"אני חושב שלמתחרים שלנו בטוקיו נוח יותר שאני לא זה שאתחרה מולם, בעיקר בגלל האופי שלי. זה לא שעכשיו הם אומרים לעצמם שיואב כהן יריב קל יותר, הם יודעים שהוא מסוכן וראוי, אבל אני מסוכן יותר. בסופו של דבר, אני מאמין בעצמי יותר מאשר אני מאמין ביואב כהן".
הגולש שחר צוברי כבר פינטז לעמוד על הפודיום במשחקים שייפתחו בעוד כחודשיים וחצי ביפן. הוא ראה את עצמו בגיל 35 קוטף מדליה אולימפית נוספת. אבל הקורונה שינתה את התמונה והמציאות שלו. המבחנים הפנימיים נפתחו מחדש ממש ברגע האחרון, ויואב כהן זכה בכרטיס על חשבונו בעקבות שובר השוויון. צוברי שמר עד כה על שתיקה, אבל יש לו בטן מלאה ועכשיו הוא פותח הכל בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet.
4 צפייה בגלריה
שחר צוברי גולש בים
שחר צוברי גולש בים
שחר צוברי גולש בים
(צילום: EPA)

"אני עדיין גולש מסוכן"

"זה לא היה נכון לפתוח את המבחנים מחדש אחרי שכבר זכיתי בכרטיס לאולימפיאדה שנדחתה בגלל מגפת הקורונה", מבקר צוברי את ההחלטה של איגוד השייט. "היה אפשר לדרבן את הגולשים בלי לפתוח את המבחנים, ובנוסף להכין ספורטאי ברמה גבוהה יותר שיאיים על המקום הראשון ולא לנסות איכשהו לגנוב מדליה".
אתה מדבר על יואב כהן שאולי יגנוב מדליה. אתה מרגיש שהיית יכול להביא את הזהב בטוקיו? "חד-משמעית. זה הכי אכזרי, מה שקרה איתי, יש תחושת אכזבה והחמצה. אבל אם להיות כן, מדובר בתסריט שהייתי מודע אליו. מהרגע שהעפלתי למשחקים ועד שלקחו לי את הכרטיס מהידיים עברה שנה, תהליך שידעתי שיכול להיות לו סיום אכזרי. אבל אני לא בוכה על זה. מבין שבכל העולם חוקי המשחק השתנו בגלל הקורונה. במקרה שלי זה אמנם היה תוך כדי המשחק וזה מבאס, אבל אני חייב להשלים עם זה. זה מאוד מתסכל כי הייתי מועמד למדליה בטוקיו. הייתי יכול לסיים את הקריירה עם עוד מדליה אולימפית ולשם כיוונתי".
סיימת את אליפות העולם האחרונה במקום ה-14, איך אתה כל כך בטוח בעצמך? "התנאים בטוקיו, היכולות שלי, יש נבחרת חזקה מאחוריי. היריבים שלי בעצמם יודעים שאסור להספיד אותי כי אני תמיד חוזר. אני עדיין גולש מסוכן".
הבחירה של מאמן נבחרת השייט גור שטיינברג ביואב כהן הפתיעה אותך? "לא. אני חי איתם וראיתי בצורה ברורה שגור מאמין יותר ביואב כהן. הבנתי שיואב הפך לבייבי שלו. גם אם מתמטית אני הייתי מוביל באליפות העולם, גור עדיין היה בוחר בו. בכל מקרה הוא היה בוחר ביואב".
4 צפייה בגלריה
כהן וצוברי
כהן וצוברי
כהן וצוברי
(צילום: Sailing Energy)

"הפוטנציאל שלי לא מספיק מומש"

איך מרגיש אחד שאיבד את השליטה בענף? "מאוכזב מעצמי שעשיתי להם חיים קלים כי הפסדתי את המתמטיקה וזה היה בידיים שלי, לכן אני לא יכול לכעוס על אף אחד".
דווקא בתחרות האחרונה שלך, במאני־טיים, לא היית צוברי הווינר. "באליפות העולם בקאדיס עשיתי הכי טוב שיכולתי בהתחשב בנסיבות. הייתי פצוע ולא גלשתי הרבה זמן. יואב הגיע לתחרות בכושר טוב ממני ועשה תחרות יפה מאוד. ברור שאני מסתכל על עצמי, דווקא התחרות האחרונה שלי הייתה הכי גרועה, זה מה שמאכזב אותי. חוויתי הצלחות, כישלונות, רגעים קשים – וזה לגמרי אחד מהם. אבל אני מקבל את זה בהבנה. בסופו של דבר, כשאני מסתכל על כל התקופה שעברתי בספורט, אז החיים שלי מלאים".
וכשאתה מסתכל לאחור על הקריירה שלך, אתה מרגיש מסופק? "אני מסתכל על הקריירה שלי כמו ילד בבית ספר שאומרים עליו שיש לו פוטנציאל לא ממומש, ככה אני מרגיש עם הקריירה שלי. אני חושב שעם הפוטנציאל שהיה לי בבייג'ינג – ואולי אפילו לפני כן – ועם מערכת תומכת יותר, איגוד יותר חזק, אולי לא הייתי מגיע לקמפיין אולימפי רביעי אבל הייתי משיג יותר. אפילו יותר מהארד שהבאתי מסין. אני רואה גולשים שמנצחים בתחרויות הגדולות ויודע בתוכי שאני גולש טוב מהם. העניין שזה לא רק הגולש, זה כל המכלול של המערכת סביבו. אני מרגיש שהפוטנציאל שלי, שיכול והיה חייב להיות הישגי, לא מספיק מומש".
ומדליה בטוקיו הייתה פותרת את תחושת הפספוס שאתה מרגיש? "לא במאה אחוז. אני תמיד רוצה עוד".
4 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" מהיום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" מהיום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" מהיום

"יואב בהחלט מועמד למדליה בטוקיו"

יש לנו בארץ את מגרש האימונים הטוב ביותר לשייט. "בקמפיין הזה האיגוד התנהל בצורה טובה, פורמט הנבחרת שיפר אותנו, יש לנו דם חדש ועושים פה עבודה מעולה. זה הקמפיין המקצועי הראשון שמרימים את הראש מעל המים ומתקדמים הלאה".
אז יש לכהן סיכוי למדליה? "חד-משמעית, בסופו של דבר יואב גולש טוב מאוד, יציב בעשירייה וסיים חמישי בתנאים לא פשוטים באליפות העולם האחרונה. הוא בהחלט מועמד למדליה בטוקיו".
ולקטי ספיצ'קוב? "ברור, היא הוכיחה פעמיים שהיא חזקה במדליות. קטי נמצאת בכושר טוב".
4 צפייה בגלריה
קטי ספיצ'קוב
קטי ספיצ'קוב
קטי ספיצ'קוב. "נמצאת בכושר טוב"
(צילום: מאיר אוחיון)
תצפה בבית בשיוטים האולימפיים או שיהיה לך קשה? "אעקוב בכל מקרה. אני אוהב את הספורט הזה אז לא יהיה לי קשה לראות אותו גם מרחוק. מדובר בכל זאת ביואב, ספורטאי שהתאמן איתי קמפיין שלם, שמגיע למעמד כזה, וכמובן שאני רוצה שישראלי יעמוד על הפודיום".
בעקבות הסיטואציה החדשה, יש לך הרהורי פרישה? "אני לא פורש בשלב הזה. כרגע אני בחופש ואחזור להתאמן בקרוב. אני מספר שתיים בנבחרת ובמקרה וחס וחלילה – ואני באמת מאחל שהכל יהיה בסדר – יצטרכו אותי אז אני שומר על הגחלת ועל אופטימיות זהירה".
ובכל זאת, תוכניות ליום שאחרי? "בעתיד אני רוצה לעזור לדור הצעיר. לא יודע אם לאמן או לנהל, בוא נראה מה יציעו לי. יש משרות שיכולות לקחת את ענף השייט קדימה ולי יש הרבה ניסיון".