הרבה מים עברו בנהר מאז שמגפת הקורונה פרצה לעולם אי שם בשלהי 2019. המגפה הקשה הספיקה להתפשט ברחבי כל העולם, גבתה קורבנות רבים והשפיעה רבות על החיים על פני כדור הארץ. גם על תחום הספורט השפעות הנגיף לא פסחו, כאשר מפעלים רבים בענפים שונים נקטעו בטרם עת ולא הסתיימו כמתוכנן.
יתרה מכך, במשך תקופה לא מבוטלת, כמעט כל ליגות הכדורגל מסביב לעולם הקפיאו את משחקיהן כצעד מנע מפני התפשטות הנגיף.
2 צפייה בגלריה
באיירן מינכן מניפה את הגביע
באיירן מינכן מניפה את הגביע
איזו חוויה. באיירן מינכן מניפה את הגביע
(צילום: EPA)
אחת מליגות אלה היא כמובן ליגת האלופות. בחודש מארס האחרון, בשיאו של שלב שמינית הגמר, התקבלה החלטה לפיה הליגה הטובה בעולם תפסיק את פעילותה באופן מיידי, כשברקע עלתה האפשרות כי לא תחודש, ולראשונה מאז הקמתה לא תוכרז זוכה במפעל. הימים עברו חלפו ובסופו של יום, כאשר נרשמה האטה בקצב התפשטות הנגיף, הוחלט על המשך המשחקים ועל סיום ספורטיבי לתחרות, כאשר הדבר ייעשה במתכונת מעט שונה מזו בה נערך המפעל מדי שנה.
בהתאם לפורמט החדש, נקבע כי משחקי ההכרעה של העונה יתקיימו בחודש אוגוסט הנוכחי, לאחר סיומן של הליגות המקומיות ברחבי אירופה. כמו כן, הוחלט שבניגוד לשנים עברו, השלבים המאוחרים של המפעל יוכרעו במשחק אחד באצטדיון ניטרלי ולא באמצעות שני משחקים, בית וחוץ. באופן צפוי לאורח התקופה הוכרז כי המשחקים ייערכו ללא כל קהל אוהדים, ועל מנת לספק לשחקנים מעט זמן להתרענן לקראת העונה הבאה, לוח המשחקים נדחס לפרק זמן של שבועיים, כאשר בכל עונה שלבי ההכרעה שבין רבע הגמר לגמר נפרסים על פני למעלה מחודשיים.
הרבה גבות הורמו והרבה ספקות התעוררו באשר להחלטה נועזת זו של ראשי המפעל, כאשר היו מי שטענו שההתעקשות לסיים את העונה האירופית היא מיותרת וחסרת אחריות. עם זאת, היום, רגע לאחר חתימת המפעל, ניתן לומר בפה מלא כי ליגת האלופות בעיקר הרוויחה מכל עניין הקורונה.
מאז חודשו משחקי המפעל לפני כשבועיים ועד סיום הגמר, אנו אוהדי הכדורגל זכינו לחזות בלא מעט רגעי דרמה, רגעים סוערים, מרגשים, מטלטלים ועוצרים נשימה. כל זאת תוך שבועיים בלבד.
2 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
הוא ממש לא ירצה לזכור את עונת הקורונה. לאו מסי
(צילום: רויטרס)
העובדה שמשחקים הוכרעו על ידי התמודדות בודדת הוסיפה חיים לתחרות והיוותה מבוא להפתעות כאשר בכל יום נתון ובכל משחק מחדש, שתי הקבוצות עלו על הדשא ראש בראש כשהן נמצאות בסכנת הדחה. על אחת כמה וכמה לאור העובדה שהשנה העפילו לשלבים המאוחרים לא מעט קבוצות אפורות. קשה להאמין שהיה נוצר עניין וביקוש רב למפגש כפול בין ליון למנצ'סטר סיטי, בין לייפציג לבין אתלטיקו מדריד, בין ליון לבאיירן מינכן ובין אטאלנטה לפ.ס.ז'. עם זאת, השיטה החדשה הפיחה רוח חיים בהתמודדויות אלה, כשמצד אחד התאפשר לליון לחולל סנסציה ולהדיח את סגנית אלופת אנגליה, ומצד שני נחסך מאיתנו לצפות במשחקים שהיו נערכים לפרוטוקול בלבד בגומלין חצי הגמר.
כמובן, בשנים האחרונות צפינו בלא מעט מהפכים היסטוריים והפתעות אדירות שארעו במשחקי הגומלין, ואולם נראה כי במקרים אלה קיום משחק שני היה חסר טעם לחלוטין. כמו כן, לא ניתן להתעלם מחסרונו של הקהל. גם עבור הצופה הממוצע שרואה את המשחק מהטלוויזיה בבית מדובר בחיסרון של ממש, שכן קהל האוהדים מוסיף צבע לאצטדיון ויוצר אווירת מלחמה בכל משחק. עם זאת, בחוויה הכוללת אין ספק שיתרונותיו של הפורמט החדש עולים על חסרונותיו.
העובדה שכמעט בכל יום נערך משחק הוסיפה נופך נוסף למפעל ועניין רב יותר סביבו. הדינמיקה סביב המשחקים הזכירה לכולנו אווירת מונדיאל ורצף המשחקים יצר את הציפייה וטיפח את הסקרנות להמשיך לעקוב ולראות כיצד יסתיים המשחק הבא. כמו במונדיאל, הפן המנטלי והרגשי תפס משקל רב יותר בקרב השחקנים ובקרב האוהדים, ועניין זה הפך את המשחקים להרבה יותר פיקנטיים ועוצמתיים. כולם היו מרוכזים במפעל האירופי בלבד ולא נמצאו בסביבה ליגות מקומיות שיסיחו את הדעת מהבמה הגדולה ביותר ביבשת.
בנוסף, בדומה למונדיאל, גם במקרה זה צפינו במסי מנסה להוביל קבוצה חלשה לניצחון בניגוד לכל הסיכויים, ראינו את הקבוצה הגרמנית הבכירה מביסה ללא רחמים מועדון עם מורשת והיסטוריה מפוארת, וכן נוכחנו פעם נוספת לדעת שכדורגל משחקים 90 דקות ובסוף הגרמנים מנצחים.
כך, עונה שכבר איבדה כל עניין ומשמעות חזרה לחיים בן רגע והצליחה למשוך אחריה אנשים מכל קצוות העולם בניגוד לכל הציפיות. אנו מלאים תקווה שמשבר הקורונה ייפתר במהרה, שיימצא חיסון לנגיף ושכולנו נוכל לחזור לקיים את שגרת חיינו היומיומית. עם זאת, ייתכן שדווקא מנקודת השפל הזו תצמח הזדמנות לשינוי מרענן בחוקי המפעל. מי יודע, אולי ראשי המפעל יבינו שיש בידם פורמט לא רע וישכילו לאמץ ולשמר אותו בשנים הבאות? לנו נותר רק לקוות.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.