בקיץ 2019, לאחר מכירת אדן האזר, צ'לסי מינתה את אגדת המועדון פרנק לאמפרד למאמן. הקבוצה ביצעה עונה פיננסית, קידמה שחקנים צעירים בהרכב והצליחה לסיים במקום הרביעי בליגה ולזכות בכרטיס לליגת האלופות.
עם ההצלחה בא התיאבון, רומן אברמוביץ' פתח את הכיס עם השקעה של 200 מיליון אירו על רכש שחקנים, כשהבולטים בהם הם קאי האברץ וטימו ורנר שהגיעו מהבונדסליגה. כגודל הציפיות, כך גודל האכזבות, מרבית השחקנים לא התאקלמו לאינטנסיביות של הפרמייר־ליג, ובאמצע העונה צ'לסי מצאה את עצמה במקום התשיעי. אברמוביץ' פיטר את לאמפרד ובמקומו מונה תומאס טוכל, שפוטר אף הוא מפאריס סן ז'רמן.
1 צפייה בגלריה
ערימת ילדים אחרי השער השני
ערימת ילדים אחרי השער השני
צ'לסי בטירוף
(צילום: EPA)
עם אותו סגל, אך עם שינוי אחד גדול, טוכל הצליח להגיע עם צ'לסי ולהתבסס במקום הרביעי בטבלה, וכמובן להצלחה רבה בליגת האלופות. השינוי המיידי והחשוב הוא מעבר ממערך 4-2-3-1 שקובע ע"י לאמפרד, למערך שלושת הבלמים, מערך 3-4-3. למען האמת, טוכל לא מזוהה עם שיטת מערך שלושת הבלמים ולמעשה זו לא הייתה כוונתו.
את משחק הבכורה שלו כמאמן צ'לסי הוא ערך מול וולבס, וכפתרון למהירות האדירה שיש ל"זאבים" בחלק הקדמי, הוא החליט לבצע שינוי מערך. המשחק נגמר ב-0:0, אך צ'לסי שלטה באופן מוחלט במשחק וגם מנעה בצורה הרמטית מאדאמה טראורה ומפדרו נטו, חלוצי וולבס, להגיע לשער. בהמשך, טוכל צבר ארבעה ניצחונות רצופים כשהוא עולה במערך 3-4-3, והעלה את צ'לסי בחזרה למקום הרביעי ולהשגת הכרטיס לצ'מפיונס. מאז מינוי טוכל והמעבר למערך החדש, צ'לסי ספגה 5 שערים בלבד ב־15 משחקים, נתון מדהים.
מי שגילה את עצמו מחדש, ועזר לנו לגלות אותו שוב, הוא אנגולו קאנטה; הקשר שמצטיין בחילוצי כדור, בכלל במהותו מוגדר כקשר 50-50, מגיע לידי ביטוי במערך החדש של טוכל, כשעם שלושה בלמים מאחוריו, הוא מקבל חופש לעלות קדימה ולסכן את שער היריב. צמד המגנים תומך באגפים ועולים "קוסט-טו-קוסט" מההגנה אל רחבת היריב, ממש חורכים את הדשא ויוצרים התקפות מתפרצות קטלניות.
העלייה של צמד המגנים קדימה אל רחבת היריב, נותנת חופש פעולה לשלישיית ההתקפה לשחק קרוב יותר לשער, אנחנו רואים אותם מחליפים מקומות כל הזמן, זריזים, חכמים ומהירים. האברץ', ורנר, פוליסיץ', מאונט, כל הרביעייה הזאת הם העתיד של צ'לסי. עדיין לא מלוטשים, עדיין לא מסוגלים לעמוד באינטנסיביות של לוח המשחקים, אך הם כאן בשביל להישאר בשנים הקרובות ולעשות צרות לכל יריבה.
צ'לסי ביטלה לחלוטין את ריאל מדריד בשני המשחקים ביניהן, שחשפו באופן מעשי את ההבדל בין הכדורגל המודרני שעבר שינויים גדולים בשנים האחרונות, לבין הכדורגל הישן והאיטי יותר. ריאל שיחקה 4-3-3 שבלוני, חסר מעוף, חסר תנועה, עם קישור מעובה ששלט בכדור ועם חלוץ בודד שאומנם נמצא בשיא כושרו, אך מוקף בשלושה בלמים. צ'לסי שיחקה ב3-4-3 יעיל ומהיר, עם לחץ גבוה במרכז השדה ושיחררה פעם אחר פעם כדורים לשלישיית ההתקפה שרצה כל פעם עם הפנים קדימה לשער, ועם קצת יותר ריכוז, היו נרשמים עוד כמה גולים לזכות צ'לסי כשהחמצות מסמרות שיער נרשמו לחובתו של טימו ורנר.
בשנת 2012, פרננדו טורס, שנרכש תמורת סכום גבוה מליברפול לצ'לסי, היה מושא לעג בקרב עולם הכדורגל, בעקבות התמורה הדלה לקבוצה בכיבוש שערים לעומת המחיר הגדול. טימו ורנר לא רחוק ממנו, הוא נרכש תמורת 60 מיליון אירו וכבש מספר חד-ספרתי של שערים העונה, אך הוא אחראי לרגע החשוב ביותר של צ'לסי שהעלה אותה לגמר. לא ברור מה גרם להתרסקות של החלוץ, שרק בעונה שעברה כבש 28 שערים במדי לייפציג. הוא מקבל דקות, מקבל אמון מטוכל, מגיע למצבים אך לא שם את הכדור ברשת. ורנר נתפס בעיני צ'לסי כפרויקט ולמרות יכולת התרומה הדלה שלו, אין ספק שהוא יהיה חלק חשוב בשלד של הקבוצה בשנים הקרובות.
כרגע, צ'לסי היא הקבוצה החמה של אירופה בחודשים האחרונים, ומשחק אחד בלבד מפריד בינה לבין זכייה בליגת האלופות כנגד כל הציפיות. מנצ'סטר סיטי היא יריבה לא פחות מאומנת ועיקשת מצ'לסי, וזה לא יהיה קייטנה עבור ורנר וחבריו כמו במשחק מול ריאל. צפוי לנו קרב טקטי משובח בקצב איטי יותר, בין שתי קבוצות שכל-כך רוצות לקחת את התואר הנחשק.
טוכל מצא את הנוסחה המנצחת עבור צ'לסי ואיתו היא עולה על הגל, ונשאר לקבוצה רק עוד 90 דקות בשביל להביא את התואר החשוב ביותר בכדורגל האירופי. הקרדיט להצלחת הקבוצה העונה משויך בעיקר למשחק ההגנה שלה ולאנגולו קאנטה אחד. סימן שאלה גדול מרחף מעל הקבוצה, האם צורת המשחק שלה וההסתמכות על הגנה כמעט בלתי חדירה, יכולים גם להוביל להצלחה במסגרת המקומית ולזכייה בפרמייר־ליג? בהתחשב באינטנסיביות של הליגה הטובה בעולם, זה בכלל לא בטוח.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.