164,093 תושבי קורסאו לא האמינו לפני כשבועיים שזה קורה להם. חוס הידינק בן ה-73, האיש שהעפיל עם הולנד (ב-1998) ודרום קוריאה (ב-2002) לחצי גמר המונדיאל וזכה בשלל תארים עם קבוצות כמו פ.ס.וו, ריאל מדריד וצ'לסי, מונה למאמן הנבחרת הלאומית שלהם, זו המדורגת במקום ה-80 בעולם. הידינק? בקורסאו? כן, על אמת.
אז נכון, הידינק נכשל כמעט בכל התחנות האחרונות שלו, כולל בקדנציה השנייה בנבחרת הולנד - אותה עזב כעבור פחות משנה ב-2015. גם הנבחרת האחרונה אותה אימן לא נוצצת במיוחד, סין עד גיל 21 - אותה לא הצליח להוליך להשתתפות במשחקים האולימפיים בטוקיו. אבל עדיין מדובר באחד המאמנים הכי מוכרים שיש, בטח בשני העשורים האחרונים.
4 צפייה בגלריה
חוס הידינק
חוס הידינק
מי היה מאמין שהוא יגיע עד לקורסאו? הידינק
(צילום: EPA)
"זו לא הבחירה שכולם ציפו שאקח, אבל היה קשה לי להגיד להם לא", הפתיע הידינק כשנשאל מדוע הסכים להצעה מהנבחרת שמייצגת קבוצת איים בדרום הים הקריבי לחופי ונצואלה. רק שכידוע קורסאו הייתה שנים רבות בשליטה הולנדית ועד היום השפעת המדינה ניכרת בה היטב. "ארצה לעזור לנבחרת ולצוות שם לעשות עוד צעד קדימה ברמה הבינ"ל".

אחד אלוהינו

טוב, כמעט כולם בקורסאו שמחו מהמינוי. כולם, מלבד אחד. רמקו ביצ'נטיני, המאמן הקודם ומי שנחשב ל'אלוהים' של הנבחרת, שעשה איתה פלאים ולא ממש ידע את מה שהתנהל מאחורי גבו. ביצ'נטיני החליף ב-2016 את פטריק קלוייברט האגדי על הקווים של קורסאו וכעבור שנה הוליך אותה לזכייה ראשונה והיסטורית בגביע הקריביים, אחרי ניצחון בגמר 1:2 על ג'מייקה. בהמשך העפיל איתה שלוש פעמים ברציפות ל'גולד קאפ' - גביע התאחדות הקונקאקאף, כולל זה הקרוב ב-2021, בו כבר לא יהיה.
4 צפייה בגלריה
נבחרת קורסאו
נבחרת קורסאו
תכירו: נבחרת קורסאו
(צילום: AP)
גם בליגת האומות האחרונה הוא כמעט והדיח את קוסטה ריקה ובאמת אף אחד לא חשב שהוא יזוז מתפקידו, בטח לא הוא. רק שלאיש החזק בהתאחדות של קורסאו הייתה מחשבה אחרת. "בהתחלה חשבתי שזו בדיחה", סיפר ביצ'נטיני לעיתון ההולנדי AD. "כמעט נפלתי מהגג. הבת שלי בכלל סיפרה לי על זה, כשראתה את המינוי החדש בטלוויזיה והתקשרה אלי".
"לדעתי עשיתי עבודה טובה. זכיתי בכל מה שאפשר, הגעתי להישגים ב-3.5 שנים", הוסיף ביצ'נטיני. "זכינו בגביע הקריביים, הגענו לרבע גמר ה'גולד קאפ'. יהיה קשה להגיע ליותר". המאמן המפוטר שלל אפשרות כי הסתכסך עם ההתאחדות המקומית: "אפילו השחקנים ששמעו את זה, שלחו לי הודעה או התקשרו ולא הבינו מאיפה זה נחת עליהם. אנחנו משפחה אחת גדולה. זה מוזר, לא?".
4 צפייה בגלריה
חוס הידינק
חוס הידינק
היו ימים. הידינק בצ'לסי
(צילום: EPA)
הידינק יחל את עבודתו רשמית כבר ב-1 בספטמבר ומונה בנוסף למנהל הטכני של כל הנבחרות במדינה הקטנה, המדורגת במקום ה-192 בעולם במספר תושביה. "היה טוב להביא בן אדם מנוסה כל כך למערכת, אבל כעת פשוט הזיזו אותי הצידה", סיכם ביצ'נטיני. "אני לא מאשים אותו, הוא מאמן ענק, אבל הוא בטח לא יודע שיש לי חוזה עד סוף מונדיאל 2022 בקטאר".

ממנצ'סטר יונייטד ואיאקס לקורסאו?

הידינק באמת לא ידע. מיד לאחר אותו ראיון של ביצ'נטיני, המאמן הוותיק הודיע כי "לא אחתום עד שהכל ייפתר". דובר נבחרת קורסאו הגיב לאחר מכן וטען: "מתנצלים על הדברים של הידינק, אבל הדברים נפתרו". בינתיים ביצ'נטיני נותר פגוע: "זה כעת עבר לעורכי הדין שלי, שום דבר לא באמת נסגר".
4 צפייה בגלריה
טהיט צ'ונג
טהיט צ'ונג
יגיע לייצג את קורסאו? טהיט צ'ונג
(צילום: AP)
בכל מקרה, הידינק כבר החל לעבוד. מחנה האימונים שתוכנן אמנם בוטל בשל העובדה שאחד מאנשי הצוות ומספר שחקנים נדבקו בקורונה, אבל המאמן מינה לו עוזר: גיליאן יושטיאנה, שחקן הנבחרת לשעבר שכיום משחק בליגה השלישית בהולנד.
הוא גם עוקב אחרי שחקנים, ויש לו לא מעט אפשרויות מעניינות, גם עבור נבחרת קטנה כזו. ככה זה כששחקנים מהליגה ההולנדית או כאלה שנולדו בהולנד, מחזיקים גם בשורשים בקורסאו. טהיט צ'ונג בן ה-20, למשל, מי ששייך למנצ'סטר יונייטד, משחק כיום בוורדר ברמן ולאחרונה אף שיחק בנבחרת הצעירה של הולנד. אך בשל החוק החדש של פיפ"א, יכול לעבור ולייצג את קורסאו. סונטיה האנסן בן ה-18, חלוץ הקבוצה הצעירה של איאקס, שכבש העונה שני שערים בשישה משחקים בליגת האלופות לנוער. ואפשר למצוא גם את יורגן לוקאדיה, חלוץ נוסף ששיחק בעבר בהופנהיים וכיום בסינסינטי ב-MLS.
הידינק כמובן לא יביא את קורסאו למונדיאל בקטאר, אך הדרך שלו לשם תתחיל רק בנובמבר. קורסאו שובצה לבית מוקדם עם קובה, גוואטמלה, סיינט וינסנט ואיי הבתולה הבריטיים, כשרק הראשונה תעפיל לשלב הבא. מי היה מאמין שהידינק יצטרך לפגוש את הנבחרות הללו מתישהו בקריירה שלו?