היה ברור לחלוטין שקנזס סיטי עומדת לעשות משהו פורץ דרך בעניין פטריק מהומס. עוד לפני שזכו בסופרבול בפברואר, הצ'יפס היו נושא לדיונים בלתי פוסקים על גודל החוזה שיציעו לקוורטרבק האדיר שלהם, ילד בן 24 שיכול להפוך לפנים של הפוטבול ברחבי העולם (הוא כבר עשה דרך ניכרת להשגת המטרה הזו). הדיבורים היו על סכום חסר תקדים ב־NFL, שיחצה את רף 200 מיליון הדולר.
אבל מה שקרה במציאות היה שהצ'יפס הפילו פצצה כבדה יותר על עולם הספורט והדהימו את ארה"ב. מהומס חתם אתמול על החוזה הגדול ביותר שספורטאי קיבל בכל הזמנים, 503 מיליון דולר לעשר שנים (שהן למעשה 12, כי החוזה כולל את העונות הבאות עליהן היה כבר מחויב לקבוצה). זו קפיצת מדרגה מטורפת שמתעלה אפילו על הזינוק בשיא העולם לסכום ששולם על שחקן כדורגל, כאשר פ.ס.ז' שילמה לפני שלוש שנים 222 מיליון יורו על ניימאר והשכיחה את 105 המיליון שמנצ'סטר יונייטד שמה על פול פוגבה. עד אתמול, החוזה הגדול ביותר בתולדות הפוטבול עמד על 150 מיליון דולר עליהם סיכם מאט ראיין מאטלנטה לפני שנתיים, פער ענק ממהומס, ורק המקום ה־61 בהיסטוריה.
3 צפייה בגלריה
פטריק מהומס
פטריק מהומס
החוזה היקר בתולדות הספורט. פטריק מהומס
(צילום: MCT)
3 צפייה בגלריה
פטריק מהומס
פטריק מהומס
מקרה נדיר, כישרון יוצא דופן. מהומס בפעולה
(צילום: MCT)
עסקת מהומס משקפת סוג של בועה נדירה בתוך עולם הספורט. הענף הפופולרי ביותר בארה"ב יספוג פגיעה מהקורונה כמו כולם, ואם אכן העונה שתיפתח בעוד חודשיים תיערך ללא קהל, ההפסד הכולל של הליגה יעמוד על 5.5 מיליארד דולר, קרוב ל־40 אחוז מההכנסה השנתית. אבל ה־NFL היא מכרה זהב: בכל שנה גרף הרווחים עולה בעקביות, וב־2018 הליגה הכניסה 16 מיליארד דולר, כשיותר ממחצית הסכום חולק בין 32 הקבוצות. משתלם ביותר להיות בעלים של מועדון פוטבול, ונראה שזה יהיה הענף שיתאושש מהר מכולם באמריקה בזכות כוח המשיכה שלו.
לכך צריך לצרף את העובדה שמהומס הוא מקרה נדיר בפני עצמו: כישרון של פעם בעשור, אולי יותר, שלא מעורר אנטגוניזם כמו כוכבים אחרים בליגה (למשל טום בריידי, שאסף לא מעט שונאים), יש לו חיוך של מיליון דולר ואת הלוק הנכון, והוא מושך מפרסמים יוקרתיים כמו אדידס וחברת האוזניות בוז. הוא החבילה השלמה, שמגיעה עם שי לחברי מועדון כבונוס. קנזס סיטי ידעה שגם בשביל המותג וגם בזכות היכולת המקצועית היא צריכה לעשות את הצעד הזה.

סיכון מחושב

כפי שניתן לראות ברשימת עשרת החוזים הגדולים בתולדות הספורט, רובם מגיעים מהבייסבול. וכשמרחיבים את העדשה ומביטים גם ב־100 החוזים היקרים, הענף עם המחבט שולט. המסורת בבייסבול היא פיזור חוזים על פני תקופות ארוכות, מה שמאפשר סיכום על סכומים גבוהים במיוחד שמתחלקים בצורה נוחה יותר עבור המועדון. בפוטבול זה אחרת. הקריירות של שחקנים בענף קצרות במיוחד בגלל הפציעות הקשות והתחלופה הקבועה בסגלים חסרי הרחמים, שלפעמים כוכבים לא מוצאים בהם מקום מספר חודשים אחרי עונת השיא בגלל ירידה ביכולת. מאז שהתגלו הנתונים על כמות הפגיעות המוחיות בקרב שחקני העבר, ישנם גם יותר שחקנים שפורשים בגיל צעיר יחסית.
בהקשר הזה, מרתק לראות את המקרה של מהומס. לא רק שהחוזה הוא הגדול ביותר, אלא גם הארוך בהיסטוריה של הפוטבול. לפי ביל בארנוול מ־ESPN, העניין משתלם לשני הצדדים: למרות ש"רק" 141 מיליון דולר מתוך החוזה שלו מובטחים, מהומס חתם על עסקה ששינתה את כל החוקים, מה שישדרג את מעמדו הציבורי והספורטיבי כסופרסטאר ענק. אם הגוף שלו יחזיק מעמד והוא ימשיך להוביל את הצ'יפס להצלחה (אמורים להגיע לעונה הקרובה עם סגל ששמר על איכותו), הוא גם ירוויח את כל הבונוסים שבחוזה וגם יהפוך לאגדה. מבחינת קנזס סיטי הסיכון נמוך יותר מאשר התמורה האפשרית.

הסבלנות משתלמת. מאוד

אחרי שהפרטים על החתימה נחשפו, מהומס מיהר לצייץ בטוויטר: "אני כאן כדי להישאר!". הוא הוסיף אימוג'ים של שעונים, כנראה כרמיזה לאורך החוזה, וסרטון של הדרך שעשה בקנזס סיטי מאז שנבחר במקום העשירי בדראפט 2017.
יו"ר המועדון, קלארק האנט, סיכם: "מאז שהצטרף אלינו, פטריק הפך לאחד הספורטאים היעילים בעולם. בזכות היכולת המגוונת והאישיות המדבקת שלו הוא נהיה לאחת הדמויות המזוהות והאהובות ביותר שלבשו את המדים של הצ'יפס". וזו לא הגזמה. המספרים שלו היסטוריים, ומספרים הרבה על הסבלנות של קנזס סיטי: למרות שהגיע כהבטחה גדולה, מהומס חימם את הספסל בעונה הראשונה כדי ללמוד מאלכס סמית' הוותיק שהיה הקוורטרבק הפותח, ולהבין את השיטה של המאמן אנדי ריד. בזכות זאת, כשקיבל את המושכות הוא לא נזקק לתקופת התאקלמות, וקבע נתונים חסרי תקדים בשנתיים האחרונות – כל הדרך לאליפות.
כעת, כשהליגה תחזור, הוא יתמודד לא רק עם ההנגאובר של האליפות, אלא גם עם משקל החוזה שאף ספורטאי לא קיבל בעבר. יהיה מרתק לצפות בו מתמודד עם האתגרים האלה.