ויקטור אוסימן (21) בכלל לא רצה לחתום בנאפולי, האמת היא שהוא בכלל לא רצה להגיע לאיטליה. הוא רצה, בדיוק כמו השחקן הנערץ עליו, דידייה דרוגבה, לעשות את המעבר מצרפת לאנגליה ולשחק בפרמייר-ליג.
באוקטובר האחרון אוסימן וליל פגשו את צ'לסי במסגרת שלב הבתים של ליגת האלופות, והניגרי המוכשר אפילו כבש בנגיחה שער שוויון (זמני) בהפסד 2:1 לבלוז – הוא חגג כמו שאף אחד מעולם לא חגג שער ונראה נרגש מאוד מכל המעמד.
5 צפייה בגלריה
ויקטור אוסימן
ויקטור אוסימן
דרוגבה הבא? ויקטור אוסימן במדי ליל
(צילום: AP)
"לשחק ולכבוש מול צ'לסי בליגת האלופות זה חלום שהתגשם עבורי", אמר בראיון לאינדיפנדנט. "כשהיינו ילדים, נהגנו לצפות בדידייה דרוגבה כל הזמן, הוא האליל שלי. כשעליתי על הדשא בסטמפורד ברידג', התקשרתי לכל החברים שלי בווידאו רק כדי לומר להם 'וואו, תראו, אני כאן'".
אז למה, או יותר נכון איך, נחת בכל זאת אוסימן דווקא בדרום איטליה, בקבוצה שבעונה הבאה בכלל לא תשחק בצ'מפיונס? ברור שה-50 מיליון אירו (שעשויים להפוך ל-80 מיליון) ששילם הבעלים של נאפולי, אורליו דה לורנטיס, לליל עזרו לא מעט, אבל נדרש מסע שכנועים לא פשוט כדי לגרום לחלוץ בן ה-21 להסכים לעסקה היקרה בתולדות המועדון מדרום איטליה.
במהלך המשא ומתן אוסימן אפילו החליף סוכנים יותר מפעם אחת, ובסופו של דבר וויליאם דאבילה קיבל את הזכות לנהל את המגעים, והצליח לסכם עם דה לורנטיס, המאמן ג'נארו גאטוזו והמנהל הספורטיבי כריסטיאנו ג'יונטולי על ההעברה.
5 צפייה בגלריה
דרוגבה חוגג
דרוגבה חוגג
"הוא האליל שלי". דידייה דרוגבה
(צילום: AP)
"שלושתם היו חשובים מאוד כדי להשלים את העסקה", אמר דאבילה. "כל אחד מהם דיבר עם ויקטור באופן אישי ושיכנע אותו לבחור בנאפולי. דה לורנטיס אמר לו מה הוא מצפה ממנו ומיד הרגיע אותו. ג'יונטולי היא איש המפתח, הוא עבד קשה, בלי הפסקה, רק כדי לשכנע את ויקטור לחתום".

סירב לברצלונה ויובנטוס

לפני חמש שנים ניגריה זכתה באליפות העולם עד גיל 17. הכוכב הגדול שלה ושל כל הטורניר היה אוסימן האלמוני, שהיה שייך אז לאקדמיית החלוצים בלאגוס, עיר הולדתו. הוא כבש עשרה שערים בשבעה משחקים בטורניר שנערך בצ'ילה והוביל את הסופר איגלס הצעירים כל הדרך לגביע. סקאוטים מכל העולם, שהגיעו כדי לחטוף כישרונות מבטיחים, סימנו אותו כתגלית הגדולה של האליפות, אבל הוא לא התפתה כל כך מהר לכל ההצעות הנוצצות.
"דיברתי עם ארסן ונגר אחרי שהטורניר הסתיים", נזכר אוסימן בראיון לאינדיפנדנט. "היו לי הרבה אפשרויות: ברצלונה, אינטר, אתלטיקו מדריד, יובנטוס וכל השאר. ארסנל הייתה אופציה טובה, אבל לא האופציה הכי טובה. לא רציתי לחכות, רציתי להתחיל לשחק ברגע שאני אהיה בן 18".
5 צפייה בגלריה
ארסן ונגר
ארסן ונגר
לא הצליח לשכנע אותו להגיע לארסנל. ארסן ונגר
(צילום: רויטרס)
מכירים שחקן שיסרב לארסנל, ברצלונה או יובנטוס? אוסימן עשה את זה ובחר להתחייב דווקא לוולפסבורג, שהחתימה אותו על חוזה עתידי לשלוש שנים וחצי שהתחיל מיד כשהוא חגג 18 – זה עלה להם כשלושה מיליון אירו. הבעיה הייתה פציעה שהשביתה אותו למספר חודשים והקשתה עליו להשתלב, בטח כשהזאבים דישדשו להם בתחתית. למעשה, בעונה וחצי שלו בוולפסבורג הוא שותף רק ב-16 משחקים ולא כבש אפילו שער אחד – ובגרמניה הבינו שהם אולי עשו טעות גדולה וחיפשו להשאיל אותו.
בקיץ 2018 אוסימן נבחן במספר קבוצות בבלגיה, כולל האלופה קלאב ברוז', אבל שוב המזל הרע הכה בו והוא חלה במלריה, שהשפיעה על מצבו הפיזי, ואף קבוצה לא הייתה מוכנה לקחת אותו בהשאלה. בסוף חודש אוגוסט, ממש רגע לפני סיום מועד ההעברות, שרלרואה החליטה להמר עליו ושאלה אותו לעונה אחת. כבר בבכורה שלו היה ברור שמדובר במשהו מיוחד. את השער הראשון שלו בקבוצה, מול בוורן, הוא כבש בעקב מבריק. זה המשיך לעונה של 20 שערים ב-36 הופעות בכל המסגרות ושרלרואה השלימה את רכישתו תמורת 3.5 מיליון אירו בלבד.
(השער המטורף של אוסימן עם העקב)

5 צפייה בגלריה
לוקאקו חוגג בהצדעה ואגרוף
לוקאקו חוגג בהצדעה ואגרוף
רומלו לוקאקו מוחה עם כריעת ברך ואגרוף
(צילום: EPA)
חודש אחד לאחר מכן ליל חיפשה מחליף לרפאל לאאו (20), שנמכר למילאן ב-35 מיליון אירו, ורכשה את אוסימן תמורת 14 מיליון אירו בלבד – ובסופו של דבר כולן יצאו מרוצות. שרלרואה עשתה רווח של 11.5 מיליון בחודש, ליל השיגה מחליף מבטיח בשליש מהמחיר שקיבלה על החלוץ שאיבדה, ואוסימן סוף סוף קיבל הכרה ככוכב בהתהוות – ועלה על המסלול של האליל שלו, דרוגבה.
אחד החששות של אוסימן לפני שחתם בנאפולי היה נושא הגזענות באיטליה, שגם העונה עלתה לכותרות עם המקרים של מריו באלוטלי ורומלו לוקאקו. מה עשו הפרטנופי? גייסו את הבלם שלהם קאלידו קוליבאלי להרגיע את החלוץ החדש. "ברור שהרגשתי את זה כאן באיטליה, את הקריאות הגזעניות, אבל מעולם לא בנאפולי", אמר קוליבאלי ל"גאזטה דלו ספורט". "אמרתי לוויקטור שבנאפולי לא יהיו לו שום בעיות. אם הוא יגיע, הוא יעשה את הבחירה הנכונה".

"חלוץ של 30 שערים בעונה"

יכול מאוד להיות שהחיבור בין אוסימן ונאפולי הוא נכון אפילו יותר ממה שהטאלנט מודע לו. העיר סבלה תקופה ארוכה מבעיות סוציו-אקונומיות, אבל התושבים בה הם אנשים חמים שידועים ביכולת שלהם להסתגל ובכוח הסבל שלהם. הניגרי אמור להרגיש שם בבית – כי הוא יודע טוב מאוד מה זה לסבול.
"במקום בו גדלתי, אנשים חיו לצד ביוב שזרם", נזכר אוסימן, שאיבד את אימו בגיל צעיר ונאלץ לחיות בתנאים קשים. "בכל סוף שבוע אני והחברים שלי הלכנו למצוא נעלי כדורגל ולשחק שעות רבות. זה היה מצחיק, ראינו את זה אז בתור משחק, אבל כשחושבים על זה... זה תמיד הפך למעין קרב. חלק מהחיים שלי היו מאבק כדי לשרוד וזה נשאר איתי עד היום. זה קשה לעכל את כל מה שקרה, אבל כל אירוע כזה עיצב את האישיות שלי".
5 צפייה בגלריה
ויקטור אוסימן
ויקטור אוסימן
סילון. אוסימן בעוד דהירה
(צילום: AP)
אוהדי נאפולי אמנם לא מכירים את אוסימן עדיין, אבל מותר להם להתחיל להתרגש, כי לקבוצה של גאטוזו יש את הפוטנציאל להפוך להתקפה הכי מהירה בעולם. כן, עד כדי כך. לורנצו אינסיינה ואירווינג לוסאנו, שני סילונים, כבר שם והניגרי כל כך מהיר שהוא היחיד מלבד קיליאן אמבאפה שהגיע לפחות בשישה משחקים העונה בצרפת למהירות של 35 קמ"ש. אבל הוא לא רק מהיר – הוא החבילה השלמה, לפחות ככה אומר דה לורנטיס.
"זו בהחלט השקעה לא זולה, אבל הוא חלוץ חזק שהמנהל הספורטיבי שלנו ג'יונטולי המליץ עליו", אמר הבעלים הצבעוני ל"קוריירה דל מזוגיורנו". "הוא חלוץ של 30 שערים בעונה. פגשתי אותו והוא עשה עליי רושם מצוין. אני מקווה שהוא יוכל להשתלב במהירות".