בואו נדבר על סוד שעבור חלק מהאנשים הוא כבר לא כל כך סוד: בימים כתיקונם, השאלה מי יהיה מאמן נבחרת ישראל היא משנית ביחס לאחרות הנוגעות, למשל, לגידול שחקנים ולשיפור הכדורגל באופן כללי. אבל אלה לא ימים רגילים, אלא ימי קורונה פלוס ימי פלייאוף, ובנקודת הזמן הנוכחית הסיפור שונה. לכן, העובדה שאנדי הרצוג יוחלף במישהו אחר היא עוול לכדורגל הישראלי.
הרצוג הודיע שאינו ממשיך בתפקיד. יכול להיות שיש לו אפילו הצעה מקבוצה מעניינת, אבל המציאות היא גם שאף אחד פה לא הציע לו חוזה. העסקתו הסתיימה והוא אפילו לא היה ברשימת המועמדים. נדמה כאילו את המחשבה שהוא ימשיך בתפקיד נפנפו מקבלי ההחלטות תוך גלגול עיניים בוטה. היה אפשר לעשות מאמץ, אפילו כזה של שכנוע. אם מישהו בהתאחדות היה רוצה שהרצוג יישאר, הוא כנראה היה נשאר.
3 צפייה בגלריה
אנדי הרצוג
אנדי הרצוג
אנדי הרצוג. אפילו לא קיבל הצעה
(צילום: עוז מועלם)
ועכשיו לימים הלא רגילים. ברור שהרצוג לא הביא את הנבחרת לגבהים אדירים. אבל הוא בהחלט הראה איך מאמן נבחרת צריך לעבוד (עוד על כך בהמשך) והכניס עניין מחודש בנבחרת שלנו, וזה חשוב לא פחות מהעניינים המקצועיים. אבל הסיפור כאן אחר, והוא המצב הייחודי שנוצר: בקרוב ייערך פלייאוף עליה ליורו, וגם אם הגענו אליו בדרך לא דרך, וגם אם היריבות חזקות יותר, עדיין מדובר בשני משחקים מטורניר גדול. ישראל לא הייתה במצב הזה כמעט 20 שנה, מאז הרצוג ואיל ברקוביץ' רבו על המגרש.
הפלייאוף יתקיים, אם תרצה המגפה, בתחילת אוקטובר. עד אז, במקרה הטוב, יכולה להיות לנבחרת התכנסות אחת, בחודש ספטמבר, אז אמורה לצאת לדרך ליגת האומות (ועוד מפגש מול סקוטלנד). לא ברור אם השמיים יהיו פתוחים ואם המשחקים האלה, שחשיבותם פחותה בהרבה מפלייאוף היורו, בכלל יתקיימו. כלומר, במקרה הטוב המאמן החדש יפגוש את השחקנים לכמה ימים.
המאמן החדש יגיע למשחק פלייאוף אחרי שבקושי בדק מי מתאים לדרך שבה הוא רוצה לשחק, ניסה קומבינציות בין השחקנים אולי פעם אחת, ובגלל הקורונה בכלל לא ברור כמה אימונים ניתן יהיה לבצע. הרצוג עובד עם השחקנים האלה שנתיים. גם אם דברים לא הלכו לו באופן מושלם, אפילו רחוק מכך, הוא מודע לחסרונות וליתרונות כשהוא מציב את שחקן א' לצד שחקן ב'.
3 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
רוטנשטיינר. לא בטוח שהמאמן הבא ישתמש באותה המעטפת
(צילום: ראובן שוורץ)
בנוסף, תתפלאו לשמוע, הרצוג כבר התכונן לסקוטלנד ומכיר אותה לפרטי פרטים. הנבחרת שלו שיחקה נגדה פעמיים, אפילו ניצחה פעם אחת (והפסידה פעם אחרת). כן, יש את וילי רוטנשטיינר שמתעסק בסקאוטינג ובמעטפת מסביב, אבל עדיין צריכה להיות התאמה לעקרונות האימון, ולכו תדעו אם המאמן החדש בכלל ישתמש באותה מעטפת (כולכם חושבים פה עכשיו על אותו שם).
שוב, אפשר להתווכח על הרצוג, זה אפילו הגיוני, אבל אנחנו במצב נדיר, אחר. יכול להיות שהמאמן החדש, מי שזה לא יהיה, יעשה עבודה טובה, אבל ספציפית למשימה הברורה והקרובה כל כך, פלייאוף, החלפת מאמן היא טעות. לא כי מגיע להרצוג לסיים את המשימה, אלא כי הדבר הנכון לנבחרת הוא לתת לו לסיים את המשימה.
3 צפייה בגלריה
אורן חסון
אורן חסון
אורן חסון. הפעם פיספס את הטווח הקצר
(צילום: עוז מועלם)
באופן כללי, אם רוצים לבצע תוכנית ארוכת טווח, וצריך כזו, עדיף שיבצע אותה צוות זר, כולל מאמן הנבחרת. יש יותר מדי קומבינות, חובות וחברויות לעסקנים וקשרים מוקדמים שמונעים ממאמן ישראלי לבצע תוכנית סדורה כפי שצריך, אם כבר יש אחת כזאת. הרצוג הראה את זה מצוין. הוא, בניגוד למאמנים קודמים, הגיע למשרד כל יום, להתעסק בעניינים שהם מעבר לאימונים ומשחקים. הראה דפוסי עבודה שצריכים להיות כאן באופן קבוע.
העובדה שלא ניסו לעשות כל מאמץ להמשכיות בתפקיד היא עוד החלטה רעה בתוך ים החלטות רעות בכדורגל הישראלי. חכו, לפי הריח יש מצב שנקבל עוד אחת כזו כשייבחר המאמן החדש.