הרצף השלילי אותו קבע מטייה ליוייץ' מבני יהודה, שהחמיץ פנדל בשלושה משחקים ברציפות העלה שוב לסדר היום את נושא ביצוע הבעיטות מהנקודה הלבנה. נהוג לחשוב שכל שריקה של שופט לבעיטת 11 מטרים מהווה הענקת שער באופן כמעט אוטומטי, וזאת למרות שהבועטים נאלצים להתמודד עם לחץ עצום.
הזלזול בהישגים של כדורגלנים שמגיעים לכמות מרשימה של שערים תוך שרבים מהם נכבשים בפנדלים מעורר בקרבם תרעומת גדולה, ובצדק. נכון שהרבה תלוי בבועטים וכל שיגור מדויק של כדור בעצמה מספקת אמור להספיק, אבל העובדות מצביעות על כך שגדולי הכדורגלנים בהיסטוריה, כולל הגדולים ביותר - דייגו מראדונה, ליונל מסי, מישל פלאטיני, זיקו, מרקו ואן באסטן, רוברטו באג'ו ורבים וטובים אחרים החטיאו פנדלים ברגעי הכרעה במשחקים החשובים ביותר.
5 צפייה בגלריה
זלאטן איברהימוביץ'
זלאטן איברהימוביץ'
ליוויץ' בחברה טובה. זלאטן איברהימוביץ'
( צילום: gettyimages)
ועדיין, אם החטאה אחת, אפילו גורלית, מתקבלת בהבנה, הרי שכמות רצופה של החטאות פנדלים מציבה את אותם כדורגלנים בכותרות השליליות. ליוייץ' יכול למצוא את עצמו בחברה טובה מכיוון שגם זלאטן איברהימוביץ' כבש העונה רק פעמיים מתוך חמש מהן ניגש לנקודה הלבנה במשחקים של מילאן. מלבדם היו בהיסטוריה כמה כדורגלנים שרשמו החטאות רצופות בצורה נוראית אף יותר.

החמצות במשחק אחד: הלילה השחור של מרטין פאלרמו

המקרה הזכור ביותר הוא של מרטין פאלרמו. חלוץ בוקר ג'וניורס היה רוצה למחוק מהקריירה שלו את היום השחור ביותר - ה-4 ביולי 1999. נבחרת ארגנטינה התמודדה מול קולומביה בשלב הבתים של טורניר הקופה אמריקה שהתקיים בפרגוואי.
5 צפייה בגלריה
מרטין פאלרמו ביום השחור בחייו
מרטין פאלרמו ביום השחור בחייו
מרטין פאלרמו ביום השחור בחייו
(צילום: AP)
במצב של 0:0 נשרק לזכותה הפנדל הראשון, אותו בעט פאלרמו למשקוף והחוצה. כשהאלביסלסטה פיגרו 1:0 הוא קיבל הזדמנות נוספת להשוות, והפעם שלח ברשלנות כדור חזק מעל למשקוף. כשהקפטרוס עלו ליתרון 0:3 מבטיח (עליו שמרו עד הסיום) קיבלו השחקנים של מרסלו ביילסה פנדל נוסף. פאלרמו קיבל הזדמנות להציל במעט את הכבוד, אבל הפעם הדף השוער הקולומביאני מיגל קאלרו את בעיטתו.
בעקבות הפשלה הזו, "אל לוקו" גמר את הסיפור שלו בנבחרת ולא לבש את מדיה משך 11 שנה, עד שדייגו מראדונה החזיר אותו לפני הפרישה לקראת המונדיאל בדרום אפריקה 2010. אגב, באותו משחק החטיא גם הקולומביאני המילטון ריקרד פנדל כשהשוער הארגנטינאי חרמן בורגוס הדף את בעיטתו.
(צפו בפאלרמו מחמיץ שלושה פנדלים במשחק אחד)
החמצה של שלושה פנדלים במשחק נחשבת לתופעה נדירה ביותר, אבל היא התרחשה לא מזמן שוב. באוגוסט האחרון, במהלך משחק בליגת האלופות לנוער, עצר שוער רד בול זלצבורג דניאל אנטוש שלושה פנדלים שבעט פלורן דה סילבה, שחקנה של ליון. למעשה היו אלה שני פנדלים, אבל אחרי ההחטאה הראשונה הורה השופט על ביצוע בעיטה חוזרת שגם אותה הדף אנטוש.

אפילו סרחיו ראמוס במחמיצים

החמצות של שני פנדלים במשחק על ידי אותו שחקן נחשבות לנפוצות יותר ובמהלך ההיסטוריה התרחשו אף במעמדים הגדולים ביותר. המקרה הזכור מכל הוא של פרנק דה בור. מאמנה של נבחרת הולנד כיום החטיא פנדל בתיקו 0:0 עם איטליה בחצי גמר יורו 2000 ולאחר מכן הדף השוער האיטלקי פרנצ'סקו טולדו את בעיטתו גם בדו קרב הפנדלים, שהסתיים בניצחון 1:3 של הסקואדרה אזורה.
5 צפייה בגלריה
פרנצ'סקו טולדו הודף את הפנדל של פרנק דה בור בחצי גמר יורו 2000
פרנצ'סקו טולדו הודף את הפנדל של פרנק דה בור בחצי גמר יורו 2000
פרנצ'סקו טולדו הודף את הפנדל של פרנק דה בור בחצי גמר יורו 2000
(צילום: AP)
(צפו בהחמצות של דה בור)
סרחיו ראמוס נחשב אמנם לאחד הפנדליסטים הטובים, אבל גם לו יש משחק אותו ירצה לשכוח מהפרוטוקול. בחודש שעבר הוא החטיא פעמיים מהנקודה הלבנה כאשר נבחרת ספרד סיימה בתיקו 1:1 עם שווייץ בליגת האומות.
סרחיו אגוארו נחשב אמנם לאחד הכוכבים הגדולים של מנצ'סטר סיטי בכל הזמנים, אבל רבים מזכירים לו את הרקורד הלא מרשים מהנקודה הלבנה. הארגנטינאי בעט עד היום 61 פנדלים מאז הצטרף לקבוצתו ב-2011 ומתוכם החטיא 12. כלומר, אחת מכל חמש בעיטות שלו לא מסתיימת ברשת.
5 צפייה בגלריה
סרחיו ראמוס
סרחיו ראמוס
סרחיו ראמוס מחטיא מול שווויץ
(צילום: AFP)
גם אדין דזקו מרומא נחשב למחמיצן גדול אחרי שדייק עד כה שדייק עד היום רק ב-7 פנדלים מתוך 12 שבעט (58 אחוז דיוק). מחמיצן גדול עוד יותר היה אמאורי, חלוצה לשעבר של יובנטוס שהחטיא ארבעה פנדלים מתוך 12 (33 אחוז) שבעט בקריירה. מאזן זהה יש למרטין ברייטווייט מברצלונה וגם אקס בארסה, איוואן ראקיטיץ' שחזר בקיץ לסביליה, פול פוגבה ממנצ'סטר יונייטד, כריסטיאן בנטקה מקריסטל פאלאס וריאד מחרז ממנצ'סטר סיטי לא ממש גאים להיזכר בחמש ההחטאות שלהם מתוך 15 הפנדלים שבעטו בקריירה.
רקורד דומה ולא מרשים יש לכוכבי העבר הבולגרי קרז'ימיר בלאקוב, האיטלקי אנטוניו קסאנו והגרמני מריו גומז, שהחטיאו 6 מתוך 18 פנדלים שבעטו.
5 צפייה בגלריה
סרחיו אגוארו
סרחיו אגוארו
לא מצטיין בפנדלים. סרחיו אגוארו
(צילום: AP)
לרוברטו באג'יו זוכרים בעיקר את הבעיטה מעל למשקוף בדו קרב הפנדלים בו הפסידה נבחרת איטליה לברזיל בגמר מונדיאל 1994, אבל לא הייתה זו ההחטאה היחידה בקריירה של כוכב העבר האיטלקי, שהחמיץ 7 מתוך 20 הפנדלים שבעט, כלומר דייק רק ב-65 אחוז מהבעיטות. סימונה אינזאגי, מאמנה של לאציו כיום, החטיא ארבעה מתוך 11 הפנדלים שבעט (דיוק של 74 אחוז). סביר להניח גם שמאמניו השונים של אנטואן גריזמן לא יתנו לו בלב שלם לבעוט אחרי שהוא החמיץ 6 מתוך 16 הפנדלים שבעט עד היום.
כוכבי עבר גדולים נוספים כמו רונאלדיניו (13 החמצות מ-68 פנדלים) ומנג'ר צ'לסי כיום פרנק למפארד (13 החמצות מ-80 בעיטות) לא אוהבים להיזכר בכל הביצועים שלהם מהנקודה הלבנה. אפילו הכוכבים הגדולים ביותר כמו מסי (דיוק של 78.6 אחוז בקריירה) וכריסטיאנו רונאלדו (83.3 אחוז) אינם מושלמים. בקיצור, בפעם הבאה ששורקים פנדל לזכות הקבוצה שלכם אל תמהרו לחגוג ואל תשאלו "כמה מתוכם היו בפנדלים" כששחקן ירשום שיא של כיבושים.