הסכם השלום עם דובאי פתח דלתות להרבה ישראלים שמצאו הזדמנויות עסקיות באיחוד האמירויות, בין היתר גם בספורט, הבולט שבהם הוא משה חוגג. אבל בזמן שעסקת השותפות של בעלי בית"ר ירושלים עם השייח' הולכת ומסתבכת, מגיע אברם גרנט וגונב את ההצגה.
המאמן בן ה-66, ששוהה בדובאי בשלושת החודשים האחרונים, רושם נקודת ציון משמעותית: 30 שנה אחרי שזכה באליפות הראשונה שלו, עם מכבי ת"א, הוא קיבל ג'וב חדש, רחוק אמנם מימי התהילה בצ'לסי הגדולה, אבל יוקרתי בפני עצמו: היועץ הרשמי של משרד הספורט בדובאי. מדובר בעוד יעד שהוא כובש אחרי המסעות בהודו, תאילנד וגאנה.
9 צפייה בגלריה
אברם גרנט
אברם גרנט
טייטל חדש בדובאי. אברם גרנט
(צילום: AP)
שר הספורט, השייח' מנסור בן ראשיד אל-מכתום, ממשפחת המלוכה האמירותית, השיק בשבוע שעבר תוכנית לפיתוח הכדורגל בדובאי תחת הסלוגן "הקריירה שלך, העתיד שלך", שמטרתה להפוך כ־200 שחקנים מקומיים למקצוענים ברמה בינלאומית. אחת הדמויות שנבחרו להוביל את הפרויקט היא גרנט, שהפך לאחד השמות המבוקשים בתעשיית הספורט באמירויות.
בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet מספר גרנט על האתגר החדש שלו: "זו גאווה עצומה להיות חלק מפיתוח הכדורגל בדובאי, בטח כישראלי. הייתי בארצות ערב, כולל במצרים, אבל החום שהישראלים מקבלים כאן זה משהו נדיר. רק שלא נקלקל את היחסים המיוחדים האלה".
אז פרשת למעשה מאימון? "לא פרשתי מאימון כדורגל. אני מתחיל אתגר חדש, אבל מודה שחסרים לי המגע עם המגרש, התחרותיות והלחץ במשך השבוע".
איך נראית משם העסקה של חוגג? "בעיתונות המקומית לא הופיע כלום, לא דיברו על זה בכלל. שמעתי על העסקה רק דרך התקשורת הישראלית".
9 צפייה בגלריה
חמד בן ח'ליפה ומשה חוגג
חמד בן ח'ליפה ומשה חוגג
"בעיתונות המקומית לא הופיע כלום". בן חליפה וחוגג
(צילום: באדיבות בית"ר ירושלים)

ניסיון הקאמבק שנכשל

בקיץ האחרון, אחרי שפסל את האפשרות כמה פעמים בעבר, גרנט הודה שהוא מעוניין להתמנות לקדנציה שנייה כמאמן נבחרת ישראל, והצהיר כי אין לו בעיה להגיע לראיון בוועדת האיתור למרות הרזומה שלו, אבל בסופו של דבר הוחלט לתת את התפקיד לווילי רוטנשטיינר.
גרנט די הופתע, כפי שהוא חושף: "רציתי את הנבחרת כי ראיתי הזדמנות נדירה לעלות בפעם הראשונה ליורו. לראשונה מאז שהצטרפה לאירופה, הנבחרת התמודדה עם יריבה ברמתה במשחק מכריע. מי שמובילים את ההתאחדות לא הבינו את גודל השעה".
9 צפייה בגלריה
אברם גרנט
אברם גרנט
גרנט בדובאי
(צילום: פרטי)
9 צפייה בגלריה
תמונה של וילי רוטנשטיינר
תמונה של וילי רוטנשטיינר
וילי רוטנשטיינר
(צילום: ראובן שוורץ)
כלומר? "היו פה חוסר ניסיון וחוסר מקצועיות לא להבין שמדובר בהזדמנות בלתי חוזרת. אנדי הרצוג עזב, והמועמדות של רוטנשטיינר כלל לא הייתה קיימת. גם דיברתי איתו והוא אמר לי שבכוונתו להיות מנהל טכני. הסברתי לו שאני מחויב למדינה, שלא מעניין אותי הכסף ושאני רוצה לתרום, אבל אז נוצר תהליך שלא טוב לאף אחד, לא להתאחדות ולא לרוטנשטיינר. זה מבחינתי חוסר יכולת לקרוא את המפה. רק מי שנמצא בתוך הכדורגל יכול היה להבין כמה היינו קרובים הפעם לעלות לטורניר גדול".
נעלבת? "הייתי קצת נאיבי. לא נעלבתי, יותר התאכזבתי. לא הבנתי את דרך קבלת ההחלטות. מבחינתי אני לא צריך את זה. החיים שלי טובים, אבל אני ישראלי ורציתי לעזור, רק שלא קיבלו את זה. הדרך שבה הכל נעשה הייתה טעות. יש הרבה דברים שלקחתי מאבי ז"ל ואני מיישם אותם בכדורגל ובחיים בכלל. קיימתי בפעם השנייה כנס מדהים לזכרו, 'משואה לצמיחה', כדי שישמעו את קולם של ניצולי השואה. הייתה היענות מטורפת. סיפרתי שאבא שלי לימד אותי להסתכל תמיד קדימה ולהסתפק במה שיש, וככה אני נוהג בקריירה. הרגשתי חובה לעזור למדינה. לא קיבלו, לא קרה כלום".

הדרבי ששינה הכל

לאוהדי מכבי ת"א הוותיקים זה בטח נשמע מוזר, אבל עברו כאמור לא פחות מ-30 שנה מאז שגרנט, אז מאמן צעיר בתחילת דרכו, חולל את המהפכה בקריית שלום, והחזיר את המועדון לטופ של הכדורגל הישראלי. "הגעתי אחרי שהם לא זכו 13 שנה באליפות", משחזר גרנט.
"זה התחיל עם ביקורות על ההחלטה שלי להביא את אובארוב ופולוקארוב, שרשמו חמישה משחקים לא טובים, עד שניצחנו את הפועל ירושלים 1:8, והכל השתנה. אבל מהעונה הזו אני לוקח בעיקר את הדרבי הגדול. בלומפילד היה מלא שלוש שעות לפני, ניצחנו 0:4 במשחק אדיר, ומאז הפסדתי רק דרבי אחד בארבע שנים, וגם הוא בגלל שאלון מזרחי הורחק. יצרנו באותה עונה בסיס שכלל את אבי נימני הגדול, איציק זוהר, נועם שוהם, אלי דריקס, ניר קלינגר ואבי כהן הירושלמי".
9 צפייה בגלריה
אבי נימני
אבי נימני
אבי נימני
(ארכיון ידיעות)

לקחת עוד אליפות עם מכבי ת"א, אבל עשור לאחר מכן הגעת למכבי חיפה, וגם אותה הוצאת מבצורת התארים. "מכבי ת"א הייתה קבוצה גמורה לחלוטין - מנטלית ומקצועית - עם תדמית גרועה. הייתי צריך לפרק הכל מחדש ולשנות מדיניות. לעומת זאת מכבי חיפה נכשלה ברגעי האמת גם עם איל ברקוביץ' וחיים רביבו. הם לא זכו באליפות שבע שנים, למרות הכוכבים, והייתי צריך לשפץ אותה. הצלחנו בסוף לקחת שתי אליפויות".
מאז מיץ' גולדהאר הספיק להפוך את מכבי ת"א לאימפריה. "גם לגולדהאר לקחו כמה שנים טובות לזכות באליפות, ואני סופר-מעריך את ההשקעה שלו. בהרצאה השבוע באבו-דאבי אמרתי לסטודנטים שכסף בכדורגל לא מבטיח הצלחה, אבל בלי כסף אי־אפשר להצליח. קח את אנגליה למשל. למעט לסטר, רק העשירות לקחו תארים, כמו בארץ עם האליפות הנדירה של קריית-שמונה. גם יעקב שחר עשה אימפריה במכבי חיפה, וברור שמועדון כזה לא יכול להרשות לעצמו לא לזכות באליפות במשך עשור. אני יושב הרבה עם שחר, והוא הראשון שחושב כך. הוא קיבל החלטה אסטרטגית לא להתחרות עם הכסף הגדול של גולדהאר או של ארקדי גאידמק, אבל בשנתיים האחרונות הוא חוזר בגדול".
עד כמה למינוי של ברק בכר יש חלק בשדרוג של מכבי חיפה? "מי ששידרג את חיפה זה קודם כל מרקו בלבול עם מה שעשה שם שנתיים. שחר הביא צוותים זרים בהון תועפות שנכשלו, ובלבול מכלום סיים במקום השני. עכשיו מינו מאמן טוב מאוד, אבל גם חיזקו את הסגל בצורה נכונה. כאחד שנמצא הרבה שנים בחו"ל, אני אומר ששחר הוא מהבעלים הטובים באירופה".
9 צפייה בגלריה
בכר על הקווים
בכר על הקווים
"מי ששידרג את מכבי חיפה זה קודם כל מרקו בלבול". ברק בכר
(צילום: עוז מועלם)

הלופ באנגליה

כבר הגעת למרחק של פנדל מזכייה בליגת האלופות. איך זה שלא הצלחת למנף את ההישג לעוד כמה שנים בטופ האירופי? "אחרי גמר האלופות, רומן אברמוביץ' רצה להחזיר אותי לעמדת המנהל המקצועי של צ'לסי, ויכול להיות שעשיתי כמה טעויות בקבלת ההחלטות. מעולם לא הייתי שיכור מההצלחה, קיבלתי כמה הצעות, אבל רציתי קצת חופש, ואז הגעתי לפרטיזן בלגרד וזכיתי איתה באליפות".
ושוב חזרת ללופ בכדורגל האנגלי. "הגעתי לפורטסמות' כשהקבוצה הייתה במקום האחרון עם שבעה הפסדים רצופים. התמניתי כדירקטור כשאבי היה במצב קשה, ומאוחר יותר הוא נפטר. זו הייתה מכה קשה עבורי ואז חזרתי כמאמן. הייתי אמור לקבל ארבעה שחקנים בינואר, ניצחנו את ליברפול והתחילו למכור לי שחקנים. כבר החלטתי לעזוב, הורידו לנו תשע נקודות, והבעלים נעלמו. בדרך לאימון האחרון פגשתי אוהדים שביקשו שאשאר. קיבלתי החלטה אמוציונלית שהיה ברור שתפגע לי בקריירה, אבל זו הייתה אחת העונות המרגשות שלי. הגענו לגמר הגביע בוומבלי, החמצנו פנדל, כי אני ופנדלים זה דבר מזעזע, וצ'לסי ניצחה אותנו בקושי 0:1. ואז הגיעה העונה בווסטהאם, שבדיעבד הייתה הכי גרועה בקריירה שלי".
9 צפייה בגלריה
גרנט מנחם את טרי לאחר החמצת הפנדל
גרנט מנחם את טרי לאחר החמצת הפנדל
גרנט מנחם את טרי לאחר החמצת הפנדל
(צילום: AP)
אחת הבעיות בכדורגל הישראלי היא איכות המאמנים. "אני חלק מארגון המאמנים האנגלי. כל שבוע יש לנו השתלמות בנושא חדשני, ואני שולח את המידע לבלבול ולבכר. בישראל לא עושים את זה מספיק. אחד הבעלים אמר לי שאם אני רוצה לעזור לכדורגל הישראלי, עדיף שאעשה קורס לעסקנים. צריך להשתפר בניהול כי יש מאמנים טובים”.
איך לדעתך זוכרים אותך באנגליה? "כשאני מדבר בתקשורת הבריטית, הכיתוב שמציג אותי הוא 'המאמן שהוליך את צ'לסי לגמר האלופות ואת פורטסמות' לגמר הגביע'. שום תזכורת לווסטהאם".
מנור סולומון? "כישרון ענק. היכולת שלו לעבור שחקנים היא מהגבוהות שראיתי. הוא יכול להצליח בפרמייר-ליג, שצריכה שחקנים מסוגו שיודעים לפרק הגנות. בזה הוא בין הטובים באירופה".
9 צפייה בגלריה
מנור סולומון מול אנריק סאבוריט
מנור סולומון מול אנריק סאבוריט
"היכולת שלו לעבור שחקנים היא מהגבוהות שראיתי". מנור סולומון מול אנריק סאבוריט
(צילום: עוז מועלם)