כשדמותו של אריין רובן עלתה על המסכים בשבת אחה"צ וכוכב העבר הודיע כי הוא חוזר מהפרישה שלו ויחתום על חוזה לשנה בקבוצת נעוריו, כרונינגן, כל עולם הכדורגל פער את פיו בתדהמה.
זאת הייתה הפתעה עצומה, כי בכל זאת מדובר באחד הכדורגלנים הגדולים של העשור האחרון, מי שנחשב לאחד מחמשת ההולנדים הגדולים בכל הזמנים, שהודיע לפני שנה שהוא תולה את הנעליים. אז כן, בהולנד מדברים בימים האחרונים בעיקר על אריין רובן, על חזרתו לליגה המקומית, ומשחזרים את כל הרגעים הגדולים בקריירה המפוארת שלו. 20 שנה על המגרשים, 30 תארים בהם זכה באיינדהובן, צ'לסי, ריאל מדריד ובאיירן מינכן, וכמעט 250 שערים, כולל שער הניצחון בגמר ליגת האלופות 2013.
7 צפייה בגלריה
רובן מוצג בכרונינגן
רובן מוצג בכרונינגן
רובן מוצג בכרונינגן
(צילום: EPA)
רובן עצמו לא רוצה להשלות את אוהדי כרונינגן, שהסתערו על המינויים לעונה הבאה, למרות שאף אחד לא יודע מתי ניתן יהיה להכניס קהל לאיצטדיון "אירובורח" המקומי. בתוך פחות משבוע נחטפו למעלה מ-3,000 מנויים וכמעט כל תאי הצפייה היוקרתיים הוזמנו. אלפי חולצות של רובן נחטפו מהחנויות והספונסרים מפציצים את מחלקת השיווק של המועדון.
החלוץ בן ה-36, שעבר כל כך הרבה פציעות במהלך הקריירה אמר: "כדי למנוע אכזבות בקרב האוהדים והספונסרים, אני חייב להדגיש, זה יכול להיות עניין של חודש אחד, או שנתיים". בחוזה שחתם גם מודגש כי הוא לא יקבל שכר אם לא ישחק. מנהלי כרונינגן, הקבוצה הצנועה מצפון הולנד, שמעולם לא זכתה באליפות, ובכל 105 שנות קיומה זכתה רק בגביע אחד, ניסו לשכנע את רובן להצטרף לקבוצה בה גדל בקיץ שעבר. זה קרה מיד אחרי שהודיע שהוא עוזב את באיירן מינכן אחרי 10 שנים מדהימות.
אבל אז, בקיץ 2019, רובן דחה את ההצעה. אחרי שהיה על גג העולם ושיחק בקבוצות הטובות בעולם, זה לא נראה לו רציני לשחק בקבוצת אמצע טבלה אפורה בליגה ההולנדית הבינונית.
7 צפייה בגלריה
רובן מוצג בכרונינגן
רובן מוצג בכרונינגן
לא ראה את עצמו חוזר להולנד
(צילום: רויטרס)

מסיבת סושי ומייקל ג'ורדן

"ההחלטה לפרוש הייתה הקשה ביותר שקיבלתי בחיי", סיפר אריין, "אשתי ואני החלטנו להישאר לגור במינכן ולהתחיל להתרגל לחיים בלי כדורגל. בחצי השנה הראשונה כמעט ולא ראיתי כדורגל, התעסקתי בדברים אחרים. אבל בסופו של דבר החיידק הזה של הספורט מתחיל לעקוץ אותך. בחורף התחלתי להתאמן לקראת מרתון רוטרדם. ואז הגיע וירוס הקורונה והכל נעצר. גם המרתון בוטל".
מי שנכנסו לפעולה היו המנהל הטכני של כרונינגן מארק-יאן פלודרס והמנכ"ל ואוטר חודה. הם ידעו וראו, כמו כל מי שגר בעיר, שמשפחת רובן בונה וילה ענקית ושהם מתכננים לחזור ולגור שם ביום מן הימים.
צריך לזכור שאריין רובן הוא אחד האנשים המפורסמים ביותר שיצאו מכרונינגן. הוא נולד בבדום, עיירת לויין של העיר הצפונית, וכשהיה בן 12 הצטרף לאקדמיה של המועדון. כשהיה בן 16 ערך רובן את הבכורה שלו בקבוצה הראשונה, במשחק מול פיינורד.
7 צפייה בגלריה
אריין רובן ואישתו ברנדיין
אריין רובן ואישתו ברנדיין
אריין רובן ואישתו ברנדיין
(צילום: גטי אימג'ס)
את ברנדיין איילרט הכיר אריין כשלמדו יחד בבית הספר בעיר וב-2007, כשכבר היה כוכב ענק, הם נישאו. לזוג שני בנים, לוקה וקאי, ובת, לין. ההורים של בני הזוג ורבים מבני המשפחה המורחבת חיים גם הם בכרונינגן. ולברנדיין רובן, מסתבר, יש תפקיד משמעותי מאוד בחזרה של בעלה לכרונינגן, 18 שנה אחרי שעזב את הקבוצה ואת הולנד ויצא למסע המפואר שלו באירופה הקלאסית.
פלודרס וחודה יצרו בחודש שעבר קשר עם ברנדיין, וסיפרו לה על הרעיון שלהם, שהמשפחה כולה תחזור הביתה ושאריין יחזור לקבוצה וגם יסייע בתקופה הקשה שכרונינגן עוברת. ההחלטה לעצור את משחקי הליגה בהולנד הכניסה את המועדון לגירעון של כ-5 מיליון אירו.
אגב, וירג'יל ואן דייק, בלמה של ליברפול, שגם הוא החל את הקריירה בכרונינגן, נחלץ לסייע לקבוצה. הוא רכש ארבעה מנויים לעונה הבאה ותרם אותם לאוהדים שנקלעו למצוקה. ואן דייק ורובן גם תרמו נעליים וחולצות למכירה פומבית שכל ההכנסות ממנה הועברו למועדון.
7 צפייה בגלריה
אריין רובן בצעירותו
אריין רובן בצעירותו
אריין רובן כשעוד היה לו שיער
(צילום: גטי אימג'ס)
ברנדיין רובן התלהבה מהרעיון, אולם פלודרס וחודה השביעו אותה שלא לומר מילה לאריין, עד שהם עצמם יגיעו למינכן וייפגשו איתו. וכך היה. בעוד אריין לא חושד בדבר, ה"קנונייה" התארגנה מאחורי גבו. ביום חמישי ה-21 במאי, חג העלייה הנוצרי, יצאו פלודרס וחודה במרצדס שלהם ב-4 וחצי לפנות בוקר לכיוון מינכן, נסיעה לא פשוטה של 850 ק"מ. ברנדיין ידעה על הגעתם של האורחים, בעוד שעבור אריין זו הייתה הפתעה מוחלטת.
השניים הגיעו למינכן בצהרים. "כשאריין פתח את הדלת הוא לא הבין ובטח חשב לעצמו מי אלה ההולנדים המשוגעים הללו?'. בינתיים ברנדיין הזמינה סושי מהמסעדה האהובה עליו", סיפר פלודרס. בעודם נהנים מהסושי, הקרינו שני ההולנדים בפני רובן מצגת שעליה עמלו לא מעט. היו שם קטעים נבחרים מהסידרה "הריקוד האחרון", שבהם מייקל ג'ורדן מספר על ההחלטה שלו לחזור לשחק כדורסל אחרי שהודיע על פרישה, מבחר שערים של רובן הצעיר במדים הירוקים-לבנים של כרונינגן, ואוהדים של הקבוצה שמייחלים לראותו חוזר הביתה.
אריין רובן היה בהלם מוחלט. ההפתעה שהכינו אשתו ושני האורחים, עשתה לו משהו. הוא הבין שלא מדובר פה רק בעניין ספורטיבי, מקצועי, אלא בחזרה אמיתית לשורשים, למקום בו גדל והתפתח, בחיבור לקהילה, לאנשים שאוהבים אותו.לא לקח לרובן הרבה זמן להגיד "כן". הרעיון קסם לו, והעובדה שאשתו ברנדיין תמכה כל כך במהלך, חיזקה אותו.
7 צפייה בגלריה
רובן מוצג בכרונינגן
רובן מוצג בכרונינגן
גם לפה ג'ורדן קשור
(צילום: AFP)
עכשיו נותר לארגן את ההודעה הרשמית, וזה לא היה עניין פשוט. ראשי כרונינגן רצו לשמור זאת בסוד ולצאת בהודעה רק חודש לאחר מכן, כשהכל יהיה מוכן. ההולנדי הוותיק רצה להרגיש שהוא מוכן לאתגר מבחינה גופנית, אחרי כמעט שנה ללא אימוני כדורגל. ולכן הוא ביקש להצטרף לאימונים של באיירן מינכן, כשהוא לא מספר לאיש על הסיבה האמיתית.
בבאיירן לא התנגדו, זה נראה להם הגיוני שאריין פשוט רוצה לשמור על כושר ולהישאר בקשר עם חבריו. כשהכתבים של "בילד" החלו לרחרח, רובן חשש שהם יעלו על הסיפור האמיתי. לשמחתו הם לא מצאו את קצה החוט. כל מה שהתפרסם באותם ימים היה התעניינות של בוטאפוגו הברזילאית. זה היה כנראה חלק מהניסיון להסתיר את מה שמתרחש מאחורי הקלעים. אריין המשיך להתאמן במרץ.
השבוע, אחרי שההחלטה התפרסמה, הוא אמר: "אחרי כמה שבועות של אימונים אני מרגיש שאני בדרך הנכונה. יש לי עוד כמה צעדים לעשות בכל מה שקשור לכושר הגופני, אבל יש לי תחושה טובה. זה יכול להיות משהו נהדר". במהלך השבועות האחרונים המשיכו במשרדי המועדון בהכנות, כולל הזמנה מסין של כמה אלפי חולצות חדשות עם המספר 10 והשם של רובן על הגב. וכל זאת כאשר מעט מאוד אנשים נמצאים בסוד העניינים.
7 צפייה בגלריה
אריין רובן
אריין רובן
אף אחד בבאיירן לא הלשין
(צילום: רויטרס)
אחד מהם היה מתיאוס מולדר, האחראי על הקשר עם האוהדים. הוא היה זה שהזמין כמה מאות אוהדים לאיצטדיון לשבת ב-5 אחה"צ, עם הבטחה ל"הפתעה". במקביל הוא הציב מסך ענק במרכז העיר. "כל בוקר הייתי מתעורר עם הפחד הזה שאחד מכלי התקשורת המקומיים יעלה על הסיפור ויחשוף אותו", סיפר מולדר. "זה היה הורס לנו את כל התכניות".
יום לפני השבת הגדולה זה אכן קרה. מתיאס רנקמה, עיתונאי צעיר ולא נחשב במיוחד, פירסם בטוויטר ציוץ שאריין רובן עומד לחתום בימים הקרובים בכרונינגן. הציוץ עורר לא מעט רעש בעיר, אבל אף אחד לא האמין לו. עיתונאי הספורט הבכירים במחוז ליגלגו על רנקמה. לתדהמתם פחות מיממה לאחר מכן הסקופ התברר כאמת לאמיתה.
רנקמה סיפר: "כשהמקור שלי סיפר לי על כך, חשבתי שזה בלתי אפשרי. אבל הגעתי למסקנה שהוא לא ישקר לי. ופירסמתי. היו לי 20 שעות של מתח בלתי נסבל. ידעתי שאם המקור הפיל אותי, אני מחוסל".
ואכן, בשבת ב-5 אחה"צ הופיעה דמותו של אריין רובן על המסכים. הוא חייך מאוזן לאוזן ואמר: "אחרי מסע נפלא של 18 שנה, אנחנו חוזרים הביתה, לכרונינגן. אנחנו חוזרים הביתה בתקופה של משבר קשה, שפגע גם בקבוצה. תמיד הייתי אוהד של כרונינגן וזה גרם לי לחשוב איך אני יכול לסייע. היו לי שיחות רבות עם הצוות, אבל יותר מהכל הקשבתי לקריאת האוהדים: 'אריין, לך בעקבות הלב שלך'".

קאמבק לנבחרת?

יום לאחר מכן, כשהעיר כולה בהתרגשות עצומה, אריין רובן הגיע למועדון למסיבת עיתונאים חגיגית, ודיבר באריכות על מחשבותיו ותכניותיו. "למה אני עושה זאת? כי אני אוהב את המועדון הזה. לא הייתי חוזר לשום מועדון אחר. גם לא לבאיירן מינכן. האמת היא שאין לי מה להפסיד. הקריירה האמיתית שלי הסתיימה, אבל עכשיו אני יכול לעטר אותה בעוד תוספת יפה".
"ברור שיש הבדל גדול בין לשחק לצידו של רוברט לבנדובסקי או ליד רומנו פואסטמה, אבל אני כאן כדי לעזור. ברור שאני אצטרך לתת דוגמא טובה לשחקנים הצעירים". הוא גם הראה לא מעט הומור עצמי: "אני באמת לא יודע אם אצליח לחזור ביכולת טובה. אבל מה שבטוח שלא אשחק 34 משחקים בעונה הבאה. פשוט, זה לא קרה באף אחת מ-19 העונות הקודמות שלי".
אחד העיתונאים שאל האם גם עכשיו הוא יגיע לאימונים כשהוא רכוב על אופניים, כפי שעשה בתחילת דרכו, כשעדיין לא היה לו רישיון נהיגה. "האמת שהבית החדש שלנו נמצא במרחק לא גדול ממתחם האימונים, אז כן, יש מצב שזה יקרה", הוא ענה בחיוך. אגב, את שני בניו, לוקה וקאי, רובן כבר רשם לאקדמיה של המועדון המקומי הקטן בי קוויק. רובן אמר שהתכנית היא להתייצב לתחילת האימונים לקראת העונה הבאה, שאמורה להיפתח ב-12 בספטמבר. המאמן החדש שלו הוא דני בוייס, שמבוגר ממנו רק בשנתיים.
7 צפייה בגלריה
יחזור לנבחרת?
יחזור לנבחרת?
יחזור לנבחרת?
(צילום: גטי אימג'ס)
"ברור שזה דבר גדול עבור המועדון", אמר בוייס השבוע. "אבל זה נהדר גם עבורי כמאמן צעיר שהשלים רק שנתיים בליגה הראשונה. אני חושב שלעבוד עם שחקן בסדר הגודל הזה רק יעזור לי להתפתח". ולגבי העמדה של רובן על המגרש, המאמן הבהיר: "זה מאוד פשוט, כשהוא יעלה על המגרש הוא כבר ימצא לעצמו את המקום הנכון. אבל לפני כן הוא צריך להיות בכושר מלא".
במסיבת העיתונאים נשאל רובן גם לגבי האפשרות של קאמבק עוד יותר מדהים, לנבחרת הולנד, שבמדיה הבקיע 37 שערים (מקום רביעי בכל הזמנים) ב-96 משחקים. הוא פרש מהנבחרת לפני שלוש שנים, אחרי שהיה שותף לעלייה לגמר מונדיאל 2010 מול ספרד ולחצי הגמר במונדיאל 2014. במפתיע, רובן לא פסל את האפשרות על הסף, כשהמבט הוא לעבר היורו שנדחה לקיץ 2021. "המטרה ברורה, קודם כל חזרה לאימונים, ואז המשחק הראשון, ואז המשחקים הבאים. אבל אני לא רוצה להקדים את המאוחר. אליפות אירופה לא נמצאת כעת על השולחן", אמר וחייך.
אוהדי כרונינגן יודעים שגם אם אריין רובן יהיה בהרכב, ואפילו אם יפליא בביצועיו, קשה להאמין שהקבוצה שלהם תצליח לאיים על העליונות של איאקס ואיינדהובן בעונה הבאה.
האמת היא שהם יסתפקו גם לראות אותו חותך מאגף ימין, עובר שניים או שלושה שחקני יריב ואז בועט במדוייק לפינה הרחוקה, כמו שעשה עשרות פעמים במהלך הקריירה שלו. תנו להם 10 שערים כאלה בעונה הבאה, והם יהיו מרוצים עד הגג.