לפני יותר משנתיים כבש שלומי ארבייטמן, אז במדי הפועל רעננה, צמד מול בני סכנין.
מאזן השערים שלו בליגת העל עלה ל-100, ונראה היה שהסקורר חוזר למסלול הכיבושים. היום, בגיל 35, מתברר שהיו אלה שעריו האחרונים בליגת העל. "עשיתי טעות ענקית", מתוודה החלוץ. "מצאתי את עצמי בליגה נמוכה וזה פגע בי מאוד. אם הייתי מחכה בסבלנות, אין לי ספק שהייתי מוצא קבוצה בליגת העל ומשחק שם עד היום".
8 צפייה בגלריה
שלומי ארבייטמן
שלומי ארבייטמן
ארבייטמן במודיעין. "עשיתי טעות ענקית"
(צילום: ראובן שוורץ)
בית"ר ירושלים, הפועל פתח תקווה, מכבי חיפה, הפועל תל אביב, הפועל באר־שבע, הפועל חיפה, מכבי פתח תקווה ורעננה בליגה הבכירה בישראל, גנט, ווסטרלו ומונס בבלגיה, ועשר הופעות בנבחרת ישראל - אלה התחנות שעבר מי שיפתח את העונה הקרובה במדי עירוני מודיעין מליגה ב', שם ישמש גם בתפקיד מקצועי במחלקת הנוער.

"חסרים היום חלוצים כמוני"

ב-2018 החלו הנדודים בחצר האחורית של הענף. הוא חתם בשמשון כפר־קאסם ובהפועל אדומים אשדוד מליגה א', עבד כמה חודשים במועדון שבו גדל - בית"ר טוברוק, ובעונה שעברה לא שיחק כלל. עד שבא הטלפון ממודיעין. "המנכ"ל, אלי סבח, ביקש שניפגש", מספר ארבייטמן. "ישבנו בבית קפה עם עוד חברי הנהלה.
8 צפייה בגלריה
( נתונים: ירון משעל)

"פגשתי אנשים חמים, טובים וישרים, שרוצים להעניק לעיר משהו חדש. כמה ימים אחר כך הגיע הטלפון מאלי כהן, השריף, שמונה שם למנג'ר. אמרתי לו ישר שאני מסכים. חזרה לי שמחת החיים, ואחזיר להם על זה בגדול".
- עד כדי כך?
"לגמרי. שנה וחודשיים בלי כדורגל לא היו קלים. אלי נתן לי סוג של ביטחון שאפשר להרים את המקום לגבהים, ואולי מפה לחזור לבמה המרכזית".
8 צפייה בגלריה
שלומי ארבייטמן
שלומי ארבייטמן
"לא היה קל שנתיים בלי כדורגל". ארבייטמן
(צילום: ראובן שוורץ)
- מה הוא אמר לך?
"השיחה הייתה סוג של דז'ה־וו. רגע מרגש שהחזיר אותי לגיל 17 וחצי, כשאלי סימן אותי והביא אותי לבית"ר ירושלים. אמרנו שהגיע הזמן לחזור ולעשות דברים יפים ביחד".
- מה עבר עליך בשנים האחרונות?
"לשבת בבית ולראות בטלוויזיה את כל האנשים שלא מזמן הייתי חלק מהם, זה שובר. היו רגעים שלא הייתי מסוגל יותר, ופשוט כיביתי באמצע המשחק. השתדלתי לא לקרוא בעיתון או באינטרנט כי זה עשה לי לא טוב. ידעתי שמקומי שם".
8 צפייה בגלריה
שלומי ארבייטמן
שלומי ארבייטמן
"לא הייתי מסוגל לצפות בטלוויזיה". ארבייטמן
(צילום: ראובן שוורץ)
- אז למה לא קיבלת פניות?
"יש לי מקום בליגת העל. כבשתי מאה גולים וזה אומר הכל. מאז שאני לא שם, כמעט שלוש שנים, אף שחקן לא הגיע להישג שלי. זה אומר שחסרים חלוצים כמוני. עוצרים אותי אנשים בכל מקום ואומרים לי שמקומי בליגת העל".

"בכר לא היה אמיתי איתי"

- למי מהבעלים היית ממליץ לפנות אליך?
"לכולם. לא מתבייש להגיד את זה. אני יכול לשחק היום בכל קבוצה. כל הבעלים יודעים מי זה שלומי ארבייטמן. לא שכחתי להבקיע. מי שייקח אותי ירוויח שחקן ובן אדם, על הדשא ומחוצה לו. מי שחושש שאדרוש שכר גבוה, שיסיר דאגה מליבו".
8 צפייה בגלריה
ארבייטמן במדי הפועל חיפה
ארבייטמן במדי הפועל חיפה
ארבייטמן במדי הפועל חיפה
(צילום: ראובן שוורץ)
- מי שמחליט על הסגל הוא לרוב המאמן.
"מאמנים בליגת העל פוחדים לקחת שחקן שנחשב כביכול לסוס מת, כי אם המהלך לא יצליח הם ישלמו את המחיר וילכו הביתה".
- הנפילה החלה מאז שעזבת את באר שבע.
"יכול להיות. יש בי כעס כלפי ברק בכר. הוא לא היה מספיק אמיתי איתי. פתחתי את העונה טוב, עבדתי קשה, אבל נפצעתי לפני הליגה האירופית והיה לי קשה לחזור. יום לפני סיום חלון ההעברות שמעתי, לא ממנו או מהמועדון, שנוחת חלוץ. עברתי להפועל חיפה".
8 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ארבייטמן כועס עליו. ברק בכר
(צילום: הרצל יוסף)
- יכול להיות שתשמע ממנו שוב?
"יש לי מקום גם בסגל שלו. אני מסוגל להתמודד עם כל שחקן במכבי חיפה, וגם לשבת על הספסל ולחכות להזדמנות שלי".
- בוא נהיה מציאותיים, אתה בן 35.
"שחקנים בני 40 מככבים בספרד, אז שאנשים לא יבלבלו את השכל".
- אתה נשמע כועס.
"כי הגיע הזמן שיכבדו פה. הלו, לא שכחתי לשחק כדורגל. אני בטוח שיוסי בניון לא רצה לפרוש, אבל הדיבורים וההתנהלות סביבו אילצו אותו. די מספיק, בכל גיל אפשר לרוץ".
8 צפייה בגלריה
אריץ אדוריס חוגג
אריץ אדוריס חוגג
אריץ אדוריס. ארבייטמן מקנא בוותיקים של ספרד
(צילום: EPA)
- ומה אתה עושה בשביל זה?
"הרבה, ויותר מזה. בשנה שלא שיחקתי עשיתי הרבה אימונים אישיים, כולל עם מאמן חלוצים פרטי".
- בן־חיים, רפאלוב, כיאל, שכטר, ראדי. מה השמות האלה עושים לך?
"מחדדים לי עוד יותר את הכעס על הטעות שירדתי לליגה א'. אני מפרגן להם בגדול אבל מודה שבאיזשהו מקום גם מקנא בהם. זה צובט לדעת ששחקן כמוני, מלך שערים, ליגת אלופות עם מכבי חיפה, חו"ל וקריירה מפוארת, מסתכל עליהם מהצד".
- רגעי משבר?
"היו לא מעט. בעיקר כששמעתי שמדברים על שחקני התקפה ואמרתי לעצמי: למה אני לא שם? זה דוקר בלב. בהגדרה ספורטיבית הרגשתי כמו מת מהלך. אני לא מתבייש לספר שלפעמים גם זלגו לי דמעות מהעיניים".
8 צפייה בגלריה
שלומי ארבייטמן
שלומי ארבייטמן
"היו לא מעט רגעי משבר". ארבייטמן
(צילום: ראובן שוורץ)

"הוצפתי בהצעות לפרסומות"

- ומה מהבחינה הכלכלית?
"לא פשוט להיות פתאום בלי עבודה. לא חתמתי על דמי אבטלה, רמת החיים שהורגלתי אליה ירדה ונאלצתי להשתמש בחסכונות. למזלי, אני לא בזבזן גדול. הקורונה דווקא באה לי טוב. זה קצת יישר לי קו עם כולם".
- החלום לפרוש בקבוצה גדולה נגוז?
"חשבתי שאפרוש בטקס מכובד כיאה לקריירה שלי, ויש בי עדיין טיפת אמונה שזה יקרה. לפעמים בלילות אני מפנטז על זה ונכנס לצמרמורות".
- מה שבטוח, לצד הכיבושים יזכרו לך את הראיון המגומגם שהענקת באנגלית בבלגיה.
"הייתי דמות מרכזית ומעניינת, כי אחרת לא היו מדברים על זה כל כך הרבה. זה מינף אותי והפך אותי לדמות עוד יותר מוכרת. קיבלתי הצעות לפרסומות בסכומים גבוהים. הראיון הזה נחשב להרבה יותר מהמשפט שזוכרים לאווירון - 'אירופה או ספרד'. לא מצטער עליו. להפך, הייתי עושה אותו עוד פעם".
- תהיה מאמן בהמשך?
"כן. יש לי תעודת מאמן. עברתי הרבה מאמנים ומכל אחד אקח משהו. מה שבטוח, אם היום הייתי מאמן, הייתי לוקח את ארבייטמן לחודש ניסיון".