כאשר יריב מסנן קללה גזענית והשופט לא שם לב, כשהקהל לא מפסיק עם הקריאות הפוגעניות, כדורגלנים כבר לא עומדים בפני מבוי סתום כמו בעבר: השינוי המשמעותי בפעולות הנגד בשנה האחרונה - כלומר, הירידה ההפגנתית מהמגרש - ויותר מכך, הלגיטימציה שקיבלו שחקנים וקבוצות שנהגו בצורה הזו, יצרו תנופה חיובית בענף. יותר מתמיד, יש הרגשה שהכוח של הספורטאים עצמם מוביל למלחמה אמיתית בתופעה.
אבל מה קורה כשהדברים המכוערים - שהם גרועים הרבה יותר מאשר במגרש עצמו כי המקלדת סופגת הכל - מוטחים בכדורגלנים ברשתות החברתיות ללא הרף? בשנה האחרונה במיוחד, המתקפות הגזעניות נגד כדורגלנים שחורים מהפרמייר־ליג החריפו, ואחרי מחאות רבות מצידם על כך שאותם אוהדים לא נענשים ומקבלים במה קבועה באינטרנט, מגיעה הירידה הווירטואלית מהמגרש.
4 צפייה בגלריה
שחקן ברייטון עם הכיתוב "לא לגזענות
שחקן ברייטון עם הכיתוב "לא לגזענות
בפרמייר-ליג נלחמים. שחקן ברייטון עם הכיתוב "לא לגזענות"
(צילום: getty images)
4 צפייה בגלריה
שחקני לידס יונייטד עולה לדשא
שחקני לידס יונייטד עולה לדשא
(צילום: getty images)

"הגולשים צריכים לשאת בתוצאות"

החל מהיום, מועדוני שתי הליגות הבכירות לגברים ולנשים באנגליה יחרימו את פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם למשך סוף השבוע, ויקפיאו את הפעילות הקבועה ברשתות החברתיות. צעד המחאה יצר הדים בכל העולם, ונשיא אופ"א אלכסנדר צ'פרין הודיע כי גם התאחדות הכדורגל האירופית תהיה חלק מהחרם. ראשי הראגבי והקריקט באנגליה הצטרפו גם הם, לצד ארגונים נגד גזענות וגופים וחברות כמו "סקיי ספורטס" ובאדווייזר. כבר לפני מספר חודשים כוכב העבר תיירי הנרי הפסיק את הפעילות ברשתות, לטענתו, "כי לא מדובר בסביבה בטוחה". המטרה של כולם מוצהרת: לגרום לרשתות החברתיות לקחת אחריות.
בהודעה שהוציאו המחרימים נכתב: "אנו מקווים שהצעד ידגיש את העובדה שהרשתות החברתיות חייבות לעשות יותר כדי למגר את הגזענות באינטרנט. החרם מדגיש את הזעם הקולקטיבי שאנו חשים בנוגע לנזק שנגרם לשחקנים המותקפים".
עוד לפני כן, ההתאחדות האנגלית דרשה בפברואר ממפעילי הרשתות להסיר במהירות ולסנן בצורה יעילה יותר פוסטים גזעניים, וגם לשפר את הליך האישור של חשבונות חדשים, אך הדברים לא השתנו. בשבועות האחרונים שניים משחקניה שחומי העור של ליברפול, טרנט אלכסנדר־ארנולד ונאבי קייטה, ספגו הודעות מזעזעות בחומרתן, והצטרפו לרשימה ארוכה של שחקנים שסבלו מפגיעה דומה. בפרמייר־ליג הפצירו בשחקנים להתלונן יותר במשטרה על מקרים אלה, ואכן התבצעו מעצרים של אנשים החשודים בשליחת ההודעות, אך כאמור, הטענות אינן כלפי המשטרה שפועלת בצורה נרחבת נגד התופעה, ואפילו הקימה יחידה ייעודית למלחמה בפשעי שנאה בכדורגל. הבעיה היא במי שמעניק לגזענים את הפלטפורמה.
בפרמייר־ליג פועלת מערכת מיוחדת המסייעת לשחקנים ולבני משפחותיהם לפעול להסרת הודעות גזעניות, אבל כפי שאמר מגן ווסטהאם בן ג'ונסון, זה רק פלסטר על הפצע: "הגולשים צריכים לשאת בתוצאות, והרשתות החברתיות חייבות לעשות יותר, כי המצב רק מחמיר".
4 צפייה בגלריה
צ'פרין
צ'פרין
גם באופ"א משתפים פעולה עם החרם. צ'פרין
(צילום: רויטרס)

לפגוע איפה שכואב באמת

מבחינת הרשתות החברתיות, ישנן השלכות לחרמות כאלה: לפני מספר חודשים, פייסבוק ספגה מהלומה כלכלית כאשר חברות מובילות החליטו להפסיק לפרסם אצלה לתקופה ממושכת כמחאה על הטיפול בפוסטים גזעניים. שווי המניה ירד ומיליוני דולר נשארו מחוץ לחשבון הבנק של מארק צוקרברג. היא הובילה את פייסבוק להצהיר על פעולות מקיפות לשינוי.
הרעיון נובע מההבנה שמחאה ציבורית אינה מספיקה, והניסיון הוא לפגוע בכיס של הרשתות החברתיות. כאן לא מדובר בסכומים ישירים של פרסום, אבל זמן מסוים שבו תנועת הגולשים יורדת בצורה ניכרת משום שאין עדכונים מהקבוצות שלהם יכול להוריד את גרף הפעילות ולפגוע בשווי החברות. מנג'ר ווסט ברומיץ' סאם אלרדייס אף קרא לאוהדים להחרים בעצמם את הפעילות במהלך סוף השבוע, כדי שהתנועה תצטמצם עוד יותר. ועדיין, בתקשורת האנגלית היה מי שטען כי סוף שבוע אחד הוא זמן מועט מדי מכדי ליצור השפעה ושינוי.
4 צפייה בגלריה
התמונה של מארק צוקרברג
התמונה של מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
(צילום: AP)
ומה מבחינת הרשתות החברתיות? הן מודעות לביקורת שמקיפה אותן, ומצהירות על רפורמות. אינסטגרם הודיעה על פילטר חדש שיסנן הודעות גזעניות, טוויטר יצאה בהצהרה נגד התעללות גזענית ברשת והודיעה כי היא פועלת למען בטיחות השחקנים, ומפייסבוק (שמחזיקה גם באינסטגרם) נמסר כי "היא מחויבת למאבק בשנאה ובגזענות, למרות שהבעיות הללו גדולות מכולנו".
את התוצאות נראה על המסך בשנה הקרובה. שחקני הפרמייר־ליג השחורים הפכו למטרה קלה עבור גולשים, והם לא רוצים לשמוע הצהרות. הם רוצים שזה ייפסק.