מאות טילים שהגיעו מכיוון עזה נפלו על ישראל בימים האחרונים, והבלגן בערים מעורבות של ערבים ויהודים חוגג. מעכו, דרך לוד ועד ירושלים – נכון לעכשיו לא נראה שיש פתרון באופק ואנחנו בדרך למערכה לא פשוטה.
מלבד ההתמודדות עם המצב הביטחוני וההסלמה, הישיבה המלחיצה והמטרידה במרחבים המוגנים תחת איום מתמיד והרצון לשוב לשגרה ולשקט, מתחולל לו מאבק אינטנסיבי על הצגת האמת בשטח וההסברה הישראלית ברשתות החברתיות.
6 צפייה בגלריה
קיירי ארווינג, מנור סולומון
קיירי ארווינג, מנור סולומון
קיירי ארווינג ומנור סולומון
(צילומים: AFP, עוז מועלם)

כששייח' ג'ראח מגיעה ל־NBA

מצד אחד עומדים כוכבים גדולים בקנה מידה עולמי שבעיקר מצייצים נגד ישראל ומעלים פוסטים גנריים באינסטגרם דוגמת "שחררו את פלסטין" או "הצילו את שייח' ג'ראח" וניזונים בעיקר מהדיווחים בתקשורת הזרה, ומהצד השני הספורטאים הישראלים שעובדים קשה מאוד כדי להסביר את המציאות בישראל. נכון, זה לא רק עולם הספורט שנרתם לעניין, אך בניגוד אולי לעבר – אז חלקם חששו להביע את דעתם – נדמה שהפעם הסיפור קצת שונה.
זה די מבאס שכמה מהספורטאים הנערצים בעולם פתאום פונים נגד ישראל, בטח כשאין להם באמת מושג מה קורה כאן. רובם כמובן מוסלמים דוגמת סאדיו מאנה, ריאד מחרז, אשרף חכימי או פרנק ריברי, וגם חביב נורמגומדוב, לוחם ה־UFC האגדי, לו יותר מ־28 מיליון עוקבים, שהעלה תמונה עם הכיתוב: "אתה לא צריך להיות מוסלמי כדי לתמוך בעזה, אתה רק צריך להיות בן אנוש". אבל לא רק מוסלמים הביעו תמיכה בפלסטינים.
6 צפייה בגלריה
הפוסט של סאדיו מאנה
הפוסט של סאדיו מאנה
הפוסט של סאדיו מאנה
(צילום מסך מתוך חשבון האינסטגרם של סאדיו מאנה)
כוכב פורטלנד טרייל בלייזרס ואחד השחקנים הטובים ב־NBA, דמיאן לילארד, ביקש "להציל את שייח' ג'ראח", ואף צירף צילום מסך של אפשרות לתרום למאבק. קיירי ארווינג, אחד שכישורי הכדורסל שלו הם ביחס הפוך לדברים שהוא אומר או עושה מחוץ לפרקט, המשיך באותו קו.
זוכרים את ענייני "כדור הארץ שטוח"? הפעם הוא העלה שני סטוריז: "הכוחות הישראליים יורים על מתפללים פלסטינים במסגד אל־אקצא", טען גארד ברוקלין נטס באחד מהם, ובשני נכתב: "הביעו סולידריות עם פלסטין. שידור חי עם לוחם חופש פלסטיני" – טקסט שהגיע מפוסט של לינדה סרסור, פעילה פוליטית אמריקאית־מוסלמית שנחשבת לתומכת אדוקה של תנועת ה־BDS.
6 צפייה בגלריה
הסטורי שהעלה קיירי ארווינג מהלחימה בעזה
הסטורי שהעלה קיירי ארווינג מהלחימה בעזה
הסטורי שהעלה קיירי ארווינג מהלחימה בעזה
(צילום מסך מתוך חשבון האינסטגרם של קיירי ארווינג)

"המחווה" של סלטיק ופנרבחצ'ה

השיא נרשם שלשום, כשפנרבחצ'ה עלתה לחימום לקראת המשחק שלה מול סיבאספור (2:1) עם חולצות שעליהן הכיתוב "לשחרר את פלסטין" באנגלית ובטורקית. ארגון האוהדים "הבריגדה הירוקה", קומץ קיצוני של אוהדי סלטיק, תלה אתמול עשרות דגלי פלסטין ושלטי תמיכה באצטדיון של הקבוצה, שהתנערה מהמהלך והתנצלה באופן מיידי.
במקביל, הנציגים הבכירים שלנו בחו"ל החליטו להראות את הצד השני של הסכסוך, ואותם שגרירים, כמו שאנחנו נוהגים לקרוא ללגיונרים, החלו לעבוד קשה – ופשוט להיות שגרירים.
6 צפייה בגלריה
שחקני פנרבחצ'ה עלו עם חולצות תמיכה בפלסטין
שחקני פנרבחצ'ה עלו עם חולצות תמיכה בפלסטין
שחקני פנרבחצ'ה עלו עם חולצות תמיכה בפלסטין
(צילום מסך מתוך חשבון האינסטגרם הרשמי של פנרבחצ'ה)
מנור סולומון התגייס עם שלל פוסטים ("אני תומך בזכות של ישראל להגן על עצמה") וביקש בסרטון קצר "לעצור את הטילים". עומרי כספי, עכשיו שחקן מכבי ת"א, אבל עדיין שם מוכר בכדורסל העולמי לאחר עשור ב־NBA, שיתף את רבע מיליון עוקביו בחוויות מתוך הממ"ד ובווידיאו של היירוטים מעל ביתו: "באיזו מציאות זה בסדר? טירוף מוחלט".
גם פורוורד וושינגטון דני אבדיה, שגמר את העונה בשל פציעה ברגלו, המשיך באותו קו והעלה סטורי עם הכיתוב: "יותר מ־300 רקטות נורו על ישראל ביממה (מאז נורו עוד כמה מאות). זו המציאות שאיתה מתמודדים בארץ".
6 צפייה בגלריה
הפוסט של דני אבדיה על המצב
הפוסט של דני אבדיה על המצב
הפוסט של דני אבדיה על המצב
(מתוך האינסטגרם של דני אבדיה)

"לא יכול להיות שאנחנו מפחדים לצאת מהבית"

ערן זהבי, שבימים האחרונים בכלל היה טרוד בשוד האלים שעברה משפחתו, הביע הזדהות: "ליבי עם תושבי הדרום וחיילי צה"ל, תהיו חזקים. כולנו מאחוריכם". עם זאת, ארבעה מחבריו באיינדהובן התייצבו לצד הפלסטינים, וזה כשכבר היום (15:30) הוא עשוי לשתף איתם פעולה במשחק הקריטי מול זוולה בקרב על המקום השני שמוביל למוקדמות ליגת האלופות.
עוד לפני כן, מונס דאבור, בפוסט שעשה לא מעט רעש כבר בסוף השבוע, התבטא באינסטגרם בנושא המהומות בהר הבית: "אלוהים רואה את מעשי העושקים". ההתאחדות ממש לא אהבה את ההתבטאות הפוליטית של שחקן הנבחרת וביקרה אותה.
6 צפייה בגלריה
אחד הפוסטים של זהבי בעקבות הלחימה בעזה
אחד הפוסטים של זהבי בעקבות הלחימה בעזה
אחד הפוסטים של זהבי בעקבות הלחימה בעזה
(צילום מסך מתוך חשבון האינסטגרם של ערן זהבי)
באופן טבעי, גם השחקנים בישראל הביעו את דעתם באופן נחרץ. "לא יכול להיות שיהודי יפחד להסתובב במדינה שלו, לא יכול להיות שאנחנו תחת מתקפה, לא יכול להיות שאנחנו מפחדים לצאת מהבית", צייץ כוכב מכבי ת"א יונתן כהן, ואף טען שלא ייקח חלק בחצי גמר הגביע, שנדחה לבסוף.
איתי שכטר היה תקיף יותר וכתב: "עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה, זכותנו להגן על מולדתנו. מחזק את חיילי צה"ל, הצבא המוסרי בעולם, על עמידה אל מול רשע החמאס".