מעולם לא שלחתי טופס טוטו. איני יודע איך משחקים יסתיימו ואין לי מושג מה ישפיע על תוצאות המשחק. רק לגבי דבר אחד אין לי ספק "איך זה ייגמר": כל שלב מוקדמות של טורניר גדול, בהשתתפותה של נבחרת ישראל, יסתיים שוב בסרטון השחור-לבן העתיק שבו שפיגלר, במשחק בסידני ב-1969 נגד נבחרת אוסטרליה, מחפש למי למסור ולבסוף מבקיע את השער שמעלה את נבחרת ישראל למונדיאל מקסיקו 1970.
הפעם הראשונה שבה אני זוכר שראיתי את השער ההוא הייתה כשהייתי בסוף כיתה ח', ב-1979, לרגל סיכום שנות השבעים. מאז כבר זרקה שיבה בשערי ובני הבכור עוד מעט בן 21. כשנולד הבטחתי לו שכאשר הוא יהיה בן 18 ישראל תעפיל לטורניר גדול והוא לא יצטרך לראות את שפיגלר מספר שוב ושוב על השערים נגד אוסטרליה ושבדיה, אבל גם הבטחה זו התפוגגה.
1 צפייה בגלריה
אנדי הרצוג
אנדי הרצוג
סוף ידוע מראש. אנדי הרצוג
(צילום: עוז מועלם)
ככלב החוזר אל קיאו נאלצים אוהדי הכדורגל בישראל לחזור שוב ושוב אל השער ההיסטורי ההוא בסידני לפני למעלה ממחצית המאה. בנצרות מוגדר ישו כ"אלפא ואומגה", ההתחלה והסוף, מי שהיה בראשית העולם וישוב לעולמנו בסוף. בעולם הכדורגל הישראלי השער של שפיגלר בסידני הוא האלפא והאומגה, וגם אם התווספו מאז העפלה לאולימפיאדת מונטריאול ב-1976, ניצחון על צרפת בפריז וחמישייה מול אוסטריה, הסרטון שעליו הודבקה הקריינות של נחמיה בן אברהם ממשיך לשלוט בכיפה ללא עוררין.
עכשיו עומדת ישראל שוב לפני משחק "דרמטי" מול סקוטלנד באוקטובר, והמאמן שנכשל בפעם האחרונה, אנדי הרצוג, לא יעמוד על הקווים במשחק הזה. ושוב עולות השאלות הקריטיות: גרנט או ברקוביץ'? מאמן ישראלי או זר? אבל כולנו כבר מורגלים בסערות בכוס מים האלו ויודעים היטב שהשאלה היא אחרת: עד מתי סידני 69? לדעתי הצנועה, עד סוף כל הדורות.
אם איטליה הגדולה לא הצליחה לעלות למונדיאל האחרון מהבית הישראלי, איזה סיכוי יש לנבחרת ישראל, אלא אם נארח את הטורניר יחד עם מצרים וסוריה? אריק איינשטיין ז"ל הבטיח שאם יושג שלום כולל הוא יופיע בעירום בבלומפילד. נראה לי שגם סטטיק ובן אל יכולים להסתכן כיום בהימור הזה, הן לגבי השלום הכולל והן לגבי העפלה של ישראל לאליפות אירופה, אולימפיאדה או גמר גביע העולם.
וכך, בבוא היום גם בני ייאלץ לשקר לבנו ולומר לו שעד גיל 18 נבחרת ישראל תצליח סוף סוף לדרוס את הקובץ הקיים כבר למעלה מ-50 שנה וליצור סרט חדש משלה. וכשנכדי יהיה בן 21 גם הוא יצפה שוב ושוב בסרט העתיק מסידני, רק שאז שפיגלר כבר יספר עליו באמצעות הולוגרמה. לפחות ההייטק אצלנו מניב הישגים.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.