"אין לכלול סיסמאות, אמירות או תמונות פוליטיות, דתיות או אישיות בלבוש". זו עמדה הרשמית של פיפ"א בנוגע לפוליטיקה בספורט ואופ"א נוהגת גם כן על פי הכלל הזה. עם זאת, יש מקרים בהם הכלל זוכה להתעלמות וישנן מספר דוגמאות לסוגיות פוליטיות או חברתיות שהוצגו על ידי שחקני ברחבי העולם. הנה 10 מקרים בולטים.
יורו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד

1. קלפטון CFC (אנגליה) | חולצת חוץ | 2018/19

קלפטון CFC הוא מועדון קטן ממזרח לונדון, שנוסד בשנת 1877, ומקבל בשמחה אנשים מרקעים שונים. אוהדיהם מביעים באופן קבוע את דעתם בנושאים חברתיים ויש להם אתוס שמאלני ואנטי-פשיסטי.
זו הייתה ההשראה, לעיצוב מדי החוץ של הקבוצה לכבוד ציון 80 שנה לסיום מלחמת האזרחים בספרד. צבעי מדי החוץ תאמו את אלה של דגל הרפובליקה הספרדית השנייה (אדום, סגול וצהוב), כשגם הכוכב המשולש על הדגל של הבריגדה הבינלאומית - קבוצות מתנדבים ושכירי חרב מהעולם, שלקחו חלק במלחמת האזרחים בספרד, מופיע על חזית החולצות. כמו כן, הסלוגן האנטי-פשיסטי, "No Pasaran" (הם לא יעברו) נרקם על חלקו האחורי של צווארון החולצה.
10 צפייה בגלריה
מדי קלפטון CFC
מדי קלפטון CFC
מדי קלפטון CFC. מחווה לכבוד סיום מלחמת האזרחים
(צילום: טוויטר)

2. קורינתיאנס (ברזיל) | חולצת בית | 1982/83

סוקרטס, לא היה רק קפטן נבחרת ברזיל, אלא הפך למוקד של תקווה עבור תושבי המדינה בראשית שנות השמונים. כתגובה לדיקטטורה הצבאית שארץ הסמבה הייתה נתונה בה, ייסד את "Democracia Corinthiana", תנועה אידיאולוגית שהביעה את רצון ההמונים לדמוקרטיה. שם התנועה הוצג על גב תלבושת הבית הלבנה-שחורה של קורינתיאנס, מה שהפך את סוקרטס לגיבור לאומי אמיתי.
המקרה הזה החזיר את אוהדי הכדורגל לאחד המקרים הראשונים בו נוצרה חפיפה בין הספורט והפוליטיקה, כשמדי נבחרת איטליה נשאו בשנים 1934 ו-1938, את הסמל של "Fascio Littorio" שקושר למשטר הטוטליטרי ששלט בארץ המגף באותה העת.
10 צפייה בגלריה
סוקרטס במדי קורינתיאנס
סוקרטס במדי קורינתיאנס
סוקרטס עם החולצה המיוחדת של קורינתיאנס

3. באהיה (ברזיל) | חולצת בית | 2019/20

אחד המועדונים האהודים בחלק הצפוני של ברזיל העלה נושא סביבתי לסדר היום. זה קרה באוקטובר 2019, לאחר שחופה הצפוני-מזרחי של המדינה נפגע כתוצאה מדליפת נפט מסתורית שאיש לא ידע להסביר את מקורה. שחקני באהיה החליטו לעשות מעשה ומינפו את משחק הבית שלהם נגד קיארה לטובת הגברת המודעות לנזקים החמורים.
הפסים הכחולים-אדומים המסורתיים הוכתמו בסימני שמן שחורים, והבהירו היטב את הדעה של הכדורגלנים בנושא. פעולה זו לא רק שהעלתה את המודעות הסביבתית הגלובלית, אלא גם העלתה את רף הלחץ על ממשלת ברזיל לפעול בנושא.
10 צפייה בגלריה
מדי באהיה
מדי באהיה
כתמי נפט על החולצה של באהיה
(צילום: טוויטר)

4. וולגה אוליאנובסק (רוסיה) | חולצת בית | 2019/20

אוליאנובסק, היושבת על נהר הוולגה ברוסיה, היא מקום הולדתו של ולדימיר לנין. לפני שנתיים, כחלק מציון יום הולדתו ה-149 של המנהיג, החליטו בקבוצה שמשחקת בליגה המשנה ברוסיה, להנציח את האירוע באמצעות מהדורה מיוחדת למדים הצהובים-שחורים שלהם ובמקום ספונסר, הוצג איור מעוצב של לנין.
במשחק הרשמי נגד צ'ליאבינסק בו הושקה החולצה, עלה אדם מחופש למנהיג הסובייטי עם כובע קסקט לראשו והחולצה המדוברת, כשעל גבו הודפס המספר 149 ושמו של לנין.
10 צפייה בגלריה
מדי וולגה אוליאנובסק
מדי וולגה אוליאנובסק
מדי וולגה אוליאנובסק. האמת? יש לזה קטע
(צילום: טוויטר)

5. בוהמיאן דבלין (אירלנד) | חולצת חוץ | 2020/21

מועדון הכדורגל בוהמיאן דבלין, המכונה "בוהמיאנס", חבר לארגון אמנסטי אינטרנשיונל, הפועל לשמירה על זכויות האדם כדי ליצור חולצה שבמרכזה הופיע איור של פליטים הבורחים לצד הכיתוב "ברוכים הבאים פליטים". אגב, המועדון האירי משתף פעולה כבר שנים רבות עם התנועה של מבקשי המקלט במדינה.
מעבר לכיתוב והאיור בחזית החולצה, גם על חלקו האחורי של הצווארון הופיע המשפט "אוהבים כדורגל, שונאים גזענות". במועדון הדגישו שמבחינתם כלל לא מדובר בעניין פוליטי, אלא בנושא הומניטרי.
10 צפייה בגלריה
מדי בוהמיאן דבלין
מדי בוהמיאן דבלין
מדי בוהמיאן דבלין. מקבלים את הפליטים בברכה
(צילום: טוויטר)

6. נבחרת קטאר | חולצת בית | 2017/18

לפי משחק מוקדמות גביע העולם מול דרום קוריאה ב-2018, עלו שחקני נבחרת קטאר לחימום עם חולצות שעליהן התנוסס דיוקנו של אמיר המדינה, שייח' תמים בן חמאד אלת'אני. קשר הנבחרת, חסן אל-היידוס, גם הניף את החולצה לאחר שהבקיע את השער הראשון במשחק וזכה לתשואות מהקהל המקומי. המתיחות נוצרה מכיוון שמספר מדינות וביניהן ערב הסעודית, מצרים, בחריין ואיחוד האמירויות, ניתקו קשרים דיפלומטיים עם קטאר - והאשימו אותה בתמיכה בטרור.
10 צפייה בגלריה
מדי נבחרת קטאר
מדי נבחרת קטאר
שחקני קטאר עם החולצה שעוררה סערה במזרח התיכון
(צילום: AFP)

7. סט. פאולי (גרמניה) | חולצת חוץ | 2016/17

זנקט פאולי, המוכרת גם כסט. פאולי, משחקת בליגה השנייה בגרמניה ועשתה שימוש באג'נדה בה היא מאמינה, גם כן דרך מדי הקבוצה. בשנת 2016, הציג המועדון הגרמני את גישתו באמצעות הכיתוב "אין כדורגל לפשיסטים" בקדמת החולצה, כחלק מקמפיין שנערך במסגרת ציון יום השואה הבינלאומי.
מועדון הכדורגל הגרמני דוגל מאז הקמתו ב-1910, בגישה פוליטית המזוהה עם השמאל הגרמני, האנארכיסטי והאנטי-פשיסטי. ארגון האולטראס של המועדון אף מקיים קשרים ענפים עם קבוצות דומות בדעותיהן הפוליטיות ולוקח חלק בקמפיינים נגד גזענות, סקסיזם והומופוביה ביציעי הכדורגל. עד היום ניתן לרכוש את החולצה המיוחדת, שאף נלבשת מפעם לפעם במשחקי הליגה.
10 צפייה בגלריה
מדי סט.פאולי
מדי סט.פאולי
מדי סט.פאולי. "אין כדורגל לפשיסטים"
(צילום: טוויטר)

8. מדוריירה (ברזיל) | חולצת בית | 2013/14

הקבוצה מפרברי ריו דה ז'ניירו עשתה יוזמה מיוחדת ועיצבה את מדי הבית שלה לציון 50 שנה למפגש שנרשם בשנת 1963 בין צ'ה גווארה לאנשי הקבוצה לאחר משחק בהוואנה. זו גם הייתה הפעם הראשונה שמועדון מקצועני מציג את דמותו של גווארה על מדיו הרשמיים. החולצה עוצבה כדגל קובה עם דיוקנו של המהפכן, יליד ארגנטינה, ובחלק האחורי שלה נכתב הציטוט המפורסם שלו: "עד הניצחון, תמיד!".
10 צפייה בגלריה
מדי מדוריירה
מדי מדוריירה
באווירת צ'ה גווארה. החולצה של מדוריירה
(צילום: טוויטר)

9. ברצלונה (ספרד) | חולצת חוץ | 2019/20

לרגל ציון 120 שנה להיווסדות המועדון, החליטו בברצלונה לעשות כבוד לשורשיה הקטלאנים באמצעות סט מדים בצבעי הצהוב-אדום של דגל קטלוניה שנקרא Senyera. החולצה הצהובה וארבעת הפסים האדומים שנמתחים לאורכה באלכסון הושקה תחת הסלוגן: Ho Porte Dins - "זה עמוק בתוכנו".
מאז ומתמיד לא הסתירו אנשי המועדון את זהותם הקטלאנית ורצונם לעצמאות, והחולצה ביטאה זאת היטב. המשפט "זה עמוק בתוכנו" נבחר כדי להדגיש את המהות של בארסה כמועדון שהוא יותר מרק קבוצת כדורגל.
10 צפייה בגלריה
מדי ברצלונה
מדי ברצלונה
מסי עם החולצה המדוברת
(צילום: AP)

פלסטינו (צ'ילה) | חולצת בית | 2014/15

מועדון דפורטיבו פלסטינו נוסד בצ'ילה ב-1920 ועורר לא מעט מחלוקות בשל זהותו. ב-2014 נחשפו מדיו הירוקים-שחורים-אדומים כשהספרה אחת מעוצבת כמפה של ישראל עם קווי '48, לפני מלחמת העצמאות. העיצוב עורר את זעמם של יהודי צ'ילה שראו בכך הצהרה פוליטית בוטה, ובסופו של דבר ההתאחדות הצ'יליאנית קנסה את הקבוצה. שחקני הקבוצה הביעו לאחרונה תמיכה בפלסטינים בעקבות מבצע "שומר החומות", ועלו עם כאפייה למשחק הליגה נגד קולו קולו.
10 צפייה בגלריה
מדי פלסטינו
מדי פלסטינו
מדי פלסטינו מוענקים לאבו מאזן
(צילום: AP)