה ש-120 מיליון האירו ששילמו עבורו היו בזבוז אחד גדול.
ואז משהו קרה. זה התחיל ב-15 במרץ, בניצחון 1:4 על ווסקה הקטנה, כשגריזמן הבקיע את השער השני. זה לא היה משחק גדול שלו והוא גם הוחלף 20 דקות לסיום. אבל השער הזה קטע בצורת של 10 משחקים. וחשוב מכך, ואת זה כולם הבינו רק בדיעבד: השער מול ווסקה שיחרר את "גריזו", החזיר לו את הביטחון העצמי.
7 צפייה בגלריה
אנטואן גריזמן
אנטואן גריזמן
חזר לחייך, ולכבוש. אנטואן גריזמן
(צילום: getty images)
בתשעת משחקיו האחרונים גריזמן הבקיע שבעה שערים והוא אחד הגורמים העיקריים ליכולת המצוינת של ברצלונה, ולכך שהיא חזק בתמונת האליפות.
מחר (שבת, 17:15) תארח בארסה את אתלטיקו מדריד, מוליכת הטבלה, שמקדימה אותה בשתי נקודות. אם תנצח, היא תעלה למקום הראשון בפעם הראשונה העונה. זה לא יבטיח לה את האליפות, כי לאחר מכן יישארו עוד שלושה מחזורים. ולא נשכח שגם ריאל מדריד עדיין עם סיכוי מצוין.
הבלאנקוס, להם מספר נקודות זהה לזה של ברצלונה - אבל מקדימים אותה בזכות שני הניצחונות במשחקי הקלאסיקו - תארח ביום ראשון את סביליה, הרביעית בטבלה. ריאל צריכה להתאושש מההדחה בחצי גמר ליגת האלופות לפני שתתייצב מול הקבוצה של מאמנה לשעבר, ז'ולן לופטגי.
אבל בואו נחזור לגריזמן, שהמשחק מול אתלטיקו בקאמפ נואו בשבת יהיה עבורו אירוע מיוחד. נכון, הוא כבר שיחק מול הקולצ'ונרוס במדי בארסה כמה פעמים בשתי העונות האחרונות, ואפילו הבקיע מולה בחצי גמר הסופר-קופה בג'דה, ערב הסעודית, בינואר של השנה שעברה.
7 צפייה בגלריה
אנטואן גריזמן
אנטואן גריזמן
השער ששיחרר אותו. גריזמן כובש מול ווסקה
(צילום: AP)

ותודה לדייגו

ועדיין, מבחינתו של גריזמן לשחק מול אתלטיקו זה לא דבר של מה בכך. בחמש העונות שלו במדים האדומים לבנים הוא הבקיע 133 שערים ב-257 משחקים. כשהגיע לאתלטיקו מריאל סוסיאדד בקיץ 2014, הוא עדיין נחשב לחלוץ מבטיח. כשנמכר לברצלונה ב-2019 הוא כבר היה אלוף עולם ואחד החלוצים הבכירים בתבל.
דייגו סימאונה היה המאמן שהפך אותו לסופרסטאר עולמי, ובשבת גריזמן ינסה לקלקל ל"צ'ולו" את התכניות.
גריזמן הצטרף לאתלטיקו כמה שבועות אחרי ההישג הגדול ביותר שלה, האליפות של 2014, שהושגה בקאמפ נואו, באותו משחק דרמטי שנעל את אותה עונה.
בארסה של המאמן הארגנטינאי טאטה מרטינו הייתה חייבת לנצח כדי לזכות באליפות, וכאשר אלכסיס סאנצ'ס העלה אותה ליתרון במחצית הראשונה, נראה היה שאוהדי ברצלונה יחגגו.
אבל אז החלה המחצית השנייה והבלם דייגו גודין נגח את השער שהיה שווה עבור אתלטיקו אליפות. הזיכרונות מהמשחק הזה ילוו את כל מי שקשור למשחק בשבת בקאמפ נואו – אצטדיון בו סימאונה מעולם לא ניצח כמאמן.
7 צפייה בגלריה
דייגו גודין עם השער שסידר לאתלטיקו מדריד אליפות
דייגו גודין עם השער שסידר לאתלטיקו מדריד אליפות
דייגו גודין עם השער שסידר לאתלטיקו מדריד אליפות
(צילום: getty images)
גריזמן הצטרף ב-2014 לקבוצה אלופה והיה שותף מלא להצלחות שלה, כולל ההעפלה לגמר ליגת האלופות ב-2016. לרוע מזלו הוא החמיץ פנדל באותו גמר מול ריאל מדריד באצטדיון סן סירו במילאנו, וסיים את הערב בשברון לב, כאשר הבלאנקןס ניצחו בדו קרב מהנקודה הלבנה.
גריזמן בן ה-30 זכה בלא מעט תארים בקריירה, אבל אליפות עדיין אין לו. והעונה יש לו הזדמנות אדירה לעשות זאת בפעם הראשונה.

כשצרפתי וארגנטינאי עולים על הדשא

השיפור ביכולת של הצרפתי בשבועות האחרונים באה לידי ביטוי לא רק בשערים שהוא כובש, אלא גם בבישולים - ובעיקר בשיתוף הפעולה המוצלח עם לאו מסי.
ומסי יודע לפרגן לצרפתי. במשחק מול חטאפה בחודש שעבר מסי יכול היה להשלים שלושער כאשר השופט הצביע על הנקודה הלבנה בתוספת הזמן. אבל למרות שהוא הפנדליסט הקבוע, הוא ויתר על הכבוד ואיפשר ל"גריזו" לבעוט ולהבקיע.
7 צפייה בגלריה
אנטואן גריזמן ולאו מסי
אנטואן גריזמן ולאו מסי
כשזה עובד, זה עובד. אנטואן גריזמן ולאו מסי
(צילום: getty images)
הוויתור האצילי הזה לא ימנע ככל הנראה מלאו מסי לזכות בפעם המי יודע כמה בתואר ה"פיצ'יצ'י". יש לו כבר 28 שערי ליגה העונה, שבעה יותר מקארים בנזמה. גריזמן מדורג רק שמיני, עם 12 שערים, אבל מרביתם, כאמור, הגיעו בחודשיים האחרונים.
למעשה, מאז תחילת שנת 2021 גריזמן מעורב ב-24 מהשערים של ברצלונה בכל המסגרות, עם 14 כיבושים ועוד 10 בישולים. רק שני שחקנים מקדימים אותו. מסי כמובן, שמאז תחילת השנה מעורב ב-35 שערים (26 כיבושים ועוד 9 בישולים) וג'רארד מורנו מוויאריאל, שכבש 18 שערים בשנת 2021 ובישל עוד 7 (מעורבות ב-25 שערים).
הזיכרון שלנו הוא קצר. בדרך כלל אנחנו זוכרים רק את מה שקרה ממש בזמן האחרון. ולכן אוהדי בארסה מרוצים מאוד מאנטואן גריזמן ומהתרומה שלו. ואם בארסה אכן תזכה באליפות, ולמעשה תשלים זכייה בדאבל, אחרי הניצחון בגמר הגביע על אתלטיק בילבאו, הוא ייחשב לאחד מגיבורי העונה.
אבל ראוי וכדאי שנחזור חמישה חודשים לאחור, למשחק בו ברצלונה ניצחה את ריאל סוסיאדד, שהוליכה אז – לא להאמין - בראש הטבלה.
מה שקרה לגריזמן היה קונטרסט מוחלט למה שקרה לבארסה באותו ערב. בארסה ניצחה 1:2 ועלתה למקום החמישי, והמאמן רונלד קומאן אמר שזה היה המשחק הטוב ביותר של הקבוצה העונה. מסי אמנם לא הבקיע, אך היה מצוין וירד מהמגרש עם חיוך מאוזן לאוזן.
וגריזמן? שום דבר לא יכול היה לנחם את הכוכב הצרפתי, שהמשיך להיראות כמו הצל של עצמו, ולא כמו אחד השחקנים הטובים בעולם – בדיוק מה שהוא היה לפני שנתיים.
גריזמן עלה נחוש מאוד מול סוסיאדד, הקבוצה שנתנה לו את הצ'אנס הראשון בגיל 14, וזו שבה הפך למקצוען. היה לו חשוב להצטיין ולהבקיע דווקא מולה.
בדקה ה-37 הוא התקרב, אבל הבעיטה שלו נעצרה בקורה. בארסה החלה את המחצית השנייה כשהיא מוליכה 1:2 ואז הגיעה הדקה ה-56 והאירוע שכבר זכה לתואר המחייב: "החמצת העונה בעולם".
צריך לראות את המהלך הזה כמה פעמים כדי להאמין שהוא אפשרי. ג'ורדי אלבה פרץ לרחבה מצד שמאל והעביר מסירת רוחב מושלמת. הכדור החזק עבר מתחת לרגלו של השוער רמירו וגריזמן היה צריך רק לגעת בו, בערך מטר מהקו, מול שער חשוף לחלוטין, כדי להבקיע. אין ולא יכול להיות מצב טוב מזה עבור חלוץ.
גריזמן אכן גלש לעבר הכדור, אבל פגש אותו עם רגל ימין, ולא עם רגל שמאל, הקרובה יותר. במקום לדחוק את הכדור לרשת – הוא פשוט מסר אותו לידיו של רמירו המופתע.
7 צפייה בגלריה
גריזמן מאוכזב
גריזמן מאוכזב
היה שבור. גריזמן אחרי ההחמצה מול סוסיאדד
(צילום: EPA)
בהילוך החוזר אפשר לראות את המבט הנדהם של גריזמן עצמו. הוא פשוט לא האמין למה שקרה לו. זה כבר לא היה סתם חוסר מזל, או יכולת גרועה. זו הייתה קארמה. 10 דקות לאחר מכן קומאן החליט לרחם על גריזמן, שנראה פשוט שבור, והחליף אותו.
הרשת געשה מהירידות שכוונו לעבר גריזמן. גם על ההחמצה המזעזעת שלו, וגם על הפריזורה החדשה והמוזרה – שתי צמות ילדותיות שהשתלשלו על עורפו.
המאמן ההולנדי התייחס בסיום המשחק בקצרה למה שקרה: "גריזמן פשוט החמיץ את ההזדמנות שהייתה לו", הוא ענה בלאקוניות לשאלת העיתונאים. אבל המאמן ההולנדי, ולמעשה כל מי שנמצא במועדון, יודע שזו לא הייתה סתם עוד החמצה. זה היה סיכום פועלו של אנטואן גריזמן בברצלונה עד אז.

לא מצא את עצמו

התקוות בקיץ 2019 היו שגריזמן, הכוכב הגדול של נבחרת צרפת, אלופת העולם, והכוכב הכי גדול של הקולצ'ונרוס, יצליח להיכנס לנעליו הענקיות של ניימאר, שעזב שנתיים לפני כן לפריז סן ז'רמן ומאז לא נמצא לו מחליף.
אבל זה לא עבד, לא ברמה האישית ולא הקבוצתית. העונה הראשונה של גריזמן הייתה קטסטרופה ענקית. בארסה איבדה את האליפות לריאל מדריד, למרות שהוליכה את הטבלה כאשר הליגה הספרדית יצאה לפגרה עם פרוץ מגפת הקורונה.
אבל שיא ההשפלה היה מופע האימים ברבע גמר ליגת האלופות בליסבון, כשבאיירן מינכן מחצה את ברצלונה האומללה 2:8, במשחק שייזכר לשנים.
7 צפייה בגלריה
תומאס מולר
תומאס מולר
שיא ההשפלה. מולר וגנאברי ב-2:8 על ברצלונה
(צילום: AFP)
ברמה האישית זו הייתה העונה הגרועה ביותר בקריירה של גריזמן. הוא אמנם הבקיע 15 שערים ב-48 משחקים, ועדיין זה היה מאזן ההבקעות הגרוע ביותר שלו מזה שבע שנים, אז היה עדיין שחקן צעיר בתחילת דרכו בסוסיאדד.
הוא כבש רק תשעה שערים ב-35 משחקי ליגה. איפה זה ו-22 השערים שכבש בכל אחת משתי העונות הראשונות שלו באתלטיקו.
תאורטית הוא היה צריך להבקיע יותר בקבוצה התקפית כמו ברצלונה, כשהוא משתף פעולה עם לאו מסי ולואיס סוארס. בפועל המספרים שלו צנחו באופן מבהיל.
ואלו לא היו רק המספרים, אלא גם היכולת. עם כל הרצון הטוב, עם כל העבודה הקשה, הוא לא הצליח להשתלב בטריו ההתקפי עם מסי וסוארס ופשוט לא מצא את המקום שלו.
גריזמן הגיע בעיקר כדי "להחזיר" לבארסה את השערים שכל כך חסרו לה מאז שניימאר נטש במפתיע שנתיים לפני כן.
רק שהטריו שכלל את מסי, סוארס וניימאר היה מושלם בכל היבט. למעשה זוהי שלישיית ההתקפה הטובה בהיסטוריה. שלושת הדרום אמריקאים הפכו לחברי נפש, ועל המגרש הם כבשו בכמויות מטורפות.
את עונת 2014/15 סיימה ברצלונה כאלופה אחרי שהבקיעה 110 שערים. עונה לאחר מכן שלישיית ה-MSN כבשה ביחד 90 מתוך 112 השערים של בארסה בליגה. והמספרים רק הלכו והשתפרו בעונת 2016/17. בארסה הבקיעה לא פחות מ-116 שערים, שיא חדש.
7 צפייה בגלריה
שלישייה היסטורית. מסי, ניימאר וסוארס
שלישייה היסטורית. מסי, ניימאר וסוארס
שלישייה היסטורית. מסי, ניימאר וסוארס
(צילום: gettyimages)
אבל אחרי העזיבה של ניימאר החלה הנסיגה. בעונת 2017/18 ברצלונה ירדה ל-99 שערי ליגה, עונה לאחר מכן הסתפקה ב-90 ואת העונה שעברה סיימה עם 86 שערים בלבד – 30 פחות מאשר שלוש שנים לפני כן.
מעבר לעובדה שגריזמן הוא לא ניימאר, מעבר לעובדה שהוא לא הצליח להפוך לחבר של מסי וסוארס, היה ברור גם שהוא פשוט שחקן שונה מאוד מהברזילאי.
בקיץ האחרון סוארס עבר לאתלטיקו מדריד ולכאורה התפנה המקום במרכז ההתקפה לגריזמן, אבל אסור לשכוח שהעמדה האידאלית עבורו היא ה"סקנד סטרייקר", כפי שהוא משחק בנבחרת צרפת וכפי שהוא שיחק באתלטיקו. לקח לקומאן כמה חודשים טובים של ניסיונות טקטיים, עד שנמצא האיזון בהתקפה בין מסי וגריזמן. ועכשיו כולם מאושרים.
גריזמן היה אליל באתלטיקו מדריד, אבל חלם לעבור לברצלונה כי האמין שאיתה יוכל לזכות בליגת האלופות. לצערו זה עדיין לא קרה.
החלום הזה נדחה לעונה הבאה, לאחר ההדחה הכואבת בשמינית הגמר מול פ.ס.ז'. אבל עכשיו המטרה היא לזכות באליפות, וכמו שגריזמן נראה בחודשיים האחרונים, יש סיכוי גדול מאוד שלפחות אותה הוא ישיג.
זו התקופה הטובה ביותר של הצרפתי מאז שנחת בקטלוניה. הוא סוף סוף מחייך, בדרך הוא גם ויתר על התספורות המוזרות. נולד לו גם ילד שלישי. ועכשיו נותרו לו ארבעה משחקים כדי לחגוג אליפות ראשונה בקריירה. והדרך לאליפות עוברת דרך המפגש מול האקסית, מחר בקאמפ נואו.