ביברס נאתכו הוא עוף החול של נבחרת ישראל. לקראת כל קמפיין וגם במהלכו קיימת תחושה שהגיע לקו הסיום שלו במדים הלאומיים, אבל בסופו של דבר הקפטן תמיד חוזר לעניינים ומקבל מקום בהרכב. כך יהיה גם הערב (19:00), בפתיחת הקמפיין השמיני שלו בכחול-לבן, במשחק בבלומפילד נגד דנמרק במוקדמות מונדיאל 2022.
מתוך הנחה הגיונית שלישראל אין סיכוי להיות אחת מ-13 הנבחרות האירופיות שישחקו בקטאר בשנה הבאה, החלו עם סיום קמפיין ליגת האומות לבחון בנבחרת אסטרטגיה של הצערת הסגל באופן הדרגתי לקראת המשימות הבאות. המשמעות הייתה בין היתר לוותר על דור השחקנים הוותיקים בני ה-33, אבל בזמן שלערן זהבי ולאיתן טיבי עדיין אין תחליף ראוי, וילי רוטנשטיינר בחן אפשרות להשאיר את נאתכו מחוץ לסגל. הוא אפילו בירר לגבי החזרת סרט הקפטן לזהבי, אבל בהתאחדות הטילו וטו על המהלך. זה קרה במהלך פגרת החורף בת החודשיים בסרביה, אלא שבתשעת המשחקים מאז שנאתכו חזר מהכפור, הוא כבש חמישה שערים במדי פרטיזן בלגרד – מה שהוליד את הזימון לסגל ואף את המקום בהרכב הערב.
3 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
עוף החול של הנבחרת. נאתכו
(צילום: ראובן שוורץ)
העיסוק בשאלת הקרדיט המתמשך לנאתכו לגיטימי, אבל חשוב להזכיר את הרזומה שלו: 11 שנה בחו"ל, אלוף רוסיה עם צסק"א מוסקבה וסגן ביוון ובסרביה, שחקן העונה בליגה הרוסית, הופעות אדירות בליגת האלופות ושיא הופעות של לגיונר ישראלי עם 422 משחקים באירופה.

הביקורת ותעצומות הנפש

המועמד המוביל לתפוס את מקומו של נאתכו בהרכב היה קשר מכבי ת"א אייל גולסה, שנמצא בכושר מצוין, אבל הוא מגיע אחרי עומס משחקים גדול, ולמעשה עוד לפני התכנסות הנבחרת היה ברור שהמאמן הלאומי יפתח עם נאתכו. מעבר לכך, רוטנשטיינר לא גמיש בזימונים, בהרכב ובשיטה, ושומר אמונים לשחקני הסגל הקבועים, גם אם לפעמים הם לא מרבים לשחק בקבוצות בחו"ל.
נאתכו משחק בעמדת הקשר האחורי, לא אחד ממחלצי הכדורים הגדולים בשלב הזה של הקריירה, עם יתרון בהנעת כדור, אבל מאחוריו יש שלושה בלמים שאמורים לחפות עליו, והוא מועדף כרגע לא רק על פני גולסה אלא גם על נטע לביא, שבמשחקים שנכנס כמחליף הצליח להוביל לשינוי, כמו במהפך בסלובקיה.
3 צפייה בגלריה
נאתכו ורוטנשטיינר
נאתכו ורוטנשטיינר
נאתכו עם רוטנשטיינר
(צילום: ראובן שוורץ)
נאתכו דיבר על הצערת הנבחרת בסיום הקמפיין הקודם: "כבר כמה שנים טובות שמפרישים אותי מהנבחרת. אני מסוג השחקנים שעושים את השחקנים סביבי לטובים יותר, אני יודע במה אני טוב, אני לא אקח כדור ואעשה דריבלים. מפליא אותי ששחקני עבר, שהיו בנבחרת ויודעים איך זה, מדברים על הצערת הנבחרת. אי-אפשר לשים עכשיו 20 שחקנים בני 21 ולהגיד אנחנו מצעירים את הנבחרת ורצים קדימה. הם צריכים ללמוד משחקנים, לראות איך הם מתנהלים. צריך להיות שילוב. אמרתי למנור סולומון אחרי צ'כיה, 'יהיה לך מזל כל עוד אני וזהבי פה, כי אנחנו סופגים את כל האש. ברגע שאנחנו נלך, כל האש תהיה עליך ויהיה לך הרבה יותר קשה'".
אוהדי פרטיזן, שהתאהבו בנאתכו, מכנים אותו "טאטקו" (אבא בסרבית) כי הם רואים בו המבוגר האחראי, וגם רוטנשטיינר הולך על הקו הזה. כל זימון של נאתכו לנבחרת בשנים האחרונות מצריך ממנו תעצומות נפש, שספק אם שחקן עם אופי חלש יותר היה מצליח לגייס. כשנבחרת ישראל מפסידה האשמה מופנית אליו אוטומטית, המאמנים הלאומיים סופגים ביקורת על הזימון והקרדיט שהם נותנים לו בגלל הרצון לראות פרצופים חדשים, ולכל זה צריך להוסיף את השיח הציבורי על הקפטן שלא שר את ההמנון. אבל נאתכו יודע בכל פעם לשים בצד את ההמולה מסביב, להתעלם מהמנטרות הקבועות ולנסות להציג משחקים טובים.

מאמן על המגרש

המשחק הערב יהיה ה-74 של נאתכו בנבחרת, שבמדיה כבש רק שני שערים, וברור שגרף הקריירה שלו החליף כיוון ושהרגליים כבדות יותר – אבל עדיין מדובר בשחקן שנמצא באחת משתי עונות השיא הסטטיסטיות שלו, שיש לו את הניסיון ולא חושש לעמוד מול הכוכבים הדנים שירוצו הערב על הדשא בבלומפילד, ובעיקר את הסמכות בחדר ההלבשה, שאותו הוא מוביל בדרך השקטה שלו.
המנהיגות של נאתכו נותרה הסעיף המשמעותי ביותר בכרטיס הביקור שלו, יחד עם הבנת משחק כמו של מאמן על המגרש. הוא אמנם לא קפטן דומיננטי כמו טל בנין או ניר קלינגר, אבל דווקא בשקט הנפשי ובהכוונה הרגועה של השחקנים סביבו הוא יצר לעצמו מעמד של מנהיג, שהעניק לו את סרט הקפטן גם בקאזאן, צסק"א ופרטיזן. בסרביה כבר יש לו תשעה שערי ליגה, הכי הרבה מאז ה-12 שלו לפני שש שנים בצסק"א, ועוד חמישה בישולים. בארבעת המשחקים האחרונים כבש נאתכו שלושה שערים, שניים בליגה ועוד אחד בגביע.
3 צפייה בגלריה
נאתכו חוגג
נאתכו חוגג
בסרביה הוא מככב
(צילום: רויטרס)
רגע לפני ההמראה לישראל פגש נאתכו כוכב ענק של פרטיזן, כדורסלן העבר ולאדה דיבאץ ששיחק עד גיל 37 בלוס-אנג'לס, ואולי הוא יקבל ממנו השראה לקראת פתיחת הקמפיין הרביעי שלו כקפטן הנבחרת. אתמול הוא אמר: "שום דבר לא מפריע לי, כי דיברתי עם המאמן עוד לפני שהחלו כל הלחשושים. אם לא הייתי חושב שאני יכול לתרום, לא הייתי פה. בישראל מגזימים בעניין הגיל".