עשרות הטניסאים שהגיעו לקראת אליפות אוסטרליה הפתוחה שתיפתח הלילה במלבורן חוו רכבת הרים בחודש האחרון, וזה היה מעין תקדים אפשרי לאירועי הספורט הגדולים שצפויים להתקיים השנה תחת הקורונה, ובראשם אולימפיאדת טוקיו בקיץ.
הטלטלה האוסטרלית כללה בידודים ללא אימונים, אפליה בין כוכבים לבין יתר הטניסאים, הפגנות של מקומיים נגד כניסה למדינה שהשמיים שלה סגורים בפני זרים וביטול טורנירי הכנה – וזה רק חלק מרשימה ארוכה שיכולה להוביל להשלכות שונות על הספורטאים, שחלקם כבר מותשים עוד לפני החבטה הראשונה. באיחור של שלושה שבועות מהמועד המקורי ייפתח הלילה סוף־סוף הגראנד־סלאם הראשון בעידן הקורונה שיאפשר כניסת קהל, אבל לא כך דמיינו המארגנים את הטורניר יוצא לדרך.
6 צפייה בגלריה
(איור: ליאו אטלמן)

העצבים

שבועיים בחדר מלון
התוכנית המקורית הייתה כי הטניסאים שינחתו במדינה ייכנסו לבידוד של שבועיים, אך יתאפשר להם לצאת לחמש שעות אימונים יומיות. בפועל הכל השתבש: מאומתים בשלוש טיסות שהגיעו מדובאי ומלוס־אנג'לס גרמו לבידוד נוקשה של 72 טניסאים שהיו איתם במטוסים.
לטניסאים המבודדים לא הותר לצאת מהחדר במלון, גם לא לאימונים, ואלו היו 14 ימים בתוך מה שהוגדר על ידי חלק מהם "כלא עם wi-fi". הזמן הרב הפנוי והשעמום הובילו גם למקרים משעשעים עד הזויים: טניסאים העלו לרשתות החברתיות שלטים שעליהם נכתב "אנחנו צריכים אימונים" וסרטונים שבהם התאמנו בחבטות על קיר חדר המלון ושיתפו את העוקבים בעכבר שמסתובב בחדר.
6 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ' בבית המלון במלבורן
נובאק ג'וקוביץ' בבית המלון במלבורן
קיבל תנאים משופרים. נובאק ג'וקוביץ' בבית המלון
(צילום: AFP)
באופן טבעי, נוצרה אפליה בהכנות בין הטניסאים בבידוד הנוקשה לבין אלו שלא נחשפו למאומתים והורשו להתאמן. גלי הביקורת היו בעיקר על הפער בין התנאים שקיבלו המדורגים הבכירים, ביניהם נובאק ג'וקוביץ', רפאל נדאל, דומיניק תים, סרינה וויליאמס ונאומי אוסקה, לבין כל השאר. הכוכבים שוכנו בתנאים מצוינים באדלייד יחד עם צוותי האימון שלהם וזכו להכנה טובה יותר, עד כדי כך שאוסקה התבקשה להסיר מהרשתות החברתיות תיעודים שבהם היא מתאמנת בחופשיות עם הצוות שלה.
פוטינטסבה מתעדת את העכבר במרפסת שלה בחדר
ככה פוטינטסבה מתכוננת לגראנד סלאם
בזמן שהטניסאים "הרגילים" התלוננו על תנאי הבידוד, התעצמה הביקורת של התושבים המקומיים – שחיים בחודשים האחרונים תחת מדיניות נוקשה של שמירה עלאפס הדבקות – על עצם קיום הטורניר. מצד אחד, לזרים ואפילו לאזרחי אוסטרליה שחיים במדינות אחרות אסור להיכנס למדינה. מצד שני, הטניסאים והצוותים שלהם נוחתים בהמוניהם מכל קצוות העולם.
ואם לא די בכך, הרי שארבעה ימים לפני חבטת הפתיחה שוב נשמעה אזעקת קורונה. 507 שחקנים ואנשי צוות ששהו במלון במלבורן נכנסו לבידוד בשל חשיפה לעובד שהפך למאומת הראשון באוסטרליה זה כחודש. הדבר גרם לדחיית ההגרלה להיום.

החשש

סיכונים בריאותיים
לשבריריות הזו יש כמובן השלכות על הספורטאים, פסיכולוגיות ופיזיולוגיות. מחקר שפורסם לאחרונה באוניברסיטת קנברה על ידי פרופ' טים גבט צפה ירידה משמעותית בכושר הגופני של שחקנים שהיו בבידוד, לעומת אלו שיכלו להתאמן כרגיל. על פי אותו מחקר, החזרה האינטנסיבית והמהירה של אותם מבודדים תגדיל מאוד את הסיכון לפציעות ובמקביל תקטין את היכולת שלהם לשמור על איכות הביצועים לאורך זמן, בוודאי במשחקים של הטוב מחמש מערכות. מומחים באוסטרליה אף אמרו שכלל לא היה צריך לקיים את האליפות השנה.
המדען האוסטרלי, פרופ' קווין נורטון, העריך כי השחקנים ששהו בבידוד יתקשו לשמור על הכושר בתנאים שנוצרו. "שינויים קשים בלוחות הזמנים ובסביבת האימון ישפיעו על השחקנים. תקופת הבידוד עלולה לגרום להידרדרות בדיוק ובמהירות קבלת ההחלטות. כאשר הכושר משתנה, גם זמני התגובה משתנים ולכן שחקנים שיהיו מסוגלים לשמור על רמת התגובה שלהם עשויים להתבלט", אמר נורטון, וציין את העניין הקריטי לטעמו במחקר שלו: "הטניסאים בבידוד נמצאים בחדרים מבוקרים וממוזגים, 24 שעות ביממה. חשיפה לסביבה חמה חיונית להם כדי לשמור על יכולת משופרת ולווסת את חום גופם בתנאים חמים.
6 צפייה בגלריה
מגרשים מכוסים בגשם ואבק
מגרשים מכוסים בגשם ואבק
מגרשים במלבורן מכוסים בגשם ואבק
(צילום: גטי אימג'ס)
6 צפייה בגלריה
מגרשים מכוסים בגשם ואבק
מגרשים מכוסים בגשם ואבק
תנאי מזג אוויר לא נוחים
(צילום: EPA)
ייתכן ששחקנים רבים אינם מוכנים כעת להתמודד עם הטמפרטורות הקיצוניות הנפוצות במלבורן (אם כי לפי התחזית כרגע, לא צפויות טמפרטורות חריגות, נ.צ.), והדבר עלול לגרום לסיכונים בריאותיים חמורים". עם זאת, הוסיף נורטון, תקופת ההמתנה דווקא יכולה לסייע לחלק מהשחקנים שהגיעו עייפים או אחרי פציעות.
פסיכולוג הספורט ג'פרי בונד, שעבד בין היתר עם פט קאש בתקופה שבה זכה בווימבלדון, סיפר על תסמונת שעלולה לפגוע במצב הרוח של הספורטאים שהיו נעולים בחדריהם בשל הסגר שחוו במקומות שהם לא רגילים אליהם. בנוסף, הוא ציין שהפער בין אלו שהתאמנו לבין אלו שהיו נעולים בחדרים גרם לתחושת קיפוח.
גם פרופ' נורטון התייחס למצב הנפשי של ספורטאים שיוצאים מהבידוד. לדבריו, מאחר שידוע כי מצב הרוח משפיע על הביצועים בספורט, הרי שמצב רוח שלילי בוודאי לא יגדיל את הסיכויים להצליח בטורניר. לטניסאים בסגר כפוי הוצע לערוך אימוני דמיון מודרך במהלך הזמן שהם נעולים בחדרים.
אגב, יש גם מי שנהנים באופן יחסי מהמצב החדש: אלו הם ניק קיריוס וחבריו הטניסאים האוסטרלים. בעוד עמיתיהם היו תקועים במלון וחשבו איך להיכנס לכושר, הם מרגישים לגמרי בבית.

הבשורה

שובו של הקהל
למרות כל הבעיות והקשיים, יש גם בשורות מעודדות, תרתי משמע: הטניסאים המקומיים יזכו לתמיכת הקהל ביציעים, עד כמה שזה נשמע מפתיע בתקופה הזו. כן־כן, מלבורן תספק בשורה גדולה לעולם הטניס – אוהדים ביציעים. ג'וקוביץ', למשל, כבר שיחק בטורניר הראווה באדלייד מול 4,000 צופים, וגם סרינה ואוסקה ראו קהל של ממש בזמן ששיחקו זו מול זו. "כבר שנה לא שיחקנו מול קהל. הכל היה שווה את זה", אמרה הכוכבת האמריקאית.
6 צפייה בגלריה
סרינה וויליאמס
סרינה וויליאמס
"כבר שנה לא שיחקנו מול קהל. הכל היה שווה את זה". סרינה וויליאמס, השבוע במלבורן
(צילום: גטי אימג'ס)
6 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ' חותם לאוהדים בגביע ה-ATP
נובאק ג'וקוביץ' חותם לאוהדים בגביע ה-ATP
נובאק ג'וקוביץ' חותם לאוהדים בגביע ה-ATP
(צילום: AFP)
משרדי הבריאות והספורט האוסטרליים כבר התירו כניסה של 30,000 אוהדים ביום למתחם המשחקים במלבורן, שיחולק לשלושה אזורים. החל משלב רבע הגמר תותר כניסה של 25,000 צופים כל יום. המשמעות היא שכ-400 אלף אוהדים יוכלו להיכנס לטורניר שיימשך שבועיים. חבר הפרלמנט מרטין פקולה ביטא את התחושות: "מדובר באירוע מרגש לעולם, סוף־סוף חוזרים לחיים".
ולא רק בפרלמנט המקומי מחכים לקהל, גם נדאל כבר רוצה לראות אוהדים: "אוסטרליה היא דוגמה מצוינת לאיך אפשר להתמודד עם המגפה. אני פשוט מאושר ונרגש לחזור לשחק מול קהל".
פורסם לראשונה: 11:30, 07.02.21